Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2006, 19:02
LJV
LJV is offline
Jongens, Meisjes, mede-exactevakkers,

Natuurkundeleraren hebben bij mij op school pas besloten dat er een Binas mee gebruikt mag worden bij het schoolexamen. Dit omdat ze vinden dat wij te weinig formules uit ons hoofd kennen en dat er veel fouten gemaakt worden daardoor.

Veel leerlingen met mij zijn het hier niet mee eens. Volgens de regels mag je o.a. een Binas gebruiken bij toetsen voor het School- of Centraalexamen. Ze onthouden ons dus eigenlijks iets waar we gewoon recht op hebben.

Is er een mogelijkheid dat ik hier via een officiële weg protest tegen aanteken en hoe moet dat dan? Ik zit in de Deelraad op school, waar we vergaderen met directie, leraren en leerlingen, maar ik denk niet dat het zin heeft als ik hier mijn woordje doe.

Tips? Ervaringen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2006, 21:36
Verwijderd
Volgens mij staat er ook overal dat je ook bijvoorbeeld je formule kaart mag gebruiken bij schoolexamens en het CSE. Ik mag het ook niet en ik heb er schijt aan, ik leer alles wel uit mijn hoofd is een stuk nuttiger.

Misschien kan je voorstellen dat je bij natuurkunde een A4 aan formules die jij belangrijk voor de toets denkt te vinden mee mag nemen. Kan je ongeveer precies hetzelfde op zetten.

Maar het is wel raar dat je geen binas mag gebruiken bij natuurkunde opzich. Dan moet je voor het examen er opeens mee leren werken.

Ik ga het even voor je navragen bij de medewerkers van het LAKS, die weten het vast wel
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 21:47
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Voer alle benodigde formules in op je Grafische Rekenmachine.
Zo deed ik dat ook altijd. Hele stukken tekst zette ik erin, en dan natuurlijk verstopt onder een vaag menuutje met een rare titel.
Oud 16-10-2006, 22:14
Blaatkop
Blaatkop is offline
Het lijkt me logisch dat je hier iets tegen kan gaan doen, omdat dit officiele regels zijn die zijn opgesteld door een instantie die deze bevoegdheid heeft. Hoe je dit verder moet aanpakken weet ik niet, daarin zijn de 'Werk, Geld en Recht toppers' veel beter dan ik.

Laatst gewijzigd op 16-10-2006 om 22:18.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 00:08
Martiño
Martiño is offline
Ehm, ik vind dit wel erg vreemd klinken, want het mag niet, en je hebt wel domme leraren als ze dat niet weten.
Daarbij heb je het BINAS voor meer dingen nodig dan alleen formules, er staan ook een aantal andere dingen in die je tijdens je CE en SE nodig hebt, zoals waardes, een periodiek systeem, ionentabel, zuren en basen, etc. etc.
Oud 17-10-2006, 08:36
Poepkind
Poepkind is offline
Ga naar het LAKS, zij kunnen je verder helpen!
Lang leve LAKS!
Oud 17-10-2006, 08:41
Verwijderd
Citaat:
Poepkind schreef op 17-10-2006 @ 09:36 :
Ga naar het LAKS, zij kunnen je verder helpen!
Lang leve LAKS!
Lang leve alle stakkers die die twee formules per hoofdstuk niet kunnen leren...
Bij een taal is het toch vanzelfsprekend dat je een paar honderd woordjes per jaar leert, waarom zou je bij een bètavak dan een probleem maken van die paar formules?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 08:43
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Snees schreef op 17-10-2006 @ 09:41 :
Lang leve alle stakkers die die twee formules per hoofdstuk niet kunnen leren...
Bij een taal is het toch vanzelfsprekend dat je een paar honderd woordjes per jaar leert, waarom zou je bij een bètavak dan een probleem maken van die paar formules?
Als de examencommissie er ook zo over d8, oke maar dat is niet zo. We spelen in Nederland geen eigen rechter!
Oud 17-10-2006, 10:09
sdekivit
sdekivit is offline
waarom in vredesnaam zo'n probleem maken ?is alleen maar in je eigen voordeel. zo moeilijk zijn die formules ook weer niet, en de meeste formules kun je afleiden uit de eenheden.

--> moeten ze natuurlijk wel de benodigde gegevens u8it binas op de toetsen verschaffen.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 10:31
remy476
remy476 is offline
Citaat:
precies dat zei onze docent natuurkunde ook altijd en daarom mochten wij in de 2e 3e 4e en 5e geen binas gebruiken bij proefwerken/schoolexamens. In de 6e mocht het wel omdat hij toen van mening was dat we alle formules wel kende en dat we zo konden leren werken met binas voor het CE.

Dus doe niet zo zielig en leer gewoon die paar formules uit je hoofd, dan zul je zien dat je op het examen meer tijd overhoud!
Oud 17-10-2006, 14:36
marrel
marrel is offline
Citaat:
remy476 schreef op 17-10-2006 @ 11:31 :
precies dat zei onze docent natuurkunde ook altijd en daarom mochten wij in de 2e 3e 4e en 5e geen binas gebruiken bij proefwerken/schoolexamens. In de 6e mocht het wel omdat hij toen van mening was dat we alle formules wel kende en dat we zo konden leren werken met binas voor het CE.

Dus doe niet zo zielig en leer gewoon die paar formules uit je hoofd, dan zul je zien dat je op het examen meer tijd overhoud!
Dat (hoewel ik op de havo toch wel erg blij was MET maargoed) + dat ik het nu op het HBO ook niet meer mag, dus je bespaard je er een hoop werk mee
Oud 17-10-2006, 14:54
professor2
professor2 is offline
1 stel je niet zo aan
en 2 meestal zijn de regels van toepassing op het eindexamen en hebben de scholen veel vrijheid bij schoolexamens dus ik denk niet dat je veel kkans maakt
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 01:45
Crimson
Crimson is offline
Volgens mij is het inderdaad zo dat leraren bij schoolexamens alle vrijheid hebben. Tja, eerlijk is het inderdaad niet. Ik moest voor mijn PO geschiedenis een essay schrijven over Louis Couperus waarin zo'n 30 uur gestoken moest worden en het proces van schrijven moest duidelijk gemaakt. Ik ben daar dagen mee bezig geweest. Bij een vriendin van mij op school moesten ze alleen maar een opstel schrijven in 50 minuten les.
Zo gaat dat nou eenmaal.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 08:08
Verwijderd
Citaat:
Trimm Trabb schreef op 16-10-2006 @ 22:47 :
Voer alle benodigde formules in op je Grafische Rekenmachine.
Zo deed ik dat ook altijd. Hele stukken tekst zette ik erin, en dan natuurlijk verstopt onder een vaag menuutje met een rare titel.
Boeiend het is toegestaan van alle mogelijkheden van je GR gebruik te maken
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 09:08
Verwijderd
Citaat:
Op zich vind ik het ook veel nuttiger om de formules uit je hoofd te leren, maar dan vind ik wel dat het gedurende de hele schoolperiode al zo moet zijn geweest. Dus niet dat je van alle stof uit de t/m de 5e geen formules uit je hoofd kent omdat je toen altijd wel de Binas mocht gebruiken en dat je voor het SE dan ineens geen Binas mag gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 10:10
Verwijderd
Zeur niet zo, wees blij dat je leraren het belangrijk vinden dat je iets leert. Ik geef ze groot gelijk.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 10:59
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
bij schoolexamens mogen scholen nochtans zelf weten hoe ze dat aanpakken, bij het cse niet.

overigens mocht ik nooit mn eigen binas gebruiken, maar er waren wel formulekaarten met wat formules die je niet uit je hoofd hoefde te weten - dus niet alle - erop aanwezig.
Oud 19-10-2006, 18:56
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
oke vriend, overhoring: geef ons binnen 5 minuten het hele periodiek systeem der elementen, en wel uit je hoofd. Daar maak je toch zeker geen probleem van?
Oud 19-10-2006, 19:17
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef op 19-10-2006 @ 19:56 :
oke vriend, overhoring: geef ons binnen 5 minuten het hele periodiek systeem der elementen, en wel uit je hoofd. Daar maak je toch zeker geen probleem van?
Je krijgt echter meestal minimaal een week om zoiets te leren, en het periodieke systeem is echt wel binnen een week uit je hoofd te leren. Of het nuttig is, dat is een tweede, maar mogelijk is het wél.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 21:06
Verwijderd
Citaat:
Zeur niet zo, die kids hoeven echt niet het periodiek systeem te kennen of alle natuurconstantes in 12 significante cijfers (al kan ik je wel uit het hoofd vertellen dat de massa van de zon 1,9891*10^33 gram is).
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 21:07
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 18-10-2006 @ 10:08 :
Op zich vind ik het ook veel nuttiger om de formules uit je hoofd te leren, maar dan vind ik wel dat het gedurende de hele schoolperiode al zo moet zijn geweest. Dus niet dat je van alle stof uit de t/m de 5e geen formules uit je hoofd kent omdat je toen altijd wel de Binas mocht gebruiken en dat je voor het SE dan ineens geen Binas mag gebruiken.
Pedagogisch gezien heb je natuurlijk gelijk, je kan als leraar niet 'zomaar' de aanpak veranderen - dat is funest.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 21:46
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Snees schreef op 19-10-2006 @ 22:06 :
Zeur niet zo, die kids hoeven echt niet het periodiek systeem te kennen of alle natuurconstantes in 12 significante cijfers (al kan ik je wel uit het hoofd vertellen dat de massa van de zon 1,9891*10^33 gram is).
de meest gebruikte constante die weet je op een gegeven moment wel uit je hoofd als je ze vaak gebruikt, bijvoorbeeld het getal van Avogadro, en molmassa's van bijvoorbe C,H en O.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 13:42
remy476
remy476 is offline
Citaat:
pff dat hoef je niet te weten want dan krijg je een kopie van die pagina uit binas bij je pw :
Oud 20-10-2006, 14:35
Verwijderd
Citaat:
remy476 schreef op 20-10-2006 @ 14:42 :
pff dat hoef je niet te weten want dan krijg je een kopie van die pagina uit binas bij je pw :
Hoe weet jij wat TS krijgt?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 14:59
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Snees schreef op 19-10-2006 @ 22:06 :
tot hoever ken je pi uit je hoofd?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2006, 15:05
Bob der Bär
Bob der Bär is offline
Terecht. Die twee formules zijn ook zo lastig te onthouden.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 15:34
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 20-10-2006 @ 15:59 :
tot hoever ken je pi uit je hoofd?
In principe laat je die natuurlijk staan, maar als het echt moet: 6-7 decimalen (niet echt veel dus).
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 19:46
Verwijderd
Belachelijk. Je moet toch ook dergelijke dingen als dichtheid op kunnen zoeken... Gaan ze dat er dan allemaal bijgeven?

Ik kan me voorstellen dat ze dat vinden, maar dan kunnen ze beter een goede controle doen of er niet in geschreven is want daardoor kan ik me voorstellen dat er fouten gemaakt worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten