Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2006, 17:17
Psycholord
Psycholord is offline
mag ik dezelfde windows op meerdere computer installeren? heb dacht ik ergens gelezen dat dit niet mag, maar kunnen ze er achter komen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-08-2006, 17:23
ybadeendje
ybadeendje is offline
voor zover ik weet kunnen ze daar wel achter komen, maar dat is dan pas wanneer je een validatie moet doen voor een windows programma(binnenkort waarschijnlijk ''IE 7.0'' of ''office 12'').
dan krijg je een melding dat je geen updates kan downloaden voor windows.

en je kan ook gesnapt worden door wanneer je het hebt geinstalleerd, dan moet je online contact maken voor je eerste update en dan zal hij er ook meteen achter komen dat het een 2e versie is.

dus dit zou betekenen dat je met je 2e illegale versie geen updates voor windows zou kunnen downloaden, wat best gevaarlijk is.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 17:32
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Wacht op het antwoord van een welbekende rechtenstudent-af, en je weet of het mag. Ik denk zelf dat t van de Nederlandse wet wel mag, overigens.

Staat microsoft dit zomaar toe ? nee. Microsoft wil dat je voor elke pc een aparte licentie koopt.

@ybadeendje : je stuurt toch geen persoonlijke gegevens mee ? (dat mag ook niet zomaar, we hebben immers privacywetgeving, goddank).

Inderdaad maakt een programma dat microsoft probeert te installeren op je pc (windows genuine advantage/validation tool) contact met servers van microsoft. Echter, dat weigert dan simpelweg verdere updates, maar stuurt geen gegevens over naar microsoft. Tenminste, dat beweert microsoft, en mochten ze dat wel doen, dan is dat wettelijk absoluut niet toegestaan.

hoezo is het overigens 'gevaarlijk' om geen updates voor windows te installeren ? Dat valt echt wel mee.

Overigens draai ik op de pc waar ik dit op type een XP-versie geinstalleerd van een gekopieerd cd-tje. Dat werkt prima. Sterker nog, er zijn goede methodes voorhanden om toch nog je complete xp-installatie als 'legaal' over te laten komen, zodat je ook geen meldingen 'deze versie is illegaal' krijgt (het stukje spyware dat microsoft installeert op je pc doet dat namelijk, die meldingen, maar dat is relatief simpel te omzeilen). Mocht je je daar niet aan ergeren , maar enkel de updates willen installeren, dan kun je een programma als 'trixie' gebruiken met een on-ge-lo-fe-lijk simpel javascriptje, zodat je wel updates kan installeren.
Oud 08-08-2006, 18:36
ybadeendje
ybadeendje is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 08-08-2006 @ 18:32 :

@ybadeendje : je stuurt toch geen persoonlijke gegevens mee ? (dat mag ook niet zomaar, we hebben immers privacywetgeving, goddank).
ja inderdaad daar heb je gelijk in, je zal inderdaad niet gepakt kunnen worden. maar bij een validatie worden alleen bepaalde bestanden gecontroleerd toch voor zover ik weet?
en trouwens je ip adres wordt volgensmij altijd doorgestuurd mee naar microsoft? want het moet altijd ergens vandaan komen
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 18:46
T_ID
T_ID is offline
Microsoft staat het niet toe. Je activatie begint dan te zeiken en je moet ze opbellen om het activeren weer mogelijk te maken.
Oud 08-08-2006, 20:03
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-08-2006 @ 19:46 :
Microsoft staat het niet toe. Je activatie begint dan te zeiken en je moet ze opbellen om het activeren weer mogelijk te maken.
als je netjes alles doet wat microsoft van je verwacht, inderdaad. zoals gezegd, het is kinderlijk eenvoudig om die hele activatie-shit te omzeilen.

ook prettig op pc's waar de boel gewoon legaal opstaat, maar waar je geen zin hebt in spyware op je pc's. (je kan zeggen wat je wilt, ik blijf die zooi van microsoft gewoon ordinaire spyware vinden.)
Oud 10-08-2006, 03:24
ILUsion
ILUsion is offline
De licenties van Windows zitten iets moeilijker in elkaar dan hier geschetst, maar hoogstwaarschijnlijk heb je een OEM/Retail/Upgrade-licentie, dit houdt in dat je ofwel je Windows bij je computer bij hebt gekregen toen je hem in de winkel (niet onderhands van een vriend ofzo) ofwel dat je in de winkel Windows XP in een doos hebt gekocht. Er zijn ook andere (legale) manieren om aan Windows te komen en dat is Volume Licensing, maar dat wordt enkel in bedrijven/grote scholen/... gebruikt en niet gewoon thuis, mocht dat toch het geval zijn, zal je vader/moeder dat misschien wel weten, misschien is dat het geval als je die computer via school of via het werk van je ouders hebt gekocht/gekregen. Ik weet niet of er voor Windows net als voor Office ook een soort licentie voor leerkrachten/scholieren/studenten is (die mag je namelijk op 3 computers installeren). Ik weet dat er van Windows XP Pro wel een Academic Edition bestaan (maar dat is Windows XP Pro en enkel in het Engels, als ik me niet vergis), misschien kan iemand anders daar uitsluitsel over geven? Hoewel de kans dat je een dergelijke licentie hebt, nogal klein is.

Anyhow, ik ga dus van de 'normale' situatie uit, daarin mag je Windows maar op één maal geïnstalleerd hebben (op één computer dus).

MS kan dat inderdaad controleren, omdat je bij het installeren je Windows moet activeren, je kan die activatie wel telefonisch laten overzetten van één computer naar de andere, maar bij het downloaden van updates op één van beide computers zal dan bij MS het belletje gaan rinkelen dat je twee computers hebt met Windows XP en maar één licentie voor het gebruik van Windows XP. Het gevolg zal volgens mij zijn dat beide computers opnieuw geactiveerd zullen moeten worden (Microsoft ziet dan immers jouw PID, Product Identification Number) en kan daaruit jouw Registration Key afleiden (dat is het nummer dat moet tijdens de installatie van Windows moet ingeven) en kan dat nummer op hun site blokkeren).Dat houdt inderdaad in dat je met een illegale Windows geen updates meer krijgt (volgens mij op beide computers) én dat je geen extra programma's van MS krijgt (dat laatste is echter niet zò erg, hoor). Die updates, zijn volgens mij, toch wel van belang voor de gezondheid van je systeem. De hele uitbraak van het Blaster-virus een hele tijd geleden (was dat nu één jaar of twee jaar geleden?) maakt duidelijk dat het niet updaten van je systeem een groot risico is (de update was toen al gehele tijd beschikbaar, het virus sloeg zo hard om zich heen omdat maar weinigen die update geïnstalleerd hadden).

Bon soit, normaalgezien zal je dus een extra licentie moeten kopen voor Windows. Mijn advies, in het kort: koop gewoon een doos in de winkel met Windows XP Retail op (of als je al Windows XP 98 of nieuwe hebt op die andere pc, mag je ook gewoon een Upgrade kopen). Dit is echt het simpelste als je weinig verstand van computers hebt, je hebt er geen gezeik mee nadien. Als je in de familie/vriendenkring echter iemand hebt die wat verstand heeft van computers, kun je hem/haar eens vragen langs te komen om je probleem op te lossen. Hier op het forum mogen we geen uitleg geven over hoe het kan (maar misschien kan een PM naar MightMarcel wel wonderen doen op dat gebied). Ikzelf vind het teveel 'gepruts' om het uit te leggen.
Reageren

Regels voor berichten