Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2006, 20:52
love-THE-world
love-THE-world is offline
ik ben altijd ''bang'' voor wat anderen over me denken
bijvoorbeeld, vakantiewerk. ik werk elk jaar bij dezelfde mensen in de zomervakantie, maar dit jaar ben ik echt kapot en super moe omdat ik zo hard m'n best heb gedaan dit jaar op school en met andere dingen. Dus het is vakantie, en dus beginnen ''we'' eigenlijk morgen met werken. Maar echt serieus ik kan niet, ik kan alleen maar slapen overdag en ik moet echt een paar dagen uitrusten voor ik kan gaan werken.
Nou wat is je probleem zal je denken? als je nog niet wil beginnen begin je toch nog niet?

Zo denk ik aan de ene kant ook, maar aan de andere kant MOET ik van mezelf gaan werken en me niet zo aanstellen, ik bedoel die andere mensen kunnen ook allemaal gewoon gaan werken ookal hebben ze een moeilijk jaar gehad... dus dan moet ik dat ook.
Maar ik KAN gewoon niet en ik wil daarom ook nog echt niet! en het scheelt ook maar 3dagen want volgende week hebben we zowieso vrij t/m woensdag.

Zo valt het nog wel mee, omdat ik het mezelf dus goed kan praten omdat het maar een paar dagen is en dan ben ik ook uitgerust enzo en dan kan ik dus ook werken.

MAaar ik ben zo bang wat de mensen die bij me werken over me zullen denken! Waarschijnlijk denken ze niks, want ja iedereen begint op een andere dag met werken. maar toch!
Ik denk dat ze me een aansteller vinden die te lui is om te gaan werken, maar dat is het dus echt niet. Ook ben ik bang dat ze allemaal vervelende opmerkingen achter mijn rug om over mij gaan maken omdat ik nu dus nog 3dagen niet kom. Maar ik denk dat dit wel onzin is omdat er ook veel vrienden van me werken, die eigenlijk nooit zoiets zouden doen.

nou is m'n vraag, wat kan ik doen zodat ik me niet meer zo druk maak over wat andere over me zullen denken?

(lang verhaal sorry, hoop dat t duidelijk is )
Oud 27-06-2006, 20:59
Nona
Nona is offline
Vraag ze eens of ze het erg vinden dat je je ziek meldt.
Oud 27-06-2006, 21:00
love-THE-world
Citaat:
Kruimel schreef op 27-06-2006 @ 21:59 :
Vraag ze eens of ze het erg vinden dat je je ziek meldt.
dat heb ik gedaan, of ja ik vroeg of het erg zou zijn als ik een paar dagen later zou komen
ze zeiden van niet
maarja
misschien zeggen ze dat alleen om mij een ''goed'' gevoel te geven en zeggen ze achter m'n rug om tegen elkaar heel wat anders.
Oud 27-06-2006, 21:00
Verwijderd
Ik denk dat heel veel mensen dit kennen...zeker mensen van een jaar of 16, 17, 18. Over het algemeen wordt het minder naarmate je ouder wordt. Wat er bij jou werkt om je minder druk te maken over wat anderen over je zullen denken zul je zelf uit moeten vinden. Soms kan het al genoeg helpen om je te realiseren dat je je drukt maakt over wat ze over je zouden kunnen denken en dat je dus niet weet of het werkelijk zo is. Je zou ze ook kunnen vragen wat ze over je denken, dan weet je het. Of gewoon wat meer scheit hebben aan wat ze denken, zeker als het om iets 'kleins' gaat (is lastig, maar oefening baart kunst).

Je kiest weloverwogen voor iets en die keus is ook heel logisch, het gaat bovendien idd maar om drie dagen, ze willen je er ieder jaar weer hebben en er werken vrienden van je: waarschijnlijk denken ze idd weinig en maak jij je er veel drukker om dan zij, isschien staan ze er zelfs niet eens bij stil.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 21:01
Verwijderd
Citaat:
love-THE-world schreef op 27-06-2006 @ 22:00 :

