Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-08-2006, 13:05
Eesje
Eesje is offline
Afgelopen vrijdag is de campange 'V-day' van start gegaan. De bedoeling is dat Nederland voortaan massaal op vrijdag een vegetarische dag houdt. (www.vday.nl)
Vinden jullie dit een goed initiatief?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-08-2006, 13:36
Verwijderd
Of het lekkerder is om minder vlees en vis te eten lijkt me nogal iets wat per persoon verschillend is...de meeste mensen vinden het juist lekkerder, voor zo ver ik weet. Vis eten schijnt juist heel gezond te zijn en ook over of vlees eten gezond/ongezond is kun je discussieren. Ik vraag me ook af of één dag vegetarisch eten werkelijk heel veel effect heeft op het milieu, de dieren, enz.

Voor de duidelijkheid: ik eet altijd vegetarisch.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 14:00
Verwijderd
Ik gok dat het ongeveer 14,3% effect heeft :>

Ik vind het een sympathiek initiatief, maar er is natuurlijk meer nodig. Ik pleit er voor om meer op hoeveelheden te letten: 75-100 gram vlees per dag is meer dan genoeg, waarom verkopen supermarkten dan nog shoarmaverpakkingen met één kilo vlees?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 14:12
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
Snees schreef op 06-08-2006 @ 15:00 :

Ik vind het een sympathiek initiatief, maar er is natuurlijk meer nodig. Ik pleit er voor om meer op hoeveelheden te letten: 75-100 gram vlees per dag is meer dan genoeg, waarom verkopen supermarkten dan nog shoarmaverpakkingen met één kilo vlees?
Om de zelfde reden dat ze kilo zakken appels if aardappels verkopen. Het is handig.

Oh en ik vind het een raar initiatief. Prima als je mensen na wil laten denken over wat ze eten, maar je moet mensen niet iets proberen op te leggen - zoals een dag geen vlees eten. Dat bepaal ik zelf wel.

Laatst gewijzigd op 06-08-2006 om 14:15.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 14:42
Verwijderd
Aardappelen kan je lang bewaren, maar (technisch gezien) dertien porties vlees?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 15:25
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Snees schreef op 06-08-2006 @ 15:42 :
De diepvries is je vriend.
Oud 06-08-2006, 15:29
OwL
OwL is offline
Citaat:

Omdat, je dan 2 boordjes shoarma kunt eten ipv 1 ! (als je dan in een gezin leeft hè... )

Ik vraag me trouwens af wie er met dit gedoe mee gaat doen, ik neem aan niet de mensen die erg van vlees houden en per dag er veel van naar binnen werken
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 15:32
suvórov
suvórov is offline
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 06-08-2006 @ 15:12 :
Prima als je mensen na wil laten denken over wat ze eten,
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 06-08-2006 @ 15:12 :
maar je moet mensen niet iets proberen op te leggen - zoals een dag geen vlees eten. Dat bepaal ik zelf wel.
Het gaat in allebei de gevallen over het bijbrengen van meer besef. De keuze is open, dus opleggen is het geval niet.
Oud 06-08-2006, 15:40
Verwijderd
interssant initiatief.

maar...
hun recepten pagina toont alleen recepten waar commerciele vleesvervangers gebruikt worden, namelijk: quorn, valess, en vivera.

Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 15:44
Verwijderd
Citaat:
red5 schreef op 06-08-2006 @ 16:40 :

maar...
hun recepten pagina toont alleen recepten waar commerciele vleesvervangers gebruikt worden, namelijk: quorn, valess, en vivera.

Daar zal het wel een initiatief van zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 15:59
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
suvórov schreef op 06-08-2006 @ 16:32 :
Het gaat in allebei de gevallen over het bijbrengen van meer besef. De keuze is open, dus opleggen is het geval niet.
Dat snap ik ook wel. Maar het uitganspunt is verkeerd. Mensen houden er gewoon niet van als je zegt 'he laten we een dag geen auto rijden' of 'laten we een dag geen tv kijken'

Dat werkt niet. Dus dit initiatief ook niet.
Oud 06-08-2006, 16:02
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
Snees schreef op 06-08-2006 @ 15:42 :
Diepvries idd.

+ Mensen die kiloverpakkingen kopen (gehakt of shoarma) moeten vaak koken voor grote gezinnen. Die pakken bestaan dus omdat het handig is.

Ik zie hoe dan ook het probleem niet. Iemand die een kilo pak koopt is niet per difinitie onverantwoord bezig met het eten van vlees.
Oud 06-08-2006, 16:11
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Ik pleit er voor om meer op hoeveelheden te letten: 75-100 gram vlees per dag is meer dan genoeg
Daar gaat het inderdaad om. Bij een normale levensstijl hoor je normale hoeveelheden te eten. 250 Gram vlees per dag is in sommige kringen meer regel dan uitzondering. Daar vind ik wel iets mis mee. Ten eerste heb ik principieel gewoon iets tegen op veel vlees eten, ten tweede is het niet gezond.

Een nationale vegadag lijkt me enigszins overdreven. Ik maak zelf wel uit wat ik eet. Wel probeer ik zeer regelmatig zonder vlees te koken en houd ik me aan redelijke hoeveelheden (75 - 125 gram per persoon).
Oud 06-08-2006, 16:16
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-08-2006 @ 14:36 :
Vis eten schijnt juist heel gezond te zijn
Het is aan te raden regelmatig vette vis te eten. Het gaat hart- en vaatziekten tegen en zou goed voor je hersenen zijn. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die regelmatig vis eten minder agressief en depressief zijn.

Elke dag vis eten is overigens well weer ongezond, met name door de aanwezigheid van kwik in vis (met name in tonijn).
Oud 06-08-2006, 16:24
duivelaartje
duivelaartje is offline
Vrijdag is bij ons een gemakkelijke dag. Broodjes, pizza, enz. Maar waarom zou ik op vrijdag geen vlees gaan eten? Pff, ik doe er niet aan mee.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 17:13
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 06-08-2006 @ 17:02 :
Diepvries idd.

+ Mensen die kiloverpakkingen kopen (gehakt of shoarma) moeten vaak koken voor grote gezinnen. Die pakken bestaan dus omdat het handig is.

Ik zie hoe dan ook het probleem niet. Iemand die een kilo pak koopt is niet per difinitie onverantwoord bezig met het eten van vlees.
Psies! Zo moeten mijn mamapapa elke dag voor acht of meer mensen koken. Toch delen ze de übergehaktkilopakken op in drie stukken, die dan apart van elkaar ingevroren worden, en ook apart van elkaar gebruikt. Zij vinden kilopakken enkel handiger: je hoeft minder te kopen en daarnaast is het nog goedkoper ook.
Oud 06-08-2006, 17:36
suvórov
suvórov is offline
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 06-08-2006 @ 16:59 :
Dat snap ik ook wel. Maar het uitganspunt is verkeerd. Mensen houden er gewoon niet van als je zegt 'he laten we een dag geen auto rijden' of 'laten we een dag geen tv kijken'

Er zijn mensen die zeggen: 'okè, laat ik dat ook een keer in mijn leven proberen', die er vervolgens extra bij stilstaan door zo'n dag. Je kan wel telkens iemand vertellen dat het er hele leuke alternatieven bestaan voor het eten van vlees, maar tot ze het een keer geprobeerd hebben zullen ze er niet écht achter komen.
Oud 06-08-2006, 17:41
Verwijderd
Ik vind het wel grappig, vroeger had je in nederland ook altijd van die standaard dingen. Woensdag gehakt dag, maandag wasdag, of whtaver. Past wel in de traditie.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 18:35
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-08-2006 @ 17:16 :

Elke dag vis eten is overigens well weer ongezond, met name door de aanwezigheid van kwik in vis (met name in tonijn).
Variatie is met alles aan te raden.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 19:02
Verwijderd
ze moesten eens insecten in de supermarkt gaan verkopen, dat zou pas een goed initiatief zijn!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 19:05
Verwijderd
Citaat:
suvórov schreef op 06-08-2006 @ 18:36 :
Er zijn mensen die zeggen: 'okè, laat ik dat ook een keer in mijn leven proberen', die er vervolgens extra bij stilstaan door zo'n dag. Je kan wel telkens iemand vertellen dat het er hele leuke alternatieven bestaan voor het eten van vlees, maar tot ze het een keer geprobeerd hebben zullen ze er niet écht achter komen.
Hierbij betoog je dat mensen één keer verplicht vegetarisch moeten koken, niet dat er een 'V-day' ingevoerd moet worden.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 19:26
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
idioot id, waarom zou iedereen ineens het wel bekende stukje koeienvlees moeten laten staan 1 dag in de week?!?
Oud 06-08-2006, 19:37
Eesje
Eesje is offline
Ik denk wel dat mensen na het horen van de reclame-spotjes meer gaan nadenken over het onderwerp. K denk niet dat je echt een landelijke vega-dag in kan voeren maar als mensen erover na gaan denken bereik je ook al heel wat.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 20:03
George
George is offline
Citaat:
-SoloWolf- schreef op 06-08-2006 @ 20:26 :
idioot id, waarom zou iedereen ineens het wel bekende stukje koeienvlees moeten laten staan 1 dag in de week?!?
Ja, maar waarom zou je dat níet doen? Je eet toch al iedere dag vlees, een keertje niet zal toch geen verschrikkelijke ramp zijn?

Ik vind het V-day idee overigens vreemd, maar op zich wel goed dat mensen er zo misschien iets meer over nadenken ofzo. Voor zover mensen überhaupt nadenken.
Oud 06-08-2006, 20:22
Maharani
Maharani is offline
Wij eten al op de maandag vegetarisch.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-08-2006, 21:09
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-08-2006 @ 14:36 :
Vis eten schijnt juist heel gezond te zijn

Achterhaald
Citaat:
en ook over of vlees eten gezond/ongezond is kun je discussieren. Ik vraag me ook af of één dag vegetarisch eten werkelijk heel veel effect heeft op het milieu, de dieren, enz.
Best al heel wat
Oud 06-08-2006, 21:13
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 06-08-2006 @ 16:59 :

Mensen houden sowieso niet van reclame of irritante reclame of wat dan ook... maar toch weet men wat er bedoeld wordt vaak als je het over een bepaalde reclame hebt die irritant is of iets raars roept oid.
Oud 06-08-2006, 21:14
TechXP
TechXP is offline
Vind het wel stom dat ze samenwerken met 'valess'. Als er een fout bedrijf is dan is het campina wel.
Oud 06-08-2006, 21:18
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
suvórov schreef op 06-08-2006 @ 18:36 :
Niet om het een of ander, maar geloof je nu werkelijk dat verstokte vleeseters, die hun leven lang niets anders gewend zijn dan maaltijden met vlees, door dít initiatief gaan experimenteren met vegatarische recepten?
Oud 06-08-2006, 21:27
MTpower
MTpower is offline
Ik ga door die actie nu iedere vrijdag een stuk vlees eten
Oud 06-08-2006, 21:29
MTpower
MTpower is offline
Citaat:

Als je een broodje shoarma vlees eet zit daar al meer dan 75 gram in. Shoarma vlees krimpt ook flink in de pan, dus uiteindelijk hou je minder over...
Ik vreet trouwens zo 3/4/5 van die broodjes weg
Oud 06-08-2006, 21:50
reine claude
reine claude is offline
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 06-08-2006 @ 22:18 :
Niet om het een of ander, maar geloof je nu werkelijk dat verstokte vleeseters, die hun leven lang niets anders gewend zijn dan maaltijden met vlees, door dít initiatief gaan experimenteren met vegatarische recepten?
Als je zo denkt, ga je ervanuit dat geen enkele reclame/voorlichtingscampagne effect heeft.

Ik denk dat het mensen wellicht wel aan het denken zet, of ze het omzetten in actie is wat anders. Het grootste deel van de mensen zal automatisch weer naar het stukje vlees grijpen, maar ik denk dat er wel een select groepje iets met het idee zal doen en alle beetjes helpen. Je moet toch ergens beginnen.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 21:55
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 06-08-2006 @ 22:18 :
Gaat het dan om 'verstokte' vleeseters die men probeert te bereiken?
Oud 06-08-2006, 22:21
Vice
Vice is offline
Citaat:
red5 schreef op 06-08-2006 @ 16:40 :
interssant initiatief.

maar...

Voor mij al een reden om dit als onzin te zien. Vlees vervangen voor bioïndustriezooi.
Oud 06-08-2006, 23:14
Verwijderd
Wat is er 'bioindustrie' aan commerciële vleesvervangers? (Tenzij die arme schimmels in kleine kooitjes zitten en op jonge leeftijd van hun moeder gescheiden worden...)
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 23:20
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 06-08-2006 @ 18:41 :
Ik vind het wel grappig, vroeger had je in nederland ook altijd van die standaard dingen. Woensdag gehakt dag, maandag wasdag, of whtaver. Past wel in de traditie.
Het is wel leuk gevonden, inderdaad, ware het niet dat het echt refereert aan tradities; dat soort dagen is toch al lang niet meer relevant?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 23:22
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 07-08-2006 @ 00:14 :
Wat is er 'bioindustrie' aan commerciële vleesvervangers? (Tenzij die arme schimmels in kleine kooitjes zitten en op jonge leeftijd van hun moeder gescheiden worden...)
Met commerciële vleesvervangers in het algemeen is in principe niets mis, maar Valess bevat melk van Campina en Quorn bevat scharreleieren (net als Vivera, dacht ik).
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 23:23
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Snees schreef op 07-08-2006 @ 00:14 :
valess => campina = bio-industrie
tivall => scharrelei = bio-industrie
quorn => scharrelei = bio-industrie
etc.
Oud 06-08-2006, 23:25
Verwijderd
Het is geen veganisten-day...
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 23:28
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Snees schreef op 07-08-2006 @ 00:25 :
Het is geen veganisten-day...
Nee, maar die bedrijven werken wel met producten uit de bioindustrie. Dus dat is er 'bioindustrie' aan. Dat wilde je toch weten?

Laatst gewijzigd op 07-08-2006 om 00:37.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 23:35
suvórov
suvórov is offline
Citaat:
Snees schreef op 06-08-2006 @ 20:05 :
Hierbij betoog je dat mensen één keer verplicht vegetarisch moeten koken, niet dat er een 'V-day' ingevoerd moet worden.

Nee, dat was niet echt mijn bedoeling. Ik betoog meer dat mensen moeten proberen ipv overwegen of er überhaupt eventjes bij stilstaan.
Oud 07-08-2006, 10:24
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
perseus schreef op 07-08-2006 @ 00:20 :
Het is wel leuk gevonden, inderdaad, ware het niet dat het echt refereert aan tradities; dat soort dagen is toch al lang niet meer relevant?
Zo'n dag komt gewoon niet helemaal uit de lucht vallen, als je vroeger ook gewoon dit soort dingen had. Het is een periode dus heel normaal geweest, gehaktdag enzo. En dit is gewoon een oude traditie in een nieuw jasje. Wel grappig, van mij mogen ze het best proberen.
Oud 07-08-2006, 10:41
Verwijderd
ik vind het op zich een goed idee, maar ik weet niet of het ook zo werkt. Ik denk dat de allerhande/c1000/etc weekmenu's met 1 vegetarisch gerecht op elke 5 gerechten dan meer effect hebben. Ook omdat dat dan meestal lékkere gerechten zijn, en valess en quorn zijn nogal smakeloos en vivera dingen in 90 % van de gevallen ook.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 15:25
Rockbottom
Rockbottom is offline
Goed maar dr zijn toch teveel bekrompen mensen die daar niet aan mee doen en elke dag vlees op hun bord eisen.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 18:15
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Rockbottom schreef op 07-08-2006 @ 16:25 :
Goed maar dr zijn toch teveel bekrompen mensen die daar niet aan mee doen en elke dag vlees op hun bord eisen.
Ik vind het niet bepaald bekrompen dat je niet meedoet aan elk reclame initiatief. Het blijft tenslotte een actie vn die vleesvervangende bedrijfen.
Oud 07-08-2006, 20:20
suvórov
suvórov is offline
Wat dat betreft: http://www.adbusters.org/metas/eco/bnd/
Oud 07-08-2006, 20:25
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Hahahahaha
Oud 07-08-2006, 21:27
mar87
mar87 is offline
ik bepaal zelf wel wat ik wanneer eet
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 21:33
AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Ik vind het initiatief ook goed, ik ben best bereid 1x per week vegetarisch te eten. Maar ik bepaal zelf wel wanneer, ik doe niet aan maandag-frietdag en woensdag-gehaktdag en dat soort onzin.
Oud 07-08-2006, 21:42
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Oh ja, jij bent zeker zo'n enge veganist die iedereen met een hamburger aankijkt alsof ze zojuist de hele veestapel op hun burgertje hebben laten leggen?

Dát is bekrompen.

Overigens kook ik zelf voor de helft met vlees en de helft zonder. Maar daar staat tegenover dat ik zeker drie keer per week vis eet.
O, en als je m'n haring op zaterdag meerekent vier keer.

Laatst gewijzigd op 07-08-2006 om 21:45.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten