Excuses voor het lange verhaal
Ik heb een lastige relatie met mijn moeder. Er is zelfs ná mijn puberteit en ná haar chronische ziekte (waar ze nog steeds wel last van heeft, maar dat is een ander verhaal) geen goede verhouding tussen ons ontstaan. Over een maand ga ik op kamers, met een dubbel gevoel. Aan de ene kant ben ik écht blij niet meer met haar in één huis te hoeven leven, aan de andere kant vind ik het stomweg k*t dat we zo'n slechte band hebben.
Het is deels mijn eigen schuld, dat besef ik. Ik vertel haar amper iets persoonlijk, ga tegen haar in, laat haar merken dat ik in sommige dingen (bijvoorbeeld ruziemaken, argumenteren) haar meerdere ben, etc. Toch kan ik dat niet meer rechtbreien, heb er eenvoudigweg de energie niet voor. We kunnen het (op een oppervlakkige manier) namelijk ook heel gezellig hebben en ik heb herhaaldelijk gemerkt dat ''er over praten'' enkel averechts werkt. Want praten valt met haar dus niet te doen, echt helemaal niet.
Nu is er wel één dingetje waar ik mee zit, waar misschien wel makkelijk iets aan gedaan kan worden. Ik heb namelijk heel gauw het gevoel dat ze kwaad op me is. Ik laat me haast door niemand intimideren, maar door haar dus wel. Stemverheffing, blik in haar ogen, überhaupt haar uitstraling zijn genoeg voor mij om me alweer kut te voelen omdat ik denk dat ze kwaad is. Volgens haar is dat driekwart van de tijd niet zo en als ik er iets van zeg krijg ik enkel te horen dat ze gewoon moe is. Zal best, denk ik dan, maar ik blijf met het gevoel zitten. (en er staat zelden het tegenovergestelde gevoel tegenover, helaas.)
Nu is mijn vraag, na dit ellenlange verhaal, hoe ík hier iets aan kan doen. Zoals ik al zei, iets aan háár willen veranderen is eenvoudigweg geen optie, maar misschien bestaan er wel trucjes voor mezelf, zodat ik me wat minder snel aangevallen voel (en dingen dus weer niet zo snel escaleren.)