![]() |
|
"Dit heb ik nog nooit meegemaakt"
22-7-2006 Herrema liet aan AT5 weten geschokt te zijn: "Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Mensen brachten de Hitlergroet, staken hun duimen omlaag en gooiden met eieren en stront. De politie reageerde laks en deed niks om de agressie in te dammen. " (...) (www.at5.nl) Letland - Wantoestanden tijdens Riga Pride 22-07-2006 De demonstratie werd verboden door het stadsbestuur en door de rechter. De deelnemers aan de Riga Pride worden bedreigd en besmeurd. Complete wantoestanden onder het oog van de politie - erger dan tijdens de Moskou Pride. 'Het wordt tijd dat de EU gaat optreden tegen EU-landen die op deze manier burgerrechten aan holebi's onthouden', zegt Joyce Hamilton, namens het COC aanwezig in Riga. Tijdens de kerkdienst die op zaterdagochtend in de Letse hoofdstad Riga werd gehouden in het kader van het Gay Pride-weekeinde, zijn de bezoekers bij het verlaten van kerk bekogeld met menselijke uitwerpselen en eieren. Hoewel de hele dag de sfeer al grimmig was en tegendemonstraties al waren aangekondigd, was de politie in geen velden of wegen te bekennen om de aanwezigen veiligheid te bieden. Eerder deze week verbood de burgemeester van Riga de Friendship Parade in zijn stad. De gang naar de rechter leverde eveneens geen succes op waarna de organisatie zich gedwongen zag af te zien van de parade in de Letse straten. Op dit moment is COC-bestuurslid Joyce Hamilton samen met Europarlementariër Sophie in 't Veld (D66) en de Amsterdamse wethouder Tjeerd Herrema (PvdA) in Riga aanwezig om de lokale holebi-beweging te ondersteunen en internationale druk uit te oefenen op de Letse politiek om vastgelegde rechten voor homoseksuele mannen en vrouwen in dit Europese land te verdedigen. 'Op dit moment is van die verdediging geen sprake', aldus een geschokte Joyce Hamilton. De persconferentie van de organisatoren kon slechts plaats vinden nadat een cordon van de politie het gebouw hermetisch had afgesloten. De sfeer is grimmig. 'De politie is er wel, maar het lijkt erop dat ze alleen zullen ingrijpen als mensen fysiek worden aangevallen. Verder doen ze niks en staan ze toe dat de tegendemonstranten poep en ander troep naar ons gooien', aldus COC-bestuurslid Joyce Hamilton vanuit Riga. Eerder op de dag vond er ook een aanslag plaats op de organisatoren van de Riga Gay Pride. Terwijl ze onderweg waren naar het vliegveld om deel te gaan nemen aan de Stockholm Pride hebben tegendemonstranten getracht hun auto om ver te werpen en later klem te rijden. De Riga Pride-organisatoren zijn slechts ternauwernood ontkomen. De Letse president Vaira Vike-Freiberga heeft ondertussen verzoenende verklaringen afgegeven. Zo stelt zij dat iedereen het recht heeft om te demonstreren en heeft zij de lokale holebi-beweging uitgenodigd voor een gesprek komende week. 'Dat is een positief signaal waaruit blijkt dat internationale druk werkt', aldus Hamilton. 'Maar gelijktijdig moeten we ons niet in slaap laten sussen. In Letland heerst een volstrekt homofoob klimaat en het parlement lijkt zich niets aan te trekken van Europese wetgeving. Het Letse parlement heeft al zeven keer een wetsvoorstel dat een uitwerking is van een EU-richtlijn tegen discriminatie van holebi’s verworpen. Letland is ook het enige EU-land dat een bepaling in de Grondwet heeft opgenomen dat het huwelijk enkel openstaat voor man/vrouw-paren', zegt Hamilton. Het COC zal dan ook binnen Europa aandringen op hardere stellingname richting Letland als de situatie daar niet verbeterd. 'Het wordt tijd voor Europa om tegenover de homofobe landen die in de afgelopen jaren tot de Europese Unie zijn toegetreden kleur wordt bekend – desnoods door middel van sancties', aldus COC-bestuurslid Hamilton. [Bron: COC NL] Zie voornamelijk dikgedrukt. Wat vind jij? Is het toelaatbaar binnen de Europese Unie dat een land weinig tot niets doet aan het homofobe klimaat en zelf er ook naar handelt? Zoja, waarom? Zonee, wat kan er gedaan worden? Zijn sancties een reele oplossing? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Punt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
