Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2006, 20:57
flipkip
flipkip is offline
[Ik wist niet goed of ik het bij psychologie of bij gezondheid moest zetten, maar ik vermoed een psychologische oorzaak van m'n moeheid, dus zet ik het hier. Sorry als het fout staat.]

Ik heb al in geen maanden meer een goede nachtrust gehad. Ik ga slapen om 11uur en slaap uit tot tien, elf uur elke dag (heb alleen les in de namiddag dus op zich vormt dit niet zo'n groot probleem) en nog ben ik moe.

Elke nacht heb ik nachtmerries, waarin ik ofwel ruzie maak met mensen die me nauw aan het hart liggen, vecht met bekenden en onbekenden, wegloop voor allerlei gevaren (aardbevingen, andere mensen, en raar maar waar, zeer vaak terugkerend, dinosaurussen), ik bots met mijn auto of die van mijn vriend ergens tegen, rij in het water, of ik word aangevallen door niet-bestaande aliens, monsters, wat je maar wilt. 's Nachts word ik wakker rond 4u en een keer rond 7u. En tijdens elke periode van slaap heb ik een nachtmerrie. Ik word ronduit uitgeput wakker, met nog duidelijke herinneringen en bijpassende gevoelens aan m'n nachtmerrie( s).

Het grote probleem is dat ik me niet zo direct een verandering in m'n leven kan inbeelden die de overgang van normaal dromen naar constante nachtmerries heeft veroorzaakt. Ik zou graag nog eens een hele nacht doorslapen, met neutrale of fijne dromen, en uitgeslapen wakker worden.. Het is nu toch al een twee of drietal maanden aan de gang en het heeft een echt slopend effect. Ik heb echter geen idee hoe ik dit slaapprobleem moet aanpakken, hoe ik het kan verhelpen. Heeft er iemand goede raad voor me?
Oud 15-05-2006, 21:11
Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik herken de vermoeidheid en de dinosaurussen
Alleen heb ik drie keer minder slaap dan jij

Maar als je denkt dat er een psychische oorzaak is moet je denk ik wat meer over je situatie vertellen. Geen belangrijke veranderingen in je leven zeg je, maar ook geen naderende, dreigende of juist gewenste veranderingen? Woon je nog bij je ouders? Hoe zit het met de structuur en regelmaat in je leven, met de uitdaging, en lichaamsbeweging, expressie, of andere manieren om energie kwijt te raken?

Laatst gewijzigd op 15-05-2006 om 21:16.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 21:14
Verwijderd
Misschien kan je het bespreken met je huisarts??? Of een vriend/in??? Houdt een slaapdagboekje bij waarin je checkt of er verbetering optreed??? De huisarts kan je misschien een lichte slaappil geven waardoor je een beetje kan doorslapen.

Ik kan me goed voorstellen dat het slopend is wanneer je een paar keer per nacht wakker wordt. Ik heb hier ook wel eens last van, het zijn bij mij periodes. Ik weet dan ook niet altijd hoe het komt dat ik niet kan doorslapen. Misschien stress.

Misschien is het ook handig om te kijken naar wat je van jezelf verwacht. Ik ben nogal perfectionistisch en ik wil iets ('spannends') dat de volgende dag gaat gebeuren vlekkeloos laten verlopen. Ik kan dan nooit rustig slapen, ik word dan minstens 2x per nacht wakker. Misschien dat jij ergens ook teveel druk op jezelf legt. Je droomt veel over vechten en gevaren, wat mij niet lijkt voort te komen uit een relaxed gevoel.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 21:21
flipkip
flipkip is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 15-05-2006 @ 22:11 :
Ik herken de vermoeidheid en de dinosaurussen
Alleen heb ik drie keer minder slaap dan jij

Maar als je denkt dat er een psychische oorzaak is moet je denk ik wat meer over je situatie vertellen. Geen belangrijke veranderingen in je leven zeg je, maar ook geen naderende, dreigende of juist gewenste veranderingen? Woon je nog bij je ouders? Hoe zit het met de structuur en regelmaat in je leven, met de uitdaging, en lichaamsbeweging, expressie, of andere manieren om energie kwijt te raken?
Ik woon in het weekend en vakanties bij m'n ouders, in de week zit ik op kamers. Ik studeer aan de universiteit van Leuven en zit deels in het tweede jaar, deels in het eerste (moet een aantal vakken opnieuw afleggen). Natuurlijk is er de stress van de examens, zeker van de bisvakken, maar dit was er ook al met de kerstexamens en toen sliep ik nog lekker. Ook ging die examenreeks vrij relaxed en waren m'n punten redelijk, dus ik denk niet dat de studies een hoge stressfactor zijn momenteel..

M'n levensstijl is niet echt veranderd het laatste anderhalf jaar, de meeste dagen verlopen zo'n beetje hetzelfde.
Oud 15-05-2006, 22:51
jansepansekever
jansepansekever is offline
In dromen verwerk je meestal dingen die er overdag met je gebeurt zijn. Dus waarschijnlijk zijn er onbewust een heleboel zaken die je dwars zitten.
Misschien kan je uit je dromen wat wijs worden. Als je droomt dat je ruzie hebt met iemand, welke plaats heeft die persoon in jouw leven, is er een vervelende spanning, etc.
Maar vaak zijn dingen symbolisch enzo. Ik droomde heel vaak over de ex van mijn ex. Niet zozeer dat ik haar afmaakte ofzo, maar meer puur over haar. Dat ze naar school ging en dat ze op vakantie ging, hele normale dingen. Dit droomde ik (denk ik) omdat ik toen onbewust veel met mijn ex bezig was. Overdag had ik zo veel dingen te doen en dacht ik nauwelijks aan hem. Maar dan zit iets dus toch in je gedachten.

