Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2006, 17:12
WärteR
WärteR is offline
Ik las het volgende nieuwsbericht op www.ad.nl:

DEN HAAG - Voortzetting van de huidige coalitie van CDA en VVD na de komende Tweede Kamerverkiezingen is vrijwel gegarandeerd als de twee samen een meerderheid hebben en de PvdA als de grootste partij uit de bus komt. Die overtuiging is VVD-vicepremier Gerrit Zalm toegedaan. Volgens hem zal het CDA ,,nooit kiezen voor Bos als premier als het ook anders kan, in een VVD-CDA-combinatie''. Zalm schrijft dat maandag op zijn internetdagboek.
In zijn ogen is de crux van de stembusgang op 22 november niet of CDA of PvdA de grootste wordt, maar of CDA en VVD samen een meerderheid halen. Eindigt het CDA als grootste partij, dan kan er volgens Zalm wel een coalitie met de PvdA komen. ,,Lubbers heeft ook met VVD en PvdA geregeerd'', aldus Zalm.

(ANP)

Ik wist niet dat dit mogelijk was. Ik dacht altijd dat de winnende partij de regering vormt. Maar dit hoeft dus niet perse.
Hoe zit dit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2006, 17:14
Tovenaar
Tovenaar is offline
Is al eerder gebeurd dat de grootste partij niet in de regering zat. Dacht dat dit speelde toen Van Agt premier werd (en met VVD regeerde), toen Den Uyl zich akelig liet verrassen door de sluwheid van Wiegel.
Oud 02-10-2006, 17:16
Verwijderd
Tuurlijk niet. Het gaat om een meerderheid. Als de pvda met 33% de grootste partij is, maar niemand met ze een coalitie wil aan gaan, heb je nog steeds geen meerderheid.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 17:17
professor2
professor2 is offline
Citaat:
WärteR schreef op 02-10-2006 @ 18:12 :
Ik las het volgende nieuwsbericht op www.ad.nl:

DEN HAAG - Voortzetting van de huidige coalitie van CDA en VVD na de komende Tweede Kamerverkiezingen is vrijwel gegarandeerd als de twee samen een meerderheid hebben en de PvdA als de grootste partij uit de bus komt. Die overtuiging is VVD-vicepremier Gerrit Zalm toegedaan. Volgens hem zal het CDA ,,nooit kiezen voor Bos als premier als het ook anders kan, in een VVD-CDA-combinatie''. Zalm schrijft dat maandag op zijn internetdagboek.
In zijn ogen is de crux van de stembusgang op 22 november niet of CDA of PvdA de grootste wordt, maar of CDA en VVD samen een meerderheid halen. Eindigt het CDA als grootste partij, dan kan er volgens Zalm wel een coalitie met de PvdA komen. ,,Lubbers heeft ook met VVD en PvdA geregeerd'', aldus Zalm.

(ANP)

Ik wist niet dat dit mogelijk was. Ik dacht altijd dat de winnende partij de regering vormt. Maar dit hoeft dus niet perse.
Hoe zit dit?
de grootste partij begint de formatie meestal maar als het niks word dan moet er op een andere manier een coalitie gevormd worden als dan cda en vvd van te voren weigeren is er alelen een compleet links kabinet mogelijk das niet 123 haalbaar (als links al een meerderheid krijgt)
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 17:33
Verwijderd
Mja, GL en SP zijn samen niet groot genoeg denk ik, de CU moet ook maar net willen en dan zou je eventueel D66 nog proberen te kunnen paaien, maar om nou een PvdA-SP-GL-CU-D66 kabinet te hebben? :\

Wel arrogant van Zalm, wat een walgelijk mannetje is dat zeg.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 17:40
Love & Peace
Love & Peace is offline
Dit willen ze in België ook doen om het Vlaams Belang uit te sluiten van regeringsdeelname. Ondemocratisch, maar het resultaat hoeft niet ongewenst te zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 17:42
surveyor
surveyor is offline
De situatie zal wel weer gelijk aan de laatste verkiezingen worden. PvdA en CDA die veroordeeld worden tot elkaar, maar CDA en VVD die vervolgens gaan regeren omdat eerstgenoemde partijen elkaar nou eenmaal liever niet hebben...

Da's duidelijk en zeker niet walgelijk van Zalm.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 17:42
Verwijderd
Het cordon sanitaire is het echt het toppunt van democratieverneuking. Ik bedoel, als de Vlamingen graag hun land naar de afgrond willen helpen met die partij, laat ze lekker. Dat is nou democratie.

Voor mij zijn dit soort uitspraken van Zalm alleen maar meer bewijs dat hij een machtshongerig VVD-ertje is.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 17:43
Verwijderd
Citaat:
surveyor schreef op 02-10-2006 @ 18:42 :
De situatie zal wel weer gelijk aan de laatste verkiezingen worden. PvdA en CDA die veroordeeld worden tot elkaar, maar CDA en VVD die vervolgens gaan regeren omdat eerstgenoemde partijen elkaar nou eenmaal liever niet hebben...

Da's duidelijk en zeker niet walgelijk van Zalm.
Ik hoop op een SP-GL-CU aanvulling Dat wil Bos niet, maar boeiend.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 17:45
surveyor
surveyor is offline
Citaat:
Sylph schreef op 02-10-2006 @ 18:43 :
Maar als de keuze is PvdA-SP-GL-CU of CDA-VVD ben ik bang dat de keuze snel is gemaakt...

Overigens is de VVD minder op macht belust... men had toch graag gezien dat PvdA en CDA er in 2003 uit waren gekomen..
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 17:45
Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
Citaat:
Sylph schreef op 02-10-2006 @ 18:43 :
dus boeit het wel
Oud 02-10-2006, 17:47
Verwijderd
Ach ja. CDA en VVD zijn zo krampachtig bezig het 'linkse gevaar' buiten de deur te houden dat ze op alle mogelijke manieren proberen de boel dicht te timmeren. Op zich geen (democratisch) bezwaar tegen, het is alleen een beetje jammer dat ze het met zoveel populisme en bangmakerij doen. Hoort natuurlijk wel een beetje bij de verkiezingscampagnes, die toon, maar eigenlijk is het wel een beetje zielig.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 17:50
surveyor
surveyor is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-10-2006 @ 18:47 :
Ach ja. CDA en VVD zijn zo krampachtig bezig het 'linkse gevaar' buiten de deur te houden dat ze op alle mogelijke manieren proberen de boel dicht te timmeren. Op zich geen (democratisch) bezwaar tegen, het is alleen een beetje jammer dat ze het met zoveel populisme en bangmakerij doen. Hoort natuurlijk wel een beetje bij de verkiezingscampagnes, die toon, maar eigenlijk is het wel een beetje zielig.
net zo zielig als Halsema die maar blijft hameren op het linkse blok tegen het grote gevaar (CDA, VVD)?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 17:52
Verwijderd
Ja, dat is ook populisme eerste klas.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 17:54
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
surveyor schreef op 02-10-2006 @ 18:45 :
Overigens is de VVD minder op macht belust... men had toch graag gezien dat PvdA en CDA er in 2003 uit waren gekomen..
Kom op zeg. Élke politicus is machtsbelust. Anders ga je de politiek niet in.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 17:56
surveyor
surveyor is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 02-10-2006 @ 18:54 :
Kom op zeg. Élke politicus is machtsbelust. Anders ga je de politiek niet in.
Als je in de politiek zit en verloren hebt bij verkiezingen, moet je een strategie bedenken om meer zetels te behalen bij de volgende verkiezingen... Uiteindelijk heeft het voor de VVD goed uitgepakt en was het meer een VVD-regering, dan een CDA-regering...
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 19:17
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
surveyor schreef op 02-10-2006 @ 18:50 :
net zo zielig als Halsema die maar blijft hameren op het linkse blok tegen het grote gevaar (CDA, VVD)?
Met dien verstande, dat CDA en VVD ook inderdaad 'gevaarlijker' zijn, want ongelijk hebben op alle punten ooit.
Oud 02-10-2006, 20:23
