![]() |
|
Verwijderd
|
http://www.tweakers.net/nieuws/22289 -- Een review van 't kaartje, met bijbehorende benchmarks. Voor de luie rakkers onder ons zal ik hier een (helaas tekenend) tabelletje plaatsen -->
![]() Dat ziet er lang niet zo veelbelovend uit als hetgeen "we" "moesten" geloven. Mijn sceptische houding t.o.v. die kaart bleek (helaas) toch gegrond. Echte gamers laten 'm links liggen -- NVidia is gewoon sneller en iemand die 'm voor 2D-werk nodig heeft gaat m.i. geen 400 euro uitgeven voor een kaart, me dunkt. Tenzij die persoon specifiek die 3 monitor-functie nodig heeft, natuurlijk. Drivers, ik hoor alle Matrox-fanaten daar al op gooien. Sorry jongens, maar een kaart 2x zo snel maken zit er met drivers domweg niet in. Met andere woorden, het is (helaas) niet de NVidia-killer, en zal 't ook niet worden. I.i.g. niet lang. Net als de G400MAX. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 25-06-2002 om 22:19. |
![]() |
|
Toegeven moet je: De Parhelia heeft heel wat interessante functies aan boord. Daarmee zullen ze een grootschalig spectrum van gebruikers aanspreken.
De vraag is alleen of al die functies optimaal benut kunnen worden. Momenteel; met name door crappy drivers, waarschijnlijk nog niet. Maar wees even reeël, de kaart komt nét uit de fabriek rollen, er is nog amper getest. Ik denk dat het vooral wachten is op grootschalige vergelijkingen, gebruikerservaringen en goede drivers voor er een écht oordeel over te vellen is. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() -Desecrator
||
Citaat:
![]() Bovendien, dit is een reclame praatje, en dan moet je de zaken toch net iets mooier voorstellen dan de werkelijkheid. -Desecrator
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik wacht ook nog zeker af, maar ik denk dat 't doek redelijk snel zal vallen. Hoe vervelend ik 't ook vind; want wat meer concurrentie voor NVidia is natuurlijk nooit weg. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
heen kijk. Want als reclame waar zou zijn, dan zou mijn PC nooit vast lopen ![]() -Desecrator
||||||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het ontwerp van de Parhelia is er op gericht om in de toekomstige spellen goed te blijven presteren. Dit is bijv. te zien in de synthetische multitexturing benchmark, hier presteert de kaart beter dan een Ti4600. De vraag is echter of spellen die bij de nieuwe functies baat hebben, op tijd uitkomen om de Parhelia een groot succes te maken. Eigenlijk vind ik het een beetje jammer dat Matrox eigen chips blijft ontwikkelen. Ze hebben een mooi product met goede features, alleen is de peformance momenteel toch net iets te weinig om echt interessant te zijn. Het liefst zou ik zien dat Matrox gewoon nVidia en ATI kaartjes ging maken. Lekker het reference design overboord gooien, en zelf het board met filters maken. Dat zou voor mij de perfecte kaart zijn. Super performance en hoge kwaliteit. -Desecrator
Laatst gewijzigd op 26-06-2002 om 20:52. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik hou mijn handen hier vanaf. Ik heb een dergelijke introductie van een kaart al eerder meegemaakt, ook van Matrox (de G400 inderdaad). Op werkelijk alle gezaghebbende hardwaresites werd de G400 hartstikke goed getest, een flink stuk sneller dan de toentertijd snelste TNT2. Vooral in hogere resoluties scoorde de G400 beter vanwege het snellere SGRAM tegenover SDRAM en de mogelijkheid om behalve 16/16 en 32/32 kleur/Z-buffer ook 16/32 en 32/16 te draaien (omdat toentertijd spellen met 32-bit kleur vrijwel nooit een 32-bit Z-buffer nodig hadden).
En ook toen weer werd er gepronkt met: het gaat niet om de framerates, maar om de beeldkwaliteit bij een speelbare snelheid. Als extra feature om de beeldkwaliteit op te krikken werd EMBM geïntroduceerd (environment-mapped bumpmapping). Screenshots op alle sites, lovend commentaar, tientallen techdemo's. Dus ik heb 'm gekocht, twee jaar geleden. En wat een kutkaart zeg. De drivers zijn nooit het bètastadium ontgroeid, de performance in OpenGL-applicaties is om te huilen ondanks de TurboGL-patch van Matrox, de beeldkwaliteit is maar heel middelmatig (veel polygon seaming), zelfs in D3D worden een hoop features niet ondersteund (table fog en radial fog bijvoorbeeld) om over de missende OpenGL-extensions maar niet te spreken. En het lompste: het veelbelovende environment-mapped bumpmapping heeft welgeteld één spel opgeleverd: Expendable, een flauw top-down schietspelletje waar je binnen een week op uitgekeken bent. Niks Unreal Tournament, Deus Ex of Max Payne met vette effectmaps over te texturen heen ![]() ![]() Dus waarom zou het nu anders zijn? Pas vanaf 1280x1024, 32-bit en 4xAA presteert hij duidelijk beter dan de chips van nVidia. Maar welke idioot speelt er nu in die resolutie? De meeste gamers hebben nog altijd een 15- of 17-inch scherm thuisstaan, en spelen in 1024x768. Bij Matrox leren ze het nooit. Het gaat er niet om hoe goed een kaart kán presteren in toekomstige applicaties, het gaat erom hoe goed een kaart nú presteert. Want gamers hebben nú een snelle kaart nodig, voor de spellen die ze nú niet vloeiend kunnen draaien. Niet een kaart die misschien over een half jaar de snelste is, met instellingen die misschien niet eens gebruikt zullen worden. Dat heeft AMD ook snel ingezien met de Athlon, destijds: zij maken gewoon een chip die goed presteert in de húidige applicaties, terwijl Intel een chip maakt voor software die nog geschreven moet worden en dus op dezelfde klok 35% trager is dan een vergelijkbare Athlon. Way to go ![]() Ik blijf ver van deze kaart... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik speel (op mijn GF2 GTS) als het even kan in 1600 x 1200 @ 100Hz, maar vaak kan mijn GeForce2 het niet aan (te lage fps, niet speelbaar). Als ik met de Matrox kaart èn in 1600 x 1200 kan spelen, èn uitstekende beeldkwaliteit heb (zowel 2D als 3D), èn een hoge refreshrate heb (100 Hz of meer) zal, denk ik, de Parhelia mijn kaart worden... Tenzij er een betere komt (ATI's R300, nVidia's NV30(?)). En wanneer komt er nu een een betaaldbare (<= 500 euro) kaart die zelfs bij 2048 x 1536 op 100 Hz (of hoger) kan draaien? Ik heb niet voor niets zo'n monitor... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Op 1600x1200 gamen met een GF2GTS? Je zult wel spellen van een paar jaar oud spelen? -- Hoef je met GTA3 i.i.g. niet te proberen. |
![]() |
||
Citaat:
En wat boeit 't nou of er een oudere monitor naast je huidige monitor staat, 't is gewoon handig vind ik persoonlijk... en als je 't niet denkt te gebruiken dan pleurt je er geen monitor naast... ik denk ookj persoonlijk dat er maar weinig mensen zijn die deze kaart gaan kopen omdat ie 3 monitors kan ondersteunen...
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Open maar eens een groot, wit scherm (Internet Explorer ofzo, de about:blank). Als IK dan naar het scherm kijk, zie ik het in mijn ooghoeken flikkeren als ik op 85Hz draai; met 100Hz heb ik dit niet Citaat:
Op dit moment speel ik ook weinig 3D spelletjes (voornamelijk omdat ik geen 3D meer kan spelen ![]() Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Die 3 monitoren-ondersteuning is nou juist één van de zwaarste troeven van Matrox, denken ze zelf. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
[Centraal] Techtalk ;-) Enlightenment | 89 | 05-10-2005 14:22 | |
Software & Hardware |
[Voeding] 300W genoeg voor Athlon 64? Darko | 39 | 25-06-2004 01:22 | |
Software & Hardware |
[PC] Aankoop advies => 2d grafisch JJzD | 29 | 26-12-2003 00:25 | |