De licenties van Windows zitten iets moeilijker in elkaar dan hier geschetst, maar hoogstwaarschijnlijk heb je een OEM/Retail/Upgrade-licentie, dit houdt in dat je ofwel je Windows bij je computer bij hebt gekregen toen je hem in de winkel (niet onderhands van een vriend ofzo) ofwel dat je in de winkel Windows XP in een doos hebt gekocht. Er zijn ook andere (legale) manieren om aan Windows te komen en dat is Volume Licensing, maar dat wordt enkel in bedrijven/grote scholen/... gebruikt en niet gewoon thuis, mocht dat toch het geval zijn, zal je vader/moeder dat misschien wel weten, misschien is dat het geval als je die computer via school of via het werk van je ouders hebt gekocht/gekregen. Ik weet niet of er voor Windows net als voor Office ook een soort licentie voor leerkrachten/scholieren/studenten is (die mag je namelijk op 3 computers installeren). Ik weet dat er van Windows XP Pro wel een Academic Edition bestaan (maar dat is Windows XP Pro en enkel in het Engels, als ik me niet vergis), misschien kan iemand anders daar uitsluitsel over geven? Hoewel de kans dat je een dergelijke licentie hebt, nogal klein is.
Anyhow, ik ga dus van de 'normale' situatie uit, daarin mag je Windows maar op één maal geïnstalleerd hebben (op één computer dus).
MS kan dat inderdaad controleren, omdat je bij het installeren je Windows moet activeren, je kan die activatie wel telefonisch laten overzetten van één computer naar de andere, maar bij het downloaden van updates op één van beide computers zal dan bij MS het belletje gaan rinkelen dat je twee computers hebt met Windows XP en maar één licentie voor het gebruik van Windows XP. Het gevolg zal volgens mij zijn dat beide computers opnieuw geactiveerd zullen moeten worden (Microsoft ziet dan immers jouw PID, Product Identification Number) en kan daaruit jouw Registration Key afleiden (dat is het nummer dat moet tijdens de installatie van Windows moet ingeven) en kan dat nummer op hun site blokkeren).Dat houdt inderdaad in dat je met een illegale Windows geen updates meer krijgt (volgens mij op beide computers) én dat je geen extra programma's van MS krijgt (dat laatste is echter niet zò erg, hoor). Die updates, zijn volgens mij, toch wel van belang voor de gezondheid van je systeem. De hele uitbraak van het Blaster-virus een hele tijd geleden (was dat nu één jaar of twee jaar geleden?) maakt duidelijk dat het niet updaten van je systeem een groot risico is (de update was toen al gehele tijd beschikbaar, het virus sloeg zo hard om zich heen omdat maar weinigen die update geïnstalleerd hadden).
Bon soit, normaalgezien zal je dus een extra licentie moeten kopen voor Windows. Mijn advies, in het kort: koop gewoon een doos in de winkel met Windows XP Retail op (of als je al Windows XP 98 of nieuwe hebt op die andere pc, mag je ook gewoon een Upgrade kopen). Dit is echt het simpelste als je weinig verstand van computers hebt, je hebt er geen gezeik mee nadien. Als je in de familie/vriendenkring echter iemand hebt die wat verstand heeft van computers, kun je hem/haar eens vragen langs te komen om je probleem op te lossen. Hier op het forum mogen we geen uitleg geven over hoe het kan (maar misschien kan een PM naar MightMarcel wel wonderen doen op dat gebied). Ikzelf vind het teveel 'gepruts' om het uit te leggen.