Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-11-2006, 16:30
l0bd0n
l0bd0n is offline
Ja, het begon allemaal met het uitzetten van mijn voeding met het 1/0 knopje op de achterkant, omdat die lawaai maakte als het lampje van mijn onboard lan knipperde. De volgende dag zet ik het 1/0 knopje weer om en..... hij gaat niet meer aan.

Ik hoorde een repeterende piep die steeds sneller ging en na een tijdje hield die op en toen, ja toen kon ik mijn computer wel aanzetten.....

Moet die voeding eerst een condensator opladen voordat hij weer aan kan ???

Hij is nu ~1.5 jaar oud.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2006, 23:17
J-roenn
J-roenn is offline
dat piepen lijkt me sowieso niet goed, maar hoe lang duurt dat zogenaamde opladen ? bij mij is het iig niet meer dan een seconde, en veel langer lijkt me ook niet normaal. welk merk voeding heb je ?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 00:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nee dat ligt niet aan de voeding. Wat wel kan is dat het batterijtje op is wat op het moederbord zit, maar dan nog zou je geen piepjes mogen horen. Ik vraag me af of beide zaken wel met elkaar te maken hebben. Ik denk eerlijk gezegd van niet.

Maar doet je PC het nu of alleen af en toe?
Oud 03-11-2006, 16:58
l0bd0n
l0bd0n is offline
Dit was de eerste keer dat het gebeurde, maar dat piepje is niet de standaard pc-speaker piep, maar rond de 12kHz die steeds hoher wordt. Het zou idd ene batterijtje kunnen zijn.

Nou, voeding voortaan maar niet meer uitzetten....
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 17:09
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
l0bd0n schreef op 03-11-2006 @ 17:58 :
Dit was de eerste keer dat het gebeurde, maar dat piepje is niet de standaard pc-speaker piep, maar rond de 12kHz die steeds hoher wordt. Het zou idd ene batterijtje kunnen zijn.

Nou, voeding voortaan maar niet meer uitzetten....
Was het een hele harde piep? Die dingen zitten namelijk vaak op videokaarten die een molex-voedingstekker nodig hebben omdat het AGP/PCI-express slot niet genoeg stroom kan leveren. Als je die niet aansluit (of stel hij is een beetje losgeschoten) dan krijg je een vrij harde piep daardoor.

Verder zou ik niet zogoed weten wat nog meer een piep kan veroorzaken. Condensatoren of mosfets misschien? Als ze niet meer lekker zijn. Zie je bij de condensatoren (die grote cylinders op je moederbord) misschien grijs/beige smurrie aan de bovenkant? Dan zijn ze gaan lekken en dan kun je stroomproblemen krijgen (wat overigens niet betekent dat de computer het gelijk niet meer doet).
Oud 03-11-2006, 18:07
l0bd0n
l0bd0n is offline
Nou zo erg zal het niet zijn (hoop ik). De piep was niet zo hard hoor. Ik hoorde hem alleen goed als ik vlak bij de computer zat.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 18:13
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
l0bd0n schreef op 03-11-2006 @ 19:07 :
Nou zo erg zal het niet zijn (hoop ik). De piep was niet zo hard hoor. Ik hoorde hem alleen goed als ik vlak bij de computer zat.
Dat van die condensatoren zou ik toch even checken dan. Komt de piep misschien ook uit je voeding? Kan ook zijn dat je voeding niet meer lekker is. En nogmaals: dat kan prima betekenen dat je PC het prima doet, maar is wel een indicatie van een op hande zijnde storing. Ik zou het iig wel onderzoeken.
Oud 03-11-2006, 22:26
l0bd0n
l0bd0n is offline
Piep komt uit de voeding, maar ik heb er geen last van als ik de computer gewoon uitzet. Ik heb er maar een keer last van gehad en dat was toen ik 's avonds de voeding had uitgezet en daarna de volgende dag 's middags weer aanzette.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 23:19
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
l0bd0n schreef op 03-11-2006 @ 23:26 :
Piep komt uit de voeding, maar ik heb er geen last van als ik de computer gewoon uitzet. Ik heb er maar een keer last van gehad en dat was toen ik 's avonds de voeding had uitgezet en daarna de volgende dag 's middags weer aanzette.
Dat kan twee dingen betekenen:

- je voeding is stervende (condensatoren, of andere onderdelen)
- je systeem vraagt (te)veel stroom van de voeding

Dat tweede kan veroorzaakt worden door kapotte condensatoren op je moederbord, waardoor je systeem opeens 300W trekt en je voeding het dus eigenlijk niet kan bijhouden. Je systeem draait waarschijnlijk wel maar dit is echt een probleem wat je moet analyseren. Ten eerste verbruikt je systeem waarschijnlijk veel meer stroom dan normaal, en ten tweede kan dit mogelijk ook (brand)gevaar opleveren.

Mijn advies aan je is dan ook om te controleren of je geen lekkende condensatoren op je moederbord hebt.
Oud 04-11-2006, 18:54
l0bd0n
l0bd0n is offline
nope, nergens lekker zure ELCO vloestof

maar naar dit artikel gelezen te hebben, ben ik toch wel wat geschokt.....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Power_Supply_Unit

toch maar een nieuwe PSU kopen, met vooruitzicht dan een liefst 550 Watt
Met citaat reageren
Oud 04-11-2006, 19:23
Enlightenment
Enlightenment is offline
Meer Watt is wel het minst belangrijke van een goede voeding.
Oud 04-11-2006, 19:52
l0bd0n
l0bd0n is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-11-2006 @ 20:23 :
Meer Watt is wel het minst belangrijke van een goede voeding.
Ja, ervoor zorgen dat er genoeg vermogen op de 12 volt rail zit
Met citaat reageren
Oud 04-11-2006, 20:38
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
l0bd0n schreef op 04-11-2006 @ 20:52 :
Ja, ervoor zorgen dat er genoeg vermogen op de 12 volt rail zit
Dat heb je met een 300W voeding ook. En de meeste PC's verbruiken in totaal niet meer dan 100W, en dus is het verbruik op de +12V-lijn nog veel lager.

Wat belangrijk is dat een voeding stabiele voltages levert, voldoende beschermingsmechanismen heeft en efficient is.
Oud 04-11-2006, 22:25
l0bd0n
l0bd0n is offline
Nou het is een 400 Watt voeding (merkloos ...) Ik geloof dat hij 350 Watt effectief is.

Specs:
AMD 64 3500+
X 800 XL
1 gb ram
2 hds (1 ide en 1 sata)
1 dvd brander
1 cd speler
1 geluidskaart

Ik heb verder nog nooit uitval gehad, dus ik geloof wel dat de voeding sterk genoeg is. Maar ik zit eigenlijk wel te denken aan een nieuwe voeding, wat zoe je me aanraden ?? Iets van Antec ?
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 15:58
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
l0bd0n schreef op 04-11-2006 @ 23:25 :
Nou het is een 400 Watt voeding (merkloos ...) Ik geloof dat hij 350 Watt effectief is.

Specs:
AMD 64 3500+
X 800 XL
1 gb ram
2 hds (1 ide en 1 sata)
1 dvd brander
1 cd speler
1 geluidskaart

Ik heb verder nog nooit uitval gehad, dus ik geloof wel dat de voeding sterk genoeg is. Maar ik zit eigenlijk wel te denken aan een nieuwe voeding, wat zoe je me aanraden ?? Iets van Antec ?
antec was altijd goed merk, maar k hoor er slechte dingen over de laatste tijd.
je kan kijken in de richting van zalman, seasonic, enermax of tagan.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 19:31
l0bd0n
l0bd0n is offline
Prijs voor een 550~600 Watt voeding zit ong, tussen de 100 euro. Is Coolermaster ook een goed merk ?

Dit ziet er best goed uit:
http://www.coolermaster-europe.com/i...AA&other_title
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 19:49
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
l0bd0n schreef op 05-11-2006 @ 20:31 :
Prijs voor een 550~600 Watt voeding zit ong, tussen de 100 euro. Is Coolermaster ook een goed merk ?

Heb je er 50 harddisks en een quad SLI opstelling dan, dat je zoveel watt nodig hebt? Als je het niet van mij wilt horen vraag het dan aan anderen: meer watt betekent beter, ofzo.
Oud 05-11-2006, 19:56
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
l0bd0n schreef op 05-11-2006 @ 20:31 :

Wat een onzin zeg. Koop gewoon een goeie 350 - 400W voeding, meer heb je echt niet nodig.
Oud 05-11-2006, 20:00
l0bd0n
l0bd0n is offline
Nee, dat is het niet, ik ben gewoon een beetje aan het zoeken. Stel dat ik ooit een SLI of Crossfire pc zal hebben, dan heb ik toch wel 500+ Watt voeding nodig ??

Klopt het ong wat er op deze site staat?
http://www.slizone.com/object/slizon..._powersupplies

En ik weet heel goed dat meer Watt helemaal niet boeit, een vriend van mij had een 400 Watt voeding en deze viel de hele tijd uit, gewisseld met een 300 Watt voeding en probleem opgelost. (de 400 Watt voeding woog ook echt 3x zo weinig als de 300 )

Het gaat om hoeveel vermogen een voeding continue geeft en het vermogen op de +12V Rail is hier het belangrijkst geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 20:08
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
l0bd0n schreef op 05-11-2006 @ 21:00 :
Nee, dat is het niet, ik ben gewoon een beetje aan het zoeken. Stel dat ik ooit een SLI of Crossfire pc zal hebben, dan heb ik toch wel 500+ Watt voeding nodig ??
Ligt eraan hoeveel de videokaarten verbruiken. Maar ook met 300W moet een SLI 7600GT opstelling prima lukken, mits de voeding ook echt goed is.
Citaat:
En ik weet heel goed dat meer Watt helemaal niet boeit, een vriend van mij had een 400 Watt voeding en deze viel de hele tijd uit, gewisseld met een 300 Watt voeding en probleem opgelost.
Dus kun je hieruit concluderen dat de Wattjes er niet zo toe doen, toch? Laat je niet gek maken door alle marketing. Meer is niet altijd beter. De echte kwaliteits-specs houden fabrikanten graag geheim; zij zijn gebaat bij het gebrek aan technisch inzicht van de consument; zodat ze zoveel mogelijk geld kunnen verdienen.
Oud 05-11-2006, 21:03
l0bd0n
l0bd0n is offline
Deze is wel handig geloof ik:
http://extreme.outervision.com/psucalculator.jsp
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 06:37
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik kom er even tussendoor Maar ik kreeg net de melding: The adapter can't be determined (oid). Ik kon vervolgens wel gewoon door, maar ik vraag me af in welk opzicht ik wat van de waarschuwing ga merken en of het kwaad kan etc.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 07:51
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 06-11-2006 @ 07:37 :
Ik kom er even tussendoor Maar ik kreeg net de melding: The adapter can't be determined (oid). Ik kon vervolgens wel gewoon door, maar ik vraag me af in welk opzicht ik wat van de waarschuwing ga merken en of het kwaad kan etc.
Waarom post je dat in dit topic, verwacht je een probleem met je voeding?

En die melding kan alles betekenen, je zult veel meer achtergrond informatie moeten geven om er wat zinnigs over te kunnen zeggen.
Reageren

Regels voor berichten