Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2006, 11:08
Smoozy
Smoozy is offline
Na een week op vakantie met pijnlijke bult te hebben rondgelopen hebben ze afgelopen zaterdag bij de huisartsenpost een bartholinische cyste vastgesteld en ben doorverwezen naar de gyneacoloog.

Nu ben ik al op internet al wat aan het zoeken geweest maar kom alleen maar een beetje "enge/rare" verhalen tegen en weet niet zo goed wat ik kan verwachtten.

Is er iemand die er ervaring mee heeft of iemand in z'n omgeving? En wat ik zometeen bij de gyneacoloog kan verwachtten?

Alvast bedankt!
Oud 09-05-2006, 11:10
lennuzz
lennuzz is offline
wat is een bartholinische cyste? denk dat jij óns beter bij kunt praten
succes ermee in ieder geval..
Oud 09-05-2006, 11:15
Smoozy
Smoozy is offline
Een cyste is een verstopte klier. En dus het vocht of smeersel wat deze klier aanmaakt gaat hij opslaan in de klier zelf, er ontstaat dus een bult. Het bartholinische gaat over de plek, dit dus over een klier in je vagina.

Maar wat ik nu dus al weet wat ze zouden kunnen gaan doen is:
- Mij eerst nog langer met pijnstillers rond laten lopen totdat hij zacht wordt.
- Een katheter in de klier aanleggen om deze te openen en leeg te pompen.
- En als dat allemaal niet helpt wordt hij opengesneden en weggehaald.

Maar waar het nu op neer komt:
- Ik kan niet fatsoenlijk zitten
- Kan alleen voorzichtig lopen
- Pijn gaat met maximaal aantal ibuprofen per dag nog niet weg
- En dat ik me thuis verveel en zorgen ga zitten maken...
Oud 09-05-2006, 11:19
lennuzz
lennuzz is offline
is zoiets gevaarlijk? of alleen lastig? en zit-ie echt ín de vagina of is het een klier die daar toevallig in de buurt zit?
het lijkt me ongelofelijk lastig maar het beste lijkt me ook om het zo min mogelijk te belasten... ga bijvoorbeeld niet extra 'normaal' lopen oid..
what am i saying, ik weet er niets van af. wanneer wordt er iets aan gedaan?
Oud 09-05-2006, 11:21
Smoozy
Smoozy is offline
De klier zit er echt in, dus in de schede. Maar de "bult" zit er dus naast, tegen mijn been aan. Vanmiddag moet ik naar de gyneacoloog. En dan hoor ik wat ze gaan doen. Hopelijk ben ik er snel vanaf. Maar dat minder belasten doen, bijvoorbeeld scheef zitten. Maar daardoor begin ik nu al last te krijgen van mn onderrug.
Oud 09-05-2006, 11:27
lennuzz
lennuzz is offline
hmm dat lijkt me alles behalve prettig... succes vanmiddag in ieder geval!
Oud 09-05-2006, 11:34
Estar
Estar is offline
Ik heb het ook gehad.

De gynaecoloog verdoofd het met een spray en snijdt het daarna open en zetten er een ballonnetje in.

Ik was echter te angstig en heb t onder algemene verdoving laten doen, en maar goed ook want bij mij ging er iets verkeerd.Wat weet ik niet, verkeerd gezet alhoewel ik me niet kan voorstellen dat t kan

Dus ik moest na een paar weken ernstig pijnlijk plassen op controle en de volgende dag onder het mes, daar haalde ze het ballonetje( ze noemen het katheter maar ik noem t liever ballonnetje) eruit en deden ze er een geribbelt stuk plastic in de holte zetten zodat het vocht eruit kon.
Hechtig verwijderd en nergens meer last van, ik heb er alleen een extra gat zitten

Ik was overigens een uitzondering hoor waarbij het verkeerd ging, de pijn dat ik had was omdat t fout zat.
Bij de 2e poging ging het zoals het normaal moest gaan zei de gynaecoloog en ik vond het toen niet vervelend ofzo.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2006, 11:37
Smoozy
Smoozy is offline
Citaat:
Estar schreef op 09-05-2006 @ 12:34 :
Ik heb het ook gehad.

De gynaecoloog verdoofd het met een spray en snijdt het daarna open en zetten er een ballonnetje in.

Ik was echter te angstig en heb t onder algemene verdoving laten doen, en maar goed ook want bij mij ging er iets verkeerd.Wat weet ik niet, verkeerd gezet alhoewel ik me niet kan voorstellen dat t kan

Dus ik moest na een paar weken ernstig pijnlijk plassen op controle en de volgende dag onder het mes, daar haalde ze het ballonetje( ze noemen het katheter maar ik noem t liever ballonnetje) eruit en deden ze er een geribbelt stuk plastic in de holte zetten zodat het vocht eruit kon.
Hechtig verwijderd en nergens meer last van, ik heb er alleen een extra gat zitten

Ik was overigens een uitzondering hoor waarbij het verkeerd ging, de pijn dat ik had was omdat t fout zat.
Bij de 2e poging ging het zoals het normaal moest gaan zei de gynaecoloog en ik vond het toen niet vervelend ofzo.
Doet hij dat meteen? Of moest je daar een keer voor terug komen? Kan me haast niet voorstellen dat hij meteen gaat snijden. En dat eruit halen? Ging dat onder narcose? Ik vertrek zo naar de gyneacoloog en dan ben ik weer wat wijzer.
Oud 09-05-2006, 11:40
Estar
Estar is offline
Doet ie gewoon op de polie.

Je gaat liggen, hij verdoofd snijdt dat ding open en zet er een katheter in.

Maar omdat ik bang was kreeg ik t onder algehele narcose. En het verwijderen van de katheter dat fout zat moest onder algehele narcose omdat het anders te pijnlijk zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2006, 11:43
Smoozy
Smoozy is offline
Voel je dat ding dan nog zitten? Of doet het dan nounet minder pijn? En hoe lang moet dat balonnetje blijven zitten?

Maar als hij dat bij mij meteen gaat doen, wordt het leuk thuis komen...
Oud 09-05-2006, 11:46
Estar
Estar is offline
Citaat:
Smoozy schreef op 09-05-2006 @ 12:43 :
Voel je dat ding dan nog zitten? Of doet het dan nounet minder pijn? En hoe lang moet dat balonnetje blijven zitten?

Maar als hij dat bij mij meteen gaat doen, wordt het leuk thuis komen...
De pijnlijke druk is er meteen af. Je voelt het normaal gesproken niet zitten. En ik dacht dat het 2 weken moest zitten, maar dat weet ik niet precies meer want dat is 4 jaar geleden geweest. Maar dat verteld hij wel hoor
Met citaat reageren
Oud 09-05-2006, 15:50
lennuzz
lennuzz is offline
ik ben nu wel benieuwd of-ie meteen is gaan snijden.. hoe ging het?
Oud 10-05-2006, 09:32
Smoozy
Smoozy is offline
Zo, naar de gyneacoloog geweest. Ze willen "meteen" gaan opereren. Vandaag naar de anesthesist toe voor de narcose. En dan lig ik waarschijnlijk binnen een week op de operatietafel.

Gister hebben ze alleen gekeken en een echo gemaakt. Het was gelukkig niet ontstoken. De cyste zelf is een "bal" met een doorsnede van ongeveer 3 cm.
Oud 10-05-2006, 09:58
Lente
Lente is offline
lijkt me wel fijn dat er nu snel iets aan gedaan gaat worden, zeker als je zoveel pijn hebt. sterkte
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 12:22
Verwijderd
Citaat:
Smoozy schreef op 10-05-2006 @ 10:32 :
Zo, naar de gyneacoloog geweest. Ze willen "meteen" gaan opereren. Vandaag naar de anesthesist toe voor de narcose. En dan lig ik waarschijnlijk binnen een week op de operatietafel.

Gister hebben ze alleen gekeken en een echo gemaakt. Het was gelukkig niet ontstoken. De cyste zelf is een "bal" met een doorsnede van ongeveer 3 cm.
succes ermee
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten