Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-08-2006, 10:41
Dashja
Dashja is offline

Psychosomatiek (psycho = geest / somatiek = lichaam)
Houd in dat de geest invloed uitoefent op het lichaam, dus
als je je geestelijk niet goed voelt, dat dat een weerslag heeft
op het lichamelijke.

Citaat:
EFT-methode, korte uitleg

het richten puur op de lichamelijke sensaties van druk, pijn, spanning ed. Anderzijds werkt de behandeling van lage rugpijn uitstekend via de psychische component, bv onzekerheid.

Vorm en structuur gaan hand in hand met functie. Structuur bepaalt functie, en functie bepaalt structuur. Deze wederzijdse beinvloeding wordt sterk erkend in ontwikkeling van het bewegingsapparaat, maar geld ook voor de koppeling tussen neurologische ontwikkeling en psychologische functies.
Er is bekend uit onderzoeken van de taalontwikkeling van sterk verwaarloosde kinderen dat de afwezigheid van positieve taalprikkels niet alleen een vertraging oplevert, maar dat daardoor het taalvermogen blijvend beperkend wordt beinvloed.

Hierbij komen zowel de kracht als de beperkingen van een methode als EFT aan het licht. De kracht van EFT is het vermogen om de emotionele blokkering te verwijderen. De ingang van EFT is de belevingswereld, de emoties, en daarmee de functie.

Vaak hoor je; Ah joh, das psychisch! Maar hoe dan ook, de
klachten zijn er wél. Het is erkend nu dat het zo kan werken.

Er is inmiddels best wel wat bekend over psychosomatiek, maar waar mijn interesse eigenlijk naar
uit gaat is, wie herkennen dit? En hoe zijn jullie hier mee
om gegaan? Welke therapie slaat wel aan (voor ieder anders
misschien) en welke niet? Kortom, wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb zelf veel baat bij de EFT-methode, maar er diep op
ingaan lukt me niet altijd, uit angst voor hetgeen dat los komt.
Daarnaast helpt de EFT-methode ook goed bij mijn reuma-klachten.
(Fybromialgie) Maar of dat nou te voort komt uit mijn
psychisch welzijn..

En in hoeverre komen lichamelijke klachten voort uit
gebeurtenissen uit het verleden? Wat is de impact daar van?
Verdrongen en / of er niet over praten kan lichamelijke
problematiek opleveren.. Wat van toen is nu?

Oké, brand maar los!

Liefs,
Dashja

Oud 21-08-2006, 12:13
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik heb er tamelijk veel last van. En dan voornamelijk tijdelijke verlammingsverschijnselen. Hoe vaak mensen niet tegen mij gezegd hebben "Nou sta verdorie op en stel je niet zo aan!" maar ik kan het dan echt niet. Of dat ik mijn handen ineens niet meer kan bewegen. En dan nog de maag en darmklachten die ik heb, die er ook mee samen schijnen te hangen.

Het schijnt bij mij allemaal met het misbruik dat ik doorgemaakt heb mee te spelen. Maar hoe de vork precies in de steel zit weet ik zelf ook niet.
Oud 21-08-2006, 12:29
Dashja
Dashja is offline
Onbegrip.....komt zoveel voor.... ik herken het.
Wat dat betreft kun je 'beter' een gebroken been hebben,
omdat dat nog getolereerd wordt.. of in ieder geval begrepen..

Binnen de psychosomatiek wordt gezegt dat de herinneringen
van trauma's niet alleen emotioneel niveau, maar ook op
lichamelijk niveau worden opgeslagen, waardoor dus
allerlei lichamelijke klachten kunnen ontstaan, waar artsen
vaak geen duidelijke oorzaak voor aan kunnen wijzen.
Door het verwerken van trauma, die ladingen weghalen zou
je lichaam zich dus kunnen genezen....

Maar een vraag is dan, willen we dat? Ik bedoel; willen we door
de pijn van het trauma heen of 'ziek' zijn?

Oud 21-08-2006, 13:02
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Het eerste dat in mij op kwam was: Geen van beide. Al weet ik dat dat uiteraard geen optie is.
Oud 21-08-2006, 15:14
coopergirl
coopergirl is offline
Op zich zijn de pyschosomatische dingen die ik heb niet zo erg maar wel lastig. Ik krijg bijv last van eczeem als ik zenuwachtig ben, net zoals prikkelbaardarmsyndroom blijkbaar samenhangt met je psychische welbevinden. Daarbij wekt stress bij mij soms migraine op, maar het kan ook komen omdat ik ongesteld ben of ik iets 'verkeerds' heb gegeten. Ik vind het zo stom klinken dat het psychisch is, alsof het dan minder erg is (dat idee koppel ik er zelf aan). Omgeving reageert niet met onbegrip, pas kwam me tante me brufen brengen omdat ik al een halve avond op de wc zat. Ik geloof zeker dat wanneer je je psychisch niet goed voelt dit zijn effect op het somatische deel heeft. Ooit hoorde ik eens een theorie die zover doorvoerde dat zelfs diabetes werd terugvoert als 'psychisch' Dat vind ik dan weer wat ver gezocht..
Oud 21-08-2006, 18:26
Dashja
Dashja is offline
Citaat:
Ooit hoorde ik eens een theorie die zover doorvoerde dat zelfs diabetes werd terugvoert als 'psychisch' Dat vind ik dan weer wat ver gezocht.. [/B]
Zelfs nog wel meer bizarre dingen..
Zelfs kanker zou kunnen komen of verergeren door de psyche...
*kan er ook niet helemaal bij...*
Maar er is wél bewezen dat positief denken bij kanker-patiënten
het helingsproces positief kan beïnvloeden....
Complex!
Oud 21-08-2006, 21:22
Verwijderd
pff tja. Bij mij is geen oorzaak gevonden voor mijn gewrichtsklachten, maar is het dan meteen psychosomatisch? Zo denken veel mensen wel, en als iets in je kop zit stel je je aan... Ik kan me zeker voorstellen dat spanning je spieren doet verkrampen, dat heb ik in mijn rug, schouders en nek, maar sommige dingen gaan inderdaad te ver. Bovendien, hoe komt het dan dat ik nog steeds vaak last heb van mijn gewrichten, terwijl het psychisch nu heel goed met mij gaat? Ik voel me uiterst gelukkig.

Tja...
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 22:31
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Dashja schreef op 21-08-2006 @ 19:26 :
Zelfs nog wel meer bizarre dingen..
Zelfs kanker zou kunnen komen of verergeren door de psyche...
*kan er ook niet helemaal bij...*
Maar er is wél bewezen dat positief denken bij kanker-patiënten
Complex!
Dat verhaal ken ik inderdaad ook, maar ik vond het ergens zo ongeloofwaardig dat ik het in twijfel trok (ik dacht 'dat heb ik vast zelf verzonnen, het klinkt niet bepaald logisch') Maar goed, jij kent het verhaal/ de theorie dus ook!

Toch vind ik het moeilijk te bevatten dat er volgens bepaalde opvattingen 'kanker' het gevolg van psychisch welzijn is. Ik denk waarschijnlijk vaak in losse delen in plaats van 'holistisch'.

Hoe worden dergelijke aandoeningen bij heel kleine kinderen overigens verklaard? Een goede vriend van mij heeft op zijn 5de namelijk kanker gehad, maar voor zijn vijfde heeft hij zover ik weet geen trauma gehad oid. Goede vrienden, goede cijders... Of zijn dit uitzonderingen op de regel?

Wel interessant trouwens

Laatst gewijzigd op 21-08-2006 om 22:34.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 23:03
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 21-08-2006 @ 23:31 :
Hoe worden dergelijke aandoeningen bij heel kleine kinderen overigens verklaard? Een goede vriend van mij heeft op zijn 5de namelijk kanker gehad, maar voor zijn vijfde heeft hij zover ik weet geen trauma gehad oid. Goede vrienden, goede cijders... Of zijn dit uitzonderingen op de regel?

Wel interessant trouwens
Natuurlijk is het een beperkt bruikbare theorie. Als je duizend losse cellen op een petrischaaltje blootstelt aan een carcinogeen of mutageen zal je zien dat een deel daarvan na verloop van tijd gaat muteren; daar komt geen goede of slechte gedachte aan te pas. Misschien kunnen emoties een bepaalde subtiele biochemische reactie triggeren en speelt dat een rol, maar je psyche speelt geen fundamentele rol.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 05:21
Dashja
Dashja is offline
Citaat:

Euh....karma? vorig leven?

Citaat:
Als je duizend losse cellen op een petrischaaltje blootstelt aan een carcinogeen of mutageen zal je zien dat een deel daarvan na verloop van tijd gaat muteren; daar komt geen goede of slechte gedachte aan te pas.

Maar in hoeverre hebben negatieve gedachten
een invloed op de cellen?
Het is bekend dat mensen die zeer negatief zijn eerder ziek
worden....

Wanneer we negatieve gedachten hebben, worden er andere stoffen aangemaakt dan wanneer we positieve gedachten hebben. Er bestaat een directe relatie tussen negatieve gedachten en weerstandsvermogen.

Ons denken heeft een grote invloed op ons zijn, daarmee
dus ook op ons hele zijn, onze cellen?
Ons lichaam vernieuwd elke drie tot zeven jaar alle cellen,
Maar sommige hebben over zeven jaar nog steeds dezelfde ziektes...

of dwaal ik nu af? Gossie, is nog niet makkelijk dat denken
op de vroege ochtend Hoop dat het geen invloed op
mijn lichamelijk gestel van vandaag heeft

liefs,
Dashja
Oud 22-08-2006, 08:04
Verwijderd
Citaat:
Deze theorie beweerd niet dat je niet (ook) ziek kunt worden van andere dingen. Ik ben het er mee eens dat veel ziektes op pyche terug te voeren zijn (andersom, zijn denk ik veel geestesziektes ook terug te voeren op lichamelijke gesteldheid), dat betekent echt niet dat ziektes niet door andere oorzaken kunnen ontstaan. Toch?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 08:13
Dashja
Dashja is offline
Citaat:
Quis schreef op 22-08-2006 @ 09:04 :
dat betekent echt niet dat ziektes niet door andere oorzaken kunnen ontstaan. Toch?
Nee, daar heb je gelijk in. Er zullen altijd
virussen, bactiëren etc zijn die ziektes verspreiden.
Wel is het (niet voor allemaal) afhankelijk van je weerstand
hoe en of je er ziek van wordt.

En je weerstand kan ook weer afhankelijk zijn van je
gedachtengang. Wat inderdaad omgekeerd ook weer kan werken, dus
door ziekte je negatiever gaan voelen, wat misschien weer
in de hand werkt dat je nóg zieker wordt.

of het nou twee dingen door elkaar zijn, of is het vaak een
samen komen van?

In hoeverre heb je genezing in eigen hand?
In hoeverre is het mogelijk het bewustzijn te hebben dat
het gebeurt?

Liefs,
Dashja
Oud 22-08-2006, 14:06
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Dashja schreef op 21-08-2006 @ 19:26 :
denken bij kanker-patiënten
Complex!
Ik denk dat dat vooral met het placebo effect te maken heeft. Het is namelijk ook bewezen dat als mensen maar hard genoeg denken dat een pijnstiller niet werkt (terwijl ze wel degelijk een werkzame stof slikken) de pijn inderdaad niet weggaat. En de omgekeerde versie daarvan is ook bewezen. Geef mensen een placebo, maar vertel ze dat ze het echte krijgen. Resultaat: Een deel van de groep zal toch beweren effect te merken. En het wellicht ook echt zo voelen.
Oud 27-08-2006, 12:32
ilse
ilse is offline
ik heb heel vaak last van misselijkheid, en flauwvallen. daar wordt ook altijd van gezegd dat het psychisch is en ze willen er geen onderzoek naar doen. nee, zolang je in een kliniek zit of hebt gezeten gooien ze alles daarop ofzo

oke, nou zal het ook vast wel meespelen ofzo, maar tis helemaal niet zeker dat het niets anderrs is
Reageren

Regels voor berichten