Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-07-2006, 01:58
Kurogane
Kurogane is offline
Oke ik ga waarschijnlijk mijn eerste kamer huren maar ik heb nog niet precies in kaart wat ik moet doen om het formeel vast te leggen.
Zou iemand stap voor stap kunnen uitleggen, welke administratiele voorbereidingen ik moet maken?
Bijv. als je op kamers gaat moet je inschrijven bij de gemeente maar moet dat vooraf of achteraf gebeuren en wat voor papieren moet je aantonen, huurcontract bijv.?
Alvast bedankt voor de moeite en de tijd.
En wat is bijv slim de betalingen gezamenlijk doen bijv het huurcontract valt onder de huisgenoten samen dus ze betalen gezamenlijk de huur of ieder apart?
Oud 14-07-2006, 07:49
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Je moet met je paspoort en een kopie van je huurcontract naar de gemeente, dan kun je je inschrijven.

Huur betaal je apart, waarom zou je dat samen willen doen? Of huren jullie echt samen een huis?

Verder moet je je adres wijzigen bij de ib-groep, bij de bank/verzekering/universiteit e.d. als je wilt dat je post op je nieuwe adres komt.

Volgens mij hoef je verder niks te doen..
Met citaat reageren
Oud 14-07-2006, 14:31
Lente
Lente is offline
vergeet je (inboedel)verzekering niet
Met citaat reageren
Oud 14-07-2006, 16:20
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik moest toen ik me ging inschrijven wel iets meer meenemen dan alleen huurcontract en paspoort namelijk:
- paspoort of identiteitskaart van jezelf
- huurcontract van jezelf
- verklaring van de verhuurder waarin hij/zij verklaart dat het okee is dat je daar gaat wonen
- verklaring van inwoning van je eventuele medebewoners
- (kopie van) identiteitsbewijs van je medebewoner(s)

Het verschilt dus per gemeente, dit was in de gemeente Rotterdam.
Oud 14-07-2006, 17:01
Nyawa
Ik kon me in Groningen bij de gemeente gewoon inschrijven via internet, dat moest je in ieder geval binnen vijf dagen nadat je daar was gaan wonen (dus wanneer je huurcontract inging) doen.

Switch ook op tijd van thuis naar uitwonend bij de IB-groep. Een vriendin van mij belt momenteel dagelijks met de IBG omdat ze die wijziging maar niet doorvoeren om één of andere reden.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2006, 19:01
create
create is offline
Moet je voordat je je gaat inschrijven in een andere gemeente je eerst als 'zoekend' inschrijven ofzo?
Met citaat reageren
Oud 14-07-2006, 19:04
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
create schreef op 14-07-2006 @ 20:01 :
Moet je voordat je je gaat inschrijven in een andere gemeente je eerst als 'zoekend' inschrijven ofzo?
Nee hoor, nog nooit van gehoord zelfs.
Oud 14-07-2006, 20:56
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Lente schreef op 14-07-2006 @ 15:31 :
vergeet je (inboedel)verzekering niet
en wettelijke aansprakelijkheidsverzekering en ongevallenverzekering

via de site http://www.tpgpost.nl/voorthuis/post...vice/index.jsp

kun je je adreswijziging bij veel instanties doorgeven
Oud 14-07-2006, 22:38
paco de taco
paco de taco is offline
Je moet ook opletten dat je iets van een studentenverzekering ofzo afsluit.
Nu ben je met je ouders mee verzekerd, maar als je op jezelf woont en bijvoorbeeld een ongeluk krijgt met de fiets, dan ben je niet verzekerd..
Oud 14-07-2006, 22:50
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
paco de taco schreef op 14-07-2006 @ 23:38 :
Je moet ook opletten dat je iets van een studentenverzekering ofzo afsluit.
Nu ben je met je ouders mee verzekerd, maar als je op jezelf woont en bijvoorbeeld een ongeluk krijgt met de fiets, dan ben je niet verzekerd..
dat zeg ik ^ ongevallen verzekering

ik heb trouwens het op kamers pakket van de postbank
Oud 14-07-2006, 22:58
Go
Go is offline
Kleine tip over die verzekeringen: kijk wel wat je echt nodig hebt. Ze willen je nogal snel van alles aansmeren, zonder dat je dat misschien nodig hebt. Kijk ook of je zelf voor de eventuele schade op kunt draaien als er wat gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 00:26
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 14-07-2006 @ 17:20 :
Ik moest toen ik me ging inschrijven wel iets meer meenemen dan alleen huurcontract en paspoort namelijk:
- paspoort of identiteitskaart van jezelf
- huurcontract van jezelf
- verklaring van de verhuurder waarin hij/zij verklaart dat het okee is dat je daar gaat wonen
- verklaring van inwoning van je eventuele medebewoners
- (kopie van) identiteitsbewijs van je medebewoner(s)

Het verschilt dus per gemeente, dit was in de gemeente Rotterdam.
wtf serieus? dus ik kan me niet gewoon inschrijven daar? want volgens stadswonen had ik alleen een blaadje van hun en mn paspoort nodig
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 09:00
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
koekjes schreef op 15-07-2006 @ 01:26 :
wtf serieus? dus ik kan me niet gewoon inschrijven daar? want volgens stadswonen had ik alleen een blaadje van hun en mn paspoort nodig
Het verschilt echt ontzettend per gemeente... De vorige gemeente waar ik me inschreef, hadden ze alleen m'n paspoort nodig.. Niet eens het huurcontract!!!

In Zwolle moest ik wel een copy van mijn huurcontract + identiteitsbewijs copy opsturen. (Ik ben niet naar het gemeentehuis zelf geweest)
Oud 15-07-2006, 10:00
Bloem
Bloem is offline
Ik had hier ook niks nodig behalve een identiteitsbewijs, en toen ik er daar achterkwam dat die een week 'over datum' was was het nog geen probleem
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 11:05
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ik kon me echt niet inschrijven met alleen mijn paspoort en huurcontract. Ben er twee keer voor terug moeten gaan voor ik alles had Het ligt er ook een beetje aan in welke deelgemeente je gaat wonen. In sommige deelgemeentes moet je ook nog aan inkomenseisen ed voldoen. Staat allemaal op de site van de gemeente Rotterdam.
Oud 15-07-2006, 11:13
Verwijderd
Citaat:
In sommige 'hot spot' gebieden in Rotterdam heb je ook een huisvestingsvergunning nodig, waarin o.a. gekeken wordt naar je inkomen en het aantal kamers dat je gaat betrekken. Ook wordt de bouwkundige, sociale en hygienische staat van het huis dat je wilt betrekken aan een uitgebreid onderzoek onderworpen.

Uit mijn hoofd geldt dat voor een flink aantal straten in west, in centrum alleen eerste middellandstraat en de westkruiskade, en op zuid een hele hoop (heel Carnisse bijv.). Maar goed, op Zuid wil je toch niet wonen (woon zelf in west, dat is prima te doen hoewel 75% hier allochtoon is maar het is wel heel gezellig, op Zuid ook veel allochtonen maar daar heerst een hele nare, grimmige sfeer).

Het beste kun je even naar www.rotterdam.nl gaan, dan naar Gemeenteloket, Verhuizen, en dan Huisvestingsvergunning, daar staat alles uitgelegd.

Voor zover het al relevant is voor ze krijgen studenten trouwens vaak ontheffing van die eisen, omdat de gemeente immers juist hoger opgeleiden naar de oude pauperwijken wil trekken.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 11:20
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 15-07-2006 @ 12:13 :
In sommige 'hot spot' gebieden in Rotterdam heb je ook een huisvestingsvergunning nodig, waarin o.a. gekeken wordt naar je inkomen en het aantal kamers dat je gaat betrekken. Ook wordt de bouwkundige, sociale en hygienische staat van het huis dat je wilt betrekken aan een uitgebreid onderzoek onderworpen.

Uit mijn hoofd geldt dat voor een flink aantal straten in west, in centrum alleen eerste middellandstraat en de westkruiskade, en op zuid een hele hoop (heel Carnisse bijv.). Maar goed, op Zuid wil je toch niet wonen (woon zelf in west, dat is prima te doen hoewel 75% hier allochtoon is maar het is wel heel gezellig, op Zuid ook veel allochtonen maar daar heerst een hele nare, grimmige sfeer).

Het beste kun je even naar www.rotterdam.nl gaan, dan naar Gemeenteloket, Verhuizen, en dan Huisvestingsvergunning, daar staat alles uitgelegd.
ja maar ik zit op kamers aan de coolhaven en daar staat niks over op die site, en ik heb een huurcontract en verhuurdersverklaring, maar als ik nog meer nodig had moesten ze t bij stadswonen toch zeggen?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 11:23
Verwijderd
Dan is het mooi, want dan is dat geen hotspotgebied. Wat je nodig hebt moet je dan gewoon checken op dezelfde site. Voor zover ik weet moest ik ook alleen een verhuurdersverklaring overleggen en een huurcontract, tenminste voor wat betreft de gewone inschrijving. Voor de aanvraag van een huisvestingsvergunning had ik wel een bewijs van voldoende inkomen nodig.

Maar als jij aan de Coolhaven woont en die staat daar niet vermeld, dan is er dus niks aan de hand, maar wil je het zeker weten dan check je gewoon nog even bij de gemeente.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 11:24
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
koekjes schreef op 15-07-2006 @ 12:20 :
ja maar ik zit op kamers aan de coolhaven en daar staat niks over op die site, en ik heb een huurcontract en verhuurdersverklaring, maar als ik nog meer nodig had moesten ze t bij stadswonen toch zeggen?
Ik zou toch zorgen dat je alles bij je hebt wat op de site vermeld staat, anders zit je daar drie uur te wachten en wordt je weggestuurd en kan je weer terug komen en weer drie uur gaan zitten wachten. Die mensen bij Stadswonen weten ook lang niet alles.
Oud 15-07-2006, 11:24
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 15-07-2006 @ 12:23 :
Dan is het mooi, want dan is dat geen hotspotgebied. Wat je nodig hebt moet je dan gewoon checken op dezelfde site. Voor zover ik weet moest ik ook alleen een verhuurdersverklaring overleggen en een huurcontract, tenminste voor wat betreft de gewone inschrijving. Voor de aanvraag van een huisvestingsvergunning had ik wel een bewijs van voldoende inkomen nodig.

Maar als jij aan de Coolhaven woont en die staat daar niet vermeld, dan is er dus niks aan de hand, maar wil je het zeker weten dan check je gewoon nog even bij de gemeente.
okey
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 12:03
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 15-07-2006 @ 12:24 :
Ik zou toch zorgen dat je alles bij je hebt wat op de site vermeld staat, anders zit je daar drie uur te wachten en wordt je weggestuurd en kan je weer terug komen en weer drie uur gaan zitten wachten. Die mensen bij Stadswonen weten ook lang niet alles.
Het is bij de hele gemeente sowieso een stel amateurs. Eerst hadden ze me een oude folder meegegeven over de huisvestingsvergunning (oktober 2004) waar andere bedragen opstonden, en waardoor ik dacht dat ik niet in aanmerking kwam voor zo'n ding. Vervolgens doen ze ongelooflijk moeilijk omdat er een deurtje op de trap is gebouwd in dit huis, dat zou dan een 'illegale samenvoeging' zijn (wtf, triplex deurtje, puur symbolisch, doe even niet zo moeilijk).

Verder weten ze inderdaad niets, zijn ze meestal om vier uur en op donderdag zelfs al om half twee dicht. Het is gewoon gericht op werklozen en die ambtenaren zelf bakken er ook weinig van.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 17:09
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 15-07-2006 @ 12:24 :
maar op die site van de gemeente staat niks bijzonders? en gvd moet in 5 dagen, dat haal ik nooit, kan ik me als minderjarige ook alleen inschrijven of moet mn moeder dan mee?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 18:04
Verwijderd
Boeiend, die vijf dagen. Ze gaan echt niet moeilijk doen als je wat later bent, het zou een mooie boel zijn, de meeste mensen hebben het nogal druk rond een verhuizing
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 18:19
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-07-2006 @ 19:04 :
Boeiend, die vijf dagen. Ze gaan echt niet moeilijk doen als je wat later bent, het zou een mooie boel zijn, de meeste mensen hebben het nogal druk rond een verhuizing
Mijn ouders waren zeker drie maand te laat, als het niet later was.
Oud 15-07-2006, 21:13
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
koekjes schreef op 15-07-2006 @ 18:09 :
maar op die site van de gemeente staat niks bijzonders? en gvd moet in 5 dagen, dat haal ik nooit, kan ik me als minderjarige ook alleen inschrijven of moet mn moeder dan mee?
Je kan je ook van te voren al in gaan schrijven op een datum in de toekomst, als dat je beter uitkomt kan je dat doen Hoe het zit met minderjarigen weet ik niet, staat dat niet op de site van de gemeente?
Oud 15-07-2006, 23:45
Verwijderd
ik ga iig maandag, ook gelijk wat zooi oververhuizen enzo

Laatst gewijzigd op 16-07-2006 om 00:12.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 01:46
Kurogane
Kurogane is offline
ik ben van de kamer af gezien, het was 10m2 voor 280 euro p maand, 280 borg, 10 euro adminstratiekosten. Woonde een volwassen man in de 30 en een vrouw met een baby van 1 jaar. Naja niet echt gezellig en niet echt mijn leeftijd daarnaast was er ook nog geen internet.

Weet iemand trouwens hoe het zit met Utrecht met huisvestigingsvergunning is daar ook een bep. inkomen aan verbonden?
Oud 16-07-2006, 02:26
Verwijderd
Voor zover ik weet geldt dat alleen in (bepaalde wijken van) Rotterdam.

Hoewel het ook voor (onder andere) Utrecht en Amsterdam geen kwaad zou kunnen om weinigverdienende, laagopgeleide paupers gewoon de stad uit te schoppen.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 13:55
Verwijderd
Citaat:
Kurogane schreef op 16-07-2006 @ 02:46 :
ik ben van de kamer af gezien, het was 10m2 voor 280 euro p maand, 280 borg, 10 euro adminstratiekosten. Woonde een volwassen man in de 30 en een vrouw met een baby van 1 jaar. Naja niet echt gezellig en niet echt mijn leeftijd daarnaast was er ook nog geen internet.

Weet iemand trouwens hoe het zit met Utrecht met huisvestigingsvergunning is daar ook een bep. inkomen aan verbonden?
ik betaal ook 280 en mijn kamer is 8m2 groter, maar das dan wel weer in rotterdam
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 21:32
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
koekjes schreef op 16-07-2006 @ 14:55 :
ik betaal ook 280 en mijn kamer is 8m2 groter, maar das dan wel weer in rotterdam
Ik betaal maar 210 € en heb een hele flat met 2 slaapkamers, en ook nog eens in een betere buurt bij het centrum.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 20:57
Verwijderd
ik ga met goede moed mezelf inschrijven, begint dat mens te lachen en geeft me n envelop "ja post maar want ik denk niet dat je 1,5 uur wilt wachten"

dus...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten