Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Haha, de Computer Totaal.
http://www.microsoft.com/windowsvist...y/capable.mspx Ik vind het allemaal wel meevallen. Je moet wel bedenken dat we in 2006 leven, en niet meer in 1998. Je kunt niet verwachten dat Microsoft met de tijd meegaat en er tegelijkertijd ook nog voor zorgt dat opa straks nog fijn Vista kan draaien op zijn ouwe Pentium II.
||
Citaat:
Ik heb zelf geen bèta draaien hierzo, maar de stukjes die ik heb gelezen in magazines waren eerder lovend over de interface. Preview venstertjes en dergelijke (zodat je niet alles hoeft te openen). Niet iets dat nog niet gedaan was; maar volgens mij best wel handig als je met multimedia bezig bent. Voor gewoon kantoorgebruik minder waardevol natuurlijk. Van de verbeterde beveiliging hoop ik eigenlijk wel iets te merken: op Windows XP kun je amper als gewone gebruiker inloggen, want voor bepaalde dingen moet je gewoon inloggen als admin. Met Vista krijg je net als in Linux dan gewoon een wachtwoordschermpje als je iets probeert te doen wat je niet mag, terwijl XP en lager dan enkel de boodschap geven dat het niet mag. Maar volgens mij is een systeem best veilig te houden, ook al draai je admin constant (wat volgens mij het handigste is met Windows XP, tenzij je constant wilt wisselen van account om bepaalde dingen in te stellen, want als admin mag je toch nog enkele dingen meer dan een "power user" in Windows). Dat het risico's inhoudt, dat is logisch, maar een heel deel van die risico's liggen in je eigen handelingen.
||
Citaat:
En mijn box is toch best veilig hoor, vind ikzelf dan. Ik kan maanden draaien zonder ook maar één virusje/trojan horse op te lopen. Oké, het kan een zwakte vormen, en inloggen als gewone gebruiker geeft een extra veiligheidslaag, maar zo is het ook al niet van het simpelste om alles plat te leggen hierzo. Ofwel moet ikzelf een geweldige stommiteit begaan en een onveilig programma installeren, wat ik niet doe. Ofwel moet ik iets doorgestuurd krijgen dat zich automatisch installeert, ware het niet dat ik achter een NAT zit en achter een ISP die heel wat poorten dichtgespijkerd heeft. Verder het gebruik van Internet Explorer en Outlook Express beperken tot het absoluut noodzakelijk, dat doet al wonderen (en die draaien samen met MSN Messenger in een soort veiligheidsmodus, wat ook weer een extra laag vormt). Maar ik heb zelf ook al vaak genoeg willen ontdekken dat de veiligheidslagen die gebouwd worden, ook even gemakkelijk omzeild kunnen worden, policies (en dus ook permissions) zijn vaak op zo'n manier geïmplementeerd dat de directe toegang ontzegd is, maar met wat kennis van zaken is het best makkelijk (geheel of gedeeltelijk) te omzeilen. Als je wilt, valt er dus veel uit te halen. Ik heb in het verleden lang als "Power User" gedraaid op een gedeeld systeem, maar als je vaak instellingen moet wijzigen, dan merk je ook daar heel wat belemmeringen die je enkel kan oplossen door als admin in te loggen. Dat is dus de reden dat ik, net zoals heel wat andere 'systeembeheerders' (wat thuis mijn functie is) inlog als lid van de groep administrators. Als "Administrator" inloggen, doe ik vrijwel nooit (enerzijds omdat die nog meer kan en anderzijds omdat die enkele functies te weinig gebruikt worden dat ik ze dagelijks of wekelijks mis). In dat opzicht hoop ik dus op de verbetering in Vista: dan zal ik me ook gewoon aanmelden als sterfelijke User en dan het admin-wachtwoord ingeven als daarom gevraagd wordt.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
computer valt stil Verwijderd | 4 | 01-09-2011 16:49 | |
Software & Hardware |
nieuwe OS kan of kan niet schijf crashen? olha1 | 16 | 19-03-2011 10:55 | |
Software & Hardware |
EULA Microsoft balkey | 52 | 20-09-2007 20:57 | |
Software & Hardware |