Maar ja dromen blijven vaak vaag. Om goed te kunnen slapen is het belangrijk om heel ontspannen te zijn. Probeer een paar dingen uit (yoga, ontspanningsoefeningen of iets anders) en zorg dat je rustig bent en dat je niet met zorgen in je hoofd gaat slapen.
Oud 16-05-2006, 09:11
Verwijderd
Van te lang slapen kun je ook moe worden.

Als je altijd rond dezelfde tijd wakker wordt (van de nachtmerrie of dat niet?) misschien eens de wekker zetten op een half uur daarvoor ofzo? En als je wakker wordt en je nachtmerrie herinnert alles opschrijven oid?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 10:35
marrel
marrel is offline
Regelmatig slapen en anders miss ff langs de huisarts.
Oud 16-05-2006, 13:13
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
flipkip schreef op 15-05-2006 @ 22:21 :
Ik woon in het weekend en vakanties bij m'n ouders, in de week zit ik op kamers. Ik studeer aan de universiteit van Leuven en zit deels in het tweede jaar, deels in het eerste (moet een aantal vakken opnieuw afleggen). Natuurlijk is er de stress van de examens, zeker van de bisvakken, maar dit was er ook al met de kerstexamens en toen sliep ik nog lekker. Ook ging die examenreeks vrij relaxed en waren m'n punten redelijk, dus ik denk niet dat de studies een hoge stressfactor zijn momenteel..

Voel je je veilig en op je gemak op je kamer?

Als je het aantal vrienden neemt dat je had in de plaats waar je vandaan komt die je niet meer zoveel ziet, en je trekt daarvan af het aantal nieuwe vrienden dat je hebt gemaakt in Leuven, op wat voor getal kom je dan uit?

Maar iets zegt me dat het probleem wel eens juist hierin zou kunnen liggen:
Citaat:
M'n levensstijl is niet echt veranderd het laatste anderhalf jaar, de meeste dagen verlopen zo'n beetje hetzelfde.
Oud 16-05-2006, 16:17
flipkip
flipkip is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 16-05-2006 @ 14:13 :
Voel je je veilig en op je gemak op je kamer?

Als je het aantal vrienden neemt dat je had in de plaats waar je vandaan komt die je niet meer zoveel ziet, en je trekt daarvan af het aantal nieuwe vrienden dat je hebt gemaakt in Leuven, op wat voor getal kom je dan uit?

Maar iets zegt me dat het probleem wel eens juist hierin zou kunnen liggen:
Op m'n kamer voel ik me zeker goed en ik heb hier meer vrienden als thuis (en m'n beste vrienden van thuis zitten hier bij me in Leuven).
Ik heb er eens met m'n vriend over gepraat en hij zegt dat ik niet meer zo rap mijn gevoelens uit. Dat ik tegenwoordig eerder knarsetandend stil blijf in plaats van het te zeggen als iets me stoort.. Volgens hem zou het daar misschien wel aan kunnen liggen, dat ik m'n gevoelens wat onderdruk.
nu is natuurlijk de vraag hoe ik dat ga veranderen, ik kan toch moeilijk iedereen overdag beginnen afblaffen zodat ik 's avonds beter slaap?
Oud 16-05-2006, 17:04
mepsteen
mepsteen is offline
jezelf dwingen 48 uur wakker te blijven, en daarna gewoon op tijd naar bed gaan, slapen dat je zult
Oud 16-05-2006, 18:16
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
Citaat:
mepsteen schreef op 16-05-2006 @ 18:04 :
jezelf dwingen 48 uur wakker te blijven, en daarna gewoon op tijd naar bed gaan, slapen dat je zult
helpt niet
Oud 16-05-2006, 19:26
mepsteen
mepsteen is offline
na 48 uur val ik anders voor 10 uur in een coma...
Oud 17-05-2006, 13:27
Encrypted
Encrypted is offline
Van te lang slapen kan je ook moe worden. Dus je kan een week of 2 eens proberen om elke dag om 00:00 (of 23:00) naar bed te gaan en om 08:00 (of 07:00) op te staan, gemiddeld heeft een volwassen persoon niet meer dan 8 uur slaap nodig. Van langer slapen dan je nodig hebt word je suf, ook van een inactief dagelijks leven zal je moe blijven. Dus mijn advies luidt: Minder lang gaan slapen, en een actieve levensstijl aannemen (sport of iets dergelijks).

Maar zo te lezen is het probleem meer van psychologische aard. En in dat geval kan alleen jij jezelf helpen (eventueel met hulp van een arts/psyscholoog).
Oud 17-05-2006, 14:34
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
ik niet kan dan helemaal niet goed meer slapen krijg der alleen hoofdpijn van
Oud 17-05-2006, 15:36
Verwijderd
De dinosaurussen herken ik ook Maar inderdaad, misschien een tijdje proberen iets minder te slapen juist, iets eerder op te staan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten