Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-06-2006, 10:17
Quantes
Quantes is offline
Citaat:
Maastricht wil 'Belgisch' treinstation
Inwoners van de regio Maastricht kunnen vanaf half december vrijwel zeker sneller per trein naar Brussel dan naar Amsterdam. Enige voorwaarde is dat de Belgische regering het station Maastricht als 'Belgisch' bestempelt.

"We staan op het punt om een versnelde intercityverbinding te beginnen van Maastricht naar Brussel", zei burgemeester Gerd Leers donderdag in Brussel bij een manifestatie rond tien jaar Thalys. "In december zetten we naar verwachting de handtekeningen. De trein past dan direct in de winterdienstregeling die 12 december ingaat: elk uur op de dag."

Uniek
Uniek is dat de snelle lijn, die acht kilometer over Nederlands grondgebied gaat, door de Belgische spoorwegen wordt beheerd. In het station van Maastricht komen hiervoor dan loketten of automaten van de Belgische NMBS naast die van de Nederlandse Spoorwegen (NS).

Leers: "Nu gaan veel inwoners toch al met de auto net de grens over naar het Belgische station Visé (Wezet), omdat de kaartjes in België goedkoper zijn".

HST
De Belgische lijn vanaf Maastricht is geen HST-lijn. Wel zou de lijn over het HST-traject tussen Luik en Brussel gaan rijden, tot 220 kilometer per uur. Ook is er aansluiting op het Brussels vliegveld Zaventem.

Commercieel directeur Bert Meerstadt van de NS acht de kans groot dat de versnelde intercity bij Maastricht inderdaad start. "De sleutel ligt bij de Belgische minister voor Verkeer, die toestemming en subsidie moet geven".

De Maastrichtse burgemeester Leers lobbyt al langer voor de lijn. De gemeente Maastricht en de Nederlandse provincie Limburg hebben de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de Belgische NMBS aangeboden te garanderen dat de lijn hen de komende twee jaar niets extra's kost.

Verwachting
Leers verwacht flink meer passagiers door de versnelde verbinding met Brussel en vandaar met de Thalys naar Parijs en Londen. Het huidige aantal van zevenhonderd reizigers per dag zou ruim kunnen verdriedubbelen. Vanaf 1.400 passagiers kan de lijn zelfs winst opleveren.

De huidige lijn is amper benut omdat de dienstregelingen van de NS en de NMBS rond Maastricht slecht aansluiten. Reden waarom veel reizigers de auto nemen.
Brom: Het Laatste Nieuws, 1 juni 2006

Waarbij het er dus straks op neer komt dat je vanuit Maastricht snelleer in Brussel bent als in Amsterdam.

Ik denk dat dit artikel duidelijk het verschil aangeeft tussen Nederland en Belgie. daar is het beleid qua OV ook niet altijd goed (er zijn genoeg recente voorbeelden van lijnen die gewoon door slecht beleid de nek is omgedraaid), maar men durft wel te investeren en te innoveren, Bij NS en ook zeker bij onze vrienden van Prorail is dat ver te zoeken. Dit zou een eye-opener moeten zijn.
Oud 05-06-2006, 11:54
Pierreke
Pierreke is offline
Goed plan!
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 13:49
Verwijderd
Hmm ja, voor mij is via Rotterdam en Rooosendaal nog altijd sneller, maar het is zeker een goed initiatief.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 10:30
Verwijderd
Prima initiatief!

Ik heb sowieso nooit gesnapt waarom dit niet meer wordt gedaan.
Als voorbeeld; trek de uurlijkse stoptrein van Venlo naar Hamm door naar eindhoven, En doe er een van Antwerpen naar Rotterdam, halfuurlijks.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 11:02
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
ik hoop dat ik dan ook met de trein naar hasselt kan vanuit maastricht. als je nu met de trein zou gaan moet je eerst naar luik, en daar overstappen. zo ben je dus een uur of 4 onderweg. met de bus naar hasselt is een uur. trein zou wel fijn zijn
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 16:53
Quantes
Quantes is offline
Citaat:
poetic_tragedy schreef op 06-06-2006 @ 12:02 :
ik hoop dat ik dan ook met de trein naar hasselt kan vanuit maastricht. als je nu met de trein zou gaan moet je eerst naar luik, en daar overstappen. zo ben je dus een uur of 4 onderweg. met de bus naar hasselt is een uur. trein zou wel fijn zijn
Overdrijven is opzich ook een vak. JHe doet er al met al ongeveer een anderhalf tot twee uur over met de trein.
Oud 07-06-2006, 16:00
Jolt
Jolt is offline
Rechtstreekse verbinding Maastricht Gent, daar ben ik wel voor in
Oud 07-06-2006, 18:16
Verwijderd
Of herstel van Amsterdam - Luxemburg
Met citaat reageren
Oud 08-06-2006, 11:50
Verwijderd
Ik vind ook dat er een nieuwe lijn moet komen ten noorden van maastricht. Die moet dan direct naar Hasselt...
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 12:38
Methuselah
Methuselah is offline
Ik zou graag 'n lijn Mol-Eindhoven hebben. Ligt 30km uit elkaar, maar de snelste weg met de trein is helemaal om via Antwerpen en Dordrecht waardoor je 3u onderweg bent.
Oud 11-06-2006, 15:36
Quantes
Quantes is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 11-06-2006 @ 13:38 :
Ik zou graag 'n lijn Mol-Eindhoven hebben. Ligt 30km uit elkaar, maar de snelste weg met de trein is helemaal om via Antwerpen en Dordrecht waardoor je 3u onderweg bent.
Je kunt ook naar Lommel gaan en vandaar uit de buurtbus pakken naar Luyksgestel en dan van daar weer af de grote bus naar Eindhoven... Maar das ook vrij omslachtig
Oud 11-06-2006, 15:52
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Quantes schreef op 11-06-2006 @ 16:36 :
Je kunt ook naar Lommel gaan en vandaar uit de buurtbus pakken naar Luyksgestel en dan van daar weer af de grote bus naar Eindhoven... Maar das ook vrij omslachtig
Da's inderdaad omslachtig en dan ben je ook redelijk veel tijd kwijt hoor... Ach ja. Volgende keer dat ik naar Eindhoven ga, neem ik ofwel de fiets, ofwel de auto.
Reageren

Regels voor berichten