Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-01-2009, 19:31
Femic
Femic is offline
Veel mensen nemen een gap year (ik weet zo gauw niet echt een passende Nederlandse term) na de middelbare school, vóór ze naar de uni gaan. Ik denk erover om dit tíjdens m'n studie te doen.

Ik heb mijn bachelor Rechten gehaald en studeer nu een jaar (Erasmus uitwisselingsprogramma) in Cambridge, wat officieel nog voor m'n bachelor telt. In oktober en november ga ik stage lopen op Curaçao. Het idee was om daarna (december&januari) een beetje te reizen en dan in februari aan m'n Master te beginnen. Maar ik zit er ook over te denken om pas in september 2010 aan m'n Master te beginnen en dan dus februari t/m juli ofzo te reizen (tot die tijd werken&sparen). Ik doe zo dus uiteindelijk twee jaar langer over m'n studie in totaal (en zal dan klaar zijn als ik nét 24 ben). Ik begin dan dus aan m'n Master nadat ik twee jaar niet in Nederland heb gestudeerd.
Het idee is dat ik graag veel wil zien van de wereld en dat ik er nu nog alle tijd voor heb en ook dat het studentenleven me heel goed bevalt en ik niet heel veel behoefte heb om al het werkende leven in te gaan..

Hebben mensen hier ervaring mee? Ben ik er dan erg 'uit' denken jullie? Misschien nadelen waar ik nog niet echt bij stil heb gestaan? Ben benieuwd naar jullie gedachten hierover.
Oud 28-01-2009, 19:52
Daboman
Daboman is offline
Als je er uit bent en je hebt al een bachelor titel zou het toch geen probleem moeten zijn om er weer in te komen? Okee, je moet wel even inkomen, maar als je er eenmaal weer in zit is er toch geen probleem meer?
Oud 28-01-2009, 20:55
Balance
Balance is offline
Als ik jou was zou ik sowieso eens navraag doen bij studenten die nu in het masterjaar zitten, hoe de februari-instroom eigenlijk geregeld is. Bij ons was die best slecht; sommige vakken kreeg je echt als mosterd-na-de-maaltijd (statistiek ná je scriptie..) of op een andere manier heel slecht gepland.
Als dat nou ook het geval is bij jouw studie, kan het de keuze natuurlijk wel wat makkelijker maken.
Oud 29-01-2009, 11:21
Verwijderd
Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen, ik denk er ook over om er 1 jaar tussenuit te gaan tussen mijn bachelor en mijn master en dan iets totaal anders te gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2009, 23:58
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
een nederlandse term is tussenjaar.

het kan zijn dat je er een beetje uit raakt maar dan zit je er ook vast weer snel in. En het is goed voor je CV. En je kan eventueel ook zo'n jaar doen ná je studie, alleen dan lijkt een baan vinden me juist moeilijker. En als je het na je bachelor doet kan je als je terugkomt ook nog lekker allerlei verschillende masters doen. Ik bedoel, dan weet je weer beter wat je wilt, na een tussenjaar.

Ik heb zelf een tussenjaar gedaan tussen mijn vwo en hbo. Ik was het niet meer gewend om te leren inderdaad, maar daar wen je snel genoeg aan want je moet wel, anders wordt je namelijk van je studie afgekickt.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2009, 19:54
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je het wil is het misschien gunstiger om het tijdens je studie te doen dan daarna. Het gebeurt heel vaak dat je via je studie/stage in een baan terecht komt en dat zou ik dan niet laten schieten om te gaan reizen. Tijdens je studie kan je misschien ook nog lenen bij de IB-Groep wat lekker kan zijn als spaarpotje/back-up.
Oud 30-01-2009, 21:00
Femic
Femic is offline
Citaat:
een nederlandse term is tussenjaar.
Ohja, dat was niet zo moeilijk haha.

Citaat:
Tijdens je studie kan je misschien ook nog lenen bij de IB-Groep wat lekker kan zijn als spaarpotje/back-up.
Hm maar om te kunnen lenen bij de IBG moet je ingeschreven staan aan een onderwijsstelling lijkt me? En als ik er een jaar tussenuit ga, ga ik natuurlijk geen collegegeld betalen..
Oud 30-01-2009, 21:10
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Daar heb je gelijk in
Oud 30-01-2009, 22:12
Verwijderd
na mijn bachelor neem ik een jaar rust en ga wat praktijkervaring opbouwen..dan ga ik mijn master volgen
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 18:24
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik heb HBO gedaan (bachelor dus) en ben gaan reizen na mijn studie. Het is wel zo dat je vaak aansluitend aan je studie een baan aangeboden kan krijgen (voortvloeiend uit stage of afstuderen) en dat was bij mij ook het geval. Het was gelukkig tijdelijk, want ik wilde ook heel graag reizen. En een keuze tussen een leuke baan en reizen is in mijn branche (dier) heel moeilijk, omdat het gewoon moeilijk is om werk te vinden.
Ik ben blij dat ik ben gaan reizen, want je leert jezelf goed kennen en het is gewoon leuk om lekker ergens anders te zijn en nog niet aan het 'echte' werkende leven te hoeven denken
Oud 06-02-2009, 15:53
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik heb een bachelor gedaan (psychologie) en ben daarna een jaar naar Amerika gegaan om te werken..
Beste idee van mn leven, ik was het studeren even helemaal zat, kwam erachter wat ik wou tijdens dat jaar en studeer nou weer met ehh plezier . Kan het je aanraden. 'er weer inkomen' was iig voor mij zo moeilijk niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten