Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2002, 11:04
Gatara
Gatara is offline
Ik vroeg me af wat jullie ideeen hierover zijn.
Advertentie
Oud 21-06-2002, 13:03
watermannetje
watermannetje is offline
volgens mij gaat dat niet om ideeen maar om dingen die wetenschappelijk bewezen zijn. Mensen dromen omdat alles wat je een dag beleeft verwerk je in je dromen

er is eens een onderzoek gedaan. Weet niet meer waar ik het vandaan heb. Er werden mensen, steeds als ze begonnen met dromen, wakker gemaakt (dat kan je aan de ogen zien) na de eerste nacht was iedereen flink shacherijnig en na 5 dagen werd het onderzoek gestopt omdat mensen in ernstige psychische problemen kwamen

dus als je iemand in het gekkenhuis wil krijgen...
Oud 21-06-2002, 13:17
Digger3
Digger3 is offline
Sorry hoor maar als ik 5 dagen wakker moet blijven is er niets aan de hand, dat kan ik je wel vertellen. (4 dagen wakker blijven is geen probleem, dus 1 dag kan er nog wel bij)
Oud 21-06-2002, 13:30
Yule
Yule is offline
kan best zijn, maar 5 dagen WAKKER BLIJVEN is wat anders as 5 dagen iedere keer dat je BEGINT met dromen je weer wakker gemaakt word, das irri denk ik hoor...kan je volgens mij wel vergelijken met een film, iedere keer dattie begint zet iemand de videorecorder stop en spoelt em terug naar et begin, wedden dat je nadat je dat 5 dagen lang meemaakt pretty gestoord word ?
Oud 21-06-2002, 13:33
NY152
NY152 is offline
Uhuh Digger3 we geloven je !! Misschien als je je vol met drugs propt
Oud 21-06-2002, 13:34
Verwijderd
ik weet het niet zeker hoor, maar volgens mij dromen mensen om gebeurtenissen van de afgelopen dagen op een bepaalde manier te verwerken.
Oud 21-06-2002, 15:04
CryperA
CryperA is offline
sja we hebben zowiezo slaap nodig en in die dromen zit of alles samengevat van die dag of symbolen die je enige info geven die denk ik vanuit het onderbewuste loskomen die je dan maar net moet zien te begrijpen.
Oud 21-06-2002, 15:47
pe
pe is offline
Misschien zijn de dromen maar het topje van de ijsberg. En is ons onbewuste dan bezig, alles te verwerken van de afgelopen tijd. En zijn de dromen alleen maar een symbolische weergave van dat verwerken, plus andere aanvullingen (voorspellende dromen etc.)

Ik ga ervan uit, dat het grootste deel van onszelf onbewust is, dat wij dat niet kunnen kennen. We hebben die zelfkennis niet. We kunnen ook niet altijd veel bewustzijn aan. Bij bewustzijn hoort een moraal, je moet je kunnen beheersen als je veel weet, want veel weten is ook grote verleiding soms. En het kan zo ook al moeilijk zijn, bijv. je mond te houden over wat je weet. Dus moeten we zorgen daar beter in te worden, en dat leren we in een lichaam op aarde.

Vanuit de delen die wij niet bewust zijn bij onszelf (= ons "onbewuste" volgens Jung enz.) - vanuit die delen worden we geholpen door onder andere dromen. Soms uit het onbewuste zich ook door (kinder-)tekeningen, onbewuste versprekingen (Freudiaanse, je zegt per ongeluk de waarheid die je helemaal niet bedoelde te zeggen). Volgens mijn praat je met tarotkaarten, wijsheidskaartjes, pendelen en zo ook met je eigen onbewuste.

Als je nu jezelf voorstelt als deels wit, deels zwart. Je hebt dus een "bewuste" en een "onbewuste", een bewust en een onbewust deel van jezelf. Wanneer je begint met incarnaties, dan is bijna alles zwart, onbewust. En hoe verder je komt, des te meer wit komt erbij. Steeds kun je meer van jezelf bewust krijgen. Wanneer je nu geen enkel onbewust stukje meer over hebt, ben je een "verlichte". Iemand die volmaakt is. We zijn volgens mij allemaal daarnaar onderweg, al is het een heel ver verwijderd doel. Maar iemand die een verlichte is, die heeft dus geen onbewuste meer. Dat is het idee dus, waar ik in geloof.

Via dromen kun je dus jezelf leren kennen.
Oud 21-06-2002, 19:16
Verwijderd
Nou, ik weet niet hoe het met anderen zit, maar ik verwerk in mijn dromen de zaken die ik die dag heb meegemaakt. Alles word door elkaar gegooid. Dingen waar ik heel veel mee bezig ben (vrienden, eventuele jongen waar ik op verliefd ben, etc) zijn er vrijwel altijd, maar ook tv personages, personages uit boeken, leraren, mensen die ik niet ken in het echte leven, etc etc. Ook alle dingen lopen door elkaar, school, thuis, plekken uit boeken en films, etc.

Ik vind het leuk
Oud 21-06-2002, 20:55
kleine wicca
kleine wicca is offline
Jah, vind dit altijd wel een heel interessant onderwerp, dromen zijn volgens mij bedoeld om OF dingen uit je dag of uit het verleden (langzaam) te verwerken OF je te waarschuwen voor iets EN je onderbewustzijn (en dus uiteindelijk je BEwustzijn) verder te ontwikkelen, en te groeien in wie je bent.
Het kan dus heel nuttig zijn je eens bewust bezig te houden met je dromen. zo komt je onderbewustzijn dichter bij jezelf te staan en ik denk dat dat heel leerzaam kan zijn.
Je zult jezelf nooit helemaal leren kennen en nooit jezelf 100 % onder controle kunnen hebben, maar van je bezighouden met je dromen kun je hier wel wat dichter bij komen volgens mij.........
Oud 21-06-2002, 21:32
Janet
Janet is offline
ja,ik denk dat het dus iets is om dingen te verwerken,van dingen (ziekenhuizen enzo....)
maar ook om je leven op oorde te krijgen,sommige mensen gaan naar de hemel en komen in de ochtent terug in hun ''eigen'' lijf!!!!
ook denk ik als je niet meer weet wat je gedroomt heb dat het is dus dat je het geheim moet houwe of dat je dus naar bove ben geweest!!!
ook heb ik het idee,als je weet wat je gedroomt heb is het dat dat je dromen over het leven zijn of om je te waarschuwen......

maar dat is mijn theorie!!
Oud 21-06-2002, 22:00
Verwijderd
Citaat:
kleine wicca schreef:
Jah, vind dit altijd wel een heel interessant onderwerp, dromen zijn volgens mij bedoeld om OF dingen uit je dag of uit het verleden (langzaam) te verwerken OF je te waarschuwen voor iets EN je onderbewustzijn (en dus uiteindelijk je BEwustzijn) verder te ontwikkelen, en te groeien in wie je bent.
Het kan dus heel nuttig zijn je eens bewust bezig te houden met je dromen. zo komt je onderbewustzijn dichter bij jezelf te staan en ik denk dat dat heel leerzaam kan zijn.
Je zult jezelf nooit helemaal leren kennen en nooit jezelf 100 % onder controle kunnen hebben, maar van je bezighouden met je dromen kun je hier wel wat dichter bij komen volgens mij.........
Jah, dat ontwikkelen en zo is idd ook zo. Ik weet zo even geen voorbeeld, magoe.
Ow, en in dromen kun je verlangens vervullen
Oud 22-06-2002, 20:26
Gatara
Gatara is offline
Maar WAAROM dromen we dan nu eigenlijk?

Ok, dat we dingen verwerken, ontwikkelen, wensen en je onderbewuste naar boven gehaald wordt die het op deze manier aan je bewustzijn verteld is nog daaraantoe. Het verklaart niet WAAROM dit nodig is?
WAAROM moeten we dingen verwerken, ontwikkelen, wensen op deze manier? Waarom kan het niet gewoon als je wakker bent?
Oud 24-06-2002, 08:57
pe
pe is offline
Gatara, je schreef:
Citaat:
Ok, dat we dingen verwerken, ontwikkelen, wensen en je onderbewuste naar boven gehaald wordt die het op deze manier aan je bewustzijn verteld is nog daaraantoe. Het verklaart niet WAAROM dit nodig is?
WAAROM moeten we dingen verwerken, ontwikkelen, wensen op deze manier? Waarom kan het niet gewoon als je wakker bent?
Als onze geest volmaakt zou zijn, zouden we alles waarschijnlijk kunnen verwerken, meteen als de indrukken binnenkomen of op het einde van de dag. Dan hoeven we ook geen onbewuste meer, dan doen we alles bewust. Maar we zijn nog niet zover. We moeten nog leren met veel problemen om te gaan, hoe onze eigen gevoelens te beheersen, enz.

Als je kijkt naar iemand van wie je vindt dat ie veel minder gevoel of bewustzijn heeft als jijzelf, dan kun je je goed indenken dat die persoon niet zo makkelijk met zichzelf kan omgaan. Hij of zij voelt minder, begrijpt minder. Er blijven dus veel onverwerkte indrukken achter in zijn of haar geest. Vanwege dat minder kunnen verwerken hoeft ie ook minder te verwerken als jij. En iemand die meer begrijpt en voelt als jij, kan weer meer verwerken. Dat wordt dan gedaan door het onbewuste deel van de geest van die persoon. Maar iemand die 100% zichzelf is geworden, zonder fouten is, die hoeft geen onverwerkte indrukken op te slaan, die weet er meteen mee om te gaan.

Die heeft 'zichzelf gerealiseerd', kun je zeggen. Kan het leven aan, en de problemen. Hoeft op aarde dus ook niets meer te leren.

In veel religies wordt verteld dat de mens eerst zuiver was of 'bij god', en toen in een toestand van onzuiverheid gekomen is. Waaruit hij zich nu weer aan het opwerken is. De oude Egyptenaren bijvoorbeeld en nog wel wat andere religies. De indianen in Amerika zeiden dat ook. Dat ze niet meer naar hun god luisterden, en dat die toen wegging. Daarom dachten ze eerst dat de blanken die naar Amerika kwamen in hun boten zonder roeiriemen, goden waren. De oude Grieken zeggen het zo in hun mythen, dat Prometheus het vuur stal van de goden, en dat de mensen het doosje van de godin Pandora wat ze dicht moesten laten, toch openmaakten, waardoor allerlei ziektes en ellende op aarde kwamen. De christenen zeggen dat de eerste mensen 'van de boom van kennis hebben gegeten'.

Met die kennis moet de mens dus leren omgaan eerst. Niet alleen met de wetenschap (atoombom) maar ook met de 'kennis over zichzelf', het vermogen tot denken, etcetera. Ieder stukje bewustzijn heeft zijn moraal waar je je aan moet houden, wil het goed blijven gaan. Je moet nergens misbruik van maken, anders is dat bewustzijn schade voor je eigen geest, word je er onzuiver van en moet je in verlangens blijven geloven. In het verlangen, er misbruik van te maken bijvoorbeeld. Verlangens wordt in het boeddhisme gehechtheden (geestelijke bindingen) genoemd.

Daarom is het goed dat niet iedereen alles begrijpt. Dat je niet meer begrijpt dan je aankan. Maar niet alles begrijpen is ook: niet alles op eigen houtje kunnen verwerken.

Het zijn moeilijke dingen om uit te leggen, maar dit is hoe ik persoonlijk denk dat dit in elkaar zit.

~pe.
Oud 24-06-2002, 14:10
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:
Maar WAAROM dromen we dan nu eigenlijk?

Omdat je overdag te druk bent met dingen die je moet doen, op dat moment meemaakt. Je kunt simpelweg niet alles in je opnemen en overdenken, dat is veel te veel. Dus komt het later terug zodat je er lekker op kunt herkauwen
Oud 24-06-2002, 21:12
D'tje
D'tje is offline
Na, volgens Freud is het inderdaad het verwerken van ervaringen waar we misschien niet meer bewust aan denken, maar die nog wel in ons onderbewuste zitten. Daarom hebben dromen vaak iets bekends over zich, oftewel duidelijk (bijvoorbeeld als je droomt over mensen die je kent), of misschien alleen instinctief.
Ik weet het ook niet helemaal, maar het lijkt me een aannemelijke verklaring. Waarom zouden we anders dromen? Die dromen moeten toch ergens vandaan komen?
Oud 29-06-2002, 17:51
jaz-p'
jaz-p' is offline
wat dromen is---> kort samengevat.
de uitlaatklep van het onderbewuste
Oud 30-06-2002, 11:12
pe
pe is offline
best een intelligente uitlaatklep
Oud 30-06-2002, 13:04
watermannetje
watermannetje is offline