Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-09-2006, 15:16
Verwijderd
Ze zijn bij ons op school een beetje aan het klooien met herkansingen en nu is er een concept waar ik mezelf absoluut niet in kan vinden, ik wil dus vanavond een tegenvoorstel schrijven en dit morgen aan de rector voorleggen.

Graag hoor ik van jullie hoe het bij jou op school gaat, en wat jij zou veranderen.

Huidige situatie:

Er zijn per jaar 3 periodes van 12 weken. In de voor examenklassen heb je 2 herkansingen per 12 weken dus in het totaal heb je zes herkansingen per jaar. In de examenklas heb je per periode 1 herkansing (totaal = 2). Als je een toets mist door ziekte mag je hem inhalen op afspraak met de docent als je op tijd je absentie regelt en een blauwe brief haalt.

Concept voorstel:

Voorexamenklassen: per jaar 3 periodes van 12 weken. Elke keer als je vanwege ziekte afwezig bent tijdens toetsen kost dit je een herkansing. Ben je dus in de toetsweek 3 dagen ziek (waar je zelf niets aan kan doen) dan kost het je 3 herkansingen (van
de 7).

Examenklas: per jaar 2 periodes van 12 weken (daarna examenvorobereiding). De ziekteregeling geldt nog steeds alleen heb je nu geen 2 maar 3 herkansingen.

De rector verlegd het argument van vaker ziek zijn met het volgende: Leerlingen die nooit ziek zijn hebben 6+1 herkansing. Leerlingen die eens 1 keer ziek zijn hebben 6 herkansingen en dat is gelijk aan wat er nu is. Als je vaker ziek bent heb je maar gewoon "pech". Bij chronische ziekten moet er wel gezocht worden naar een 'oplossing' vind hij.

Nu zoek ik iets anders bijvoorbeeld:

Stel je maakt 8 toetsen, dan tellen de beste 7. (geen herkansingen meer mogelijk).

Maar gaat het bij jou op school beter? Zijn alle leerlingen aanwezig tijdens toetsen of niet?

Help me
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-09-2006, 15:21
Morri
Morri is offline
Ik vind het heel flauw om bij ziekte herkansingen af te pakken. Bij ons geldt dit alleen wanneer je je niet correct ziekmeldt. Nu zijn de herkansingen bij ons een x aantal weken later, wanneer wij 40-minutenrooster hebben door de rapportvergadering, en is het niet echt voordelig om te moeten herkansen. Ja, er zijn bij ons mensen die al vantevoren besloten hebben te willen herkansen, maar omdat je ouders de afdelingsleider persoonlijk moeten spreken e.d. kiezen de meesten er toch voor om gewoon te komen zonder te leren.

Een andere regel bij ons is dat je 20% van je toetsen dat jaar mag herkansen. Zelf vind ik dat wel eerlijk, want hoe meer toetsen, hoe meer 'slechte dagen' je kunt hebben. Het punt van de herkansing telt (en daardoor ga je veeel minder snel herkansen: je bent bang het nog slechter te doen).

Zeker als leerlingenraad zou ik dit niet accepteren. Ik vind het bijna discriminatie tov mensen die vaak ziek zijn. Misschien is zo'n 20%-regel een idee?

Ik snap alleen niet wat je hiermee bedoelt:
"Stel je maakt 8 toetsen, dan tellen de beste 7. (geen herkansingen meer mogelijk)."
Met citaat reageren
Oud 27-09-2006, 15:24
Verwijderd
Bij ons zit het zo:
Er zijn 4 periodes per jaar, van 8-10 weken. Aan het begin van de 5e klas krijg je 2 herkansingen voor de gehele 4e klas.
De eerstvolgende herkansingsmogelijkheid is na de 1e periode in de 6e klas. Daar krijg je weer 2 herkansingen, nu voor de gehele 5e klas en de 1e periode van V6. Eventueel kunnen die ook nog worden gebruikt voor dingen uit de 4e die je wilt herkansen.
De 3e en laatste SE-herkansing is na de 3e (laatste) periode van de 6e. Daar krijg je nogmaals 2 herkansingen voor de hele 4e+5e+6e.

Je raakt alleen herkansingen kwijt als je ongeoorloofd afwezig bent. (Vorig jaar verslapen bij mondeling SE nederlands; nog net over maar wel een herkansing kwijt.) Als je ziek bent en dit kunt aantonen dan mag je het 'gratis' herkansen (je 2 herkansingen blijven dus behouden) tijdens de andere herkansingen, dit inhaal-SE mag echter niet herkanst worden.

Ik vind 6 herkansingen per jaar echt veel. Dan kan je ongeveer elke onvoldoende wel herkansen, of je kan het niveau gewoon niet aan.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2006, 15:42
Morri
Morri is offline
Citaat:
superduck schreef op 27-09-2006 @ 16:24 :
Ik vind 6 herkansingen per jaar echt veel. Dan kan je ongeveer elke onvoldoende wel herkansen, of je kan het niveau gewoon niet aan.
Maar dat is dus ook afhankelijk van het aantal SE's. Als je er 40 hebt is zes niet zoveel, maar ik had er in de vierde bijvoorbeeld maar 14, en dan is 6 wel veel.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2006, 15:44
Crimson
Crimson is offline
wij hebben maar 1 herkansing per periode
maar je mag wel alles herkansen en dus niet alleen de onvoldoendes
Met citaat reageren
Oud 27-09-2006, 16:23
Verwijderd
Citaat:
superduck schreef op 27-09-2006 @ 16:24 :
Zes herkansingen vind ik opzich nog juist redelijk. In de vierde en vijfde had ik gemiddeld iets van 15 toetsen per periode van 12 weken. Als je er daar 2 van mag herkansen is d tnog wel redelijk.

In 6V nu heb ik 1 herkansing per periode en iets van 9-12 SE´s. En eerlijk gezegd vind ik het wel ´weinig ´.

Die 20% regel ik vind ik wel goed trouwens

Ik bedoelde met die laatste regel van mijn stukje (het voorbeeld hoe het anders kan): Als je 8 toetsen per jaar maakt voor een vak, dan tellen alleen de 7 die je het best gemaakt hebt mee voor je gemiddelde maar je krijgt nergens een herkansingsmogelijkheid. Dus als je allemaal nette zesjes en zevens haalt en één keer een drie kost het toch niets van je gemiddelde zeg maar.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2006, 16:37
spookaapje
spookaapje is offline
Wij hebben 5 periode's per jaar waarvan je de eerste vier periodes elke periode een onvoldoende mag herkansen. Verder krijg je in de vijfde en in de zesde aan het begin van het jaar nog de mogelijkheid om een SE uit de voorgaande jaren te herkansen. Bij ziekte raak je bij ons ook gewoon je herkansing kwijt. Op zich vind ik de regeling wel redelijk alleen vind ik het stom dat je alleen voldoendes mag herkansen. Voor iemand die normaal net zessen haalt kan een 3 erg zeg maar "fataal" zijn, tenminste als je al een tekort staat bijvoorbeeld. Maar voor iemand die een acht gemiddeld in verband met de loting voor sommige studies bijvoorbeeld, kan een 6 ook "fataal" zijn. Ik ben er dan ook voor om iedereen de mogelijkheid te geven om te herkansen. De school wil dit echter niet omdat dat betekent dat meer mensen gaan herkansen, leraren dus meer moeten nakijken en ze denken dat je toch niet meer serieus leert als je al een voldoende hebt.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2006, 18:21
Morri
Morri is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 27-09-2006 @ 17:23 :
Ik bedoelde met die laatste regel van mijn stukje (het voorbeeld hoe het anders kan): Als je 8 toetsen per jaar maakt voor een vak, dan tellen alleen de 7 die je het best gemaakt hebt mee voor je gemiddelde maar je krijgt nergens een herkansingsmogelijkheid. Dus als je allemaal nette zesjes en zevens haalt en één keer een drie kost het toch niets van je gemiddelde zeg maar.
Persoonlijk vind ik dat niet echt een oplossing. Bij een taal heb je namelijk (bij ons op school ten minste) lezen, schrijven, spreken en luisteren steeds apart getoetst. Stel nu dat ik heel slecht ben in lezen, dan zou mijn punt voor lezen steeds niet tellen en sta ik straks een 9 voor Frans ofzo. In principe moet je alle onderwerpen/onderdelen van een vak beheersen vind ik, en dit moet je ook terug kunnen zien in het eindcijfer.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2006, 18:40
Verwijderd
Maar vinden jullie dan dat als je ziek bent (daar kan je niets aan doen) je een herkansing kwijt mag raken?
Met citaat reageren
Oud 27-09-2006, 19:02
ecrivaine
ecrivaine is offline
Als er dan toch een topic is, post ik mijn frustratie ook even.
Bij ons was het altijd zo dat je 4 herkansingen per jaar kreeg (4 periodes) en in de 6e dan 3. Ben je ziek, dan kost het je je herkansingen. Dus mis je een dag met 2 toetsen, dan raak je 2 herkansingen kwijt. Best lullig inderdaad, belachelijk ook. Gelukkig was het mij nog niet overkomen.

Nu hebben ze een nieuwe methode gemaakt. Nu wordt het aantal herkansingsmomenten teruggebracht. Dus wil je een toets van oktober herkansen, dan kan dat pas eind 2e periode; in januari. Dat geldt óók als je een dag ziek was. Heb je dus braaf je huiswerkjes gemaakt de hele periode door, maar je wordt ziek; kan je je toets pas een kwart jaar later maken. Dan scoor je zeker lager. Verder is het sowieso onzin. De gedachte erachter was het lesuitval terug te dringen (die 2 uurtjes?) en de leerlingen beter te laten nadenken over het gebruik van hun herkansingen.
Bullshit. Ik moet gewoon een herkansing kunnen doen direct na mijn toetsweek. Ik wil een 8 gemiddeld

- ziek zijn moet je geen herkansingen kosten
- elke periode moet je één toets kunnen herkansen

Overigens moet dit landelijk afgestemd worden. Het is hartstikke oneerlijk dat sommige scholen wel 8 herkansingen hebben.
Oud 27-09-2006, 19:08
Morri
Morri is offline
Citaat:
ecrivaine schreef op 27-09-2006 @ 20:02 :

- ziek zijn moet je geen herkansingen kosten
- elke periode moet je één toets kunnen herkansen

Overigens moet dit landelijk afgestemd worden. Het is hartstikke oneerlijk dat sommige scholen wel 8 herkansingen hebben.
Ik ben het absoluut met je (jullie) eens dat ziek zijn je geen herkansingen mag kosten. De school wil toch niet dat leerlingen slechter scoren omdat ze zonodig met keelontsteking een toets gaan maken omdat ze hun herkansing anders kwijtraken?

Het mag inderdaad best centraal geregeld worden, maar dan moet het aantal toetsen ook centraal geregeld worden, want als de ene school 100 SE's geeft en de andere 20, dan heeft geen enkele regel nut (ook geen 20%-regel of wat dan ook).
Met citaat reageren
Oud 27-09-2006, 19:11
spookaapje
spookaapje is offline
Het probleem heeft twee kanten. Aan de ene kant snap ik wel dat je je herkansing kwijt raakt bij ziekte, als dat niet het geval is zullen er ongetwijfeld mensen komen die bij bepaalde toetsen gewoon expres ziek zijn zodat ze meer tijd hebben om te leren bijvoorbeeld. Bedoel je verder dat als je bijvoorbeeld frans mist en je haalt die toets in en dan haal je een onvoldoende, dat je dan ook nog het recht moet hebben om die te herkansen. Met name op grote scholen is dit organisatorisch ontzettend onhandig. Bij ons zijn de herkansingen standaard de week voor de volgende toetsweek, als ze daarna nog een keer herkansingen moeten inplannen voor waarschijnlijk een leerling is dit ontzettend veel extra werk. Ik snap wel dat dit met name op grote scholen niet te doen is. Maar ik snap ook wel dat het vervelend is als je je herkansing kwijt raakt als je ziek bent.

Misschien is het iets om voor te stellen dat je bij ziekte maximaal twee herkansingen kan kwijt raken of zo iets dergelijks. Verder hebben een hoop scholen de regeling dat je in de vijfde en zesde nog een toets uit de voorgaande jaren kan herkansen en bij ons kan je in ieder geval ook eind april nog een SE herkansen. Op deze manier heb je bij ziekte als nog de mogelijkheid om iets te herkansen.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2006, 19:25
Verwijderd
Ik ga nu het volgende voorstellen:

- Ziek zijn mag maximaal 2 herkansingen van de leerling kosten
- De leerling moet de toets van de 1e periode direct kunnen herkansen aan het eind van de 1e periode en niet pas in de 2e periode. In de derde periode moet herkansen óók mogelijk zijn.
- In de eerste periode van de vijfde klas, en in de eerste periode van de zesde klas mag een toets uit het vorige leerjaar worden herkanst.

Nog leuke aanvullingen ?

Daarnaast is het LAKS oa bezig met het proberen "centraal" vast te leggen van een herkansingsregel waarin het aantal herkansingen wordt bepaald en daar ben ik érg voor.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2006, 20:39
duivelaartje
duivelaartje is offline
Wij hebben in de 6e maar twee herkansingen.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2006, 21:15
Verwijderd
Ik zou de eerste veranderen;

Ziekte, en elke andere geoorloofde absentie, mag een leerling geen herkansing kosten. De bewijslast ligt hierbij bij de leerling.
Misschien moet daar nog iets bij, dat het wel iets serieus moet zijn. Ziet er verder wel ok uit, ik weet alleen niet of ze in zullen stemmen met punt 2, omdat dat voor wat problemen kan zorgen, organisatorisch gezien.

En als je echt zoveel SEs krijgt dat je veel herkansingen nodig hebt, dan lijkt het me dat het gewicht van de afzonderlijke SEs zodanig is, dat je het best kan hebben als er 1 of 2 iets minder gaan.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2006, 21:17
Verwijderd
Citaat:
superduck schreef op 27-09-2006 @ 22:15 :
Ik zou de eerste veranderen;

Ziekte, en elke andere geoorloofde absentie, mag een leerling geen herkansing kosten. De bewijslast ligt hierbij bij de leerling.
Misschien moet daar nog iets bij, dat het wel iets serieus moet zijn. Ziet er verder wel ok uit, ik weet alleen niet of ze in zullen stemmen met punt 2, omdat dat voor wat problemen kan zorgen, organisatorisch gezien.

En als je echt zoveel SEs krijgt dat je veel herkansingen nodig hebt, dan lijkt het me dat het gewicht van de afzonderlijke SEs zodanig is, dat je het best kan hebben als er 1 of 2 iets minder gaan.
Die eerste is dus op dit moment al zo, maar omdat veel leerlingen er `misbruik` van maken en er écht geen doktersbriefjes meer worden afgegeven willen ze het dus óók veranderen .
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 14:46
Verwijderd
Gewoon proberen Door ziekte herkansingen verliezen slaat echt nergens op. Ik vind overigens dat je met vage klachten als 'buikpijn' etc gewoon je schoolexamen moet gaan maken. Als je echt ziek bent ga je naar de dokter.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 18:30
Verwijderd
Bij ons mag je een herkansing per periode doen.
De 4e is een periode, dus dat jaar heb je 1 herkansing.
De 5e is een periode, dus dat jaar heb je 1 herkansing.
De 6e zijn 4 periodes, dus dat jaar heb je 4 herkansingen.
Het probleem is echter dat je alleen mag herkansen wat onder de 6.0 is gemaakt. Dit jaar geldt dat zomer-herfst 1 periode is, maar ik heb voor de herfstvakantie maar liefst 2 SE's. Eén van die twee mag ik dus herkansen, maar alleen alst onvoldoende is. Op 5havo heb ik die herkansing van de herfst dus ook niet kunnen gebruiken, en nu op 6vwo betwijfel ik of ik m nodig zal hebben.

En als je ziek was tijdens een SE, vervalt je herkansingsrecht.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 20:26
JumperOne
JumperOne is offline
Herkansingen hebben niets te maken met ziek zijn. Dan moet de school maar strenger absenten controleren.

Bij mij op school zit het zo in elkaar: elk jaar twee herkansingen, die je aan het eind van het schooljaar mag gebruiken om se's over te doen. Ze mogen ook opgespaard worden. Heb je in vwo4 en -5 geen herkansingen gebruikt, dan heb je er in vwo6 dus zes voor je se's.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2006, 08:45
Anonimi
Anonimi is offline
Bij ons gold dezelfde regeling als bij jou, alleen kregen wij maar 4!!! herkansingen. En als we dus ziek waren hadden we pech, tenzij het ziekenhuis je een brief schrijft dat je daarin ligt ofzo
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten