Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-12-2006, 17:24
Verwijderd
Vroeger had ik nooit problemen met plassen in een openbaar urinoir, maar sinds een aantal jaren lukt het me nooit meer. Hoe nodig ik ook moet, ik kan me gewoon nooit focussen als ik weet dat er andere mensen meekijken.

Soms heb ik het ook op een gesloten toilet.

Enig idee waar dit mee te maken mee heeft?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2006, 18:20
Stefanie
Stefanie is offline
Volgens mij is dit spanning. Je kunt je niet ontspannen en daarom kun je niet plassen...

Wat kun je eraan doen? Vrij weinig in het openbaar denk ik. Ga voortaan thuis plassen voordat je weggaat.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 19:47
Verwijderd
Het is vrij normaal dat je alleen kunt plassen in een gelegnehid waarin het voor je gevoel 'mag'. Dat is handig, want dat zorgt er voor dat je minder moeite hoeft te doen om het op te houden als er geen wc in de buurt is. Kennelijk heb jij in openbare toiletten het gevoel dat het 'niet mag'. Bij een urinoir kan ik me dat wel voorstellen, maar dat je het ook hebt in een hokje is natuurlijk wel lastig. Misschien zou je die remming kunnen afleren door er een paar keer voor te zorgen dat je echt niet anders kan omdat je zo nodig moet. En ga je er in elk geval niet te druk om maken van te voren

Vind je het ook zelf 'eng' om in een openbaar toilet te plassen? Of is het alleen je lichaam dat moeilijk doet?
Met citaat reageren
Oud 26-12-2006, 21:51
Meinita
Meinita is offline
Ik ken ook iemand die het niet kan. Het is heel lastig. Zelfs bij zijn eigen vriendin, waarbij hij zich totaal op zijn gemak voelt kan hij het niet. Ik heb me ook vaak afgevraagd hoe dat komt. Het is een soort aangepraatte angst. Op een zeker moment overvalt die gedachte of angst je en daarna kan je het niet meer. Ik denk ook wel dat er vanaf te komen is.
Oud 27-12-2006, 12:58
Nona
Nona is offline
Gewoon doorzetten helpt wel. Je kunt het jezelf ook wel leren, maar prettig zul je het nooit vinden. Doe gewoon eens je best.
Oud 27-12-2006, 13:47
Verwijderd
Ik heb dat dus ook. Bij mij helpt het door mezelf af te leiden op de wc. Dus rondkijken naar iets, of iets lezen, of met je telefoon kloten. Rustig ademhalen is ook belangrijk, ik zit er vaak met bonzend hart, als ik een beetje kalmeer dan gaat het ook stukken beter. Als man lijkt 't me vervelender, omdat je dan speciaal in hokje in moet enzo. Echt pushen helpt niet. 'Plas nou, doe nou, plas nou!!' werkt dus echt niet.

Ik ben nu zo ver dat ik kán plassen, alleen niet normaal, dus met horten en stoten en vaak kan ik niet goed doorplassen, zodat ik dus denk dat ik klaar ben, maar het eigenlijk nog niet ben. Maar goed, dat is al een stuk beter dan helemaal niet kunnen.

Zelf vind ik het overigens ook echt eng, dus niet alleen mijn lichaam. Maar langzamerhand wordt dat dus minder. Gewoon door het keer op keer te gaan proberen. Wat bij mij ook énorm helpt, is een kraan laten lopen. Dan heb je geluid en sowieso helpt stromend water wel
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 22:16
Lollige
Lollige is offline
Ik heb 't ook, fijn zit 'r zo iemand mee te kijken Maar vinden Jullie 't dan stom om in 'n hokkie te gaan plassen, dan lukt 't wel.
Oud 06-01-2007, 17:48
Dennis27
Dennis27 is offline
Citaat:
Lollige schreef op 05-01-2007 @ 23:16 :
Maar vinden Jullie 't dan stom om in 'n hokkie te gaan plassen, dan lukt 't wel.
Nee, ik vind dat juist beter. Bij een pisbak heb je geen wc papier om ff je leuter af te vegen...
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 19:57
Lollige
Lollige is offline
Citaat:
Dennis27 schreef op 06-01-2007 @ 18:48 :
Nee, ik vind dat juist beter. Bij een pisbak heb je geen wc papier om ff je leuter af te vegen ...
Daar heb je 't volgende topic al
Oud 07-01-2007, 12:07
Lonaa
Lonaa is offline
Misschien door schaamte?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik, als meisje zijnde, er ook nog wel eens moeite mee heb om op een openbaar toilet te zitten.
Oud 15-01-2007, 01:23
herby
herby is offline
Als je bij een urinoir gaat plassen moet je gewoon scheit hebben aan iedereen die "mee kijkt"
Ik bedoel, kom op, mensen die meekijken hoe anderen plassen..........wat voor mensen zijn dat? ;x Het boeit je toch niet wat die mensen denken?

Als ze er met een camera bijstaan om het de wereld te laten zien is t een ander verhaal, maar dat zie ik nog niet gebeuren.....
Oud 15-01-2007, 02:35
Hulk
Hulk is offline
Ben ik poos terug tegengekomen in de krant: Paruresis

How can I cure paruresis=

Laatst gewijzigd op 15-01-2007 om 02:49.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 13:17
Roos
Roos is offline
Ik had dat eerst ook, totdat ik het populairste meisje van de school een keer keihard hoorde plassen. Toen dacht ik, zie je, zij doet het ook gewoon. En heb ik me erover heen gezet.
Oud 20-01-2007, 23:53
LM
LM is offline
Je bent je er der loop der jaren gewoon meer mee bezig gaan houden.
Misschien een deel schaamte of onzekerheid of angst, als iedereen naakt zou lopen zou jij je niet druk maken.
Volgens mij ben jij bang wat andere van je denken.
Oh wat een kleintje, oh wat een miezerig straaltje, wat een gekletter.
Oud 27-01-2007, 14:42
Verwijderd
Citaat:
LM schreef op 21-01-2007 @ 00:53 :
Je bent je er der loop der jaren gewoon meer mee bezig gaan houden.
Misschien een deel schaamte of onzekerheid of angst, als iedereen naakt zou lopen zou jij je niet druk maken.
Volgens mij ben jij bang wat andere van je denken.
Oh wat een kleintje, oh wat een miezerig straaltje, wat een gekletter.
't Is natuurlijk begonnen vanwege schaamte, maar ik schaam me nu niet meer, maar ben er wel nog bang voor. Vroeger kon ik alleen niet plassen wanneer er iemand vlakbij was, omdat ik altijd nogal hard plaste Uiteindelijk is dat uitgegroeid naar helemaal niet meer kunnen plassen behalve thuis en dan alleen als er niemand in de buurt is. Terwijl ik me toen niet meer druk maakte om geluid te maken ofzo, 't zat er gewoon in dat het iets was om bang over te zijn. En nu ben ik weer terug naar wel kunnen plassen als er iemand vlakbij is, maar niet heel goed door kunnen plassen (dus ik kan wel beginnen, maar kan 't niet constant houden). Nog steeds omdat ik er bang voor ben. Maar over een tijdje zal dat wel minder zijn
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 21:49
GeleBloem
GeleBloem is offline
Ik heb het ook, of als ik weet dat er mensen op me wachten. Als het kan zet ik de kraan aan, daarvan moet ik meestal wel plassen. Op school adem ik heeeeel diep in en blaas ik door mijn neus weer uit. Hierdoor ben ik iets meer ontspannen en als ik geluk heb lukt het dan wel.
Oud 03-02-2007, 20:45
LM
LM is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 27-01-2007 @ 15:42 :
't Is natuurlijk begonnen vanwege schaamte, maar ik schaam me nu niet meer, maar ben er wel nog bang voor. Vroeger kon ik alleen niet plassen wanneer er iemand vlakbij was, omdat ik altijd nogal hard plaste Uiteindelijk is dat uitgegroeid naar helemaal niet meer kunnen plassen behalve thuis en dan alleen als er niemand in de buurt is. Terwijl ik me toen niet meer druk maakte om geluid te maken ofzo, 't zat er gewoon in dat het iets was om bang over te zijn. En nu ben ik weer terug naar wel kunnen plassen als er iemand vlakbij is, maar niet heel goed door kunnen plassen (dus ik kan wel beginnen, maar kan 't niet constant houden). Nog steeds omdat ik er bang voor ben. Maar over een tijdje zal dat wel minder zijn
Je praat of dat je Aaron bent maar dat zal wel aan mij liggen.

Probeer het is met hoop drank op, wedden dat je geen problemen meer hebt.

Het zit gewoon helemaal in je, je kan het geen angst of schaamte noemen maar het is het wel daar door is het probleem ook veel minder met drank achter je kiezen.
Oud 06-02-2007, 19:35
Verwijderd
Citaat:
LM schreef op 03-02-2007 @ 21:45 :
Je praat of dat je Aaron bent maar dat zal wel aan mij liggen.

Probeer het is met hoop drank op, wedden dat je geen problemen meer hebt.

Het zit gewoon helemaal in je, je kan het geen angst of schaamte noemen maar het is het wel daar door is het probleem ook veel minder met drank achter je kiezen.
Ik praat helemaal niet alsof ik Aaron ben, ik reageer gewoon in het algemeen op een bericht van jou. Topics zijn niet alleen van de starter.

En met veel drank op werkt het mogelijk wel, maar daar heb je niet zoveel aan, want je kan niet altijd bezopen rondlopen. Als ik véél water drink en ik moet echt héél nodig, dan kan ik nog steeds net zo moeilijk als anders.

En natúúrlijk zit het in je, en het is natuurlijk ook gewoon een angst of schaamte, ook al noem jij het niet zo. Het is gewoon faalangst of een soort plankenkoort of een onderdeel van een sociale fobie, dus gewoon écht een angst, net zoals sommige mensen bang zijn voor spinnetjes. Allebei irreeel, allebei een angst.

En tja, je geeft dus als advies dat Aaron (en ik ook, en ieder ander met het probleem) maar veel moeten gaan zuipen. Jeez, thanks, dat zal een boel helpen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten