Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2006, 21:21
yojordi
yojordi is offline
Beste mensen,

ik doe nu gymnasium6 op een gymnasium-school, maar het probleem is dat ik heel erg graag van latijn afwil, omdat ik het totaal niet kan.

Nu hoorde ik vandaag het verhaal van mn mentor dat ik na alle CSE's (mocht ik inderdaad niet geslaagd zijn door latijn), buiten de school om, toch een vwo-diploma kan regelen. Maar dan zou Latijn dus niet meetellen, en vraag ik mij af of ik wel genoeg studie-lasturen heb gemaakt voor een vwo-diploma en of ik wel genoeg vakken heb in mn pakket.

Ik ben dus eignelijk op zoek naar een lijst met de eisen van een vwo diploma, dus het totaal aantal uren wat je moest hebben, hoeveel vakken en hoeveel keuze vakken bij de profielen (of alleen van het profiel N&T)

bij voorbaad dank,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-08-2006, 22:17
Roosje
Roosje is offline
Als je nog een keuzevak hebt, naast Latijn bedoel ik, dan heb je geloof ik genoeg uren. Wij moeten iig een profiel met minstens één vak in ons vrije deel, en bij C&M twee. Als ik het goed heb.
Oud 30-08-2006, 22:19
Verwijderd
Ik heb C&M met eén niet-CE examenvak (informatica) afgerond, blijkbaar verschillen de regels ook hiervoor per school...
Met citaat reageren
Oud 30-08-2006, 22:31
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Sylph schreef op 30-08-2006 @ 23:19 :
[B blijkbaar verschillen de regels ook hiervoor per school... [/B]
Nee de regels zijn hetzelfd

Je moet een profiel hebben, plus 1 vak in je vrije deel. Al het andere is extra.

Dus bv NG plus Frans 2 en Eco1, dan mag je of eco of frans laten vallen na je examen.
Oud 30-08-2006, 22:33
Verwijderd
Oh, okay. Maar sommige scholen stellen dus wel aanvullende regels.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2006, 22:35
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Sylph schreef op 30-08-2006 @ 23:33 :
Oh, okay. Maar sommige scholen stellen dus wel aanvullende regels.
Ja dat kan wel, ze kunnen bv ook bepaalde profielen niet aanbieden. Of eisen dat leerlingen 2 vakken hebben, maar dat is extra. (bv op gymnasium)
Oud 30-08-2006, 22:58
Verwijderd
Het is niet zo dat je per se een extra vak moet nemen, zolang je maar genoeg SBU's volmaakt. Bij veel scholen zal dit dus betekenen dat je een extra vak moet nemen.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2006, 23:10
yojordi
yojordi is offline
allereerst wil ik iedereen bedanken alvast voor zijn/haar reacties !

maar toch zou ik graag het exacte aantal uren willen weten wat je moet volgen, want het zit zo: ik doe nu N&T met frans1,2 en informatica en Latijn. Informatica is bij ons op school slechts 200uren, en frans1,2 is zelfs verplicht. Mijn mentor dacht dat informatica met haar 200uren niet zou qualificeren als keuzevak (dus ipv Latijn), maar hij heeft geen zin om het echt op te zoeken omdat hij erop staat dat ik gewoon mn diploma via school haal.

Weet iemand teovallig ook of informatica met 200uren wordt gezien als 'echt' keuzevak? en is dit ook het geval met Frans1,2 als het verplicht is op je school?

bedankt
Met citaat reageren
Oud 30-08-2006, 23:14
Verwijderd
Op mijn school werd informatica (200 uur) gezien als een echt keuzevak, maar of dat dat ook op jouw school is zul je echt moeten navragen.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 08:35
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
yojordi schreef op 31-08-2006 @ 00:10 :

Weet iemand teovallig ook of informatica met 200uren wordt gezien als 'echt' keuzevak? en is dit ook het geval met Frans1,2 als het verplicht is op je school?

bedankt
Als jij én informatica én frans 1.2 extra hebt gedaan, dan lijkt me dat voldoende.
Dat het verplicht is op je school, heeft niks te maken met de eisen die standaard zijn.

Voorbeeldje: een school kan ook wel zeggen, wij krijgen de roosters niet rond als iedereen maar wat kiest. Dus iedereen doet maar verplicht arabisch en dan heeft iedereen zijn keuzevak al binnen. Het woord 'keuze' zegt hier niet zoveel.
Oud 31-08-2006, 10:07
Joyceb
Joyceb is offline
Ik zou even contact opnemen met het LAKS hiervoor, die hebben ongeveer een antwoord op elke vraag en kunnen je een helder antwoord geven conform de wet. Daarnaast hebben ze vast ook een idee hoe je dat zou kunnen aanpakken.
(website LAKS is: www.laks.nl voor contact info)
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 10:42
Verwijderd
Citaat:
Joyceb schreef op 31-08-2006 @ 11:07 :
Ik zou even contact opnemen met het LAKS hiervoor, die hebben ongeveer een antwoord op elke vraag en kunnen je een helder antwoord geven conform de wet. Daarnaast hebben ze vast ook een idee hoe je dat zou kunnen aanpakken.
(website LAKS is: www.laks.nl voor contact info)
Waarom mag ik dat niet zeggen ?
Bel het LAKS dus maar even, daar weten ze d'r wel raad mee .
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 10:44
Ivo
Ivo is offline
Waarom contact opnemen met LAKS? Gewoon even langs je decaan lopen en vragen om het officiele landelijke examenreglement. Dus niet de aanvullende regeltjes van de school. De exameneisen zijn landelijk vastgelegd en daar mag een school niet van afwijken.
Daarin staat precies aan welke eisen je moet doen om een diploma to kunnen ontvangen.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 10:46
Verwijderd
Citaat:
Ivo schreef op 31-08-2006 @ 11:44 :
Waarom contact opnemen met LAKS? Gewoon even langs je decaan lopen en vragen om het officiele landelijke examenreglement. Dus niet de aanvullende regeltjes van de school. De exameneisen zijn landelijk vastgelegd en daar mag een school niet van afwijken.
Daarin staat precies aan welke eisen je moet doen om een diploma to kunnen ontvangen.
Nouja, ik weet uit ervaring dat gymnasia wel ns lastig willen doen hierdoor. Ik ben vanmiddag op het kantoor van 't LAKS, ik zoek het wel even voor je uit
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 10:57
Verwijderd
Citaat:
yojordi schreef op 30-08-2006 @ 22:21 :
Ik ben dus eignelijk op zoek naar een lijst met de eisen van een vwo diploma, dus het totaal aantal uren wat je moest hebben, hoeveel vakken en hoeveel keuze vakken bij de profielen (of alleen van het profiel N&T)
Is te vinden op de site van de IB-groep. Ik neem iig dat dat altijd geldt als als je je cijferlijst om wilt laten zetten in een diploma? (Ik zou het voor de zekerheid wel even navragen, zodat niet achteraf blijkt dat het toch anders is, dat zou vervelend zijn.)

http://www.ib-groep.nl/particulier/I...examen_vwo.asp
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 13:58
Verwijderd
Kortweg, voor je VWO NT diploma moet je hebben:

Nederlands
Engels
Geschiedenis1
Frans1
Duits1
Gym
CKV of KCV
Maatschappijleer1
ANW

Natuurkunde1,2
Scheikunde1,2
WiskundeB1,2

+ 1 keuzevak.

Als jij Frans1,2 en Informatica hebt dan zit je gewoon goed als je ze beide haalt, zelfs als je er één haalt dan is dat prima.

Ik weet alleen niet hoe het met KCV zit, als je latijn laat vallen.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 15:41
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ik weet nog wel dat ze bij ons zeiden dat je bij N&T geen keuzevak hoefde, maar mocht wel
Oud 31-08-2006, 18:38
Verwijderd
Citaat:
dark*dizzie* schreef op 31-08-2006 @ 16:41 :
Ik weet nog wel dat ze bij ons zeiden dat je bij N&T geen keuzevak hoefde, maar mocht wel
Een keuzevak is bij ieder profiel verplicht. Misschien zit je op een school waar je moet kiezen in de vierde tussen een M en een N stroom waardoor je standaard biologie1 krijgt in de vierde en dan dus als je keuzevakruimte gevuld hebt voor NT.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 22:42
yojordi
yojordi is offline
Jep zoiets is het bij ons dus ook, je hoeft geen keuzevak te kiezen, maar je bent verplicht om of duits2 of frans2 te kiezen.

Ik ga zo even een mailtje sturen aan LAKS hoe het dan zit met KCV, want CKV heb ik nooit gehad en KCV heb ik al als voldoende afgesloten. Of weet iemand hier hoe dat zit?

In ieder geval allemaal hartstikke bedankt voor alle moeite die jullie al hebben gedaan en jullie vriendelijkheid dat waardeer ik echt
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 23:04
Verwijderd
Ik heb KCV gedaan en nooit CKV, met C&M, bij ons op school mocht dat zo. Volgens mij is KCV ook voldoende.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 23:12
yojordi
yojordi is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 01-09-2006 @ 00:04 :
Ik heb KCV gedaan en nooit CKV, met C&M, bij ons op school mocht dat zo. Volgens mij is KCV ook voldoende.
maar jij hebt gewoon je gymnasium diploma neem ik aan? Of toch een atheneum?
Met citaat reageren
Oud 01-09-2006, 07:37
Verwijderd
Citaat:
yojordi schreef op 31-08-2006 @ 23:42 :
Jep zoiets is het bij ons dus ook, je hoeft geen keuzevak te kiezen, maar je bent verplicht om of duits2 of frans2 te kiezen.

Ik ga zo even een mailtje sturen aan LAKS hoe het dan zit met KCV, want CKV heb ik nooit gehad en KCV heb ik al als voldoende afgesloten. Of weet iemand hier hoe dat zit?

In ieder geval allemaal hartstikke bedankt voor alle moeite die jullie al hebben gedaan en jullie vriendelijkheid dat waardeer ik echt
Mail mij maar, Eva@Laks.nl, ik was er toch al mee bezig, dus ik zal het wel even voor je utizoeken hoe het zit met KCV en CKV.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2006, 11:11
Verwijderd
Citaat:
yojordi schreef op 01-09-2006 @ 00:12 :
maar jij hebt gewoon je gymnasium diploma neem ik aan? Of toch een atheneum?
Dat wel: ik heb Latijn in mijn pakket gehad. Maar er waren een aantal mensen die in de 5e stopten met gymnasium en KCV mochten houden ipv CKV.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2006, 15:40
Morri
Morri is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 01-09-2006 @ 12:11 :
Dat wel: ik heb Latijn in mijn pakket gehad. Maar er waren een aantal mensen die in de 5e stopten met gymnasium en KCV mochten houden ipv CKV.
Dat mag bij ons ook... dus KCV zal geen belemmering zijn voor je Atheneumdiploma.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten