Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-10-2006, 14:56
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Ik weet niet of het toegestaan is, maar ik wilde graag een verhalenwedstrijdje houden, en wel als volgt:

Wie hier het mooiste verhaaltje in een van de Nedersaksische dialecten post, krijgt van mij 10 euro + roem & eer.

Ik vind het namelijk een beetje jammer dat de Nederlandse Nedersaksische dialecten aan het uitsterven zijn, en door deze wedstrijd hoop ik de belangstelling ervoor weer een beetje te laten herleven.

Ik hoop dat er een beetje animo voor is
Oud 22-10-2006, 15:03
Reynaert
Reynaert is offline
Haha, meen je dit serieus?

Waarom is het jammer als een dialect uitsterft? Ik vind het altijd zo jammer als mensen proberen om een taal of dialect kunstmatig in leven te houden.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 15:17
Blood Fire Rage
Citaat:
Reynaert schreef op 22-10-2006 @ 16:03 :
Haha, meen je dit serieus?

Waarom is het jammer als een dialect uitsterft? Ik vind het altijd zo jammer als mensen proberen om een taal of dialect kunstmatig in leven te houden.
Ja, dat meen ik serieus.

Ik vind het jammer om dezelfde reden als dat jij het jammer zou vinden als het Nederlands uitstierf. Nedersaksisch is een volwaardige taal. Gronings is een dialect van het Nedersaksisch zoals ABN een dialect van het Nederlands is
Oud 22-10-2006, 15:26
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 22-10-2006 @ 16:17 :
Ja, dat meen ik serieus.

Ik vind het jammer om dezelfde reden als dat jij het jammer zou vinden als het Nederlands uitstierf. Nedersaksisch is een volwaardige taal. Gronings is een dialect van het Nedersaksisch zoals ABN een dialect van het Nederlands is
Het kan me eerlijk gezegd niets schelen als het Nederlands uitsterft. Blijkbaar heeft die taal dan geen functie meer voor mensen, dus waarom kunstmatig die taal in leven houden? Verder is het ABN geen dialect, het is een in onbruik geraakte term voor Standaardnederlands. Zie ook hier .
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 16:03
Blood Fire Rage
Citaat:
Reynaert schreef op 22-10-2006 @ 16:26 :
Het kan me eerlijk gezegd niets schelen als het Nederlands uitsterft. Blijkbaar heeft die taal dan geen functie meer voor mensen, dus waarom kunstmatig die taal in leven houden? Verder is het ABN geen dialect, het is een in onbruik geraakte term voor Standaardnederlands. Zie ook hier .
Ja ja, ik weet wat Standaardnederlands is, je begrijpt wat ik bedoel. Nederlands is de verzameling van alle Nederlandse dialecten, waaronder het Standaardnederlands.

Eigenaardig dat iemand die van taal houd (ik ga er vanuit dat je dat doet, anders kwam je niet op letteren), het niet erg vind als een taal uitsterft. Ik begrijp dat het een natuurlijk proces is, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat ik het ook leuk vind.
Oud 22-10-2006, 16:21
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Ja ja, ik weet wat Standaardnederlands is, je begrijpt wat ik bedoel. Nederlands is de verzameling van alle Nederlandse dialecten, waaronder het Standaardnederlands.
Het Standaardnederlands is niet zomaar een dialect, het is een variëteit waarvoor een zogenaamde 'papieren norm' geldt.
Citaat:
Eigenaardig dat iemand die van taal houd (ik ga er vanuit dat je dat doet, anders kwam je niet op letteren), het niet erg vind als een taal uitsterft. Ik begrijp dat het een natuurlijk proces is, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat ik het ook leuk vind.
Sure, ik hou van taal, anders zou ik geen Nederlandse Taal & Cultuur studeren. Op het eerste gezicht is het misschien tegenstrijdig dat zo iemand het niet erg zou vinden wanneer zijn object van studie uit zou sterven. Maar het punt is dat het Nederlands niet uit zal sterven zolang het nog een functie heeft. Als een taal c.q. dialect geen functie meer heeft, is het een zinloze taal geworden en dan zal ik de laatste zijn die er een traan om zal laten als die taal verdwijnt.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 14:03
Blood Fire Rage
Die redenatie volgend kunnen we de inhoud van het rijksmuseum ook wel weg gooien
Oud 24-10-2006, 01:20
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 23-10-2006 @ 15:03 :
Die redenatie volgend kunnen we de inhoud van het rijksmuseum ook wel weg gooien
Want?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 12:22
Blood Fire Rage
[edit]
Ok, hier is iets gigantisch mis gegaan.

Laatst gewijzigd op 24-10-2006 om 17:59.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 12:26
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Ach ja, het heeft geen nut meer behalve dat mensen het mooi vinden
Dat is de functie van kunst, niet van een taal of dialect.
Citaat:
Maar goed, genoeg dom gezeur.
Spreek voor jezelf.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 18:00
Blood Fire Rage
Citaat:
Reynaert schreef op 24-10-2006 @ 13:26 :
Dat is de functie van kunst, niet van een taal of dialect.
Schilderkunst is ook maar een medium voor communcatie.

Citaat:
Spreek voor jezelf.
Wees maar niet bang, dat deed ik ook.

En nu: Geen gezever meer over taal (en nu richt ik mij ook tot
Reynaert), maar verhalen.
Oud 30-10-2006, 15:01
Reynaert
Reynaert is offline
Maak die 10E maar naar mij over, ik gok zo dat er niet veel animo voor deze wedstrijd is.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 15:26
hasseltboy
hasseltboy is offline
Leuk idee, jammergenoeg laat mijn schrijfvaardigheid zowel algemeen als in het Twents te wensen over
Oud 31-10-2006, 16:31
Blood Fire Rage
Citaat:
Reynaert schreef op 30-10-2006 @ 16:01 :
Maak die 10E maar naar mij over, ik gok zo dat er niet veel animo voor deze wedstrijd is.
Eerst schrijven, en geen klein sukkelstukje, want anders ga ik een verhaal van mezelf insturen, en dan win je zeker niet

Citaat:
hasseltboy schreef op 30-10-2006 @ 16:26 :
Leuk idee, jammergenoeg laat mijn schrijfvaardigheid zowel algemeen als in het Twents te wensen over
Of hasseltboy gaat het gewoon wel proberen en ervaring opdoen in het schrijven in zijn spreektaal zowel als centjes verdienen.
Reageren

Regels voor berichten