Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2006, 16:34
ditismijnnaam
ditismijnnaam is offline
Voor het vak natuurkunde heb ik een paar vragen. Ik hoop dat iemand daar ff snel een antwoord op heeft:

Een stemvork staat op een klankkast die een open en dicht uiteinde heeft. De afstand tussen beidde uiteinden ( inwendig gemeten), bedraagt 17,8cm. Bij het aanslaan van de stemvork trilt de lucht in de klankkast in zijn grondfrequentie mee. De temperatuur van de lucht is 20 graden.

a: Bereken de frequentie van de stemvork.

De buik die ontstaat als de lucht in de klankkast gaat meetrillen, ligt in werkelijkheid iets buiten de opening van de klankkast.

b: Heeft de stemvork dan een wat grotere of juist een wat kleinere frequentie dan door jou onder a is berekend? licht je antwoord toe.

Bij mistig weer wordt vanaf een boot op zee op een misthoorn geblazen. Op 1 meter afstand van de hoorn is het geluidsniveau 90 dB. Om deze hoorn boven het ruizen van de zee uit te kunnen horen is een geluidsniveau van minstens 40 dB nodig. Bereken de maxiamale afstand waarop de misthoorn kan worden gehoord.

Tijdens een onweer krijgt een decibelmeter vier seconden na de bliksemflits een uitslag van 100dB. De omgevingstemperatuur is 20graden. Bereken het geluidsvermogen van de donder.
Oud 31-05-2006, 16:39
Verwijderd
Klinkt als 'geen zin om huiswerk te maken'. a) is een kwestie van een formule in Binas invullen. b) moet je beredeneren met de formule labda = v/f. Met de misthoorn kan je eerst het vermogen van de hoorn berekenen en dat invullen in die standaardformule. Bij de bliksem moet je even nadenken hoe ver de bliksem weg is (geluidssnelheid) en het vermogen berekenen.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 17:04
ditismijnnaam
ditismijnnaam is offline
Het overschrijven van de sommen kost net zoveel tijd als maken. De reden dat ze hier staan is dat dit de enige sommen van een reeks zijn waarbij het antwoord van mij niet overeenkomt met de antwoorden die het zouden moeten zijn: ik doe het dus ergens fout.
Oud 31-05-2006, 20:09
DutchScootFreak
DutchScootFreak is offline
Of je gaat naar je leraar en je vraagt het aan hem en valt ons er niet mee lastig..
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 20:36
remy476
remy476 is offline
Ik heb de antwoorden op mijn pc staan maar je krijgt ze niet. Dit zjn belangrijke sommen.
Oud 01-06-2006, 13:39
Verwijderd
Citaat:
ditismijnnaam schreef op 31-05-2006 @ 18:04 :
Het overschrijven van de sommen kost net zoveel tijd als maken. De reden dat ze hier staan is dat dit de enige sommen van een reeks zijn waarbij het antwoord van mij niet overeenkomt met de antwoorden die het zouden moeten zijn: ik doe het dus ergens fout.
Laat dan je berekening zien, anders moeten we een half uur werk in die sommetjes steken voor een rekenfout of zo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten