Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2006, 16:10
saraatje1
hooi,

ik heb ff wat vraagjes mensen over scheikunde

als je SO2 met water mengt dan ontstaat er een zuur, maar hoe weet je nou wat de formule van het zuur wordt, is daar een trucje voor?
(dit is toch fout SO2 (g) + H2O(l) --> HSO2(aq) + OH^- (aq) en waarom is dit fout, dat snap ik nie helemaal, misschien heel dom vraagje maar oke)

en hoe gaat dat bij SO3 als je veel en als weinig water hebt, dan is er een verschil in de reactie d8 ik, klopt dat en waarom is dat zo?

en ik snap niet als je P2O5 met water mengt, dat dit dan de reactie is P2O5(S) + 3H2O(L) --> 2H3PO4(aq) hoe komen ze aan die formules van de zuren??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-05-2006, 19:25
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
saraatje1 schreef op 15-05-2006 @ 17:10 :
hooi,

ik heb ff wat vraagjes mensen over scheikunde

als je SO2 met water mengt dan ontstaat er een zuur, maar hoe weet je nou wat de formule van het zuur wordt, is daar een trucje voor?
(dit is toch fout SO2 (g) + H2O(l) --> HSO2(aq) + OH^- (aq) en waarom is dit fout, dat snap ik nie helemaal, misschien heel dom vraagje maar oke)
De juiste reactie is als volgt: SO2(g) + H2O(l) -> H+(aq) + HSO3-(aq). Het H+-ion geeft aan dat je met een zure oplossing te maken hebt. Als je in gedachte een H+-ion aan een HSO3--ion koppelt krijg je H2SO3. Dit heet zwaveligzuur, maar dit kan niet als zodanig bestaan. Wat je echter ziet is dat je dit opgebouwd kunt denken uit de reactie tussen H2O en SO2. We noemen HSO3- een geconjugeerde base, omdat dit opgevat kan worden als een zuur waarvan we een H+-ion hebben verwijderd.

Citaat:
en hoe gaat dat bij SO3 als je veel en als weinig water hebt, dan is er een verschil in de reactie d8 ik, klopt dat en waarom is dat zo?
In het geval van SO3 krijg je het volgende: SO3(g) + H2O(l) -> H2SO4(l). Dit is de reactie voor de bereiding van (geconcentreerd) zwavelzuur. Bij een overmaat water krijg je na de pijl de reactie 2H+(aq) + SO42-(aq). Dit komt dus neer op het oplossen van zwavelzuur in water.

Citaat:
en ik snap niet als je P2O5 met water mengt, dat dit dan de reactie is P2O5(S) + 3H2O(L) --> 2H3PO4(aq) hoe komen ze aan die formules van de zuren??
P2O5 reageert met water tot fosforzuur, dat de formule H3PO4 heeft. Om de juiste reactievergelijking te vinden schrijf je eerst P2O5(s) + H2O(l) -> H3PO4(aq).
We gaan nu de reactie kloppend maken. Links staan 2 P-atomen en rechts 1, dus om rechts ook 2 P-atomen te krijgen schrijven we 2H3PO4. We hebben nu rechts 6 H-atomen en 8 O-atomen staan. Om links ook 6 H-atomen te krijgen schrijven we 3H2O. We zien dat we dan links ook 8 O-atomen krijgen, dus dit geeft de reactie P2O5(s) + 3H2O(l) -> 2H3PO4(aq). We noemen P2O5 een zuuranhydride van fosforzuur, omdat we, als we in gedachte het water aan het fosforzuur onttrekken, P2O5 overhouden. Op dezelfde manier is SO3 als het zuuranhydride van H2SO4 op te vatten.
Reageren

Regels voor berichten