Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2006, 17:11
adorer
adorer is offline
Hoi,

Ik heb even een vraagje over fotobewerking met Photoshop. Ik kon niet 123 een ander topic erover vinden, daarom heb ik ff een nieuwe geopend.
Laatst zag ik een hele reportage met allemaal foto's die een zachte zwarte rand hebben, zoals in deze foto:

heb geprobeerd zo'n soortgelijk effect te creeren maar het lukt nog niet echt, weet iemand een goeie filter oid om dit effect te krijgen?
Oud 18-06-2006, 17:28
Mucky
Mucky is offline
Dat heet vignetting, niet?

Een filter weet ik niet. Ik zou wss beginnen prutsen met selectie en feather hoger zetten enzo. Maar dat interesseert je wss toch niet. Ik werk niet met photoshop volgens de regeltjes, ik pruts maar wat.

Eigenlijk is deze post gewoon nutteloos sorry
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 17:33
lady of the dark
lady of the dark is offline
Ja zelf heb ik ook corel draw, en daarin kun je dat wel heel simpel doen, maar in photoshop heb ik die filter ook niet gezien...
Oud 18-06-2006, 20:28
Flab
Flab is offline
Best geinige vraag eigenlijk, aangezien je dit met elk goedkoop rotprogramme kan doen, maar in photoshop kan ik het ook niet vinden...

Als ik zonder te proberen even nadenk:
Je kan zo'n overloop doen van kleuren (geen idee hoe 't heet) en dan de ene kleur doorzichtig en de andere zwart maken. Vervolgens de richting 360 graden maken en dan moet dat effect wel lukken...

Als 3ds max klaar is met renderen probeer ik 't wel ff...
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 20:40
Verwijderd
ls je de foto's in raw schiet, kun je door middel van een schuifje verzetten dat heel makkelijk regelen.
Als je ze niet in raw schiet, kun je het alleen doen door middel van spelen met selecties en feather enzo.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 21:25
Verwijderd
Citaat:
adorer schreef op 18-06-2006 @ 18:11 :
Hoi,

Ik heb even een vraagje over fotobewerking met Photoshop. Ik kon niet 123 een ander topic erover vinden, daarom heb ik ff een nieuwe geopend.
Laatst zag ik een hele reportage met allemaal foto's die een zachte zwarte rand hebben, zoals in deze foto:

[afbeelding]

heb geprobeerd zo'n soortgelijk effect te creeren maar het lukt nog niet echt, weet iemand een goeie filter oid om dit effect te krijgen?
chick
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 21:54
Captain N
Captain N is offline
Christ...gewoon langs de edges gaan met een soft brush op 60 opacity.
Oud 18-06-2006, 22:25
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
precies...niet voor alles is een ingebakken filter ofzo
Oud 19-06-2006, 00:28
patroesj
patroesj is offline
Nog makkelijker is de Burn tool zachte randen en hup
Oud 20-06-2006, 13:39
Roos
Roos is offline
Citaat:
Captain N schreef op 18-06-2006 @ 22:54 :
Christ...gewoon langs de edges gaan met een soft brush op 60 opacity.
Inderdaad, hier heb je toch geen filter voor nodig?
Oud 20-06-2006, 15:48
ILUsion
ILUsion is offline
Simpele methode die er makkelijk weer aan te passen is (voor Engelse photoshop). Je maakt een nieuwe layer aan boven je background layer (originele foto), je gaat in die laag staan en in het layer palette stel je de blend mode in op multiply (darken kan eventueel ook werken, maar kan evengoed lelijke resultaten opleveren).

Dan kies je de gradient tool, als kleurverloop kies je zwart naar wit (ja, zwart naar wit) en je zorgt er in het begin best voor dat je opacity op 100% staat bij de gradient tool. Je kiest de ronde gradient vorm en je zet de tool op reverse (lijkt mij het handigste, anders moet je de gradiënt andersom slepen als in mijn uitleg).

Nu ga je in het midden (gaat volgens mij het meest correcte als je in het view-menu de Snap-optie aanzet (en Snap-To voor Guides aanstaat) en je dan in datzelfde menu tweemaal New Guide kiest, eenmaal Horizontal op 50% en eenmaal Vertical op 50%) van de afbeelding staan (zorg ervoor dat je nieuwe layer nog steeds actief staat!) en je sleept naar de buitenkant. Hoe verder je sleept, hoe kleiner de vignettering wordt. Als je niet het goede resultaat hebt, je sleept gewoon nogmaals en de oude is weg (daarom moest je opacity van de gradient tool op 100% zetten).

Als je vindt dat de foto te donker wordt en je het niet direct goed krijgt, dan moet je dubbelklikken op de gradiëntkleur (waar je de gradiënt zwart>wit hebt gekozen). In dat venster kun je de gradiënt aanpassen: je sleept de witte color stop (helemaal rechts) meer naar links en een groter deel van je foto zal onaangetast blijven bij het slepen.

Ik hoop dat je hiermee voortgeraakt, inderdaad is hiervoor geen filter (heb je ook niet nodig, op deze manier heb je veel meer controle over hoe plots de vignettering begint).
Reageren

Regels voor berichten