misschien zeggen ze dat alleen om mij een ''goed'' gevoel te geven en zeggen ze achter m'n rug om tegen elkaar heel wat anders.
Probeer eens wat vertrouwen te hebben in andere mensen.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 21:05
Nona
Nona is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-06-2006 @ 22:01 :
Probeer eens wat vertrouwen te hebben in andere mensen.
Precies, en in jezelf. Jij weet van jezelf dat je enorm hard hebt gewerkt en dat je nu even rust nodig hebt. Dat kun je sommige mensen vertellen, anderen zullen het uit zichzelf al zien. En die enkeling die er niet aan wil, lekker boeien. Er zijn altijd mensen waar je niet mee kunt opschieten.
Oud 27-06-2006, 21:15
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
love-THE-world schreef op 27-06-2006 @ 21:52 :
1. Zo denk ik aan de ene kant ook, maar aan de andere kant MOET ik van mezelf gaan werken en me niet zo aanstellen, ik bedoel die andere mensen kunnen ook allemaal gewoon gaan werken ookal hebben ze een moeilijk jaar gehad... dus dan moet ik dat ook.
MAaar ik ben zo bang wat de mensen die bij me werken over me zullen denken! Waarschijnlijk denken ze niks, want ja iedereen begint op een andere dag met werken. maar toch!

2. Ik denk dat ze me een aansteller vinden die te lui is om te gaan werken, maar dat is het dus echt niet.

3. Ook ben ik bang dat ze allemaal vervelende opmerkingen achter mijn rug om over mij gaan maken omdat ik nu dus nog 3dagen niet kom. Maar ik denk dat dit wel onzin is omdat er ook veel vrienden van me werken, die eigenlijk nooit zoiets zouden doen.

nou is m'n vraag, wat kan ik doen zodat ik me niet meer zo druk maak over wat andere over me zullen denken?
Wat jij moet doen is reëel gaan denken. Bovenstaande gedachten zijn allemaal irreëel, je weet het zelf ook, want je zegt ook steeds dat ze zo wel helemaal niet over je zullen denken etc. Geloof dat nou, want je hebt helemaal gelijk.

1. Omdat iedereen gewoon gaat werken, moet jij je ook maar niet aanstellen en gaan werken, ookal ben je hartstikke moe enz.
- Waarom moet jij doen wat iedereen doet? Je kunt het toch zelf bepalen? Jij kunt toch het best van iedereen bepalen hoe je je voelt?

2. Omdat anderen jou eventueel te lui vinden om te gaan werken, ga je dat maar doen.
- Wie zegt dat ze jou een aansteller en lui vinden? Hoe weet je wat ze over je denken? En wat dan nog als ze dat zouden denken? Je weet toch dat je niet lui bent, maar je hebt toch een andere (goede) reden?

3. Waarom zouden die mensen daar vervelende opmerkingen achter je rug om gaan maken? Je zegt zelf dat het vrienden zijn die dat nooit zouden doen. En je zegt ook nog dat iedereen bijna op een andere dag begint. Dit is dus een hele irreële gedachte.

Net als de rest. Ik zou dus gewoon lekker doen wat jij wilt en pas volgende week beginnen. Ben blij dat je die mogelijkheid überhaupt hebt en dat je baas niet zegt dat je gewoon nu al moet beginnen. Ik zou het niet meer dan logisch vinden dat je na je school eerst even een paar dagen wilt uitrusten, ik ben ook altijd bek-af en dat komt er de eerste vrije dagen allemaal uit. Als ik dan al meteen zou moeten werken...
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 08:37
Mara
Mara is offline
Doe ik ook. Ik heb het op groep behandeld (wegens (beginnende) depressie) en nu kan ik er mee om gaan. Belangrijkste vraag die je je moet stellen: Heb ik een aanwijzing dat het zo is? Hebben ze ooit iets gezegd toen jij er was dat ze er zo over denken? Zijn ze onaardig tegen je geweest, letten ze erop dat je stipt bent?

Volgens mij niet. Zoals je zelf al zegt, het maakt niet uit of je wat later begint. En al ben je moe, zullen ze dat erg vinden? Is er enige aanwijzing dat ze het erg vinden? Voor zover ik kan zien niet

Verder, je móet van jezelf gaan werken. Waarom? Waarom moet je van jezelf? Omdat je denkt dat anderen dat van je verwachten? Of echt omdat je dat alleen van jezelf verwacht. Die gedachte móet ergens vandaan komen. Klopt die gedachte wel, is het wel reëel? Leg je de lat niet te hoog, om 't zo maar te zeggen?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 18:05
love-THE-world
dankjullie wel

jullie hebben gelijk
niemand heeft gezegd dat ze over me praten, of dat ze stomme dingen over me denken.
en idd de andere hebben geen rust nodig na school, maar ik heb wel ff rust nodig na dit schooljaar dus ik mag ook gewoon thuis blijven! zeker omdat ik dat al de hele tijd heb afgesproken om pas volgende week te beginnen

nouja.. dankjullie!!
Reageren

Regels voor berichten