Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-09-2006, 15:13
Verwijderd
"Apathie is het gebrek aan emotie, motivatie of enthousiasme. Apathie kan voorkomen bij verschillende psychische stoornissen zoals anorexia nervosa, autisme en depressies of bij uitputtingsverschijnselen en dementie.

Apathie is een psychologische term voor een vorm van ziekelijke onverschilligheid, wanneer een persoon niet de kracht op kan brengen te reageren op zijn emotionele, sociale en zijn geestelijk leven.

Apathie wordt ook wel eens gezien als een extreme vorm van luiheid."

Weten jullie wat de gebruikelijke behandelmethoden zijn tegen dit soort problemen? Ik heb hier al een jaar of drie last van en begin nu een beetje op een kritiek punt uit te komen in mijn leven.

Mij wordt verteld dat ik "gewoon" "in beweging moet komen" en "door moet gaan", maar dat lukt gewoon niet.

Op papier heb ik behoorlijk veel capaciteiten, maar aangzien niks lukt en ik technisch een heleboel kan, begin ik de laatste tijd echt enorm cynisch te worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2006, 16:18
coopergirl
coopergirl is offline
Bij depressie is apathie slechts een symptoom. Als je de depressie zelf aangepakt wordt, gaat dat apathische gevoel ook weg.

Lijkt me zinvol dat je probeert te achterhalen waar het vandaan komt.
Oud 23-09-2006, 19:37
smvs
smvs is offline
Als je je al 3 jaar naar jouw eigen standaard blijkbaar niet actief genoeg bent moet je je misschien afvragen of dit niet stiekem gewoon is wat je WIL.

Ik ben van mening dat elke vraag hieromtrent het trachten tot het vinden van een shortcut is. Laat me je uit de droom helpen, die bestaat niet, de enige weg is gewoon die dingen DOEN die je wilt doen. Moeilijker is het niet. Ja helaas kost dat moeite, net als alles in het leven als je wat wil bereiken, en wees verdomme blij dat het moeite kost want dat is nou net hetgene waarmee je je kunt onderscheiden van de apatischen die geen flikker uitvoeren en dus niks bereiken. Je kunt juist de apathie van anderen in je voordeel gebruiken, te meer omdat jij je er tenminste nog van bewust bent. Het grootste deel van de bevolking is zo apatisch als de pest en heeft daar zelf geen eens benul van.

Ik ben zelf ook zo apatisch als de pest maar dat komt omdat ik gewoon een lamlul ben en ik zoek de redenen dan ook nergens anders dan in mijn eigen lamme kop
Met citaat reageren
Oud 23-09-2006, 20:29
Verwijderd
Citaat:
smvs schreef op 23-09-2006 @ 20:37 :
Als je je al 3 jaar naar jouw eigen standaard blijkbaar niet actief genoeg bent moet je je misschien afvragen of dit niet stiekem gewoon is wat je WIL.

Ik ben van mening dat elke vraag hieromtrent het trachten tot het vinden van een shortcut is. Laat me je uit de droom helpen, die bestaat niet, de enige weg is gewoon die dingen DOEN die je wilt doen. Moeilijker is het niet. Ja helaas kost dat moeite, net als alles in het leven als je wat wil bereiken, en wees verdomme blij dat het moeite kost want dat is nou net hetgene waarmee je je kunt onderscheiden van de apatischen die geen flikker uitvoeren en dus niks bereiken. Je kunt juist de apathie van anderen in je voordeel gebruiken, te meer omdat jij je er tenminste nog van bewust bent. Het grootste deel van de bevolking is zo apatisch als de pest en heeft daar zelf geen eens benul van.

Ik ben zelf ook zo apatisch als de pest maar dat komt omdat ik gewoon een lamlul ben en ik zoek de redenen dan ook nergens anders dan in mijn eigen lamme kop
Nou, ik denk dat uit zijn bericht wel blijkt dat hij het duidelijk niet wil hoor!

Ik vraag me af of ik zelf iets in de richting van avolitie heb. Ik kan mij namelijk moeilijk inzetten voor bijv. school en bepaalde andere zaken.

Laatst gewijzigd op 23-09-2006 om 20:34.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2006, 21:35
Nona
Nona is offline
OK, posts verwijderd, nu nokken met flamen. Het is hier geen Jerry Springer.
Oud 23-09-2006, 22:59
akumabito
akumabito is offline
Ik heb het zelf ook een tijdje gehad dat ik gewoon nergens zin in had, en me niks kon interesseren.. tegelijkertijd erveelde ik me dan enorm, maar dat maakte het probleem eigenlijk maar erger..

Ik kan me eigenlijk niet zo goed meer herinneren hoe ik daaruit ben gekomen, ik denk dat het zo ongeveer 'vanzelf' is gegaan toen ik eenmaal had gevonden wat ik wou doen met m'n studie en dus een doel had om naartoe te werken..

Succes in ieder geval.
Oud 23-09-2006, 23:15
Luminon
Luminon is offline
Ik noem het altijd inertie, een term die vaker gebruikt wordt is executieve dysfunctie.

Het hangt er helemaal van af wat in jouw geval de oorzaak is, maar bij mij doet ritalin wonderen. Als ik jou was zou ik eens met een psychiater gaan praten.
Oud 24-09-2006, 15:59
De Dood
De Dood is offline
ik wist niet wat het was apathie maar het klinkt goed.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 21:19
madelief21
madelief21 is offline
Je zegt dat het niet lukt om er aan te werken. Misschien gaan sporten en bij een praatgroep te gaan. Iets gaan doen wat weer een beetje uitdaging heeft op een laag niveau en zo het tempo omhoog gaan opvoeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten