Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar 'moet' dat echt, een komma daartussen? Ik vind het niet mooi. Anyway, ik wilde even zeggen dat ik het ook heb gelezen. Doe mij de rest ook maar ![]() Verder: 'Als je weet dat het een dikke man is die midden in de nacht voor de televisie sigaren rookt, kan je zeggen dat je hem kent.' Bedoel je dat echt? Ik begrijp niet dat je iemand kent als je weet dat hij dik is. De rest van de zin stoort me niet. Laatst gewijzigd op 12-09-2006 om 17:53. |
![]() |
|
Orpheus, ik heb het nog eens nagezocht en ik kwam bij deze pagina terecht. Ik ben niet zo meer thuis in het ontleden van zinnen, maar volgens mij klopt het wel wat je zegt, met dien verstande dat het op die pagina half als een advies wordt gepresenteerd. En de zin kon ik eigenlijk prima lezen zonder komma. Ik vond die komma sowieso niet mooi staan, dus heb ik het woord 'dan' ingevoegd, zoals je kan lezen.
Porcelain, ik snap je bezwaar: die zin kan verkeerd geïnterpreteerd worden en het was mijn bedoeling niet om ook maar enig oordeel uit te spreken over dikke of dunne mensen. Ik heb 'dik' vervangen voor slonzig, dat staat beter en verhelpt het interpretatie-probleem ook, volgens mij. En Krummeltje, ik begrijp je kritiek maar dat is denk ik vooral een kwestie van smaak. Misschien worden de streepjes vervelend als er sprake is van heel veel dialoog, maar vooralsnog heb ik er zelf geen problemen mee. En hoe zou jij de eerste zin herschrijven, zodat het ritme volgens jou beter loopt? Grimm, bedankt voor het lezen, ik vind het leuk dat je het leuk vindt. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Of bedoel je dat juist? Dat hij verder inhoudsloos is en er verder niks over hem te weten valt, behalve dat hij dik/slonzig is? Volgens mij niet, want het personage heeft in dit kleine stukje verhaal al veel meer diepgang. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Edit: Menigeen vindt, zie ik ook. Laatst gewijzigd op 13-09-2006 om 20:38. |
![]() |
|
Bedankt voor het commentaar. Roosje, ik denk dat die laatste alinea vooral 'teleur stelt' omdat je denkt dat het nu allemaal opeens heel snel gaat. Dat is in feite niet echt zo, er worden alleen een tijdsprong gemaakt. Wat er die avond is gebeurd nadat de ik-figuur zei dat Leyla erg ziek is, wordt nog niet verteld. Maar daar kom ik later vast nog op terug bijv. doormiddel van een terugblik, het is niet echt mijn bedoeling om alles puur chronologisch te vertellen. En uhm ja, eigenlijk gaat alles om Leyla en ik. Het is niet voor niets de titel. Die streepjes - daar denk ik nog over na.
