Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2006, 12:19
Verwijderd
Als laatste hadden we een columnwedstrijd, dus deze keer is het weer tijd voor een verhalenwedstrijd.

Pakken we weer een thema/opdracht/variatie/kunstgreep om het moeilijk te maken voor de schrijvers, of laten we ze verzuipen in de vrijheid van hun eigen inspiratie? Deelnemers, anonieme stemmers en argeloze voorbijgangers, geeft uw mening!

LUH-3417
Advertentie
Oud 08-11-2006, 12:27
-zen-Chris
-zen-Chris is offline
Wat als we nou alleen de proloog van een verhaal schrijven?

Dus de meest spannende, inleidende of veelbelovende manier om een verhaal te beginnen.

Is ook lekker kort.
Oud 08-11-2006, 16:15
Changshan
Changshan is offline
Hm, lijkt leuk, maar voelt ergens toch meer als een oefening dan een inzending voor een wedstrijd. Ik zou zelf iets willen sturen dat 'af' is.
Oud 08-11-2006, 17:33
Porcelain
Porcelain is offline
O ik heb ook wel een idee. Een onlogisch verschijnsel, zoals een blauw pratend konijn of een lopend huis, verwerken in een geloofwaardig verhaal. En dat ongeloofwaardige mag je dan zelf verzinnen.

Heb je wel veel vrijheid en toch een opdracht.
Oud 08-11-2006, 19:01
Changshan
Changshan is offline
Of andersom. Normaal thema in een ongeloofwaardig verhaal of een variant daarop.
Oud 08-11-2006, 21:13
Verwijderd
En dan heeft iedereen een schilderij/droom/visioen/prentenboek met een blauwe hond in zijn verhaal verwerkt. Ja, de mogelijkheden zijn eindeloos.
Oud 09-11-2006, 07:15
Sketch
Sketch is offline
Ik ben voor een hatelijke hoofdpersoon. Zo eentje waarvan je terwijl je aan het lezen bent, denkt 'oh, wat haat ik die persoon, ik hoop dat hij straks onder een auto loopt' en die je allemaal slechte dingen toewenst.
Oud 09-11-2006, 08:13
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
zuster schreef op 08-11-2006 @ 22:13 :
En dan heeft iedereen een schilderij/droom/visioen/prentenboek met een blauwe hond in zijn verhaal verwerkt. Ja, de mogelijkheden zijn eindeloos.
Ja, maar op zulke verhalen moet dan niet gestemd worden omdat er niet origineel met het thema is omgegaan, lijkt me. Dus doet niemand dat. Trouwens, een blauwe hond in een schilderij/droom/visioen/prentenboek is helemaal niet onlogisch of onwaarschijnlijk en dus kun je zo'n verhaal ook uitsluiten van de wedstrijd .

@ chanshan, het omgooien (iets logisch in een onwaarschijnlijk verhaal) lijkt me veel minder gek en ook wat minder moeilijk. Geef eens een voorbeeld?
Oud 09-11-2006, 09:50
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb een hekel aan het soort verhalen waar Porcelain het over heeft

En het begint natuurlijk wel pas als november over is hè
Oud 09-11-2006, 11:48
Verwijderd
Volgens mij is de discussie over de twee verschillende logische/onlogische verhalen ongeveer zo samen te vatten:

Iets onlogisch gebeurt in een logisch verhaal. Schoolvoorbeeld is Metamorphosis van Kafka, waarin de arme Gregor Samsa op een morgen wakker wordt als een enorme kever en zich slechts zorgen maakt over of hij op tijd op zijn werk komt. Kortom; er gebeurt iets wat niet kan, maar iedereen in het verhaal, Gregor incluis, behandelt alleen de praktische kant van de zaak, alsof het iets is wat heel normaal is.

Iets logisch gebeurt in een onlogisch verhaal. Schoolvoorbeeld is misschien Iemand, Niemand en Honderduizend van Pirandello, waarin Moscarda, naar aanleiding van een doodnormale, onschuldige opmerking van zijn vrouw, ontdekt dat zijn neus scheef staat en dat hij dat nooit door heeft gehad. Dit besef is voor Moscarda aanleiding om af te zakken in een diepe identiteitscrisis. Hij dacht dat hij iemand was, denkt na zijn scheve neus dat hij niemand meer is en ontdekt later dat hij feitelijk honderdduizend mensen tegelijk is. Het is niet echt het 'verhaal' dat onlogisch is, maar het is wel zo dat een logisch iets enorme, onlogische gevolgen heeft.

Een boek waar allebei in voorkomen is Honderd jaar Eenzaamheid van Marquez. Een doodnormaal iets als ijs wordt gezien als een groots wereldwonder, terwijl een vliegend tapijt nauwelijks het omkijken waard is.

Of zie ik het verkeerd?

LUH-3417
Oud 09-11-2006, 12:20
flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Sketch schreef op 09-11-2006 @ 08:15 :
Ik ben voor een hatelijke hoofdpersoon. Zo eentje waarvan je terwijl je aan het lezen bent, denkt 'oh, wat haat ik die persoon, ik hoop dat hij straks onder een auto loopt' en die je allemaal slechte dingen toewenst.
Mij lijkt deze heel leuk, ook omdat ik nooit zo'n verhaal geschreven heb. Ben voor deze dus!
Oud 09-11-2006, 12:24
Verwijderd
Citaat:
flyaway schreef op 09-11-2006 @ 13:20 :
Mij lijkt deze heel leuk, ook omdat ik nooit zo'n verhaal geschreven heb. Ben voor deze dus!
Mee eens
Oud 10-11-2006, 08:37
Porcelain
Porcelain is offline
Oh ik verlies hier toch altijd de strijd als ik er een ander soort thema in wil gooien. Is er gewoon niemand die surrealistichere verhalen tof vind? Zooo jammer.

