Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-10-2006, 20:58
Mriekk
Mriekk is offline
Via een vriendin van mij kwam ik vandaag op de website www.projecttrust.org.uk. Een jaar ertussenuit. Het lijkt me zo fantastisch. Aan de andere kant, moet ik niet gewoon toch maar saai gaan studeren?

Wie heeft er een jaartje vrij genomen en heeft de tijd van z'n leven gehad in het buitenland?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-10-2006, 12:01
Joyceb
Joyceb is offline
Waarom wil je het graag?
Weet je al wat voor soort gap year je zou willen?
Wat verwacht je ervan?
Wat zijn de voordelen om dit te doen in vergelijking met meteen studeren?

Etc, etc. Heb je dit soort vragen al aan jezelf gesteld?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 19:23
fractuur
fractuur is offline
Studeren is alles behalve saai.
Oud 15-10-2006, 13:39
MB
MB is offline
Lekkere website, als ik dat aan mijn ouders had laten zien hadden zemeteen een slechte indruk gehad van dat projectrust. 2 van die besmeurde wijven op de homepage
Oud 15-10-2006, 14:09
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
fractuur schreef op 14-10-2006 @ 20:23 :
Studeren is alles behalve saai.
Ik wilde net zeggen. Waarom is studeren saai? Je kunt het zo saai maken als je zelf wilt, maar het kan ongelofelijk leuk zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 17:00
ook hallo
ook hallo is offline
Aks het jou fantastisch lijkt, dan moet je dag gewoon gaan doen. Nu heb je de mogelijkheid, studeren kan makkelijk een jaartje opgeschoven worden,

Zelf ga ik waarschijnlijk volgend jaar een half jaar werken en daarna naar Thailand+Australie
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 17:52
Verwijderd
Als je de keuze hebt tussen

1) een geweldige studententijd met veel drank, feesten, afzien maar ook veel lol, in je eigen land, in een leuke stad; en

2) naar één of ander gaar land waar ze je raar aankijken als je rookt of drinkt, waar je niemand kent en waar je de taal niet spreekt;

dan lijkt het me duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 18:17
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 15-10-2006 @ 18:52 :
1) een geweldige studententijd met veel drank, feesten, afzien maar ook veel lol, in je eigen land, in een leuke stad;
Aangepast aan de gemiddelde grijze muis:

a) wegkwijnen in Amsterdam, elke vrijdagmiddag zuchtend de trein naar Maassluis pakken om met je oude vrienden om te gaan

b) wegkwijnen in Kalmukkië, zodat je na één jaar niks wezenlijks gedaan hebt maar wel een paar mooie anekdotes verzamelt

dan wordt de zaak al lastiger.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 18:30
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik heb er sterk over gedacht, is ondertussen weer wat weggezakt, maar het zou nog altijd goed kunnen. werken, cursusje volgen, wat vrijwilligerswerk, wat hobby's, oftewel: vrij plus een half jaar alleen reizen. als je het wílt: nu is je kans, over 4 jaar heb je wellicht andere dingen aan je hoofd. een jaartje ertussen uit is nu makkelijker te realiseren ijf.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 19:36
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Als je de keuze hebt tussen

1) een geweldige studententijd met veel drank, feesten, afzien maar ook veel lol, in je eigen land, in een leuke stad; en

2) naar één of ander gaar land waar ze je raar aankijken als je rookt of drinkt, waar je niemand kent en waar je de taal niet spreekt;

dan lijkt het me duidelijk.
ad 1. waar je het jaar daarop lekker doorgaat met leren, feesten, lol maken en studiestof stampen. Eventueel naar het tweede jaar van een sportclub, studentenvereniging, doen wat je altijd al hebt willen doen met veel bekenden en af en toe nog je oude vrienden tegenkomen.

ad 2. Een jaar later binnenkomen, wéér alles nieuw (in de oerwouden van Zuid-Amerika kom je geen bekenden tegen nl). En terwijl jij je driekwart in de rondte werkt met een kutbaantje horen hoe al je oude vrienden nieuwe vrienden maken, lekker stappen en met zn allen stress hebben voor de tentamens: ze hebben het leuk. Daarbij ben je een jaar later ook al je parate kennis kwijt, en kan je volledig opnieuw beginnen met het ontwikkelen van je manier van leren.

Ik promoot eigenlijk nooit wat, maar voor mensen van bijtende kritiek houden, lees even mijn blogje op Hyves. Sluit er zeer goed op aan. blogje
Oud 15-10-2006, 20:02
ook hallo
ook hallo is offline
Gaan omdat iedereen gaat is dom ja.

Maar ik moet juist even weg van school, zodat ik het daarna weer kan waarderen.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 20:09
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
ook hallo schreef op 15-10-2006 @ 21:02 :

Luister, studeren is echt zoveel leuker dan de middelbare school Als je het goed doet tenminste.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 20:57
ook hallo
ook hallo is offline
Ik ga ook studeren, alleen dan een jaar later
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 21:13
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
ook hallo schreef op 15-10-2006 @ 21:02 :

Om Chloe Siere bij te vallen: het is ook zo anders.. Totaal niet met elkaar te vergelijken. Daarbij biedt ook praktisch elke universiteit de mogelijkheid om in het buitenland te studeren. Dat is leuk, want dan leer je het uitgaan, de cultuur en de mensen kennen vanuit datgene wat je leuk vindt. En je hebt ook nog eens kans op een beurs. Krijg je dat niet, kan je tenminste werken voor het geld in iets waarbij je je studie kan gebruiken.
Oud 15-10-2006, 21:41
ook hallo
ook hallo is offline
Ik ga dit doen om meerdere redenen.

A omdat ik wil reizen, rondtrekken voor langere tijd
B Om uit m'n sleur van school te komen. En ja ik snap dat studeren echt heel wat anders is en dat je dan iets doet wat je interesseert, maar ik begin hier net zo lief een jaar later aan

En wat betreft studeren in het buitenland. Lijkt me ook heel leuk, maar dat zien we later wel.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 11:35
jet
jet is offline
ik ben een jaar weggeweest en heb een supertijd gehad

ik studeer nu en vind het ook super

hier heb je dus geen reet aan
Oud 16-10-2006, 18:12
IcedEarth
IcedEarth is offline
Citaat:
jet schreef op 16-10-2006 @ 12:35 :
ik ben een jaar weggeweest en heb een supertijd gehad

ik studeer nu en vind het ook super

hier heb je dus geen reet aan
Jawel, ervaringen van iemand die het zelf heeft gedaan, en niet van iemand die denkt wat wel of niet goed/leuk is voor een ander.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 07:31
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
fractuur schreef op 15-10-2006 @ 22:13 :
Daarbij biedt ook praktisch elke universiteit de mogelijkheid om in het buitenland te studeren. Dat is leuk, want dan leer je het uitgaan, de cultuur en de mensen andere internationale studenten kennen vanuit datgene wat je leuk vindt. En je hebt ook nog eens kans op een beurs.
Want daar komt het grotendeels op neer bij studeren in het buitenland met een erasmus of andere beurs. Dat is niet verkeerd maar je leert tien keer zoveel over de lokale cultuur en je leert veel meer lokale mensen kennen als je er alleen heen gaat.
Ik ben een jaar weggeweest dat was gaaf, ik studeer nu en vind het geweldig en ik heb in het buitenland gestudeerd en dat was ook fantastisch maar het is allemaal anders. Tijdens je studie naar het buitenland is heel anders dan in een gap year en dat kun je prima allebei doen.
Hier heb je ook geen reet aan, maar als ik je iets aan mag raden dan zeg ik doen. De rest kan altijd nog.
Oud 17-10-2006, 07:32
Verwijderd
Ik zie het probleem ook niet zo hoor...Als je 17 bent en dan al klaar bent met je havo/vwo, dan verpest je gerust niet je hele leven door er een jaartje uit te gaan. Als je dan ook nog een superleuke tijd hebt gehad, dan zie ik zelfs nog minder problemen.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 08:56
Poepkind
Poepkind is offline
naja, meisje uit mn huis is er dus ook een jaartje tussenuit gegaan. Ze had zogenaamd 6 jaar hard gewerkt, en nu wilde ze chillen. Aangezien ze wat wedstrijden rijdt met paardrij (op zeer laag niveau) wilde ze niet naar buitenland (wedstrijdkaarten zijn duur). Nu werkt ze als data entry typiste een pokke end weg. Mischien gaat ze in februari (dan pas!) 2 maanden naar canada.
Dit jaar gaat ze dus alleen maar kut hersenloos werk doen, terwijl de andere meiden uit het huis bezig zijn met studeren, feesten, nieuwe mensen leren kennen en daarmee feesten, veel drinken en chillen. Wat zij doet vind ik dus echt verneuking van je tijd, en zij vind het werk ook kut. Tsja kan je beter studeren, is harstikke tof!
Oud 17-10-2006, 23:28
Luna
Luna is offline
Citaat:

maargoed, ik heb anders de tijd van mn leven in peru (en Bolivia) gehad en heb daar waarschijnlijk meer gefeest en gezopen dan mn hele (toekomstige) studietijd bij elkaar.
Ik ben wel dus een jaar ertussenuit geweest en ben 4 maanden gaan reizen in Peru en Bolivia en dat was geweldig, ik heb super veel geleerd(waaronder spaans en de cultuur daar) en heel veel mensen leren kennen van over de hele wereld..
Uiteraard ook heel veel gezien van de natuur; woestijn, jungle, zoutvlaktes, te bizar voor woorden allemaal. Zó mooi!
Ik wil absoluut niet zeggen dat studeren saai is, ik ben er zelf toch ook maar mee begonnen dit jaar, maar reizen leert je al zoveel over andere culturen en ook over jezelf natuurlijk.
Maar studeren is ook best prima en het studentenleven echt niet saai..
Oud 18-10-2006, 14:09
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Mijn advies is meestal dat je niet moet luisteren naar willekeurig welk advies.
Reageren

Regels voor berichten