Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2007, 11:42
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Hallo beste DK-ers. Ik heb een theorie, en ik doe geen natuur- of scheikunde dus ik weet niet of hij ook maar ergens op slaat, maar hij is gebouwd op geconcentreerd vruchtensap; ze persen vruchten uit en halen alle vocht eruit tot alleen de natuurlijke geur-, kleur- en smaakstoffen overblijven, dit doen ze om het langer houdbaar te maken, zodat ze het over kunnen brengen naar het land van bestemming waar water en suiker wordt toegevoegd. En toen dacht ik: als ergens nou helemaal geen vocht in zit, is het dan mogelijk dat het bederft? Ik bedoel, zand bederft ook niet, en dingen blijven blijkbaar langer houdbaar als je het vocht eruit haalt, maar kan iets helemaal niet bederven als er helemaal geen vocht in zit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-05-2007, 12:20
mepsteen
mepsteen is offline
geel.
Oud 14-05-2007, 12:25
Verwijderd
Of het helemaal niet kan bederven, weet ik niet, maar het is wel héél erg lang houdbaar in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 12:36
TopDrop
TopDrop is offline
Het kan wel bederven. Net als droge rijst of macaroni uit zo'n verpakking. Het is lang houdbaar, dat wel, maar niet oneindig.
Oud 14-05-2007, 13:05
Verwijderd
Dat concentraat maken ze niet om het langer houdbaar te maken hoor, dat doen ze om het makkelijker te kunnen vervoeren. Wel is het zo dat je het concentraat makkelijker kunt pasteuriseren (minder energie nodig), waardoor het langer houdbaar wordt.

Verder bederven dingen ook wel als ze geen water bevatten, mits ze blootgesteld worden aan de buitenlucht, en ze überhaupt kunnen bederven. Ik kan me niet voorstellen dat een brok pure glucose niet bederft als je het op straat flikkert.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 13:56
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
TopDrop schreef op 14-05-2007 @ 13:36 :
Het kan wel bederven. Net als droge rijst of macaroni uit zo'n verpakking. Het is lang houdbaar, dat wel, maar niet oneindig.
shit, kan macaroni bederven?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 13:57
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-05-2007 @ 14:05 :
Dat concentraat maken ze niet om het langer houdbaar te maken hoor, dat doen ze om het makkelijker te kunnen vervoeren. Wel is het zo dat je het concentraat makkelijker kunt pasteuriseren (minder energie nodig), waardoor het langer houdbaar wordt.

Verder bederven dingen ook wel als ze geen water bevatten, mits ze blootgesteld worden aan de buitenlucht, en ze überhaupt kunnen bederven. Ik kan me niet voorstellen dat een brok pure glucose niet bederft als je het op straat flikkert.
Oh okee, ik dacht om het langer houdbaar te maken^^

En over die glucose... als je iets op straat flikkert en het gaat regenen komt er water bij en loopt mijn theorie sowieso in het water
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 14:17
Juffrouw Jansen
Juffrouw Jansen is offline
Ik heb laatst geleerd dat iets niet kan bederven, als er geen vocht in zit. maar ik weet niet of dit klopt eigenlijk. Maar cup a soup bijvoorbeeld; dat bederft ook nooit geloof ik, daar is alle vocht aan onttrokken. nouja t zal wel.

trouwens! er zitten wel meer vitamines in zo'n pak sinaasappelsap dan in een uitgeperst sinaasappeltje, omdat het zo geconcentreerd is. maarehm, welm eer suikers enzo natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 14:23
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
Juffrouw Jansen schreef op 14-05-2007 @ 15:17 :
Ik heb laatst geleerd dat iets niet kan bederven, als er geen vocht in zit. maar ik weet niet of dit klopt eigenlijk. Maar cup a soup bijvoorbeeld; dat bederft ook nooit geloof ik, daar is alle vocht aan onttrokken. nouja t zal wel.

trouwens! er zitten wel meer vitamines in zo'n pak sinaasappelsap dan in een uitgeperst sinaasappeltje, omdat het zo geconcentreerd is. maarehm, welm eer suikers enzo natuurlijk.
Dat is niet waar. Cup A Soup bederft ook! Ik weet het zeker! Ik heb het zelf gezien.

2 Meiden bij mij op school hadden hun PWS gedaan over de vitamines in sinaassappelsap.
Als je het binnen een paar uur opdrinkt is een versgeperste sinaassappelsap het gezondst (qua vitamines) terwijl als je het meer dan 1 dag bewaard sinaassappelsap van een bepaald merk het beste was. Het merk ben ik even kwijt.
Oud 14-05-2007, 14:35
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Juffrouw Jansen schreef op 14-05-2007 @ 15:17 :

vet! Zie je wel dat je nergens natuurkunde voor nodig hebt L
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 14:52
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
fizzle-fluffy schreef op 14-05-2007 @ 14:56 :
shit, kan macaroni bederven?
Er staat toch ergens een houdbaarheidsdatum op? Misschien kun je zo'n pak 2 jaar bewaren ofzo.. Maar ooit bederft het wel.
Oud 14-05-2007, 14:52
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
fizzle-fluffy schreef op 14-05-2007 @ 15:35 :
vet! Zie je wel dat je nergens natuurkunde voor nodig hebt L
Natuurkunde? Dit is meer biologie/scheikunde

edit: Is dit trouwens niet meer een Eten & Drinken topic?
Oud 14-05-2007, 15:42
Verwijderd
Citaat:
TopDrop schreef op 14-05-2007 @ 15:52 :
Er staat toch ergens een houdbaarheidsdatum op? Misschien kun je zo'n pak 2 jaar bewaren ofzo.. Maar ooit bederft het wel.
Dat er een 'tenminste houdbaar tot' datum op staat, wil niet zeggen dat het ook echt bederft. Na die datum kan het nog prima in orde zijn. (Denk bv. aan zout.)

Ik heb nog een oude hoofdband, ooit geknutseld toen ik 4 was, met daarop macaroni geplakt (en andere soorten pasta), daar is helemaal niets mee gebeurd in al die jaren. Ik denk dat als je ze zou koken, ze nog steeds goed zouden zijn (wel met een beetje lijm erop, maar verder prima).
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 15:50
Verwijderd
Ik was een paar maanden geleden in de middle of nowhere in zuid-afrika. Daar hadden ze van die pakken van vijf liter geconcentreerd spul. Door hun eigen watervoorziening konden ze er wel 100 liter gewoon sinaasappelsap ofzo van maken Af en toe gingen ze dan ook inkopen doen (100 km ofzo) en dan laadden ze het helemaal vol met die pakken, dus het was puur om niet zoveel te hoeven laden, veel handiger.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 16:33
Verwijderd
ik had laatst wel poederbouillon die al een jaar niet houdbaar was, en die stonk ook echt, heel nare zure geur, dus die was vast bedorven (heb er niet van geproefd ). Dus ik neem aan dat cup-a-soup ook kan bederven.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 21:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Overal moet een tht-datum opstaan terwijl je veel dingen daarna nog prima kan eten.
Oud 14-05-2007, 21:45
Verwijderd
goed topic

Hoe zit het eigenlijk met sigaretten, kunnen die 'bederven'?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 21:45
Bonga
Bonga is offline
Citaat:
fizzle-fluffy schreef op 14-05-2007 @ 12:42 :
Hallo beste DK-ers. Ik heb een theorie, en ik doe geen natuur- of scheikunde dus ik weet niet of hij ook maar ergens op slaat, maar hij is gebouwd op geconcentreerd vruchtensap; ze persen vruchten uit en halen alle vocht eruit tot alleen de natuurlijke geur-, kleur- en smaakstoffen overblijven, dit doen ze om het langer houdbaar te maken, zodat ze het over kunnen brengen naar het land van bestemming waar water en suiker wordt toegevoegd. En toen dacht ik: als ergens nou helemaal geen vocht in zit, is het dan mogelijk dat het bederft? Ik bedoel, zand bederft ook niet, en dingen blijven blijkbaar langer houdbaar als je het vocht eruit haalt, maar kan iets helemaal niet bederven als er helemaal geen vocht in zit?
gaat het over geconcentreerd sap of instant poeder..
Oud 14-05-2007, 21:58
Verwijderd
Citaat:
Naojan schreef op 14-05-2007 @ 22:45 :
goed topic

Ja.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 22:44
TopDrop
TopDrop is offline
Condooms kunnen ook bederven
Oud 14-05-2007, 22:47
Verwijderd
Citaat:
TopDrop schreef op 14-05-2007 @ 23:44 :
Condooms kunnen ook bederven
door het glijmiddel, want dat is vochtig.
het rubber zelf kan niet bederven neem ik aan.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 22:59
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Naojan schreef op 14-05-2007 @ 23:47 :
door het glijmiddel, want dat is vochtig.
het rubber zelf kan niet bederven neem ik aan.
Nou, heb je wel eens oude elastiekjes in je handen gehad? Die vallen helemaal uit elkaar. Dat rubber droogt uit ofzo.
Oud 15-05-2007, 08:02
Verwijderd
Ja, als een condoom niet meer 'houdbaar' is dan scheurt hij makkelijker doordat het rubber minder soepel is.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 08:08
Verwijderd
Ik snap de fipo niet.

Honing scheen het langst houdbaar te zijn ofzo.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 08:10
Kitten
Kitten is offline
Decompositie is een proces dat door microorganismen en (ten dele) de cellen van een dood organisme zelf worden uitgevoerd. Microorganismen zijn hierbij veruit het belangrijkste. Een microorganisme kan alleen leven, voeden en voortplanten in een vochtige omgeving, omdat het organisme zijn interne vochthuishouding moet bijhouden en tegelijkertijd meer zocht moet aantrekken om zich voort te kunnen planten. Met andere woorden, een compleet droog milieu is niet geschikt voor hen en er zal geen decompositie plaatsvinden.

Deze aanname is echter dat er nooit genoeg vocht is om de microorganismen te ondersteunen. Als er aan het begin nog een beetje vocht is, dan kan dit leiden tot gelimiteerde groei en lichte decompositie. Hoewel dit op zichzelf niet zo erg is, zal dit de hoeveelheid water doen toenemen in de stof en verder decompositie misschien mogelijk maken. Ik denk echter dat de microorganismen het drogen niet overleven.
Oud 17-05-2007, 00:21
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
goed topic

dankje

sigaretten drogen uit.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 00:22
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 15-05-2007 @ 09:10 :
Decompositie is een proces dat door microorganismen en (ten dele) de cellen van een dood organisme zelf worden uitgevoerd. Microorganismen zijn hierbij veruit het belangrijkste. Een microorganisme kan alleen leven, voeden en voortplanten in een vochtige omgeving, omdat het organisme zijn interne vochthuishouding moet bijhouden en tegelijkertijd meer zocht moet aantrekken om zich voort te kunnen planten. Met andere woorden, een compleet droog milieu is niet geschikt voor hen en er zal geen decompositie plaatsvinden.

Deze aanname is echter dat er nooit genoeg vocht is om de microorganismen te ondersteunen. Als er aan het begin nog een beetje vocht is, dan kan dit leiden tot gelimiteerde groei en lichte decompositie. Hoewel dit op zichzelf niet zo erg is, zal dit de hoeveelheid water doen toenemen in de stof en verder decompositie misschien mogelijk maken. Ik denk echter dat de microorganismen het drogen niet overleven.
en nu in het nederlands?
sorry, ik ben een beetje slaperig en ik snap echt die ingewikkelde termen niet
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 01:13
Roos
Roos is offline
Citaat:
fizzle-fluffy schreef op 17-05-2007 @ 01:22 :
en nu in het nederlands?
sorry, ik ben een beetje slaperig en ik snap echt die ingewikkelde termen niet
Als er 0 water in zit, zal iets niet bederven. Maar als er een heeeeeel klein beetje water in zit, kan het wel bederven, maar de kans is klein.
Oud 17-05-2007, 13:05
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Roos schreef op 17-05-2007 @ 02:13 :
Als er 0 water in zit, zal iets niet bederven. Maar als er een heeeeeel klein beetje water in zit, kan het wel bederven, maar de kans is klein.
ooh ok
en in geconcentreerd vruchtensap zit er een klein beetje water in, terwijl in instantpoeder geen water zit?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 13:44
Juffrouw Jansen
Juffrouw Jansen is offline
Ja, in cup a soup zit toch 0 water?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 14:34
Verwijderd
Citaat:
Juffrouw Jansen schreef op 17-05-2007 @ 14:44 :
Ja, in cup a soup zit toch 0 water?
Dat zou ik ook zeggen, maar kennelijk zit er toch nog een heeeeel klein beetje water in
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 16:02
Verwijderd
Citaat:
goed topic

Zeker.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 16:13
Bonga
Bonga is offline
Citaat:
Roos schreef op 17-05-2007 @ 02:13 :
bederven is trouwens wel een kenmerk van organische stoffen.. ik heb tenminste nog nooit bedorven zout gezien..
Reageren

Regels voor berichten