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Vervolg, het duurde even
Op straat passeer ik het jongetje met de skelter. Zijn vlag klettert in de wind. Hij volgt me met zijn ogen alsof ik licht geef. Kijk maar niet naar mij, hier is alles donker. Leyla woont in de straat recht tegenover ons huis. Ze wonen op de hoek. Haar kamer heeft een dakterras, maar ze is niet buiten. Het lijkt me niet gepast om na deze lange tijd zomaar achterom te lopen, dus bel ik aan. Ik zie hoe Cecilia, haar Portugeze stiefmoeder, de gang binnen schuifelt en aan het slot begint te morrelen. Ongeluk deinst niet terug voor een afgesloten deur, Cecilia. Iemand zou dat haar duidelijk moeten maken. Ze opent de deur en dompelt me in de gebroken klanken van haar stem. Wat fijn om me te zien, schoenen uit, kopje thee?, Leyla is boven, Leyla! Ze verschijnt bovenaan de pluizige trap, en ik kan de gedachte dat ziekte er anders uitziet niet bedwingen. Lange zwarte haren, fijn gevormd gezicht, geel bloesje en een half vervaalde spijkerbroek. Blote voeten. -Hoi, zeg ik. Toe nou, een glimlach, een mondhoek die omhoog krult, een teken van herkenning… Ik weet dat ik geen warm onthaal hoef te verwachten, maar erken alsjeblieft dat ik hier sta. Ik wil niet voor niets gekomen zijn. -Hoi. (geen glimlach) Kom maar boven. De trap kraakt. Ze willen me hier niet. Bob kan nu echt de hort op met zijn advies, misschien dat hij zelf dan weer eens wat aan de haak slaat. Suffe zak is het ook. In haar kamer: -Het spijt me… -En mij, zeg ik. Kunnen we niet overnieuw beginnen? Ik twijfel even of ik mijn hand uit moet steken zodat ik mezelf opnieuw kan voorstellen, maar dat vindt ze vast te dramatisch. Kijk, dan ontsnapt er toch een lachje. Ze heeft zo’n dwingende lach die je een schuldgevoel geeft als je niet teruglacht. Ze vindt het goed. Naast haar bed staat een teiltje. En dan is er toch dat besef. -Kom, zegt ze. Laten we gaan zwemmen. Laatst gewijzigd op 27-09-2006 om 15:35. |
![]() |
|
Roberto heeft een zwarte Suzuki Alto. Op lange, soezerige zomerdagen rijden we daarmee vaak ergens heen. Met wij bedoel ik de hele bende van vijf: Japie, Lucas, DJ, Roberto en ik dus. Roberto rijdt altijd: niet alleen omdat het zijn auto is, maar ook omdat hij de enige is die dat veilig kan. Alles wat Japie bestuurt verandert in een lijkwagen en de rest van ons heeft geen rijbewijs. De Suzuki is een roestig wrak, maar ondanks de voortdurende maalstroom van sarcastische opmerkingen heb ik het idee dat iedereen de auto wel mag. Behalve Lucas misschien, die blijft het een moordwapen vinden. Dat komt natuurlijk doordat hij zo lang is. Het plafond heeft geen bekleding meer en elke keer dat we over een drempel rijden slaat Lucas’ hoofd een nieuwe deuk in het dak.
Vandaag gaan we naar de Hoofdstad. DJ heet eigenlijk Dirk-Jan; niemand weet of hij DJ wordt genoemd omdat het zijn initialen zijn of omdat DJ-en zijn hobby is. Hij zelf ook niet. Vannacht mag hij draaien in een of andere impopulaire club. Die ligt zeker een uur rijden hier vandaan. Volgens ons kan dat met deze auto nooit goed gaan. Roberto lacht zonder plezier terwijl hij de achterklep opendoet en twee koffers met platen erin zet. Ik slinger er mijn tas in. Lucas staat te wachten bij de deur aan de bijrijderkant. -Instappen dames! DJ legt zijn hand op Lucas’ schouder. -Vergeet het Lucas. Je gaat niet weer voorin. -Ik ben de langste, ik heb de ruimte nodig! -Ik heb de langste dus instappen! Er wordt geduwd en gelachen en dan vouwt Lucas zich toch in de wagen. Ik neem plaats in het midden, naast mij ploft Japie neer alsof hij een gat in de bank wil slaan. Roberto start de motor. -Tijd om de atmosfeer eens goed te verzieken, roept hij naar achteren. Ik heb wel eens gehoord dat je van uitlaatgassen mooie paarse en gele tinten van krijgt in de avondlucht. Terwijl we wegscheuren kijk ik achterom. De uitlaat sleept een nevelig spoor van donkergrijze wolken door de straten. In deze auto wordt alleen Robertomuziek gespeeld, voornamelijk oldies. Fast Car van Tracy Chapman. Hij doet het erom. Laatst gewijzigd op 10-10-2006 om 01:07. |
![]() |
|
Grimm, het wordt nog wel duidelijk.
![]() Maresa, als je het topic leest kan je zien dat meer mensen zich storen aan dat streepjes-gebruik. Het is niet veel meer dan een styllistische overname uit verschillende andere boeken, ik kan er evengoed voor kiezen om met aanhalingstekens te werken. Ik heb zelf niet echt een uitgesproken voorkeur, probeerde het bij dit verhaal gewoon op deze manier (om het maar geprobeerd te hebben). |
![]() |
|
Grimm, Kerboga, bedankt.
Broeder, een aantal symptonen van schizofrenie die je direct of indirect aan vreemdgaan kan koppelen zijn: *Op een voor de ander onbegrijpelijke manier angstig of in de war zijn. *Het op een vreemde manier praten, soms met nieuwe, zelfverzonnen woorden. *Beweren te praten met en luisteren naar denkbeeldige, niet werkelijk aanwezige personen. *Verhalen ophangen over complotten of geheime organisaties en daarin soms het eigen gezin of de partner betrekken. *De hele dag in bed liggen, maar ‘s nachts door het huis spoken of in de stad ronddwalen. *Geen vrienden maken of hooguit korte oppervlakkige contacten hebben *Zeggen iemand anders te zijn. *Onzeker zijn. *Veel slaap hebben, of juist slapeloosheid. *Het idee hebben dat anderen niet te vertrouwen zijn. Porcelain, ik zou het veranderen als de limiet niet verstreken was. In mijn eigen .doc heb ik het gefixt, bedankt ![]() |
![]() |
|
*Op een voor de ander onbegrijpelijke manier angstig of in de war zijn.
"Ik was in de war, ik wist niet wat ik deed!" *Het op een vreemde manier praten, soms met nieuwe, zelfverzonnen woorden. "Appeltjeskoetsier! Je begrijpt niet wat ik zeg? Ja ik ben schizofreen, sorry. Appeltjeskoetsier! Ik ben ook vreemd gegaan. Appeltjeskoetsier!" *Beweren te praten met en luisteren naar denkbeeldige, niet werkelijk aanwezige personen. "Je stond naast het bed en zei me dat je het toestond!" *Verhalen ophangen over complotten of geheime organisaties en daarin soms het eigen gezin of de partner betrekken. "Mijn familie probeert me erin te luizen! Ze betalen haar om mij te beschuldigen van vreemdgaan!" *De hele dag in bed liggen, maar ‘s nachts door het huis spoken of in de stad ronddwalen. "Ik dwaalde door de stad en kwam iemand tegen... Zo gaan die dingen." *Geen vrienden maken of hooguit korte oppervlakkige contacten hebben "Sorry maar ik ben schizofreen, ik kan me emotioneel niet goed binden aan anderen." *Zeggen iemand anders te zijn. "Dat was ik niet. Dat was iemand anders." *Onzeker zijn. "Ik geloofde niet dat ik vreemd kon gaan." *Veel slaap hebben, of juist slapeloosheid. "Ik weet niet goed wanneer ik slaap of wakker ben, ik dacht dat het een droom was." *Het idee hebben dat anderen niet te vertrouwen zijn. "Je bent zelf vast ook vreemdgegaan." |
![]() |
|
Je hebt gelijk, ik had topic het beter door moeten lezen.
Buiten de dialogen om vind ik je verhaal prettig lezen, de schrijfstijl bevalt me. Ik merk trouwens wel spelfouten op (zoals vind met een d waar dt moet staan, ik noem maar wat) en dat belemmert me om 'lekker door te lezen'.
__________________
Now it's said.
|
![]() |
|
![]() |
Het is een leuk verhaal, maar het leest soms helemaal niet fijn weg.
Sowieso de streepjes bij de dialogen, wat al vaker is gemeld. Toch zeg ik het ook even ![]() Ik vind het ook jammer dat er opeens allerlei personages in je verhaal komen, zonder duidelijke uitleg wie het is. Vooral in je laatste stuk komen er erg veel namen. Zijn het vrienden? Familie? Je bent er niet duidelijk in. Ook valt het me op dat je soms te druk bent met je woordgebruik. Sommige woorden lijken helemaal niet op zijn plaats vergeleken met de rest van de woorden erom heen. Ik wil je graag één stukje zien. Dit geeft hopelijk een beetje aan hoe verwarrend je verhaal soms kan zijn: Leyla woont in de straat recht tegenover ons huis. Ze wonen op de hoek. Haar kamer heeft een dakterras, maar ze is niet buiten. Je begint in de zij vorm. Dan wonen er op eens meerdere mensen in het huis en háár kamer heeft een dakterras. Omdat je nog helemaal geen andere namen hebt genoemd is de meervoudsvorm in het midden totaal niet logisch. Als ik zoiets lees vraag ik me meteen af: Ze wonen? Lelya woont er toch? Er is toch verder niemand? Pas later komen we erachter dat er ook een Cecilia woont. Als laatste vraag ik me af of je je wel degelijk goed hebt laten informeren door schiezofrenie. Het zijn inderdaad symptonen van schizofrenie die je hebt. Maar de dingen die je eronder hebt gezegd, die Bob eventueel zou kunnen zeggen, kloppen niet. Schizofrenen praten niet op die manier. Schizofrenen weten meestal niet eens dat ze schizofreen zijn en het is heel moeilijk om dingen uit ze te krijgen. Mijn broer heeft last van schizofrenie en ik vind het jammer om te moeten zien hoe jij je argumenten plaatst. Zo gaat het namelijk echt niet. Wat ik daar zie is geen schizofrenie, maar borderline. Daar zit een heel groot verschil tussen. |
![]() |
||
Preaper, ik zou graag willen weten wat daar staat. Als je bedoelt dat ik nog steeds geen nieuw stukje heb geplaatst, dat klopt. I work for the corporation now, die geven mij niet zomaar vrij in de vakantie.
![]() Maresa, het zou fijn zijn als je dan een paar voorbeelden zou noemen. Sommige fouten heb ik in het bestand al veranderd, maar dat kan hier niet meer. Xandria, bedankt voor je uitvoerige commentaar. Wat betreft die streepjes blijf ik erbij dat het gewoon een stylistisch middel is, het komt niet voor niets voor in allerlei andere boeken. Omdat ik telkens een stukje plaats, kan het zijn dat het niet meteen helemaal duidelijk is wie de personages precies zijn. Maar 'de groep van vijf' en de manier van omgang doet wel aan vrienden denken, toch? Citaat:
Wat betreft het stukje dat je citeert ben ik het met je eens dat het niet helemaal netjes is, maar niet om de reden die je aanhaalde. Ik vind zelf de herhaling van wonen vervelend. Het bezwaar wat je noemt om de meervoudsvorm te gebruiken zie ik niet zo: het is toch min of meer logisch dat mensen in families samenwonen? Zoals het er staat zou ik het ook kunnen zeggen. Oh en tot slot die schizofrenie, nee daar heb ik totaal geen verstand van. Maar wat maakt het uit, Bob gebruikt die ziekte dan toch helemaal verkeerd als excuus? Het is sowieso al een fout figuur, dus als het ziektebeeld niet correspondeert met de situatie die hij aanhaalt maakt dat voor het personage niet uit, lijkt me. Bovendien dacht ik dat het wel duidelijk was dat we dat statement van Bob niet helemaal serieus moesten nemen. Die argumenten moet je maar vergeten - die verzon ik gewoon. |
![]() |
|
![]() |
Sorry Reynaert, ik had het even verkeerd begrepen en had niet door dat hij het als excuus gebruikt. Mijn fout.
Een voorbeeldje: Ik vind het cheesy maar zie Bob’s ogen glinsteren in het televisielicht. Menigeen vind het ongemakkelijk om te huilen in het bijzijn van anderen, en je moet van goeden huize komen om je reputatie te bewaren als je jankt bij een sitcom. cheesy, janken en sitcom vind ik een heel ander soort taal als bijvoorbeeld menigeen. Het is misschien een slecht voorbeeld. Ik kan ook niet precies aangeven wat ik ermee bedoel. Ik vind de woorden niet altijd mooi bij elkaar passen. Dat is meer een mening dan een feit. Families wonen inderdaad vaak samen, maar ik ken genoeg mensen die alleen wonen. Daarnaast gebruik je het woord ze (ze wonen) als een verwijswoord, maar het verwijst helemaal nergens naar. Dat schept verwarring. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Nog bedankt voor de reacties, nieuw stukje:
De club heet “Espacio”. Een knipoog naar de populaire club “Space” op Ibiza, weet DJ ons te vertellen. De tent ziet eruit alsof die verwijzing een allerlaatste wanhoopspoging van het management was. Zo van: jongens wij weten het ook niet meer, jat maar iets bij elkaar en lift mee op de populariteit van een ander. Het gebouw heeft een wat vieze fabrieksuitstraling. Espacio heeft geen achteringang, dus moeten de koffers naar de DJ-booth achterin de zaal worden gesjouwd. DJ staat naast de open kofferbak en kijkt Roberto vragend aan. -Waar wacht je nog op? Dit is een moment om in lachen uit te barsten, Roberto. -Je denkt toch niet dat ik jouw koffers naar binnen ga zeulen?, antwoordt hij. DJ slingert zijn koptelefoon hypnotisch voor Roberto heen en weer. -Kalm aan kerel, zegt Roberto terwijl hij de koptelefoon wegduwt. Je bent geen artiest. Je lift mee op de platen van een ander. En dan heb ik het nog niet eens over de slappe beats waarop jullie knikkebollend losgaan. Het is om te lachen dat je dat muziek noemt. Dit soort discussies kunnen eindeloos doordralen. Ze zeggen dat er over smaak niet te twisten valt, waarom doen we het dan toch? Ik loop vast naar binnen. Naast de hoofdzaal heeft Espacio drie andere zalen. Er is een après-ski café met een draaibar, een r&b zaal en een zaal met een cocktailbar waar vooral hippe nummers uit de jaren ’80 worden gedraaid. DJ mag zijn mainstream trance in de hoofdzaal draaien. Kijk, hij komt toch met zijn eigen koffers binnengelopen. Over een half uur gaat de club open. DJ begint een plaat af te spelen. Elke keer als hij aan een knopje draait trekt hij een moeilijk gezicht. Waarschijnlijk om de schijn van moeilijkheid hoog te houden. De rest is inmiddels ook binnen gekomen, ze hebben bier van de bar meegebracht. De diskjockey draait, wij staan er maar een beetje onnozel omheen met onze glaasjes bier. Japie probeert wat foute danspasjes uit. Als je hem erop wijst zegt hij dat het de bedoeling was, maar je weet dat hij zich er rot over voelt als hij zijn bier in één keer achterover slaat. -Het gaat echt vet worden vanavond, zegt DJ. Ik voel me verloren. |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
De Brugklas onlinedeniz | 2 | 18-02-2013 17:43 | |
Muziek |
HipHopCorner LeylaLief | 136 | 11-05-2005 13:55 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Iraans tienermeisje ter dood veroordeeld na gedwongen prostitutie Verwijderd | 500 | 29-12-2004 23:59 | |
Liefde & Relatie |
internetliefde bette4ever | 17 | 18-03-2003 09:43 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Verslag over Kubuswonigen in Rotterdam Leyla | 1 | 31-03-2001 21:54 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
CKV Filmverslag Costa Leyla | 2 | 27-03-2001 15:16 |