Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik denk dat naarmate de wetenschappers, en de mensen in het algemeen, meer vrijheid kregen, zij ook tot het inzicht kwamen dat bepaalde zaken die als waar werden gebracht door de bijbel, in praktijk onzin bleken te zijn.Omdat zij de vrijheid hadden zaken te onderzoeken.
Natuurlijk botst dit met welk geloof dan ook,maar zodra een wetenschapper zijn ongezoute bevindingen kan presenteren zonder het gevaar te lopen om voor hekserij te worden vervolgd, hij dit ook eerder doen. De kerk zal hier altijd bang voor zijn omdat zij geheid hun gezag verliezen als ook het domme kuddevolk ingaat zien dat sommige dingen simpelweg onzin zijn, in watvoor leuke metafoor je ze ook verpakt. Maar zo ver is het nog lang niet,vrees ik.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Het is wel interessant om te zien dat, net zoals geloof, ongelovigheid ook een sociale component heeft. In christelijke kringen is het lastig om openlijk een atheïstisch standpunt in te nemen; in de academische wereld (blogosphere!) zie je dat een minderheid heel voorzichtig durft toe te geven een beetje christelijk te zijn.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
denk ik
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Wetenschap kijkt eerst, trekt conclusies en past die aan aan nieuw feiten. Religie trekt slechts een conclusie.
||
Citaat:
||
Citaat:
Wetenschappelijke theorieën zijn (mogelijk) falsifieerbaar. De godsdienstige leer staat per definitie al vast. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Eigenlijk staan dergelijke religie niet zo vast als jullie beweren. Als er genoeg mensen zijn die denken een betere intrepetatie van de bijbel te hebben dan vormt er al gauw een nieuwe tak in het christendom, mits het genoeg leden kan winnen. Eveneens zijn er veel takken in het Jodendom. En verhip, ook in de Islam.
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 31-05-2006 om 22:34. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Water = Vuur |
![]() |
||
Citaat:
Geloof is een stellig weten en een vast vertrouwen (zie HC vraag en antwoord 21) Wanneer ik de van Dale er bij pak; we·ten·schap (de ~ (v.), ~pen) 1 het systematisch geordende geheel van het weten en van de regels waarmee verdere kennis verkregen kan worden Ik kan dus (voor gelovigen) stellen dat geloof wetenschap is. Dan komt het punt is wetenschap ook geloof? Als ik het over de wetenschap heb zeg ik ja, en waarom? Omdat de huidige wetenschap erg veel theorieën heeft over van alles en nog wat. Bijv. donkere energie, men ziet het niet maar men neemt aan dat het er moet zijn. Eigenlijk hetzelfde idee als met religie.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
|
![]() |
||
Citaat:
geloof valt niet te onderbouwen. daarom heet het ook geloof. wat uiteraard wel grapig is, zijn al die "wetenschappers" die proberen elke gebeurtenissen in de bijbel te bewijzen. toont wel aan hoe vast hun geloof is, als ze bewijzen willen hebben voor hun eigen geloof.
Laatst gewijzigd op 02-06-2006 om 00:46. |
![]() |
||
Citaat:
Oftwel: je kunt het doen, maar kloppen doet het niet.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar mensen veranderen en ook hun kijk op de wereld/geloof. Dus die waarheid veranderd voor veel mensen. Het is maar een kwestie van intrepetatie. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dat kan je doen, je kan het echter geen waarheidsvinding noemen.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Het is niet aardig om te zeggen, maar als je hen niet begrijpt getuigd dit van een gebrek aan inlevingsvermogen van jouw kant, en vice versa.
||
Citaat:
'getuigd net echt van respect voor anderen om constant vol te houden dat god bestaat' kan ik er dan zelfs nog bijvoegen als ik echt die hele retoriek om wil draaien. ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik hoopte dat het onderhand een gepasseerd station was, maar je staat er kennelijk op om de discussie te frustreren.
||
Citaat:
||
Citaat:
Voorbeeld: Benadering 1 - Ik stuur een sonde naar Mars die daar de atmosfeer in vliegt, metingen doet en die door stuurt naar de aarde. Als die data binnen komen dan analyseer ik die en op basis daarvan zeg ik welke stoffen er in de atmosfeer voor komen. Benadering 2 - Ik staar vijf minuten naar de lucht en ratel dan een lijst willekeurige chemische stoffen af waarvan ik beweer dat ze in de atmosfeer van Mars zitten. Mijn vraag aan jou: Zijn deze twee benaderingen hetzelfde en zijn de conclusies even betrouwbaar? ![]()
||
Citaat:
En je kunt ze dagen slaan, maar dan nog zullen ze de wetenschapper nog niet serieuzer nemen dan de medicijnman. Laat ik proberen het om te draaien. Mijn god, mij het liefst in deze wereld, heeft in zijn getuigenis aan ons gezegt dat de wereld 8000 jaar oud is en door hem geschapen in 6 dagen. Een goddelijke waarheid! Nu komt er een man, die op basis van het kijken naar stenen beweert dat de aarde 1000000000000000000 jaar oud is, en dat olifanten uit kwallen groeien. Hij haalt dingen uit elkaar, kijkt hoe ze werken en noemt dat wetenschap en de enige bron van waarheid. Zulke mensen kun je dagen slaan, maar dan nog zullen ze niet begrijpen dat wat onze god (ook hun god, alleen dat zijn ze vergeten) ons verteld de enige echte waarheid is. Poor lonely bastards.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom geloven? De uitverkiezing Mr.Mark | 45 | 27-12-2010 09:43 | |
Islam en Wetenschap jjorden | 26 | 24-08-2007 00:28 | |
Openingspoll: filosofie of wetenschap Verwijderd | 80 | 20-11-2004 13:51 | |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Wetenschappers bevestigen de Tekenen van God. Iqra | 94 | 30-07-2003 21:36 | |
Dag des Oordeels Mujahidien | 82 | 24-02-2002 21:59 |