LUH, dat klopt denk ik wel, wat jij zegt, vooral dat eerste voorbeeld is wel treffend. Vind jij het ook niet leuk ?
Oud 11-11-2006, 16:58
Changshan
Changshan is offline
Ja René, jij vindt het ook leuk hè?
Oud 11-11-2006, 17:45
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik vind 't leuk!
Oud 12-11-2006, 08:45
flyaway
flyaway is offline
Misschien toch beter Porcelains idee, want ik kan dr nooit tegen als een hoofdpersoon vreselijk irritant is. Ik denk dat ik de verhalen nooit zou lezen en wil niet weten of ik dat zelf kan schrijven
Oud 12-11-2006, 12:08
Verwijderd
Ik vind niks leuk, ik vind alleen polls leuk.

Als er geen nieuwe ideeën komen, zal ik er eentje maken en dan kunnen we kiezen wat we doen. Als het goed is zijn de mogelijkheden op dit moment als volgt;

-De beste proloog
-Onlogische iets in een logische verhaal
-Logisch iets in een onlogisch verhaal
-Een bijzonder hatelijke hoofdpersoon

LUH-3417
Oud 12-11-2006, 12:10
Verwijderd
Dat was ik dus. Sorry.

Trouwens, meer ideeën zijn nog steeds welkom. Vier is niet echt maximaal, zeg maar.

LUH-3417
Oud 14-11-2006, 19:08
-zen-Chris
-zen-Chris is offline
Persoonlijke openbaringen. Realisaties die een verandering in een persoon teweeg brengen. Dit mag totale fictie zijn, want dan komen waarschijnlijk de meest fantastische verzinsels boven.
Oud 14-11-2006, 19:27
Changshan
Changshan is offline
Verhalen die eindigen waar ze begonnen.
Oud 14-11-2006, 19:55
Verwijderd
Citaat:
Porcelain schreef op 10-11-2006 @ 09:37 :
Is er gewoon niemand die surrealistichere verhalen tof vind? Zooo jammer.
Ik wel.
Oud 15-11-2006, 09:36
Porcelain
Porcelain is offline
Yes .

sorry ik spam
Oud 15-11-2006, 09:52
CSN
CSN is offline
ja iets surrealistisch pleaz dan zal ik ook een poging wagen
Oud 15-11-2006, 09:58
Sketch
Sketch is offline
Jeeh voor een surrealistisch verhaal. \o/
Oud 15-11-2006, 16:25
Changshan
Changshan is offline
Een surrealistisch verhaal dat eindigt waar het begint.
Oud 16-11-2006, 18:08
flyaway
flyaway is offline
Ik heb gedroomd dat het onderwerp 'fout' was.
Geen idee hoe je dat nou kan verwerken magoed.
Net zoiets als het thema 'fout' voor een feest, dat je dus heel 'fout' gekleed gaat.
Oud 18-11-2006, 13:24
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Had ik al gezegd dat ik van gedachten veranderd was? Ik heb erover nagedacht, het kan hartstikke leuk zijn als er in een geloofwaardig verhaal iets surrealistisch gebeurt. Maar dan is het de kunst om het nog steeds geloofwaardig te houden. Want ik heb een hekel aan ongeloofwaardige verhalen. Dus misschien toch wel een uitdaging
Oud 18-11-2006, 17:50
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 18-11-2006 @ 14:24 :
Had ik al gezegd dat ik van gedachten veranderd was? Ik heb erover nagedacht, het kan hartstikke leuk zijn als er in een geloofwaardig verhaal iets surrealistisch gebeurt. Maar dan is het de kunst om het nog steeds geloofwaardig te houden. Want ik heb een hekel aan ongeloofwaardige verhalen. Dus misschien toch wel een uitdaging
Dat bedoelde ik nou precies, dat is de moeilijkheid ervan. Een blauw konijn heel logisch laten overkomen.

(hoewel ik ook absoluut geen nee zou zeggen tegen en surrealistisch, maf, op zijn kop staand verhaal)
Oud 26-11-2006, 20:59
Changshan
Changshan is offline
Ach, de beste kunstenaars in spé wijken het meest van hun opdrachten af.
Oud 29-11-2006, 00:44
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Iedereen moet zijn verhaal met dezelfde zin beginnen. (Dit moet dan wel een eenvoudige, duidelijke, maar tegelijkertijd een ambigue zin zijn.)

Of heb ik zo lang in coma gelegen dat zoiets al is gedaan?
Oud 29-11-2006, 16:39
flyaway
flyaway is offline
Misschien een verhaal naar aanleiding van een gedicht, dat je daar een woord/regel/alinea uitpikt en er wat mee doet of het totale gedicht gebruikt, ofzo?
Oud 29-11-2006, 18:50
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Poll?

Want er zijn op zich genoeg leuke ideeën, lijkt me, krijg al helemaal zin om te beginnen, dus er moest maar eens wat gebeuren
Oud 30-11-2006, 11:25
Verwijderd
Klik!

LUH-3417
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten