Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-09-2006, 08:17
Verwijderd
Inmiddels een tijdje verder , en heel wat hypotheses verworpen.
Wat was het probleem:

Mijn laptop heb ik aangesloten op een versterker met 4 (magnetisch afgeschermde) boxen. Wanneer ik mijn laptop gebruik op de netstroom, hoor je daarop een krakend geluid, wat lijkt op het pruttelen van een hd, een een zoemend geluid wat sterker wordt bij het gebruiken van de muis.
Gebruik ik mijn laptop alleen op batterijen, dan klinkt het gewoon goed.

De eerste hypothese was: mijn stopcontact is ongeaard. Dat bleek niet te kloppen, noch nadat ik mijn stopcontact had geaard, noch nadat ik mijn laptiop had aangesloten op het geaarde keuken stopcontact.

Tweede hypothese: het gehele stroomnetwerk in mijn huis heeft storing. Om die te testen had ik een verlengsnoer naar de buren gelegd, wat geen verschil maakte. Daarmee is de hypothese nog niet geheel verworpen (er is immers een kans dat het bij de buren net zo slecht is, of zelfs bij het gehele huizenblok,) maar zij is wel een stuk onaannemelijker geworden.

Dus toch de geluidskaart dan? maar waarom alleen bij netstroom dit probleem?
Wat heb ik over het hoofd gezien, wat kan het zijn?

Laatst gewijzigd op 13-09-2006 om 08:20.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-09-2006, 17:21
]{ing
]{ing is offline
Een externe dac of geluidskaart zal het wel verhelpen, ook omdat je dan de voeding van de notebook omzeilt (indien niet host powered usb/fw).
Met citaat reageren
Oud 13-09-2006, 23:03
Verwijderd
Mijn normale pc heeft er ook last van, dan heb ik het wel over de onboard geluidskaart.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 09:23
Verwijderd
Kan natuurlijk zijn dat je onboard geluidskaart last heeft van andere apparatuur in de notebook.
Het zou dus idd een goed idee zijn een externe geluidskaart te proberen.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 09:40
M@rco
M@rco is offline
Onboard geluid is ook gewoon ontzettend kut. Er zijn wel PCMCIA-geluidskaarten te koop, daarmee zal het ongetwijfeld een stuk beter zijn.
Oud 18-09-2006, 08:33
phoxetis
phoxetis is offline
als je onboard digitale uitgang hebt, kun je het aansluiten op een DAC als je die hebt
Oud 19-09-2006, 17:41
Verwijderd
Citaat:
phoxetis schreef op 18-09-2006 @ 09:33 :
als je onboard digitale uitgang hebt, kun je het aansluiten op een DAC als je die hebt
Een DAC =

(bij voorbaat excuses voor de eventueel onnozele vraag)

Zal zoiezo externe geluidskaart proberen, dank voor de reacties.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2006, 18:35
M@rco
M@rco is offline
DAC = Digital-to-Analog Converter.

Het geluid dat uit je PC komt, bijv. vanaf een CD of een MP3'tje, is namelijk digitaal opgeslagen, in de vorm van enen en nullen; om dat vervolgens door je luidsprekers te kunnen horen moet het digitale signaal naar een analoog signaal worden omgezet. Bij high-end audioapparatuur is het volgens mij gebruikelijk om een aparte DAC te hebben (in plaats van geïntegreerd in de speler zelf)... maar als je niet weet wat een DAC is zul je er ook wel geen hebben.
Oud 19-09-2006, 19:25
]{ing
]{ing is offline
Niet echt gebruikelijk, omdat een goede high-end cd speler ook een fatsoenlijke DAC heeft en losse DAC's niet persé beter klinken. Bovendien zijn er maar weinig cd spelers alleen loopwerk, en waarom betalen voor iets wat je niet gaat gebruiken en dan ook nog een DAC moeten aanschaffen.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 11:33
phoxetis
phoxetis is offline
nouja het HOEFT ook allemaal niet, ... maar je bent dan wel van je gebrom enzo af. Misschien kan het ook met pcmcia kaartje, of usb geluidskaart of whatever, maar dat apparaat zit nog steeds in die stoorlaptop .
Oud 24-09-2006, 17:19
Verwijderd
Blijft nog steeds onverklaard waarom ' ie alleen bromt met netstroomvoeding...
Met citaat reageren
Oud 24-09-2006, 17:30
]{ing
]{ing is offline
Accu voeding is gewoon zuiver itt een slechte adapter. Misschien ook een slecht ontwerp van de notebook, want mijne heeft er geen last van.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 00:06
Verwijderd
Mijne heeft er ook geen last van , heb overigens geen Realtek SoundChip.
mijn oude laptop had er wel last van.. daar hoorde je de HD, de muis en Infrarood over..

maar mijn oude desktop had ook zo'n AC97' chip, en had wederom het zelfde probleem met de muis..

want als ie aleen bromt bij netspanning.. moet het uit de voeding komen die wissel in gelijk spanning omzet. en denk niet dat je daar veel aan wil veranderen

misschien krijgt je soundchip wel meer stroom aan de voeding dat ie daarom gaat brommen, en als ie toch op een versterker staat aangesloten, zet op je laptop dan het volume wat zachter en op de versterker wat harder.

oplossing PCMCIA geluidskaartje als je niet moeilijk wilt doen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten