Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-09-2006, 20:00
knippa
knippa is offline
Zou dat nu nog kunnen? Van universitaire studie veranderen? Kost dat wat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-09-2006, 20:33
Go
Go is offline
Je zult opnieuw boeken moeten kopen. De boeken die je waarschijnlijk al gekocht hebt, kun je natuurlijk wel weer verkopen, maar wel voor minder natuurlijk. Je hoeft het collegegeld niet opnieuw te betalen.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2006, 20:49
Nyawa
Als je wilt veranderen zou ik het zo snel mogelijk doen, nu valt de gemiste stof nog wel in te halen. Ga langs bij je studieadviseur, die kan je er vast wel meer over vertellen. Kosten zijn idd alleen boeken en ander studiemateriaal.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2006, 14:04
Balance
Balance is offline
Waarom wil je nu al veranderen? Denk je echt dat je in 2 weken al een goed beeld hebt gekregen van wat je studie inhoudt?
Oud 13-09-2006, 14:23
lisanne_tje
lisanne_tje is offline
ik zit ook een beetje met datzelfde probleem. Ik wil eigenlijk van studie veranderen, maar ik wil er toch wel ff mee wachten, want na 1 week kan je natuurlijk nog niet een goed beeld vormen van de studie en dus kijk ik het een tijdje aan, ik kan gelukkig wel heel makkelijk overstappen naar die andere studie zodat ik bijna niets hoef in te halen
Met citaat reageren
Oud 13-09-2006, 17:22
moon
moon is offline
Hier nog iemand met dat probleem. Ik weet echt vrij zeker dat ik de verkeerde opleiding heb gekozen. Ik doe nu HBOociaal Pedagogische Hulpverlening. Ik wil een MBO-opleiding gaan doen die zich zoveel mogelijk op ouderen richt. Nou is mijn vraag dus alleen: Hoeveel tijd heb je om over te stappen op een andere studie, nog dit jaar? zit daar een bepaalde termijn aan? weet iemand meer?
Oud 13-09-2006, 17:40
deoxyribose
deoxyribose is offline
Ik snap dus echt niet dat je zoiets niet eerder kan bedenken. Stop dan na een jaar ofzo, en niet na twee weken, want dan heb je dus echt geen goed beeld van wat je studie inhoudt. Ik ken er zo eentje, die is binnen een maand tijd twee keer met haar studie gestopt. En nee, het is niet altijd 'leuk'. Dat is niet anders.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2006, 18:16
Verwijderd
Citaat:
moon schreef op 13-09-2006 @ 18:22 :
Hoeveel tijd heb je om over te stappen op een andere studie, nog dit jaar? zit daar een bepaalde termijn aan? weet iemand meer?
Ik denk dat dat afhangt van de opleiding. Ik ben bijvoorbeeld na zo'n acht weken overgestapt naar biologie (WO) en heb hier eigenlijk geen problemen mee ondervonden (afgezien van het probleem dat ik het nu een beetje druk heb omdat ik dus nog vakken aan het inhalen ben). Er zijn bij mij op de opleiding ook mensen die nog veel later zijn overgestapt, en dat was ook geen probleem, alleen zijn die nu dus weer met het eerste jaar bezig. Maar ik kan me voorstellen dat sommige opleidingen liever niet hebben dat je halverwege het jaar nog eens instroomt. Als je al een specifieke opleiding op het oog hebt, zou ik daar eens informeren (maar ik geloof dat je dat nog niet hebt?). En anders eerst gewoon doorzoeken naar een leuke opleiding en als je die gevonden hebt eens informeren wat de mogelijkheden zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2006, 18:18
Nick-Name
Nick-Name is offline
Citaat:
deoxyribose schreef op 13-09-2006 @ 18:40 :
Ik snap dus echt niet dat je zoiets niet eerder kan bedenken. Stop dan na een jaar ofzo, en niet na twee weken, want dan heb je dus echt geen goed beeld van wat je studie inhoudt. Ik ken er zo eentje, die is binnen een maand tijd twee keer met haar studie gestopt. En nee, het is niet altijd 'leuk'. Dat is niet anders.
Jeetje, een jaar zwoegen en afzien (waarin je waarschijnlijk je P ook niet haalt) en dan stoppen... wat is er gebeurt met het Carpe Diem gevoel

Ik zou zeggen, als je echt heel zeker weet dat je het geen jaar vol gaat houden, switchen.. Anders zeker proberen je propedeuse te halen.. heb je het toch ergens voor gedaan

En dan over 'dat je het nu pas bedenkt'- gezeik: volgens mij is het onmogelijk van te voren precies in te schatten hoe je studie zal worden.. en soms is het dus helemaal anders dan verwacht. Jammer dan, gelukkig kunnen we switchen
Met citaat reageren
Oud 13-09-2006, 20:39
Balance
Balance is offline
Citaat:
Nick-Name schreef op 13-09-2006 @ 19:18 :
En dan over 'dat je het nu pas bedenkt'- gezeik: volgens mij is het onmogelijk van te voren precies in te schatten hoe je studie zal worden.. en soms is het dus helemaal anders dan verwacht. Jammer dan, gelukkig kunnen we switchen
Maar na één of twee weken kun je dat echt niet inschatten. Mijn opleiding was de eerste paar weken echt heel anders dan de rest van mijn opleiding.
Bovendien moet je in het begin van je opleiding nog heel erg wennen aan dat alles er zo anders aan toe gaat als op de school waar je vandaan komt. Misschien ervaar je dat nu als negatief, terwijl je daar over 2 maanden aan gewend bent en er geen problemen meer mee hebt.
Oud 13-09-2006, 20:41
moon
moon is offline
Citaat:
deoxyribose schreef op 13-09-2006 @ 18:40 :
Alsof je voor je aan een opleiding begint al geheel kunt voorzien wat de opleiding inhoud, wat je gaat doen en wat je gevoel er bij zal zijn. Ik vind het echt onzin wat je zegt. Je krijgt vakken die je totaal onbekend zijn! En bovendien wist ik toch al niet precies wat ik moest kiezen ook al had ik me heel goed georiënteerd.
En wie heeft het over "niet leuk" misschien heeft het wel heel ergens anders mee te maken dat ik deze opleiding wil stoppen! Je moet niet zo snel oordelen voor anderen! Beter dat je na 2 weken zoiets hebt van deze opleiding past niet bij me, dan dat je het na 2 jaar hebt...is mijn mening.
Dat jij meteen de goede studiekeuze hebt gemaakt...fijn voor jou...maar dat is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend!
Oud 14-09-2006, 12:45
deoxyribose
deoxyribose is offline
Het is geen onzin. Het eerste jaar van een opleiding hoort alle studenten een blik te geven op alle richtingen waarop ze zich kunnen orienteren. Hoe kan je dan al binnen twee weken zo zeker zijn dat je het een jaar lang niet gaat volhouden? Ik wist trouwens ook niet zeker wat ik precies wilde studeren, want ik vond wel redelijk veel dingen interessant en ik twijfelde aan m'n eigen capaciteiten. Maar het is toch nog goedgekomen. Stel je voor dat jij dan van studie switcht, en er uiteindelijk achter komt dat ook die tweede studie ook niets is voor jou? Beter dat je eerst je P op zak hebt, alvorens je op een andere opleiding orienteert.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 12:46
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
Balance schreef op 13-09-2006 @ 21:39 :
Maar na één of twee weken kun je dat echt niet inschatten. Mijn opleiding was de eerste paar weken echt heel anders dan de rest van mijn opleiding.
Bovendien moet je in het begin van je opleiding nog heel erg wennen aan dat alles er zo anders aan toe gaat als op de school waar je vandaan komt. Misschien ervaar je dat nu als negatief, terwijl je daar over 2 maanden aan gewend bent en er geen problemen meer mee hebt.
En zo is het nou eenmaal.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 15:40
moon
moon is offline
Citaat:
deoxyribose schreef op 14-09-2006 @ 13:45 :
Het is geen onzin. Het eerste jaar van een opleiding hoort alle studenten een blik te geven op alle richtingen waarop ze zich kunnen orienteren. Hoe kan je dan al binnen twee weken zo zeker zijn dat je het een jaar lang niet gaat volhouden? Ik wist trouwens ook niet zeker wat ik precies wilde studeren, want ik vond wel redelijk veel dingen interessant en ik twijfelde aan m'n eigen capaciteiten. Maar het is toch nog goedgekomen. Stel je voor dat jij dan van studie switcht, en er uiteindelijk achter komt dat ook die tweede studie ook niets is voor jou? Beter dat je eerst je P op zak hebt, alvorens je op een andere opleiding orienteert.
Oke, ik ben het gedeeltelijk met je eens. Bij mij speelt er alleen wel wat anders mee dan alleen het niet leuk vinden en van anderen weet je de reden van het switchen van studie ook niet, daarom vond ik het nogal vervelend dat je zo snel oordeelde.
Oud 14-09-2006, 18:13
the tourist
the tourist is offline
Ik ben 2 jaar geleden na 1.5 dag ( het waren wel dagen van 8 uur hoor) gestopt met een studie en ik kon alles gewoon makkelijk veranderen. Ze zeiden toen tegen mij dat dat allemaal kan tot en met 30 september. Mijn boeken kon ik gewoon terug brengen en ik kreeg het geld weer terug.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 18:25
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Nick-Name schreef op 13-09-2006 @ 19:18 :
Jeetje, een jaar zwoegen en afzien (waarin je waarschijnlijk je P ook niet haalt) en dan stoppen... wat is er gebeurt met het Carpe Diem gevoel
Omg, het carpe diem gevoel bij het volgen van een opleiding.. Wat is er toch met de jeugd van tegenwoordig aan de hand? (bijzondere gevallen daargelaten natuurlijk)
Oud 15-09-2006, 07:06
lisanne_tje
lisanne_tje is offline
Citaat:
lisanne_tje schreef op 13-09-2006 @ 15:23 :
ik zit ook een beetje met datzelfde probleem. Ik wil eigenlijk van studie veranderen, maar ik wil er toch wel ff mee wachten, want na 1 week kan je natuurlijk nog niet een goed beeld vormen van de studie en dus kijk ik het een tijdje aan, ik kan gelukkig wel heel makkelijk overstappen naar die andere studie zodat ik bijna niets hoef in te halen
ik ben toch na 2 weken overgestapt, tenminste dat ga ik vandaag allemaal regelen. Ik deed bedrijfswetenschappen en de dingen die mij verteld zijn bij de open dagen (waar ik verscheidene keren ben geweest) is onjuiste informatie geweest. Hetgene dat ik dus dacht dat bedrijfswetenschappen is was eigenlijk waar de opleiding economie uit bestond, dus nu ga ik dat doen

Ik vind dus ook dat ze maar eens betere voorlichting moeten geven, want ik ben niet de enige die met dat probleem zat, al die mensen die overgestapt zijn naar hadden ongeveer allemaal datzelfde. Dus als ik ga helpen bij de open dag, dan vertel ik ze heel goed het verschil tussen bedrijfswetenschappen en economie, zodat ze niet zoals ik er pas achterkomen als je met de studie begonnen bent.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2006, 12:59
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
moon schreef op 14-09-2006 @ 16:40 :
Oke, ik ben het gedeeltelijk met je eens. Bij mij speelt er alleen wel wat anders mee dan alleen het niet leuk vinden en van anderen weet je de reden van het switchen van studie ook niet, daarom vond ik het nogal vervelend dat je zo snel oordeelde.
Ik weet natuurlijk niet wat er allemaal meespeelt, ik zeg alleen dat het misschien slim is om iets langer vol te houden
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 12:43
lisanne_tje
lisanne_tje is offline
en ben je nu nog geswitcht of ben je doorgegaan met de opleiding?

(ja, ik ben nieuwsgierig )

Laatst gewijzigd op 01-10-2006 om 13:02.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 13:47
remy476
remy476 is offline
Ik begin maandag aan mijn nieuwe opleiding ik ben van WO naar HBO gegaan en was op het nippertje
Reageren

Regels voor berichten