Advertentie | |
|
![]() |
|
Hier is een topic hoe andere mensen hun partities ingedeeld hebben, compleet met oeverloze discussies: http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1620914
Ik ga mee met Freyk. Ik vind het ook handig mij windows+program files op een aparte partitie te hebben, zodat ik idd. zodra mijn windows verkloot is, ik simpelweg die partitie kan formatteren zonder dingen kwijt te raken die ik wil behouden. Daarnaast is het heel makkelijk idd. om bv. mbv. Ghost een image van die partitie te maken en op een andere partitie te donderen. |
![]() |
|
partities maken is van vroeger, toen harde schijven groter werden dan dat het besturingssysteem aankon. partities moet je alleen maken als je daar een gegronde reden voor hebt. Dus, ter voorkoming van fragmentatie voor videobewerking heb ik dat. Verder is het alleen maar irritant, je hebt altijd teveel ruimte op 1 partitie en te weinig op de andere.
||
Citaat:
+En je swap partitie in linux ? +Ik denk dat het argument van partitie 1 voor os, wel opgaat. Als er wat kappot is kun ej altijd daar een verse install overheen draaien. Dus partities zijn zeker niet alleen vanwage legacy ondesteuning
|
Mja, ik vind het zelf fijn om een C schijf voor windows en applicaties te hebben, een D voor games, een E voor gedownloade shit (veruit de grootste, 300G) en een Z voor m'n swap (omdat deze dan zeker niet gepartitioneerd raakt en bovendien staat 'ie op de snelste schijf). Maar dat is meer een persoonlijke voorkeur dan een must, en je hebt als nadeel dat je als je de grootte verkeerd inschat je opnieuw in moet gaan delen met alle risico's van dien.
|
![]() |
||
Citaat:
Een normale back-up-strategie is inderdaad beter, al is het indelen in partities heel handig om juist een fysieke scheiding tussen uitvoerbare bestanden en eigenlijke werkbestanden (documenten dus) te maken. Wat dat alles betreft is het dus ook juist heel handig om je systeem eerst helemaal op te zetten en dan een image te maken om dan als je windows veel te traag begint te worden, gewoon die image over je C-partitie terug te zetten. In een 'normale' situatie zonder enige vorm van partities, moet je anders alles terug opnieuw installeren, tenzij je van elk programma weet wat waar moet staan. En in Windows, geeft een aparte partitie voor je systeembestanden/page file extra veiligheid: als je computer dan slecht afsluit, heb je tenminste je bestanden nog (oke, met een back-up ook, maar slechts tot je laatste back-up en dan zal je maar merken dat het juist van de laatste dag of week is dat je veel veranderd hebt en dat opnieuw mag beginnen). Ik ben dus ook wel voorstander van partities. Over page-file op aparte partitie bestaat onenigheid (ik doe het meestal wel; twee redenen: bij Linux is dat sowieso gewenst, en om fragmentatie wat te voorkomen). Nadeel van een page file op een losse partitie is dat er inderdaad meer over-en-weer gezocht wordt op de schijf (wat inderdaad enkele grootte-ordes trager is). De meest ideale situatie is inderdaad een page file op een snelle harde schijf, maar slechts weinigen nemen daar het geld voor. Op Windows is er inderdaad niet zo'n traditie van veel te partitioneren, op Linux bv. wel (vermits daar de bestanden ook op die manier in mappen gezet worden (daar kan je systeembestanden op een read-only partitie houden zodat er zeker niets mee kan gebeuren en je documenten op read-write), zodat een bepaalde map op een bepaalde partitie kan komen; bij Windows is het bestandssysteem één boeltje zodat dat praktisch niet kan, maar je kan het inderdaad altijd manueel doen, wat ik op mijn systemen dus ook altijd doe).
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Hoe meer geheugen je hebt, hoe minder pagefile je nodig hebt. Een een pagefile van 250 MB maakt nou ook weer niet uit. Citaat:
Als je harde schijf fysiek crasht, heb je alsnog niks aan al je mooie partities. Partities zijn wel leuk, maar als je niet goed nadenkt over de grootte zit je later met 'de gebakken peren'. Er zijn wel tools die de bestaande partities kunnen resizen (en de data behouden) zoals Partition Magic, maar die zijn weer vrij duur in aanschaf. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Mijn punt was dan ook vooral: een page file is helemaal nog niet overbodig en zal dat ook niet snel worden, vermits het meestal als veiligheidsmarge dient om te voorkomen dat je computer eigenlijk stroploopt door een tekort aan geheugen. Citaat:
Een fysieke crash zal een partitie inderdaad niet snel overleven; maar met 1 grote partitie ben je dan even goed de dupe. Als het gewoon een gecrashte partitie is, heb je 2 voordelen: je kan gerichter zoeken naar je bestanden en de kans is vrij groot dat bij dergelijk ongeluk het gewoon de systeempartitie is die om zeep is. Dat is gewoon een gekend fenomeen bij Windows (ik had hier onlangs nog een tweetal computers liggen waarvan Windows de partitie verziekt had op dergelijke manier). En afhankelijk van hoe erg het eraan toe is, heb je dan ofwel gewoon je image terug te smijten of eigenlijk een nieuwe installatie te doen. Want een back-up terugsmijten op een slechte partitie lukt nog steeds niet. Dat je goed moet nadenken over partitiegroottes is inderdaad een feit en ook het grote nadeel als je benepen zit voor ruimte. Dan heb je inderdaad vaak voor dat je ene partitie te leeg, de andere te vol zit. Maar met wat ervaring op dat gebied, leer je wel hoe veel alles inneemt. Dergelijke tools kan ik trouwens niet echt aanraden; ze durven wel eens voor corrupte partities te leiden als je gaat resizen (bij het partitioneren geen probleem). Kostprijs is meestal niet zo'n probleem, die pakketten kosten ook maar iets van 30 euro, als ik me niet vergis; en er zijn ook wel tooltjes die dergelijke taken gratis kunnen doen (en om eerlijk te zijn, we weten allemaal dat er ook op minder legale manieren aan software te geraken valt; alsof dat iedereen Photoshop legaal heeft staan: als je PS kan kopen (en dan heb ik het niet over SurfSpot, want dan mag je PS slechts tijdens je studies gebruiken), dan kan je inderdaad ook een straffe computer kopen met 4G geheugen en professionele beeldschermen en ga zo maar door).
||
Citaat:
Miss heb ik beide ossen wel nodig en geen zin in een VM +ten 2e heb je dan nog de linux swap partitie Ik zal mijn nutten vn mijn partities even dlen 1e partitie SWAP (Swap voor lnux) 2e partitie NTFS windows xp partitie 3e partitie FAT32 (voor mijn documenten etc zodat ik er met beid eoS'en op kan) 4e partitie Ext3 (Linux root)
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
Je partities Warsocket | 25 | 31-08-2007 11:51 | |
Software & Hardware |
bestandssysteem veranderen Milll | 16 | 20-04-2007 11:52 | |
Software & Hardware |
[Nieuw systeem] Algemene vragen Verwijderd | 33 | 30-07-2006 18:28 | |
Games |