Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2006, 16:36
KMBA
KMBA is offline
Hoe kwam Jezus tot inzicht?

Ik bedoel, kwam Jezus uit inzicht door ervaring zoals Boeddha(=verlichtene) of was het door het denken (dus toch meer filosofisch)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2006, 17:20
hasseltboy
hasseltboy is offline
Que?
Oud 17-05-2006, 17:33
hasseltboy
hasseltboy is offline
Het was niet zo dat hij na lang nadenken opeens dacht van:"Goh, misschien ben ik wel de Zoon van God"?
Oud 17-05-2006, 17:41
Uice
Uice is offline
Jezus kwam als hij bestaan heeft waarschijnlijk op het idee dat hij de zoon van God was door een psychologische aandoening, of hij verzon het gewoon omdat hij graag sekteleider wilde zijn.

Maar volgens de Bijbel heeft hij het gewoon geweten omdat hij nu eenmaal een deel van God was.
Oud 17-05-2006, 17:45
Frostbite
Frostbite is offline
Als hij tot inzicht was gekomen dacht ie niet dat ie de zoon van god was he smartass..
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 18:27
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Tot welk inzicht?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 18:31
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
KMBA schreef op 17-05-2006 @ 17:36 :
Ik bedoel, kwam Jezus uit inzicht door ervaring zoals Boeddha(=verlichtene) of was het door het denken (dus toch meer filosofisch)
Zonder ervaringen kun je niet filosoferen lijkt me. Allebei kwamen ze door een combinatie van ervaringen en nadenken tot de conclusies waartoe ze kwamen

De vraag die Juice stelt/beantwoordt lijkt me veel interessanter.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 18:56
Verwijderd
dat heeft de Metatron 'm verteld
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 19:13
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
jezus is idd geen verlichte maar het licht zelf . hij is een god, dus wat juice zegt.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 20:05
jjw
jjw is offline
Jezus vertrouwde als geen ander op de kracht en goedheid gods! Hij wist als een van de weinigen zeker dat god bestaat!

Jezus was al van de heilige geest vervuld voordat zijn leerlingen ook maar van de heilige geest gehoord hadden. (voor wie het niet weet, de heilige geest is al het goede, de inspiratie, de kracht om door te gaan, etc.)
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 20:18
KMBA
KMBA is offline
Citaat:
Als hij tot inzicht was gekomen dacht ie niet dat ie de zoon van god was he smartass..
Anders ben je lekker opgefokt meteen .

oke, mijn vraagstelling is verkeerd. Maar hoe kwam Jezus aan de kennis/wijsheid die hij had. Ik hoor daar vrij weinig over. Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen van Jezus zijn preken, want daar ben ik het wel mee eens, maar ik vind sommige uitspraken ook wel in het boeddhisme etc. voorkomen. En het zou mooi zijn als we even de aanname dat Jezus de zoon van God is/God zelf is weglaten.

Vraagstelling is dus: wat is de bron/oorsprong van Jezus zijn kennis/wijsheid volgens jullie

KMBA

Laatst gewijzigd op 17-05-2006 om 20:21.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 20:50
Belgarath
Belgarath is offline
Maar hoe kan ik zonder die aanname nou antwoord op de vraag geven? Door die aanname te verbieden sluit je onmiddellijk alle christenen van je discussie uit
Oud 18-05-2006, 07:48
KMBA
KMBA is offline
Maar over die aanname valt dan ook niet te discussieren...
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 14:00
Verwijderd
Citaat:
In-Flames schreef op 17-05-2006 @ 19:56 :
dat heeft de Metatron 'm verteld
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 15:16
KMBA
KMBA is offline
wie?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 15:28
Verwijderd

en van Wikipedia:
Citaat:
Metatron (from Greek Meta+Tron meaning Beyond+Matrix. alternate spelling: Metraton, sometimes referred to as the Latin Metator) is the name of an angel in Judaism and some branches of Christianity.

En ga de film Dogma ook even kijken
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 19:26
Verwijderd
Citaat:
deadlock schreef op 18-05-2006 @ 16:28 :
[afbeelding]

en van Wikipedia:

En ga de film Dogma ook even kijken

http://home.tiscali.nl/irene/metatron.htm
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 20:05
Vice
Vice is offline
Hij had gewoon veel fantasie.
Oud 19-05-2006, 10:58
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
Vice schreef op 18-05-2006 @ 21:05 :
Hij had gewoon veel fantasie.
Inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 15:14
KMBA
KMBA is offline
Er schijnt ook een verhaal te zijn dat Jezus in India is geweest en yoga heeft geleerd enzo verlicht is geworden ofzo, weten jullie hier meer van?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 16:38
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
KMBA schreef op 19-05-2006 @ 16:14 :
Er schijnt ook een verhaal te zijn dat Jezus in India is geweest en yoga heeft geleerd enzo verlicht is geworden ofzo, weten jullie hier meer van?
Dat valt ongetwijfeld in de categorie "da vinci code"
Oud 19-05-2006, 17:25
Uice
Uice is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 19-05-2006 @ 17:38 :
Dat valt ongetwijfeld in de categorie "da vinci code"
Niet alles wat niet in de Bijbel staat valt in die categorie. Niet dat ik deze theorie toejuich (ik ken hem verder niet), maar je hebt wel erg snel een oordeel klaar. En aangezien de Bijbel niet zo'n betrouwbare bron is, is het waarschijnlijker één van de verhalen die jij in de 'Da Vinci Code'-categorie plaatst waar is.
Oud 19-05-2006, 19:25
jjw
jjw is offline
Zoals ik al zei was Jezus vervuld van de heilige gees door zijn doop door Johannes de doper!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 19:33
Uice
Uice is offline
Citaat:
jjw schreef op 19-05-2006 @ 20:25 :
Zoals ik al zei was Jezus vervuld van de heilige gees door zijn doop door Johannes de doper!
Omg!!!11
Oud 19-05-2006, 20:04
Verwijderd
Citaat:
KMBA schreef op 19-05-2006 @ 16:14 :
Het is een theorie die door een heel kleine groep mensen aangehangen wordt, en berust op de ideeën van ene Notovitsj. Volgens een obscuur document dat hij op zijn reizen naar India vond, zou ene 'Issa' daar hebben lesgegeven. Ook zijn er parallellen met andere antieke teksten. De tocht naar India en Kasjmir zou waarschijnlijk na de kruisiging hebben plaatsgevonden. Eigenlijk wordt deze theorie door geen enkele serieuze wetenschapper aangehangen en is Notovitsj op allerlei punten bekritiseerd. Er zijn allerlei culturen die beweren dat Jesus langs is gekomen (Engeland, Japan) of kinderen heeft gekregen, dus wees kritisch.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2006, 18:17
KMBA
KMBA is offline
Was het in die tijd mogelijk dat iemand helemaal van het gebied Jeruzalem naar India is gereist?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 18:52
Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Ach, ik wil best geloven dat Jezus gewoon van zichzelf een verhelderd iemand was. Hij zal toch niet de eerste persoon in de geschiedenis zijn geweest met een nieuwe, frisse kijk op zaken. Ik geloof er dan ook best in dat Jezus heeft bestaan en dat hij vrolijk met een groepje mannen achter zich aan door Jeruzalem struinde, de leerlingen ondertussen aandachtig luisterend naar zijn filosofie betreft het leven, God, het hiernamaals etc. etc. Daarnaast zou hij ook niet de eerste persoon in de geschiedenis zijn geweest die daarvoor om het leven werd gebracht.

Mensen met radicaal nieuwe denkbeelden komen niet vaak voor, maar zo nu en dan gebeurt het toch echt. Je kunt je net zo goed af gaan vragen hoe grote genieen of filosofen op hún denkbeelden of ideeen zijn gekomen.

En dat van het reisje naar India lijkt mij ook best mogelijk. Handelaren zullen toch wel vaker die kant uit zijn gegaan. Daarnaast had ie d'r 33 jaar tijd voor om er over te doen, dus joh, moet lukken
Oud 20-05-2006, 19:38
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 19-05-2006 @ 20:33 :
Omg!!!11
l33t j3s7s 0wnage!!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 19:43
Verwijderd
Citaat:
Waar is hij gedoopt? In de Jordaan, toch?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 22:52
Belgarath
Belgarath is offline
9 En het geschiedde in die dagen, dat Jezus Nazaret in Galilea verliet en Zich door Johannes in de Jordaan liet dopen. 10 En terstond, toen Hij uit het water opsteeg, zag Hij de hemelen scheuren en de Geest als een duif op Zich nederdalen. 11 En een stem [kwam] uit de hemelen: Gij zijt mijn Zoon, de geliefde; in U heb Ik mijn welbehagen.
12 En terstond dreef de Geest Hem uit naar de woestijn. 13 En Hij werd in de woestijn veertig dagen verzocht door de satan en Hij was bij de wilde dieren, en de engelen dienden Hem. (Marcus 1:9-13)

Ja dus.
Oud 22-05-2006, 12:59
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
N00dles schreef op 20-05-2006 @ 20:43 :
Waar is hij gedoopt? In de Jordaan, toch?
Inderdaad, Ramses Shaffy heeft het allemaal zelf gezien!
Oud 22-05-2006, 20:44
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
KMBA schreef op 20-05-2006 @ 19:17 :
Was het in die tijd mogelijk dat iemand helemaal van het gebied Jeruzalem naar India is gereist?
Ja. En daarnaast was Boeddisme in die tijd ook in het midden oosten aanwezig (er zijn bijvoorbeeld Griekse Boeddabeeldjes gevonden). Dikke kans dat als hij een Boeddistisch geïnspireerde 'verlichting' meegemaakt heeft, hij dat gewoon in het midden oosten geleerd heeft.
Oud 22-05-2006, 21:21
mavet
mavet is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 22-05-2006 @ 21:44 :
Ja. En daarnaast was Boeddisme in die tijd ook in het midden oosten aanwezig (er zijn bijvoorbeeld Griekse Boeddabeeldjes gevonden). Dikke kans dat als hij een Boeddistisch geïnspireerde 'verlichting' meegemaakt heeft, hij dat gewoon in het midden oosten geleerd heeft.
Maar zijn er nou ook echt aanwijzigingen dat hij iets dergelijks heeft meegemaakt?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 21:31
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Die in feite gewoon een rivaliserende profeet was.
Achteraf hebben ze er maar van gemaakt dat J de D Jezus 'herkende', want het staat nogal schutterig als je een profeet bent, maar je wel onderwerpt aan de leer van een andere profeet.

Wat je allemaal wel niet leert van een loos avondje National Geographic kijken..
Oud 22-05-2006, 21:37
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
mavet schreef op 22-05-2006 @ 22:21 :
Maar zijn er nou ook echt aanwijzigingen dat hij iets dergelijks heeft meegemaakt?
Er missen een paar jaren uit zijn leven in de belangrijkste bron die we over Jezus hebben... Maar verder geen echte aanwijzingen geloof ik. Hij ging wel met een redelijk mystieke manier met het geloof om, wat wel redelijk in Boeddistische richting komt, maar dat vind ik niet echt een 'aanwijzing'.

Citaat:
T_ID schreef op 22-05-2006 @ 22:31 :
Wat je allemaal wel niet leert van een loos avondje National Geographic kijken..
Ja, zo kennen we er nog wel een paar. Zal ik vertellen over Jezus en Johannes de Doper die samen een guerrilla oorlog tegen de Romeinen voeren?

Avondje discovery kijken
Oud 22-05-2006, 21:39
mavet
mavet is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 22-05-2006 @ 22:37 :
a, zo kennen we er nog wel een paar. Zal ik vertellen over Jezus en Johannes de Doper die samen een guerrilla oorlog tegen de Romeinen voeren?

Avondje discovery kijken
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten