Citaat:
missG schreef op 16-10-2006 @ 22:14 :
Nou bijvoorbeeld: Wat voor longaandoeningen komen er het meest voor, en welke eventuele complicaties. Verblijven ze er lang etc....
|
Kijk daar kan ik wat mee. Nou de meest voorkomende chronische longaandoeningen zijn asthma en COPD. COPD bestaat uit chronische bronchitis en longemfyseem. Deze ziekten ontstaan voor bijna 95% door roken. Mensen die daar liggen opgenomen hebben meestal exacerbaties van deze ziekten. Een exacerbatie wil zeggen een acute opvlamming. Dus ze worden weer benauwd en dat soort dingen. Daarnaast kan je patienten verwachten die een klaplong hebben, longtumoren, vocht achter de longen, longontsteking enz. De opnameduur verschilt dus per aandoening. Maar ik zou zeggen dat dit meestal wel langer is dan een week. Bijna alle patienten gebruiken puffers en pijpen om te "stomen". Een longpatient herken je meestal wel meteen. Let maar op

Niet zozeer door die puffers dan, maar door andere karakterstieke verschijnselen. En nee daar bedoel ik geen benauwdheid mee, want dat is te simpel

Voor de rest wordt er vaak op die afdeling arteriepuncties verricht. Dat is een prik in de pols om het zuurstofgehalte in het blloed na te kijken en wat andere dingen.
Als laatste is het zo dat je op een longafdeling ook patienten kan aantreffen met Interne aandoeningen. Aangezien longziekten een dochter is van de Interne Geneeskunde, de moeder der geneeskunde. Maar deze zijn dan onder behandeling van een internist. Zo een beetje een antwoord op je vragen?