Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2002, 18:12
TMLWKY
TMLWKY is offline
Mijn theorie:

Ieder mens heeft een bepaalde liefdesbehoefte (LB) en een bepaalde liefdescapaciteit (LC).

Nu zijn er een aantal mogelijkheden voor twee partners 1 en 2:

LB1 > LC2 --> In deze situatie kan persoon 1 niet genoeg liefde geven aan persoon 2... Persoon 2 zal dus waarschijnlijk de relatie verbreken. In de tijd dat de relatie voortduurt en persoon 1 zich daarvoor inzet kan zijn LC groeien, waardoor deze (hopelijk voor hem) mogelijk op het niveau komt van de behoefte van de partner.

LB1 < LC2 --> In dit geval is er niets aan de hand.

LB1 = LC2 --> Ideale situatie

Wat vinden jullie van deze stelling? Dit systeem treedt pas in werking als de 'verliefdheid' uitgewerkt is, en het 'houden-van' begint (De relatie dus was serieuzer wordt).

Grtz,
F
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-07-2002, 18:30
Joris
Joris is offline
hmm ja, vinnik best wel een goede theorie, je moet alleen niet vergeten dat er ook andere dingen meespelen in een relatie... zoals verschil in gedrag, jaloezie etc etc...

het kan ook zijn dat al die factoren samen de liefdesbehoefte en liefdescapacieteit bepalen, als je partner bijvoorbeeld vreemdgaat, zal de Liefdesbehoefte ontzettend dalen... als deze dan nog steeds groter is als de Liefdescapaciteit, dan zou een eventuele voortzetting van de relatie mogelijk zijn. Leuke theorie, zal ik zeker meer over nadenken.

~
Oud 06-07-2002, 18:34
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
Joris-Den-2e schreef:
hmm ja, vinnik best wel een goede theorie, je moet alleen niet vergeten dat er ook andere dingen meespelen in een relatie... zoals verschil in gedrag, jaloezie etc etc...

het kan ook zijn dat al die factoren samen de liefdesbehoefte en liefdescapacieteit bepalen, als je partner bijvoorbeeld vreemdgaat, zal de Liefdesbehoefte ontzettend dalen... als deze dan nog steeds groter is als de Liefdescapaciteit, dan zou een eventuele voortzetting van de relatie mogelijk zijn. Leuke theorie, zal ik zeker meer over nadenken.

~
Als de partner vreemdgaat is dat een teken dat de partner een grote liefdesbehoefte heeft dan jij aan capaciteit hebt.

En vreemdgaan heeft geen gevolgen voor de liefdesbehoefte... Liefdesbehoefte is aangeboren en verandert niet, dat is gewoon de 'hoeveelheid' liefde die je nodig hebt.

De LC daarentegen kan door 'oefening' en ervaring groter worden. Maar jaloezie e.d. hebben met deze theorie niets te maken... Dan komt vergevingsgezindheid en tolerantie om de hoek kijken.

Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 22:38
Verwijderd
Citaat:
TMLWKY schreef:

Als de partner vreemdgaat is dat een teken dat de partner een grote liefdesbehoefte heeft dan jij aan capaciteit hebt.
Je kunt alle liefde van de wereld geven en toch kan je partner vreemdgaan.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 02:08
Joris
Joris is offline
Het was een theorie, ik dacht er hardop over na, het was niet een uitspraak...
Oud 07-07-2002, 08:54
Verwijderd
[********] Interpretation error

Citaat:
Ieder mens heeft een bepaalde liefdesbehoefte (LB) en een bepaalde liefdescapaciteit (LC).

Nu zijn er een aantal mogelijkheden voor twee partners 1 en 2:

LB1 > LC2 --> In deze situatie kan persoon 1 niet genoeg liefde geven aan persoon 2... Persoon 2 zal dus waarschijnlijk de relatie verbreken. In de tijd dat de relatie voortduurt en persoon 1 zich daarvoor inzet kan zijn LC groeien, waardoor deze (hopelijk voor hem) mogelijk op het niveau komt van de behoefte van de partner.
Let me get this right. De liefdesbehoefte van persoon 1 is groter dan de liefdescapaciteit van persoon 2? Is het dan niet zo dat persoon 2 niet genoeg liefde kan geven aan persoon 1?

Citaat:
LB1 < LC2 --> In dit geval is er niets aan de hand.
De liefdesbehoefte van persoon 1 is kleiner dan de liefdescapaciteit van persoon 2, ofwel de liefdescapaciteit van persoon 2 is groter dan de liefdesbehoefte van persoon 1.

Dit leidt in mijn optiek ertoe dat persoon 2 mogelijkerwijs te opdringerig overkomt op persoon 1, wat zeker ook niet bevorderlijk voor de relatie is.

Citaat:
LB1 = LC2 --> Ideale situatie
De liefdesbehoefte van persoon 1 is gelijk aan de liefdescapaciteit van persoon 2. Deze uitspraak alleen zegt nog niets over de relatie.

Zo kan namelijk gelden dat de liefdesbehoefte van persoon 2 groter is dan de liefdescapaciteit van persoon 1, terwijl de liefdesbehoefte van persoon 1 gelijk aan de liefdescapaciteit van persoon 2 is.

Ofwel: de liefdesbehoefte is niet gelijk aan de liefdescapaciteit van een enkeling.

Daarnaast lijkt me dit meer geschikt voor het L&R forum
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten