Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Heb geen partities, alleen verschillende fysieke schijven:
C:\ 80 GB - Windows, Games, Programs, Music, Documents G:\ 300 GB - Downloads + Other F:\ 250 GB - Images/Backup of C:\ (Differential weekly, Complete monthly) Z:\ 80 GB (Encrypted) - Email Ik probeer de 'Mijn Documenten' te verplaatsen naar Z:\, maar ik heb geen idee of dat ook goed (blijft) gaan. |
![]() |
||
Citaat:
Hoe je dat het best doet: in het startmenu: rechtsklikken op Documenten , eigenschappen, op een ander tabblad verplaatsen naar en nieuwe locatie kiezen. De vraag is dan natuurlijk, heeft het veel nut om die partitie encrypted te houden, vermits hij dan toch zou back-uppen naar een ongeëncrypteerde. En die encryptie, hoe doe je dat: EFS, TrueCrypt of nog iets anders?
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Programma's die je ingesteld hebt om in C:\... te schrijven blijven dat wel doen (bv. een programma dat logs bijhoudt zoals MsgPlus zou wel durven om in de oude locatie te blijven schrijven, maar dat is dan een kwestie van dat programma ook de nieuwe locatie te tonen). Maar programma's waar je zelf opslaglocatie elke keer moet kiezen (MS Office en dergelijke) zijn wel direct mee met de nieuwe locatie, als het goed is. Citaat:
![]()
|||
Verwijderd
|
Offtopic:
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Partities doe ik niet meer aan, ik heb ze wel gebruikt maar toen ze altijd te klein of te groot waren ben ik er maar mee opgehouden. Heb nu 4 losse harde schijven in mijn pc zitten.
- Games (C:\), 189 GB, 6.5 gb vrij, is bedoeld voor games, maar er staat ook nog ruim 70 gb aan films op - Films (D:\), 298GB, 905 mb vrij, voor films en series, en daar staat hij dan ook helemaal mee vol ![]() - Muziek (E:\), 233GB, 2.52 gb vrij, voor complete albums (145 gb) en muziekdvd's (35 gb), en nog wat pas gedownloade HDTV films - Lokaal Station (G:\), 298GB, 32.7 gb vrij. Windows install, usenet-download shit en HDTV films Alle NTFS trouwens. Mja...ik ben een fervent bezoeker van lanparties dus dan is veel opslagruimte toch wel handig. ![]() |
![]() |
|
Partities zijn ook eigenlijk nergens goed voor. Hoogstens om OS/programma's en data te scheiden, en handig als je meerdere OS'en draait. Verder is het totaal onzinnig, vroeg of laat zijn ze altijd te klein danwel te groot. Swapfile/page file op een aparte partitie is ook totaal onnuttig en maakt de boel alleen maar trager.
||
Citaat:
Zoals ik al zei: op Unices heeft het meer zin dan op Windows (zorgt voor modulariteit van je systeem, extra laagje veiligheid desgewenst, ...). Op Linux kan je ook voor die modulariteit zorgen voor een stuk: al je bestanden op een partitie, al je programma's en OS op een andere en als er iets misloopt gewoon die programmapartitie overschrijven en je kan zelf weer voort. Een swapfile op een aparte partitie heeft als voordeel dat er minder fragmentatie ontstaat (en ja, nieuwere systemen hebben daar niet veel last van en ja, fragmentatie zorgt niet voor gigantische snelheidsverliezen); maar vermits er veel in een swapfile geschreven wordt, loop je daar al iets minder risico dat je volledige partitie om zeep geraakt. Een swapfile op een aparte partitie op je werkschijf is inderdaad een significante vertraging, het beste is natuurlijk je swapfile op een supersnelle harde schijf met kleine capaciteit; maar dat kost vooral geld, terwijl je op andere punten meer snelheid eruit kan persen.
|
Pagefile wordt vrijwel nooit sequentieel gelezen, dus fragmentatie is alleen daarom al geen punt. Wat het sowieso niet is, want je 'standaard' page file raakt nooit méér gefragmenteerd dan hij al is. Heeft Windows daar om wat voor reden dan ook niet genoeg aan dan breidt hij - als je je instellingen tenminste goed hebt staan - de page file automatisch uit (en dat 'extra' stukje zal dan inderdaad behoorlijk gefragmenteerd zijn), máár dat wordt weer weggegooid zodra je reboot.
Fragmentatie van de page file voorkomen is dus absoluut geen argument, en zoals je zelf ook al opmerkt vertraag je de boel alleen maar door hem op een aparte partitie op je OS-schijf te zetten (seek times nemen behoorlijk toe). Op een machine met één schijf is de beste plek voor de page file gewoon de partitie waar ook je OS op staat, omdat de koppen van de schijf zich daar het vaakst zullen bevinden en de seek times dus het laagst zijn ![]() En als laatste: als er veel in een page file geschreven wordt heb je gewoon meer fysiek geheugen nodig, dat zorgt voor veel meer snelheidswinst dan je ooit kunt bereiken met aan de page file klungelen ![]()
||
Citaat:
Volgens mij wordt een page file juist wel vooral sequntiëel gelezen (sowieso zijn de meeste leesoperaties sequëntieel), vermits hij 'pagina' per pagina swapt tussen het RAM-geheugen en je page file. Maar dat maakt hier niet veel uit. Bij het opstarten zal Windows namelijk een bepaalde grootte toekennen en die vrijhouden voor je page file. In je filesystem komt dat neer op 1 grote pagefile, in je pagefile zelf kan je dan misschien fragmentatie hebben, maar dat maakt voor de rest van het systeem weinig uit. Het ging mij dan ook om fragmentatie die hij het uitbreiden van je page file ontstaat. Om mijn swap-file moet je je trouwens geen zorgen maken: daar staat op dit eigenste moment 40 megabyte in (en de voorziene partitie is zoals je kan zien 2 gigabyte, even veel als mijn RAM-geheugen, vermits regeltjes als RAM x 2 niet echt meer opgaan). Hij staat ook niet al te ver van mijn 'primaire' partitie (/dev/sda7, ja het staat raar). En RAM heb ik nog 800 megabyte vrij. Voor de liefhebbers: ik heb alles gewoon ingesteld dat hij niet veel swap gebruikt; naar het schijnt is dat ook iets dat minder stroom laat verbruiken bij notebooks, dus ook al mooi meegenomen. Bij Windows gebruikt hij trouwens altijd vrij veel virtueel geheugen, wat sowieso geen goede keuze is (eerst moet het RAM vol, dan pas moet het VM vol; met hier en daar wat marges enzoverder om te anticiperen op veranderingen). Dus zelfs op eenzelfde partitie als je systeem gaat voor seek-times zorgen, die uiteindelijk in de buurt komen van die van een swappartitie net voor je systeempartitie. Op Windows vind ik het wel de moeite om de swap buiten te houden: als er iets misloopt, verklein je zo al het risico dat er niet-tijdelijke gegevens verloren gaan. En op Linux zit je sowieso met een losse partitie daarvoor.
|
C:\ 12.5 GB (WinXP)
D:\ 102.53 GB (DVD-r, Documenten, Download, Games, installs) W:\ 149.05 GB (DVD-r, ISO's, Top2000) X:\ 149.05 GB (MP3) Y:\ 298.09 GB (Series, Films, Cabaret) Z:\ 37.27 GB (WinXP op Server) W t/m Z zijn drives die in server hangen.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
[Knoppix] Kan NTFS schijf niet vinden Verwijderd | 8 | 04-02-2006 17:24 | |
Software & Hardware |
[Partities] HP Recovery en part. maken Stofzuigerslang | 1 | 15-01-2006 11:02 | |
Software & Hardware |
[linux] hoe installeren? --anarchy-- | 18 | 10-07-2005 19:53 | |
Software & Hardware |
[Software] PartitionMagic: merge Someboy | 2 | 16-06-2005 14:16 | |
Software & Hardware |
[Linux] installeren naast WinXP WolterB | 5 | 30-06-2002 03:26 | |
Software & Hardware |
partitie + win2k WouTaH | 3 | 09-07-2001 17:12 |