Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Kijk in een bedrijf van 150 tot 200 werknemers. staat ook allemaal op 100mbit te draaien, werkt ook nog alemaal redelijk snel. is allemaal verdeeld over meerdere servers, maar langzaam is het niet. (mits alles goed geconfigureerd is) maar 100 mbit is al meer dan zat, maar als de mogelijkheid er is om 1000mbit te gebruiken Why not ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik zit nog te twijfelen of ik NAS neem of een fileserver, nu ik voor mn werk een HP-SAN moet beheren lijkt het me beter om voor een UNIX based filesystem te gaan om meer ervaring te krijgen. De prijs is alleen niet erg prettig, daar moet ik nog flink wat onderzoek in doen wat leuk is voor thuis. |
![]() |
||||
Citaat:
![]() Citaat:
PCI NIC < Onboard NIC < PCIe NIC (aangenomen dat het allemaal gigabit NICs zijn) Een onboard NIC presteert dus beter dan een PCI NIC, omdat hij op de embedded bus draait van de chipset en niet via het trage PCI is verbonden. Maar het beste presteert nog altijd een echte PCI-express x1 gigabit NIC; die heeft een full-duplex 5Gbps (~500MB/s) verbinding tot zijn beschikking. Citaat:
Voor iets van 155 euro heb je een fileserver (zonder kast) waarmee je 8 SATA verbindingen hebt en 4 PATA verbindingen kunt leggen. Met 2x PCI-express SATA controllers met elk 2 poorten kun je dit uitbreiden tot 12x SATA en 4X PATA. In totaal 16 schijven dus, van bijvoorbeeld elk 320GB. Dat is ~5TB alhoewel daar nog parity vanaf gaat enzo. De vraag is ook hier weer dus: hoeveel ruimte heb je nodig! Bescherming tegen schijfuitval kun je bereiken door graid5 te gebruiken, dat is dus softwarematige RAID5. Ondanks wat veel mensen claimen (dat het te traag zou zijn) heb ik hier al ~400MB/s read speed en ~200MB/s write speed gehaald sequentieel met 8 schijven.
||
Citaat:
Het schijnt inderdaad dat software RAID ook echt wel goed is, vorige week op mn Unix cursus nog door de lerares beaamd ![]() ![]() Hoe maak je die link tussen 4 gigabit adapters? Ik was trouwens wel van plan om minimaal CAT6 te gebruiken voor een gigabit netwerk. |
![]() |
||||
Citaat:
mobo met 8x SATA en 4x PATA aansluitingen AMD Sempron 64 3000+ processor 256MB DDR CL2.5 major/3rd Je hebt sowieso een kast nodig. Maar dat kan in principe een gewone kast zijn omdat je niet zo heel veel schijven wilt gebruiken. 300W voeding is voldoende, maar kies wel een béétje goeie voeding. Bij voorkeur een active PFC voeding. Citaat:
3x Seagate 7200.10 320GB in concat (geen redundantie) 4x Seagate 7200.10 320GB in RAID3/4/5 (25% redundantie) 6x Seagate 7200.10 320GB in RAID1: mirror (50% redundantie) Citaat:
|
![]() |
|
|