Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2006, 11:37
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Ik heb sinds afgelopen dinsdag een nieuwe HD, i.v.m met het crashen van mijn oude (5jaar ofzo) HD....
Ook heb ik mijn videokaart voorzien van een nieuwe cooler...

Sinds ik dit gedaan heb ik, loopt mijn cpu gebruik af en toe opeens op tot 100% voor 10sec ofzo en daarna kan ik weer normaal werken, ik kan er echter niet echter komen waardoor dit nou komt aangezien het niet uitmaakt wat ik doe of waar ik mee bezig ben

Aopen H600b 350watt
AMD Athelon 64 3000+ s939 met Artic Cooling Silencer 64 ultra TC
Asus A8V Deluxe s939
HD 160Gb Maxtor 7200rmp
HD 200Gb Maxtor 7200rmp
VIDEO Ati Radeon 9600Pro 256mb met Zalman VF700-AlCu
RAM 2x512 DDR/400 PC3200 Corsair

verder nog een 92mm zalman fannetje in de case, en temp van cpu ligt rond de 35 graden en van moederbord rond 30 graden
Oud 21-07-2006, 12:02
Koning
Koning is offline
Was dat je primaire of secundaire hdd? Zo ja Windows wel opnieuw geinstalleerd?

Kijk ook eens of hij wel op DMA loop ipv PIO, dit kun je onder apparaat beheer zien onder de eigenschappen van je HDD controller.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 12:20
unpopular
unpopular is offline
laat de windows task manager is lopen en let er is op wat de 100% cpu inbeslag neemt.

mss weet je dan al heel wat meer.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 13:22
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Citaat:
Koning schreef op 21-07-2006 @ 13:02 :
Was dat je primaire of secundaire hdd? Zo ja Windows wel opnieuw geinstalleerd?

Kijk ook eens of hij wel op DMA loop ipv PIO, dit kun je onder apparaat beheer zien onder de eigenschappen van je HDD controller.
secundaire is de nieuwe HD... windows niet opnieuw geinstalleerd

Zal ik vanavond even doen wanneer ik weer thuis ben

Citaat:
unpopular schreef op 21-07-2006 @ 13:20 :
laat de windows task manager is lopen en let er is op wat de 100% cpu inbeslag neemt.

mss weet je dan al heel wat meer.
Al geprobeert maar dan doe ik niks en gebeurd er niks :/
Oud 21-07-2006, 13:24
unpopular
unpopular is offline
mss een vreemde vraag maar hoe weet je dat je cpu op 100% springt?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 13:27
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Citaat:
unpopular schreef op 21-07-2006 @ 14:24 :
mss een vreemde vraag maar hoe weet je dat je cpu op 100% springt?
omdat ik dan niks meer kan doen voor z'n 10sec en me HD en cpu ledjes als een gek knipperen
Oud 21-07-2006, 15:04
Verwijderd
Kan ook duiden op een virusje oid, scan eens een keertje je computer.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 17:51
Enlightenment
Enlightenment is offline
PIO mode overduidelijk. Zoek maar eens op hardware naar PIO dan kom je genoeg tegen.
Oud 21-07-2006, 19:07
Verwijderd
Dat heeft niets met 100% load te maken.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 19:27
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-07-2006 @ 20:07 :
Dat heeft niets met 100% load te maken.
Oh jawel; bij de ~7MB/s zit je CPU al tegen de 100% aan, en omdat het interrupts betreft betekent dit dat je systeem echt onbestuurbaar wordt; zelfs je muis blijft haken enzo. PIO is antiek en dus ook bedoeld voor antieke schijven, die de 5MB/s nooit haalden. Ultra ATA gebruikt directe geheugentoegang (DMA); hetgeen je processor enorm ontlast.

Zet voor de gein je systeemschijf maar eens op PIO mode, dan weet je wat ik bedoel.
Oud 22-07-2006, 07:03
Koning
Koning is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 21-07-2006 @ 20:27 :
Oh jawel; bij de ~7MB/s zit je CPU al tegen de 100% aan, en omdat het interrupts betreft betekent dit dat je systeem echt onbestuurbaar wordt; zelfs je muis blijft haken enzo. PIO is antiek en dus ook bedoeld voor antieke schijven, die de 5MB/s nooit haalden. Ultra ATA gebruikt directe geheugentoegang (DMA); hetgeen je processor enorm ontlast.

Zet voor de gein je systeemschijf maar eens op PIO mode, dan weet je wat ik bedoel.
Maar je zet de controller op DMA of PIO niet de HDD, ik neem aan dat Windows dat wel goed detect, ik ben nog nooit een HDD op PIO tegen gekomen.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2006, 07:29
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Koning schreef op 22-07-2006 @ 08:03 :
Maar je zet de controller op DMA of PIO niet de HDD, ik neem aan dat Windows dat wel goed detect, ik ben nog nooit een HDD op PIO tegen gekomen.
Zowel Windows, de Controller (beter: drivers) als de hardeschijf hebben alledrie hun zegje in de transfer mode. Maar als de hardeschijf niet wilt dan doet windows/controller weinig en als de controller niet wilt kan windows ook niets uithalen.

Als een hdd op PIO mode draait kan dat diverse oorzaken hebben:
- drivers controller buggy
- windows verkeerd geconfigged
- foute kabel
- defecte hardeschijf (terwijl je dus geen bad sectors hebt)

Je kunt simpelweg controleren op welke mode je hardeschijf draait:
- rechtermuisknop op my computer > properties (eigenschappen). Dan krijg je system/systeem
- klik op 3e tabblad en dan op Device Manager/Apparaatbeheer. Zoek naar "IDE ATA/ATAPI controllers" en je ziet daat Primary en Secondary staan.
- Dubbelklik op primary en klik dan op het 2e tabblad.
- Kijk naar "Current transfer mode", dit kan Ultra DMA zijn of PIO mode. De instelling erboven is wat windows gaat proberen; UDMA of PIO. Maar UDMA kan falen als er iets aan de hand is; en dan switch hij terug naar PIO.
- herhaal voor de secondary channel

En?
Oud 22-07-2006, 11:02
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 21-07-2006 @ 20:27 :

Dát bedoelde ik niet, ik bedoelde dat het feit dat je systeem schokt en je HD constant bezig is niets met 100% load te maken heeft. Als een applicatie gecrasht is en het heeft een normale prioriteit, dan zorgt 100% load er niet voor dat de boel onbruikbaar wordt. Alleen als je zo dom bent om op eigen houtje een proces dat 100% gebruikt een prioriteit high of real-time te geven, dan loopt de boel in de soep.

Dat DMA je systeem verneukt weet ik, dat heb ik zelf ook genoeg gehad.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2006, 14:39
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-07-2006 @ 12:02 :
Dát bedoelde ik niet, ik bedoelde dat het feit dat je systeem schokt en je HD constant bezig is niets met 100% load te maken heeft. Als een applicatie gecrasht is en het heeft een normale prioriteit, dan zorgt 100% load er niet voor dat de boel onbruikbaar wordt. Alleen als je zo dom bent om op eigen houtje een proces dat 100% gebruikt een prioriteit high of real-time te geven, dan loopt de boel in de soep.
Jij hebt het over process scheduling. Maar een scheduler kan geen rekening houden met interrupts. En PIO mode maakt gebruik van interrupts; hetgeen inhoudt dat je een proces wel op 'realtime' kan zetten maar dat dit niets uithaalt omdat een interrupt altijd voorang krijgt! Dus als je een snelle hardeschijf hebt die op PIO mode draait betekent dat, dat je CPU gedurende lange tijd bezet is door interrupts en je CPU scheduler doet daar niets tegen! Software can't beat hardware.
Citaat:
Dat DMA je systeem verneukt weet ik, dat heb ik zelf ook genoeg gehad.
DMA is de reden dat je uberhaupt nog redelijk kunt werken op een computer met een moderne schijf! DMA was broodnodig om de CPU te onlasten van almaar sneller wordende hardeschijven.
Oud 22-07-2006, 17:37
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 22-07-2006 @ 08:29 :
Zowel Windows, de Controller (beter: drivers) als de hardeschijf hebben alledrie hun zegje in de transfer mode. Maar als de hardeschijf niet wilt dan doet windows/controller weinig en als de controller niet wilt kan windows ook niets uithalen.

Als een hdd op PIO mode draait kan dat diverse oorzaken hebben:
- drivers controller buggy
- windows verkeerd geconfigged
- foute kabel
- defecte hardeschijf (terwijl je dus geen bad sectors hebt)

Je kunt simpelweg controleren op welke mode je hardeschijf draait:
- rechtermuisknop op my computer > properties (eigenschappen). Dan krijg je system/systeem
- klik op 3e tabblad en dan op Device Manager/Apparaatbeheer. Zoek naar "IDE ATA/ATAPI controllers" en je ziet daat Primary en Secondary staan.
- Dubbelklik op primary en klik dan op het 2e tabblad.
- Kijk naar "Current transfer mode", dit kan Ultra DMA zijn of PIO mode. De instelling erboven is wat windows gaat proberen; UDMA of PIO. Maar UDMA kan falen als er iets aan de hand is; en dan switch hij terug naar PIO.
- herhaal voor de secondary channel

En?
Primary Channel draait op Ultra DMA 6
Secondary Channel draait op Ultra DMA 2
Oud 24-07-2006, 12:24
Verwijderd
Citaat:
vlep`un schreef op 21-07-2006 @ 16:04 :
Kan ook duiden op een virusje oid, scan eens een keertje je computer.
Al gedaan ondertussen?
Gratis online virusscanner: TrendMicro Housecall
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 22:29
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
ja maar waarschijnlijk weet ik het al, me router loopt door de warmte ofzo elke 5min ofzo in de stress en verbreekt alles...kan dan niet eens met webbrowser erop komen...denk dat me pc dat niet zo lief vind

edit:

ook gescanned maar vind niks en spyware scan vind alleen de standaart cookies
Oud 24-07-2006, 22:32
Verwijderd
Test het eens door je router ertussen uit te halen?
Welke router heb je trouwens? Uit ervaring kan ik je vertellen dat Sitecoms bijvoorbeeld niet echt van warm weer houden
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 10:58
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 24-07-2006 @ 23:32 :
Test het eens door je router ertussen uit te halen?
Welke router heb je trouwens? Uit ervaring kan ik je vertellen dat Sitecoms bijvoorbeeld niet echt van warm weer houden
Volgens mij was het een Asus WL-500G, weet ff niet zeker zo uit me hoofd...Hij hing aan de muur heb hem nu van de muur afgezet en lijkt wel alsof hij weer normaal reageert

edit:

en ook geen last meer van vastlopers zowel m'n PC als de router
Oud 26-07-2006, 11:00
]{ing
]{ing is offline
Mijn router was ook al vastgelopen door de hitte
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 19:56
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
hmm na firmware update geen problemen meer gehad
Reageren