Hoi.
Ik heb al vier jaar een relatie. Er zijn ups en downs zoals in alle relaties, maar de laatste tijd is het probleem dat eigenlijk altijd al in de achtergrond speelde zodanig erger geworden dat het de overlevingskansen van 'ons' aantast.
Ik ben een vrouw en ik was vroeger erg verlegen. dat is lekker opgedroogd maar wat over is, is een veel te grote gevoeligheid voor kritiek, en niet kunnen omgaan met mezelf als ik dingen fout doe. Dan wordt ik enorm chagrijnig en zonder ik mezelf af. Vroeger deed ik ergere dingen met mezelf, maar dat is sinds het allerprilste begin van de relatie met hem min of meer geen optie.
laatst hadden we weer ruzie. Meestal ben ik degene die luistert, steeds verdrietiger wordt en mezelf wel voor mijn kop kan slaan. dat wordt zo erg dat ik niet meer oplossingsgericht kan denken, en alleen mezelf nog maar heel zielig kan vinden. Dan sta ik op en loop ik huilend weg. Hij kan hier niet meer tegen. twee keer in de afgelopen vier maanden heeft hij toen gezegd dat hij liever niet met mij is, als het niet beter wordt. daarvoor kwam dat nooit ter sprake.
deze ruzie was anders. Ik vond dat ik wel dingen fout had gedaan tijdens de gebeurtenissen die aanleiding gaven tot de ruzie, maar hij ook. Daarom was ik niet kwaad of verdrietig. Jammer genoeg hij wel, en dat vind ik moeilijk, dus ik vroeg ernaar.
Hij vertelde zijn verhaal, en wilde graag dat ik op zijn (in mijn ogen niet geheel juiste) versie van het verhaal in ging. Dat heb ik geweigerd, hij is goed in discussies en ik wilde niet dat ik zou gaan twijfelen over mezelf zoals altijd. Hij ging erop door. en door. en door. Hij vertelde me dat als ik niet zeker was van mezelf, dat ik dan geen poot had om op te staan. Dat ik niet mezelf moest laten afleiden met zelfmedelijden, dat ik moest leren probleemoplossend te denken. dat al mijn problemen hierop neer komen. Uiteindelijk was het einde voorspelbaar. Ik vond mezelf zielig, ging huilen en zonderde me af. Hij was kwaad daarover.
Ik ben erg verdrietig en in de war, en ik hoop eigenlijk dat iemand dit enigzins kent, en weet hoe ik kan reageren.
|