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
surveyor schreef op 02-10-2006 @ 18:45 :
Maar als de keuze is PvdA-SP-GL-CU of CDA-VVD ben ik bang dat de keuze snel is gemaakt...
Maar de PvdA is al grootste als eerste aan zet en dan kan een PvdA-SP-GroenLinks-CU kabinet er best komen.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 20:26
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 02-10-2006 @ 21:23 :
Maar de PvdA is al grootste als eerste aan zet en dan kan een PvdA-SP-GroenLinks-CU kabinet er best komen.
Maar deze coalitie komt niet, aangezien Bos met het CDA wil regeren. Daarnaast is een coalitie van vier partij bijna onwerkbaar.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 20:26
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
PGWR schreef op 02-10-2006 @ 21:26 :
Maar deze coalitie komt niet, aangezien Bos met het CDA wil regeren. Daarnaast is een coalitie van vier partij bijna onwerkbaar.
Maar als CDA niet wil, zal Bos naar alternatieven moeten zoeken en hij zal toch echt wel premier willen worden...
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 20:30
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 02-10-2006 @ 21:26 :
Maar als CDA niet wil, zal Bos naar alternatieven moeten zoeken en hij zal toch echt wel premier willen worden...
Dan zal Bos toch echt van richting moeten veranderen. Het is toch maar de vraag of hij de kans krijgt deze regering te vormen. Wanneer coalitiebesprekingen met het CDA mislukken, is de kans groot dat de koningin aanstuurt op een centrum-rechtse coalitie, omdat de kans op slagen groter is.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 20:30
Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 02-10-2006 @ 21:26 :
oh, ik ben er ook van overtuigd dat hij premier wordt. Ik ben zeker geen fan van die vent, maar er moet ff wat nieuws in en bij gebrek aan beter, dan hij maar. en aangezien PVDA het liefst met CDA regeert zal die coalitie er wel komen, zeker als je bekijkt dat het CDA toch stiekem wel graag regeert.
Oud 02-10-2006, 21:21
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
PGWR schreef op 02-10-2006 @ 21:30 :
Dan zal Bos toch echt van richting moeten veranderen. Het is toch maar de vraag of hij de kans krijgt deze regering te vormen. Wanneer coalitiebesprekingen met het CDA mislukken, is de kans groot dat de koningin aanstuurt op een centrum-rechtse coalitie, omdat de kans op slagen groter is.
Waarom is dat waarschijnlijk? De grootste partij krijgt toch meerdere pogingen om een coalitie samen te stellen? Toen het spaakliep tussen CDA en PvdA in 2003, kreeg Balkenende toch ook de kans te kijken naar samenwerking met VVD en LPF, CU, SGP en uiteindelijk D66?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 21:47
T_ID
T_ID is offline
Hangt er van af. Staatsrechtelijk is niet bepaald of stijgen en dalen in verkiezingen effect moet hebben op coalitievorming. Zo werd bijvoorbeeld in Noord-Holland in de provinciale staten de PVDA buiten spel gezet nadat ze alle coalitiepartners absurde eisen stelden en die vervolgens om hen heen een meerderheid bij elkaar onderhandelden.

Het kan voor de 2e kamer op een aantal manier, afhankelijk van de uitslag. Samen hebben ze nu 70 zetels, dus dat kan nog net niet.
Als ze een meerderheid halen kunnen VVD en CDA verder, mochten ze het net niet halen dan is een derde partij nodig. Wie? Lastig te zeggen. De VVD zou bijvoorbeeld nooit grote inbreng van fundamentalisme door bijvoorbeeld het CU accepteren, voor het CDA zijn zij echter een logische keuze.
CDA en PVDA kunnen een grote coalitie vormen, maar of dat haalbaar is weet ik niet, gezien alle anti-CDA retoriek van de PVDA om stemmen te winnen weet ik niet of het CDA daar mee akkoord zal gaan. Hoewel ik wel inschat dat ze het zullen proberen, net als de VVD heeft het CDA wel de neiging spindokter te spelen in plaats van onderhandelingen te blokkeren.

Een linkse coalitie van PVDA, GL en SP zou elkaar misschien kunnen vinden, hoewel zeker de SP dan veel water bij de wijn moet doen, ik denk niet dat ze dat doen, te extreme zaken zou de rechtervleugel van de PVDA dan weer niet accepteren. Overigens staat die coalitie op 68 zetels in de huidige peilingen en is dus niet haalbaar.
Oud 02-10-2006, 23:49
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
PGWR schreef op 02-10-2006 @ 21:26 :
Nah, het aantal partijen is niet zo'n probleem, geef ze een redelijk belangrijk ministerie en ze zijn tevreden. Maar pvda-sp en sp-cu is denk ik niet zo'n haalbare combinatie. Maarja, in de politiek is veel mogelijk.
Overigens lijkt mij PvdA-VVD-GL wel een interessante coalitie. Niet dat het mijn voorkeur is, maar het zou wel eens aardig zijn om te kijken hoe dat loopt... (qua beleid dan, politiek niet, ze zouden elkaar letterlijk vermoorden in die kamer).

Overigens hebben de formateur/informateur (en Beatrix) ook nog aardig wat in de pap te brokkelen. Dus uit die hoek kan wel wat verrassends komen.
Oud 02-10-2006, 23:56
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 02-10-2006 @ 18:33 :

Wel arrogant van Zalm, wat een walgelijk mannetje is dat zeg.
+

Ik hoop dat zwevende kiezers van zijn uitspraken te horen krijgen en massaal op een 'linkse' partij gaan stemmen. (Hoewel, wat is links??)
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 07:54
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 02-10-2006 @ 22:21 :
Waarom is dat waarschijnlijk? De grootste partij krijgt toch meerdere pogingen om een coalitie samen te stellen?
Nee, dat hangt af van de mogelijke coalities. Het twee Kabinet-Den Uyl is er ook nooit gekomen.

Citaat:
Toen het spaakliep tussen CDA en PvdA in 2003, kreeg Balkenende toch ook de kans te kijken naar samenwerking met VVD en LPF, CU, SGP en uiteindelijk D66?
Deze kans kreeg Balkenende, omdat de kans op een coalitievorming groot was. Voor de verkiezingen hadden het CDA en de VVD al aangegeven het liefst met elkaar door te willen gaan.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 07:59
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 02-10-2006 @ 21:23 :
Dat denk ik niet. GL en CU wellicht, maar de PvdA zit echt niet op de SP te wachten. Ze gaan liever in zee met het CDA. Ik denk dat het volgende kabinet dus óf PvdA/CDA wordt óf CDA/VVD (eventueel met CU voor een meerderheid).
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 10:28
Fides
Fides is offline
PvdA - CDA lijkt me de beste keuze.
Bovendien heeft de VVD niet zoveel in de melk te brokkelen als de PvdA en CDA beide +- 40 zetels en de VVD rond de 30.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 10:45
Verwijderd
Citaat:
Martino87 schreef op 03-10-2006 @ 00:49 :
Nah, het aantal partijen is niet zo'n probleem, geef ze een redelijk belangrijk ministerie en ze zijn tevreden. Maar pvda-sp en sp-cu is denk ik niet zo'n haalbare combinatie. Maarja, in de politiek is veel mogelijk.
Overigens lijkt mij PvdA-VVD-GL wel een interessante coalitie. Niet dat het mijn voorkeur is, maar het zou wel eens aardig zijn om te kijken hoe dat loopt... (qua beleid dan, politiek niet, ze zouden elkaar letterlijk vermoorden in die kamer).

Overigens hebben de formateur/informateur (en Beatrix) ook nog aardig wat in de pap te brokkelen. Dus uit die hoek kan wel wat verrassends komen.
Inderdaad, mij zou PvdA-VVD-GL ook wel wat lijken. Natuurlijk kunnen de VVD en de PvdA elkaar op het moment niet luchten, maar dat is vooral verkiezingsstrijd. De partijprogramma's verschillen ook weer niet dramatisch van elkaar en GL is de afgelopen jaren meer naar het centrum geschoven en is veel minder hardcore-links dan een paar jaar geleden. Maar volgens mij zou de wrijving over bijv. de hypotheekrenteaftrek en de AOW te groot zijn om dit te laten kunnen werken.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 11:03
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Fides schreef op 03-10-2006 @ 11:28 :
Bovendien heeft de VVD niet zoveel in de melk te brokkelen als de PvdA en CDA beide +- 40 zetels en de VVD rond de 30.
Humor, de op twee na grootste partij 'heeft niet zoveel in de melk te brokkelen'. Als CDA-PVDA niet lukt dan zijn ze eerste kandidaat om een coalitie mee te vormen, voor beide andere partijen.
Oud 03-10-2006, 21:50
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-10-2006 @ 08:59 :
Dat denk ik niet. GL en CU wellicht, maar de PvdA zit echt niet op de SP te wachten. Ze gaan liever in zee met het CDA. Ik denk dat het volgende kabinet dus óf PvdA/CDA wordt óf CDA/VVD (eventueel met CU voor een meerderheid).
Dan is die hele strijd tussen PvdA en CDA toch een farce? PvdA zit zich zo af te zetten tegen CDA, maar zal straks wel met die partij gaan regeren? Wat een sof. Daarom moeten linkse mensen niet op Bos stemmen omdat ze van CDA afwillen, maar júist op kleine linkse partijen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 22:11
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-10-2006 @ 22:50 :
Dan is die hele strijd tussen PvdA en CDA toch een farce? PvdA zit zich zo af te zetten tegen CDA, maar zal straks wel met die partij gaan regeren? Wat een sof.
Dat is nou politiek .
Oud 03-10-2006, 23:15
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Martino87 schreef op 03-10-2006 @ 23:11 :
Dat is nou politiek .
Ooooh, maar dát weet ik wel. Ik wil het alleen nog maar even benadrukken. Veel linkse mensen denken dat ze op Bos moeten stemmen om CDA uit de regering te houden, maar dat valt nog vies tegen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 23:39
Verwijderd
Bos heeft weinig zin in een volkomen links kabinet, en eerlijk gezegd kan ik me daar wat bij voorstellen.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 08:57
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-10-2006 @ 12:03 :
Humor, de op twee na grootste partij 'heeft niet zoveel in de melk te brokkelen'. Als CDA-PVDA niet lukt dan zijn ze eerste kandidaat om een coalitie mee te vormen, voor beide andere partijen.
Als PvdA en VVD gaan samenwerken kunnen we gelijk Wim Kok wel weer van stal halen...Paars 4
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 09:32
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-10-2006 @ 22:50 :
Dan is die hele strijd tussen PvdA en CDA toch een farce? PvdA zit zich zo af te zetten tegen CDA, maar zal straks wel met die partij gaan regeren? Wat een sof. Daarom moeten linkse mensen niet op Bos stemmen omdat ze van CDA afwillen, maar júist op kleine linkse partijen.
Ach, dat partijen eerst elkaar bestrijden en vervolgens met elkaar gaan samenwerken, is nu eenmaal inherent aan ons kiesstelsel.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 09:45
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Fides schreef op 03-10-2006 @ 11:28 :
.
Waarom? Je kunt niet simpelweg 2 grote partijen bij mekaar zetten, dan heb je binnen de kortste keren nieuwe verkiezingen.

Citaat:
Pierreke schreef op 04-10-2006 @ 09:57 :
Als PvdA en VVD gaan samenwerken kunnen we gelijk Wim Kok wel weer van stal halen...Paars 4
Ik kan me niet voorstellen dat dat goed zal gaan eerlijk gezegd.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 09:51
Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
Citaat:
Chimera schreef op 04-10-2006 @ 10:45 :
Waarom? Je kunt niet simpelweg 2 grote partijen bij mekaar zetten, dan heb je binnen de kortste keren nieuwe verkiezingen.
hoezo dat?
Oud 04-10-2006, 09:56
Verwijderd
Citaat:
Kijk jij eens even gauw in de geschiedenisboekjes... of nou ja, dat hoeft niet eens, kijk maar naar Duitsland.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 11:43
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-10-2006 @ 10:56 :
Kijk jij eens even gauw in de geschiedenisboekjes... of nou ja, dat hoeft niet eens, kijk maar naar Duitsland.
En hoe lang zit dat kabinet er? Juist, nog geen jaar. Daarvoor zaten CDU en SDP slechts één keer samen in de regering, en deze klapte uiteen.

In Nederland is een grote coalitie ook geen doorslaand succes. Het kabinet-Den Uyl klapte vlak voor de verkiezingen uiteen en een tweede kabinet is er nooit gekomen. Bos en Balkenende kwamen er in 2003 ook niet uit. Het enige kabinet waarin CDA en PvdA samenregeerden was Kabinet-Lubbers III, maar dit kabinet was vlees noch vis.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 11:57
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 04-10-2006 @ 12:43 :
En hoe lang zit dat kabinet er? Juist, nog geen jaar. Daarvoor zaten CDU en SDP slechts één keer samen in de regering, en deze klapte uiteen.

In Nederland is een grote coalitie ook geen doorslaand succes. Het kabinet-Den Uyl klapte vlak voor de verkiezingen uiteen en een tweede kabinet is er nooit gekomen. Bos en Balkenende kwamen er in 2003 ook niet uit. Het enige kabinet waarin CDA en PvdA samenregeerden was Kabinet-Lubbers III, maar dit kabinet was vlees noch vis.
Drees II zat er gewoon vier jaar hoor.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 12:03
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-10-2006 @ 12:57 :
Drees II zat er gewoon vier jaar hoor.
Ik hoop dat je beseft dat de verzuilde politiek totaal niet te vergelijken is met de huidige politiek. Daarnaast werden de Rooms-Rode coalities vaak aangevuld met andere partijen.

Overigens viel het Kabinet-Drees II al na één jaar.

Laatst gewijzigd op 04-10-2006 om 12:07.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 12:20
Fides
Fides is offline
Citaat:
Omdat het 2 partijen zijn niet niet erg veel botsen met elkaar (minder dan bijvoorbeeld PvdA/VVD) en omdat volgens mij niemand (in de politiek) een totaal linkse regering wilt. Zoveel andere keuzes blijven er dan niet over, tenzij je een coalitie wilt met 4 of meer partijen.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 12:21
Verwijderd
Ik heb het over het kabinet met PvdA, KVP, ARP, CHU (dus precies PvdA/CDA) dat van '52 tot '56 regeerde.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 12:27
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-10-2006 @ 13:21 :
Ik heb het over het kabinet met PvdA, KVP, ARP, CHU (dus precies PvdA/CDA) dat van '52 tot '56 regeerde.
Dat is het kabinet-Drees III en niet II. Overigens heeft dat kabinet er niet 'gewoon' vier jaar. In 1955 viel het kabinet, maar werd het gelijmd.

Maar de politiek van destijds is niet te vergelijken met de huidige politiek. Daarnaast werden CHU en ARP toegelaten tot het kabinet, zodat er twee neutraliserende partijen stonden tussen PvdA en KVP.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 12:30
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 04-10-2006 @ 13:27 :
Dat is het kabinet-Drees III en niet II. Overigens heeft dat kabinet er niet 'gewoon' vier jaar. In 1955 viel het kabinet, maar werd het gelijmd.

Maar de politiek van destijds is niet te vergelijken met de huidige politiek. Daarnaast werden CHU en ARP toegelaten tot het kabinet, zodat er twee neutraliserende partijen stonden tussen PvdA en KVP.
Volgens Wikipedia wordt dit kabinet soms aangeduid als Drees II, en soms als Drees III. Of dacht je dat ik uit mijn hoofd wist welke kabinetten er allemaal geweest zijn?
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 12:34
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-10-2006 @ 13:30 :
Volgens Wikipedia wordt dit kabinet soms aangeduid als Drees II, en soms als Drees III. Of dacht je dat ik uit mijn hoofd wist welke kabinetten er allemaal geweest zijn?
Nee, maar je moet wel van de juiste bronnen gebruikmaken en juiste informatie verspreiden.

Maar goed, ik hoop dat duidelijk is geworden dat de PvdA en CDA niet 'gewoon' met elkaar kunnen regeren.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 12:35
Verwijderd
Niet echt... kabinetten vallen zo vaak, ook met CDA/PvdA.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 12:40
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-10-2006 @ 13:35 :
Niet echt... kabinetten vallen zo vaak, ook met CDA/PvdA.
Tot nog toe, zeker sinds de polarisatie, gaan een samenwerking tussen CDA en VVD beter.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten