Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-12-2006, 07:35
Megadeth
Megadeth is offline
Hoi,

Ik heb sinds een kleine 2 maanden een TGB 203r:

scooter welke prima bevalt!

Gister vertrok ik vanaf m'n werk en wanneer ik mijn gas los liet (Als ik bijv op de stoplichten afreed terwijl dezen op rood stonden of als er een auto traag voor me reed) merkte ik dat hij heel langzaam ging lopen.. normaal moet je dan een beetje gas bijgeven om gewoon weer snelheid te maken, maar nu moest ik echt het gas ver open draaien waarna ik vooruit schoot.

Nu ging ik het vlak bij huis eens testen om in een bocht, waar ik normaal altijd even stil sta om te kijken of er verkeer aankomt, stil te blijven staan.. en ja hoor de scooter ging langzamer lopen en viel uiteindelijk uit.

Ik heb toen gelijk de scooter weer proberen te starten met de electrische starter, welke ik zeker 15 seconden ingedrukt heb, maar helaas... daarna even op de standaard gezet en de kickstarter geprobeerd.. ook niks. Hij startte pas weer toen ik zelf gas bij gaf (Dit hoeft normaal niet, en zeker niet als hij al "warm" is van het rijden). S'avonds startte hij gewoon weer in 1 keer.

Is dit normaal als het de hele dag mistig / koud weer is? De scooter heeft iets van 4 uren buiten gestaan bij m'n werk.

Over een dikke 100km moet ik sowieso weer naar de dealer voor de eerste "keuring", maar hoop dat ik er niet eerder heen hoef....

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Ben niet zo'n expert op dat gebied

Thx
Oud 19-12-2006, 19:02
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Kan verschillende oorzaken zijn.

Begin eens te kijken of je bougie nog wel goed is... Haal hem er uit (als je dat kan), en kijk welke kleur hij heeft. zwart=teveel brandstof en wit=te weinig. Koffie met melk is goed.

Als de kleur al niet goed is, zit het vermoedelijk in je carburateur. Ik denk dat je sproeier gewoon verstopt zit, of niet goed afgesteld is.

Ik neem verder aan het je geen automatische shoke hebt, die staat neem ik aan aan als je hem strart en als ie eenmaal warm is uit?
Als het wel een automatische shoke is kan het zijn dat je shoke niet goed afgesteld staat.

Is het een BWOAAAAP geluid (dat ie te veel brandstof krijgt) of meer een BWWEEEH geluid (), te weinig brandstof?

Ook kan het zijn dat je bougie gewoon niet goed vonkt.

Als het mijn scooter was zou ik eerst kijken naar de bougie om mee te beginnen.

Je carburateur kan je ook vrij makkelijk zelf schoonmaken, bijvoorbeeld door er wat carb cleaner in te spuiten, wie weet helpt het.
Oud 20-12-2006, 11:11
MTpower
MTpower is offline
Inderdaad altijd eerst even de bougie checken, anders ligt straks je hele scooter voor niets uit elkaar... (ja.. ervaring he )

En anders denk ik ook dat het probleem in de carb zit (verstopte/niet goede sproeier, shoke, stationair schroef etc.)
Gewoon allemaal ff checken
Als je het nog nooit zelf gedaan hebt moet je gewoon even de tijd ervoor nemen, iedereen kan zoiets zelf doen

Tip:
Als je iets uit elkaar haalt en weer terug in elkaar zet, zorg altijd voor nieuwe pakkingen!
Kosten maar een paar euro voor een complete set maar het kan andere problemen voorkomen
Bij koppakking en sommige uitlaatpakkingen is dit overigens niet nodig omdat die niet altijd van papier zijn maar meestal van metaal... mits die niet krom zijn ofzo hoef je ze niet te vervangen
Oud 22-12-2006, 07:31
Megadeth
Megadeth is offline
Bedankt voor de reacties!

Voor jullie zal het wel een "stukje cake" zijn, maar voor mij is het net zo ingewikkeld als de binnenkant van een pc voor m'n schoonmoeder

Natuurlijk leer je door te doen, maar als je er niemand bij hebt die even kan helpen als je het fout doet..... en daarbij: ik heb nog garantie, zou wel gek zijn als ik zelf ga prutsen toch?

De scooter werkt nu overigens weer goed, zal wel door de mist en de kou geweest zijn dan? Normaal is het niet, maar hij werkt nu weer goed... moet over 120km toch voor de eerste controle naar de dealer dus zal het dan even vragen waar dat aan ligt. (Benieuwd hoeduur zo'n controle is... iemand een idee? Ze gaan vast gewoon checken of alles nog vast zit, olie verversen e.d.?).

Iig bedankt
Oud 22-12-2006, 21:07
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Megadeth schreef op 22-12-2006 @ 08:31 :
moet over 120km toch voor de eerste controle naar de dealer dus zal het dan even vragen waar dat aan ligt. (Benieuwd hoeduur zo'n controle is... iemand een idee? Ze gaan vast gewoon checken of alles nog vast zit, olie verversen e.d.?).

Iig bedankt
Gewoon een kleine beurt dus? Geen idee wat zoiets kost, ergens tussen de 100 en 200 euro schat ik...
Toen ik pas een scooter had en nogal een n00b was op dat gebied liet ik hem een grote beurt geven bij de dealer plus een nieuwe uitlaat kwam dat op 360 eu (uitlaat was 110) dus ergens tussen de 200 en 250 voor de grote beurt. Dit was overigens inclusief nieuwe bougie, nieuwe olie etc.
Oud 22-12-2006, 23:46
Megadeth
Megadeth is offline
Citaat:
MTpower schreef op 22-12-2006 @ 22:07 :
Gewoon een kleine beurt dus? Geen idee wat zoiets kost, ergens tussen de 100 en 200 euro schat ik...
Toen ik pas een scooter had en nogal een n00b was op dat gebied liet ik hem een grote beurt geven bij de dealer plus een nieuwe uitlaat kwam dat op 360 eu (uitlaat was 110) dus ergens tussen de 200 en 250 voor de grote beurt. Dit was overigens inclusief nieuwe bougie, nieuwe olie etc.
Zoveel?! Het is gewoon een controle bij de 500 km. (Daar had die dealer het zelf over), maar als het zoveel kost... laat maar hangen dan, hij werkt zo ook prima.
Oud 23-12-2006, 09:36
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Megadeth schreef op 23-12-2006 @ 00:46 :
Zoveel?! Het is gewoon een controle bij de 500 km. (Daar had die dealer het zelf over), maar als het zoveel kost... laat maar hangen dan, hij werkt zo ook prima.
Ohhh zo'n 500 of 1000 km beurtje?
Geen idee, maar daar kan je gewoon op wachten daar met een kopje koffie (bij de dealer die hier zat toen wel).
Was hier toen zo'n 50 eu.
Reageren

Regels voor berichten