Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2005, 15:37
Verwijderd
ik ben bezig met een opdracht over paracetamol. van de normale paracetamol is bekend dat bij een hoge dosis er levertoxiciteit optreedt. een alternatief zou kunnen zijn om twee methylgroepen toe te voegen (op de plekken 3 en 5, de C waar de NH groep aanzit is nr 1). het voordeel van deze paracetamol (het is nog niet gelukt om deze te maken maargoed daar gaat het verder ook niet over) is dat het wel analgetisch (= pijnstillend) werkt maar geen levertoxiciteit veroorzaakt.

maar hoe

wie o wie kan mij helpen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2005, 15:38
Isiyanka
Isiyanka is offline
Wat wil je precies weten? Hoe je methylgroepen hieraan toevoegt?
Oud 07-04-2005, 21:37
Verwijderd
Citaat:
Isiyanka schreef op 07-04-2005 @ 16:38 :
Wat wil je precies weten? Hoe je methylgroepen hieraan toevoegt?
nope ('dat doet er verder niet toe' slaat daarop ) ik wil weten hoe het kan dat het wel analgetisch werkt maar geen levertoxiciteit veroorzaakt

(het was idd beetje vaag zie ik nu )
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 21:44
Verwijderd
Dat zou je echt in de literatuur op moeten zoeken.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 14:03
MieX
MieX is offline
Hm, dat is taak 5 he? Ik heb even mn uitwerking van vorig jaar opgezocht maar als ik dat zo doorlees begrijp ik er ook niet veel meer van.

ik heb dit staan:

Citaat:
6) Waarom veroorzaakt gemodificeerd paracetamol geen levertoxiciteit?
Doordat de reactieve bindingsplaatsen 3 en 5 bezet zijn door methylgroepen, kunnen NAPQI-moleculen niet binden met celeiwitten, waardoor er geen celdood plaats vindt. Glutathion wordt dus overbodig.
Hier hoort ook nog de uitleg over de afbraak bij, maar dat is weer een ander leerdoel:

Citaat:
2) Wat is het mechanisme van metabole activering, wat leidt tot leverschade?

Zie plaatje op de laatste bladzijde

Commentaar wat erbij hoort:

1) Dit is ook een fase-II-reactie, genaamd sulfatering. Bij deze reactie bindt een sulfaatgroep aan het paracetamol molecuul. Deze metaboliet kan vervolgens makkelijk met urine worden uitgescheiden.

2) Dit is een fase-II-reactie, namelijk glucuronidering. Bij deze reactie bindt er een gluconide aan het paracetamolmolekuul. Gluconiden zijn zeer goed wateroplosbaar, waardoor ze gemakkelijk met urine uitgescheiden kunnen worden.

3) 95 % van paracetamol ondergaat 1) en 2). De overige 5 % wordt door het cytochroom P-450-systeem (CYP 2E1 1A2) omgezet tot de reactieve metaboliet N-acetyl-β-benzoiminochion. Dit is overigens een fase-I-reactie (oxidatie).

4) De reactieve metaboliet NAPBQI wordt met glutathion (γ-L-glutamyl-L-cysteïnyl-glycine) geconjungeerd. De koppeling met glutathion komt tot stand door een reactie van de elktrofiele groep van de metaboliet met de thiolgroep van het cysteïneresidu, die uitgesproken nucleofiel is (deelt graag een elektronenpaar). Dit is ook een fase-II-reactie.

5) De synthese van glutathion is afhankelijk van de voorraad cysteïne. Deze voorraad is echter gelimiteerd. Wanneer er een overdosis paracetamol in de lever terecht komt, zal de reactieve NAPBQI reageren met celeiwitten. Dit leidt vervolgens tot levercelnecrose. De eiwitten waarmee NAPBQI reageert, zijn eiwitten die dezelfde eigenschappen hebben als glutathion. Het belangrijkste eiwit is cysteïne.

Als je je emailadres geeft wil ik je die uitwerking wel sturen, misschien heb je er dan wat meer aan dan op deze manier.
Oud 08-04-2005, 19:10
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
In het algemeen (weet niet of het ook zo is in dit specifieke geval) gebeurd een toxiciteit als deze doordat een molekuul (paracetamol in dit geval) bindt aan een eiwit, dit gebeurd in een bindingpocket. Hierdoor veranderd een eiwit van structuur waardoor het een ander mechanisme in gang kan zetten (bij de lever dus afsterven van de cel).

Door het toevoegen van extra groepen probeer je te voorkomen dat het molecuul zijn werkzaamheid verliest, maar probeer je er wel voor te zorgen dat de schadelijke werking niet meet optreed. Dit doordat door de extra groepen het molekuul niet meer in de bindingspocket van het (lever)eiwit kan komen.
Oud 13-04-2005, 12:59
Verwijderd
Citaat:
MieX schreef op 08-04-2005 @ 15:03 :
Hm, dat is taak 5 he? Ik heb even mn uitwerking van vorig jaar opgezocht maar als ik dat zo doorlees begrijp ik er ook niet veel meer van.

het was idd taak 5

ik heb inmiddels al taakbespreking gehad en de site met uitwerkingen weet ik nu ook
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 14:23
MieX
MieX is offline
Die site is inderdaad behoorlijk handig
Met citaat reageren
Oud 05-05-2006, 12:47
ikkeeeee
Citaat:
ikke-eva schreef op 13-04-2005 @ 13:59 :
het was idd taak 5

ik heb inmiddels al taakbespreking gehad en de site met uitwerkingen weet ik nu ook
Bestaat die site met uitwerkingen nog steeds? Ik heb namelijk dezelfde taak nu...
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 21:45
MieX
MieX is offline
Citaat:
ikkeeeee schreef op 05-05-2006 @ 13:47 :
Bestaat die site met uitwerkingen nog steeds? Ik heb namelijk dezelfde taak nu...
hier
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten