![]() |
|
Het idee van een democratie is dat de bevolking kiest wie hun land zal besturen. Om tot een (eigen) keuze te komen, moet de burger natuurlijk weten wie zich verkiesbaar heeft gesteld, en wat zijn partijprogramma inhoudt.
Bij de huidige verkiezingen strijden 74 nieuwe partijen om de macht over het Koninkrijk der Nederlanden. Naast de 74 nieuwelingen moet je de bestaande partijen niet vergeten. Voor de meeste burgers spelen media een belangrijke rol als informatiebron. Media zorgen ervoor dat burgers met politieke aspiraties in contact komen met een breed, kiesgerechtigd publiek. Anderzijds willen burgers weten wat politici hebben te melden, en vertrouwen zij wel op de integriteit van deze 'tussenpersoon'. Ik ben van mening dat de media alles behalve integer en objectief is. Zo krijgt vrijwel geeneen nieuwe partij ook maar enige aandacht, waarmee zij haar ideeën aan de man zou kunnen brengen. Eén van de nieuwe partijen die wel aandacht krijgt, is de PNVD, of zoals media hen plachten te noemen: de pedo(fielen)partij. Jegens deze partij maken media het nog bonter dan tegenover de naamloze partijen. Elke kans om deze partij belachelijk te maken, en de bestuurders te karikaturiseren tot enge vieze mannetjes, grijpen ze met al hun tentakels aan. Laatst zaten de partijvoorzitters bij het tv-programma Pauw en Witteman, en na verschillende ondergordelse aanvallen zaten de bestuurders van de PNVD letterlijk te smeken om ook andere punten dan de welbekende seksuele standpunten te mogen verkondigen, wat gewoon niet mocht. ![]() Dit is geen democratie. Media bepalen grotendeels uit welke partijen de bevolking kan kiezen, en soms ook hoe stemwaardig deze partijen zijn. -------------------------------- 1. Ben je het ermee eens dat de democratie in Nederland niet optimaal loopt? 2. Zo ja, wat valt hier tegen te doen? Zo nee, waarom ben je het er niet mee eens? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ik vind dit ook nogal tendentieus. Zijn de media een homogene groep? Waarom moeten de media objectief zijn? Krijgen nieuwe partijen geen aandacht? Ik heb al behoorlijk wat gelezen over een aantal van die nieuwe partijen. Vallen die artikelen niet onder 'de' media? Op kiesraad.nl staat overigens een overzicht van alle geregistreerde partijen met links naar homepages. Niemand in de media houdt je tegen daar de partijen te bekijken. En om nu Witteman (laat staan Pauw) als representatief voor de media nemen, dat lijkt me vrij ongelukkig.
||||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Nu zou het zo kunnen zijn dat de kiezer ook niets ziet in LN, maar dan is LN op een democratische wijze buiten de boot gevallen. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Mark Almighty: Citaat:
![]() Misschien scoort Nederland een dikke acht op de schaal van objectiviteit, maar daar moet je toch geen genoegen mee nemen? `Het moet perfect zijn. Ik denk trouwens dat de media in Nederland veel objectiever zijn dan elders, doordat Nederland niet een bedreiging of kans vormt voor andere landen. Citaat:
|
![]() |
||||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Juno: Citaat:
![]() Hoe zorg je ervoor dat de hele bevolking dit doet? |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat het ook aan de aard van het volk ligt. Een persoon als Ann Coulter, de zelfbenoemde rechtschapen Christen, kan in de VS beroemd worden en aanbeden worden door uitspraken te doen als: "de weduwen van de slechtoffers van 9/11 die Bush wilden dwingen tot een onafhankelijk onderzoek naar de ramp, zijn een stel aasgieren die de dood van hun mannen misbruiken om zelf in de belangstelling te staan. Hun overleden mannen zullen wel blij zijn nu van deze harpijen verlost te zijn." In Nederland zou zo iemand na 3 woorden afgekapt worden en nooit meer aan de bak komen. In de VS vind men het geweldig. Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Om de vragen te beantwoorden: 1. De democratie loopt verre van optimaal. Als ik hier op het winkelcentrum loop, weet ik dat de helft niet gestemd heeft tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. En van de mensen die gestemd hebben, maken velen de fout om de belangen van die verkiezing te negeren. 2. Vooral de mensen zelf kunnen er wat aan doen. Hoeveel mensen interesseren zich er niet voor om weet ik welke redenen? Laat hen eens een vergadering bijwonen, op een website van verschillende partijen kijken, whatever. Ook meer en kwalitatief beter onderwijs in maatschappijleer draagt bij. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
"Islamisme is een obstakel voor de democratie." Secularisatie is een noodzaak. Gatara | 214 | 06-06-2007 19:33 | |
Dubbele nationaliteit II Gatara | 500 | 25-03-2007 00:28 | |
'TMF en MTV moeten zelf censureren' Love & Peace | 214 | 15-11-2005 22:47 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Literatuurbesprekingen Verwijderd | 17 | 15-07-2004 15:06 | |
Palestijnse staat LJ Flem | 342 | 21-05-2003 10:43 | |
Schrijfster Anja Meulenbelt vast in Gaza (wat zielig nou :p) Sweet_Hadar | 52 | 15-05-2003 14:43 |