Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2008, 21:20
Poeperd
Poeperd is offline
De laatste tijd heb ik last van een tintelende rechterhand (soms alleen mn duim, soms wat meer vingers) als ik typ en/of de muis gebruik. Daarbij heb ik nogal last van mn elleboog. Heel raar gevoel, het doet pijn en tegelijk voelt het alsof het slaapt of iets dergelijks.

Is dit een muisarm? Kan daar iets aan gedaan worden en heeft het dus zin om naar de dokter te gaan? Volgens een vriendin van mij kom je er nooit meer vanaf en dat lijkt me op zijn zachtst gezegd nogal 'naar'
Oud 12-02-2008, 23:06
Verwijderd
Er zijn wel een aantal dingen die je kunt doen tegen een muisarm. Wat precies weet ik niet, maar er zijn van die mouspads (is dit het goede woord?) die meer ondersteuning geven aan je hand. Ook je bureau op een goede hoogte zetten kan helpen.

Het heeft zeker zin om naar een dokter te gaan. Zolang het nog niet heel ernstig is kan het verholpen worden. Fysiotherapie kan goed werken. Verder zul je je arm (als het inderdaad een muisarm is) goed rust moeten geven en het kan best een tijdje duren voordat je klachtvrij bent, maar het is zeker niet zo dat het altijd chronisch is.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2008, 10:40
Poeperd
Poeperd is offline
Okee dankjewel Dat stelt me al een beetje gerust.

Donderdag ga ik naar de dokter en ik wissel vanaf nu links/rechts af met de muis. Zo'n mousepad vind ik echt enorm irritant, maar als het werkt zal ik die maar eens gaan kopen...

Ik probeer ook minder achter de computer te zitten, maar dat lukt voorlopig nog niet zo goed
Oud 13-02-2008, 17:08
dutch gamer
dutch gamer is offline
Goed om naar de dokter te gaan inderdaad. Als je er te lang mee blijft rondlopen kan het namelijk wél permanente schade opleveren.
Oud 13-02-2008, 18:43
Verwijderd
Het beste wat helpt is rust, bij die pc wegblijven, veel pauzes nemen. (Ik heb zelf tendonitis in mijn rechterschouder)
Met citaat reageren
Oud 14-02-2008, 08:22
indigo
indigo is offline
Wat vooral ook helpt, is hele korte tussenpauzes nemen als je achter de computer zit. Dat is in principe meer om RSI te voorkómen, maar het zal allicht wat beter kunnen worden. Je hebt daar allerlei programmaatjes voor, o.a. Workrave (www.workrave.org). Die kun je gratis downloaden en zelf instellen hoeveel en hoe lange 'micropauzes' je wilt. En die vriendin heeft gelijk: als je nog lang zo door blijft gaan kan het idd je hele leven blijven... Er zijn genoeg mensen (deels) arbeidsongeschikt door geworden.

Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Repetitive_strain_injury
Oud 14-02-2008, 12:03
Poeperd
Poeperd is offline
Dankjewel allemaal Ik zal zo snel mogelijk een afspraak maken met de dokter. Hopelijk komt t allemaal nog goed :/
Oud 20-02-2008, 16:46
Poeperd
Poeperd is offline
Vandaag eindelijk gegaan en ik moet naar Mensendieck om aan mn houding achter de computer te werken. Verder is het verstandig volgens hem om een nieuwe bureaustoel e.d. te kopen, maar dat was ik ook al van plan.

Oja, en ik moet mn arm niet stilhouden (zoals ik dacht), maar er juist meer mee oefenen. Spieren vaker losmaken en wat spieroefeningen doen voor mn armen en handen. Dat had ik niet echt verwacht. Ben benieuwd Nogmaals bedankt voor de reacties.
Oud 20-02-2008, 17:14
Verwijderd
Oh ja zeker weten workrave of iets dergelijks downloaden! Als je die pauzes heel braaf aanhoudt (om de paar minuten 10 seconden en om het half uur ofzo 10 minuten), gaat het snel beter. Of iig, dat was bij mij zo.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2008, 18:02
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Op mijn stage hadden we workpace en ik hield me aan al die pauzes (deed niet al die oefeningen) maar had daar met een gewone pc en dat programma meer last van RSI dan thuis met een laptop en zonder dat programma

Regels voor berichten