homofoben zijn echt een kudde debielen ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
alsof je door homofoob te zijn ervoor zorgt dat er hetero's bijkomen en homo's weggaan? bekijk het zo: homosexualiteit is gewoon een oplossing tegen de overbevolking ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nu nog net geen meerderheid van de EU eigenlijk uit schooierlanden bestaat, die ook nog eens allemaal tegelijkertijd aangenomen werden, is het natuurlijk logisch dat er voor de mensen in die landen niet zo veel verandert qua gevoel. Alleen de regering is meer naar het rijke westen verplaatst, dichter bij waar 't geld is en verder van het volk af. Ja, natuurlijk blijven ze dan stront gooien naar homo's. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het gewone volk wil ook wel, maar weet niet zo goed wat het betekent. Nouja, wilde en wist. Nu zien ze dat het voor hen vrij weinig uitmaakt, er verandert niet zo veel, dus veranderen zij ook niet van gedrag. Ik durf trouwens te wedden dat er ook heel veel tegenstanders waren. In elk geval heerst er nog steeds grote Duitser-haat in Polen en zullen ze niet blij zijn met bondgenoot zijn van Duitsland. En ik weet ook dat er flink veel protest is tegen de wegen die de EU er aanlegt, aangezien er zo stukken bos verloren gaan. Een meisje dat ik ken dat weleens in Polen is vertelde zelfs dat er genoeg mensen zijn die als statement niet over die wegen rijden. Je hebt dus wel gelijk, maar doordat de regering(en) het verkeerd aan(ge)pakt (hebben) gaat zo'n simplistische redenering niet op. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar goed, de EU is toch de beste garantie voor vrede, veiligheid en voorspoed, dus ik denk dat het met dat weglopen wel zal meevallen. En op een meer filosofisch level: er is heel veel aan te merken op de EU, maar uiteindelijk past het wel in het ProjectModernity... En uiteindelijk zullen alle mensen profiteren van die moderniteit! Uiteindelijk levert het een ieder meer vrijheid, meer ontplooiing en een beter leven op! Dus, ondanks alles, EU = ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 23-07-2006 om 02:22. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
meen je dit nu serieus?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() boeit mij dat nou dat ze in te strakke kleren elkaar aflebberen ![]() ik ga toch ook niet naar een stripclub om alle vrouwen neer te slaan omdat ze zich onfatsoenlijk gedragen? |
![]() |
||
Citaat:
niet iedereen vindt homofilie zo'n fucking vanzelfsprekende normale gedraging als een aantal nederlanders, en daar zul je mee moeten leren leven. kijk, mensen slaan etc. is verkeerd. of dat nou homo's zijn of niet. maar je kan niemand dwingen om homofilie normaal te gaan vinden, en dat is ook nergens voor nodig. persoonlijk heb ik eerder medelijden met homo's, dan afkeer of zo. maar goed, dat vind jij waarschijnlijk ook weer totaal onacceptabel, 'want ze vinden zichzelf toch ook niet zielig' ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Op deze manier douw je het anderen door de strot, en dat werkt gewoon niet, dat roept alleen maar een tegen reactie op. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar zolang de domheid via de kerk regeert is het aanpakken van bananenrepublieken als Polen en Letlamnd zeer wensbaar.
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik snap dat niet iedereen homo's geweldig vind en ik zit er niet mee, mensen moeten alleen niet doen alsof t een groep fucked up mensen is die zsm dood moeten, laat ze lekker leven enzo, ze vallen jou niet lastig dus heb jij ook t recht niet om dat zelf te doen. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Het "anderen door de strot duwen" valt wel mee, mij wordt tijdens zo'n evenement niet gevraagd homo te worden, ik hoef er ook niet heen te gaan, en al helemaal niet met een zakje poep.. |
![]() |
||
Citaat:
Als je in amsterdam woont word het je door je strot gedouwt. De hele stad vol half naakte nichten. Van mij mogen ze zelf weten wat ze doen achter gesloten deuren, maar eens per jaar de hele stad tot gay kroeg omtoveren vind ik niks. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |