Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2007, 16:58
Bongalientje
Bongalientje is offline
Hoe kan het dat saddam hoessein ter dood veroordeeld wordt door een macht die hij niet erkent?

Hoe kan het dat de ene macht machtiger is dan een andere

hoeveel macht over je zelf kun je verliezen?

Waarom houdt iedereen zich netjes aan wetten ook al zijn ze het er niet mee eens?

Hoeveel macht geeft iemand weg?

zijn er mensen met een reactie?

Laatst gewijzigd op 07-01-2007 om 17:13.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2007, 17:15
Verwijderd
1.Hoe kan het dat saddam hoessein ter dood veroordeeld wordt door een macht die hij niet erkent?

2.Hoe kan het dat de ene macht machtiger is dan een andere

3.hoeveel macht over je zelf kun je verliezen?

4.Waarom houdt iedereen zich netjes aan wetten ook al zijn ze het er niet mee eens?

5.Hoeveel macht geeft iemand weg?

2, 3, 5: definieer "macht".
1: hij was gevangen.
4: omdat ze bang zijn voor vervolging en/of door sociale druk.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 17:36
Bongalientje
Bongalientje is offline
235
macht is het vermogen tot handelen.

1 dus als kanibalen mij vangen en opeten dan is dat goed..? want ik ben gevangen en volgens hun wetten mogen ze mij zonder reden opeten?

4 *denk* hmm..
Oud 07-01-2007, 17:49
Hourglass
Hourglass is offline
Citaat:
kunst schreef op 07-01-2007 @ 17:58 :
Hoe kan het dat saddam hoessein ter dood veroordeeld wordt door een macht die hij niet erkent?
Omdat die macht er nou een maal is.

Dat hangt er van af hoeveel macht andere mensen weggeven van hunzelf aan de "grotere" macht

Alles

Waarom houdt iedereen zich netjes aan wetten ook al zijn ze het er niet mee eens?

Uit angst

een gemiddeld persoon geeft bijna al zijn / haar macht weg, op enkele excentriekelingen na.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 18:01
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
kunst schreef op 07-01-2007 @ 18:36 :
235
Nee, macht is de mogelijkheid om anderen, tegen hun wil in, te bewegen tot handelen.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 18:23
Verwijderd
1.Hoe kan het dat saddam hoessein ter dood veroordeeld wordt door een macht die hij niet erkent?

2.Hoe kan het dat de ene macht machtiger is dan een andere

3.hoeveel macht over je zelf kun je verliezen?

4.Waarom houdt iedereen zich netjes aan wetten ook al zijn ze het er niet mee eens?

5.Hoeveel macht geeft iemand weg?
-------------------------------------------

1. Ik denk niet dat je macht hoef te erkennen om er door beïnvloed te worden. Macht = het vermogen om je wil op anderen op te leggen zelfs al is dit tegen hun eigen wil.
2. Meer of minder vermogen
3. Macht over jezelf verliezen? Wat is überhaupt persoonlijke macht?
4. Sociale controle
5. ....
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 18:59
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
Hourglass schreef op 07-01-2007 @ 18:49 :Hoe kan het dat saddam hoessein ter dood veroordeeld wordt door een macht die hij niet erkent?
Omdat die macht er nou een maal is.

Uit angst
dus als hier een stel kanibalen llopen die zeggen dat alle meisjes met een rood shirt vandaag opgegeten mogen worden en ze eten mij op, (rood shirt) dan kan dat zomaar omdat die macht er nou eenmaal is?

hoe angstig ben jij als je een boete krijgt?
Oud 07-01-2007, 19:31
Verwijderd
Citaat:
Hoe kan het dat saddam hoessein ter dood veroordeeld wordt door een macht die hij niet erkent? Omdat hij als misdadiger/moordenaar/wrede dictator, of hoe je hem ook wilt noemen, niks meer te zeggen had doordat er een hogere macht was.

Door geld, en afkomst.

In principe alles.

Waarom houdt iedereen zich netjes aan wetten ook al zijn ze het er niet mee eens? Idd uit angst, en mensen hebben normen en waarden geleerd waar ze zich aan houden.

Veel, want wij zijn immers geen dictators. Dus hebben wij wel eens macht.. kun je het wel macht noemen.

Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 21:19
Verwijderd
Citaat:
kunst schreef op 07-01-2007 @ 18:36 :
235
En hoe meet je dat kwantitatief? Want anders kan ik je vragen alsnog niet beantwoorden. Anders gezegd: wat is 'veel' macht, en wat is 'weinig'?
Citaat:
1 dus als kanibalen mij vangen en opeten dan is dat goed..? want ik ben gevangen en volgens hun wetten mogen ze mij zonder reden opeten?
Nee, je had het zelf ook niet over goed of slecht. Je vroeg alleen hoe het kon. Het lijkt mij persoonlijk een nogal loos criterium om erkenning te zien als waardering van een rechtssysteem - moet een misdadiger vrij blijven rondlopen als hij wetten niet erkent?
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 21:29
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
kunst schreef op 07-01-2007 @ 19:59 :
dus als hier een stel kanibalen llopen die zeggen dat alle meisjes met een rood shirt vandaag opgegeten mogen worden en ze eten mij op, (rood shirt) dan kan dat zomaar omdat die macht er nou eenmaal is?
Waarom denk je dat we een leger onderhouden? Omdat dat anders inderdaad kan.

Koppensnellers lagen er ook niet echt wakker van dat het misschien een beetje lullig is om mensen te onthoofden om een trofeën te komen. Toch duurde het voort tot een macht van buiten, historisch gezien veelal een koloniserende mogendheid, het uit kon bannen, en dat ook door weinig anders dan dat iedereen die toch koppen ging snellen kon rekenen op actie van het leger van het koloniserende land.

Wat dat betreft is 'goed' of 'acceptabel' weinig anders dan de som van wat de mensen vinden en wat de 'powers that be' (lees: legers, dictators etc) toelaten.
Oud 08-01-2007, 15:08
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-01-2007 @ 22:19 :
Nee, je had het zelf ook niet over goed of slecht. Je vroeg alleen hoe het kon. Het lijkt mij persoonlijk een nogal loos criterium om erkenning te zien als waardering van een rechtssysteem - moet een misdadiger vrij blijven rondlopen als hij wetten niet erkent? [/B]
daar wil ik ongeveer heen,..., waarom erken jij de wetten zoals ze hier zijn?

je bent het vast niet met elke wet eens?
Oud 08-01-2007, 15:12
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
kunst schreef op 08-01-2007 @ 16:08 :
Omdat ik anders problemen krijg en mogelijk de bak in draai.

Dat ik in mijn meningsuiting gediscrimineerd wordt bij wet zal ik bij gebrek aan genoeg invloed om het te veranderen voor lief moeten nemen.
Oud 08-01-2007, 15:21
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-01-2007 @ 16:12 :
Omdat ik anders problemen krijg en mogelijk de bak in draai.

Dat ik in mijn meningsuiting gediscrimineerd wordt bij wet zal ik bij gebrek aan genoeg invloed om het te veranderen voor lief moeten nemen.
maar dat is toch raar..
als belgie ineens al jou normen en waarden neemt als wetten.. zou je dan verhuizen?
Oud 08-01-2007, 15:42
Verwijderd
Citaat:
kunst schreef op 08-01-2007 @ 16:08 :

je bent het vast niet met elke wet eens?
Ik ben het niet met alle wetten eens, nee, als dat is wat je met erkenning bedoelt. Ik hou me ook niet aan alle wetten, dat ligt aan mijn eigen normen en de pakkans bij het niet navolgen van de specifieke wet, zoals dat naar ik aanneem voor de meeste mensen geldt.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 15:51
Verwijderd
je kan wel heel hard schreeuwen dat je een macht of op rood geilende kannibaal niet erkent, maar als deze je doodmaakt ben je toch echt dood
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 15:54
perfectme
perfectme is offline
Gedood worden en gezag erkennen heeft niets met elkaar te maken.

Wetten zijn goede wetten als ze afdwingbaar zijn dmv sancties.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 17:18
Bongalientje
Bongalientje is offline
dus als ik heel consequent ben en iedereen die een rode hoed opzet bij mij op school sla.. dan is het consequent en navolgbaar..

maarruhmm k denk niet dat mensen mij als machtig zien dan.. macht over de rode hoedjes ofzo.. en dat ik opgepakt wordt door een grotere macht..

dus dat is geen macht maar mijn regel is wel afdwingbaar door sancties..!!
Oud 08-01-2007, 17:21
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
perfectme schreef op 07-01-2007 @ 19:01 :
Nee, macht is de mogelijkheid om anderen, tegen hun wil in, te bewegen tot handelen.
Niet alleen dat. Macht is veel meer.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 17:21
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 08-01-2007 @ 18:21 :
eens macht is meer..
maar wat is macht dan?
Oud 08-01-2007, 17:53
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 08-01-2007 @ 18:21 :
Ja, macht is sociaal e.d., ik weet het.

Je hebt dan wel macht, maar nog geen autoriteit hé.

En hoe wil je hier eigenlijk over discussiëren? Je moet eerst aflijnen hoe je macht ziet.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 07:38
Verwijderd
macht (de ~)
1 mogelijkheid om dingen te laten gebeuren zoals men wil
2 (~en) persoon of groep die de heerschappij heeft op een bepaald gebied
3 (~en) vermogen om iets te doen, te beïnvloeden
4 (~en) mogendheid
5 (~en) [wisk.] product van gelijke factoren => graad
6 grote hoeveelheid => hoop

macht·heb·ber (de ~ (m.), ~s)
1 met macht bekleed persoon => potestaat
2 gemachtigde

mach·tig (bn.)
1 indrukwekkend, imposant
2 [inf.] heerlijk, geweldig
3 (van spijzen) zwaar op de maag liggend => dat staat in de maag, voedzaam
4 (van personen, volkeren enz.) veel macht hebbend => invloedrijk, veelvermogend

www.vandale.nl
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 08:06
perfectme
perfectme is offline
En dan nog de sociologische definities etc.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 08:34
Verwijderd
maar die staan nergens kant en klaar natuurlijk
http://www.rationelepolitiek.nl/acht...g_en_macht.htm

ik dacht: ik geef een beginnetje. in principe geven zelfs deze definities al genoeg stof tot nadenken/discussie

beinvloeding en vermogendheid vind ik ... ehm... machtige termen
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 17:34
BlackWolf
BlackWolf is offline
Macht is anderen dingen laten doen voor je eigen bestwil, of dingen kunnen dat anderen niet kunnen ten koste van de anderen. Controle (als in besturing) dus.

Maar goed. In deze tijd is macht gewoon geld. Degene die de olie of het meeste geld heeft, heeft controle/macht over de wereld.
Oud 11-01-2007, 18:14
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 11-01-2007 @ 18:34 :
Macht is anderen dingen laten doen voor je eigen bestwil, of dingen kunnen dat anderen niet kunnen ten koste van de anderen. Controle (als in besturing) dus.

Maar goed. In deze tijd is macht gewoon geld. Degene die de olie of het meeste geld heeft, heeft controle/macht over de wereld.
wat jij beschrijft is geen macht
maar machtmisbruik>..! dat is niet het zelfde...

en het gaat niet om wereldsemacht
maar om het filosofische begrip macht..
Oud 11-01-2007, 18:25
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
kunst schreef op 11-01-2007 @ 19:14 :

Maar geef dan zelf eens een definitie van macht, want gewoon willekeurig definities aanhalen kan iedereen wel.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 15:49
Verwijderd
degene met de meeste bronnen (bv geld), connecties (president van een land) of die de meeste angst inboezemt (combinatie van voorgaande twee) is in de huidige maatschappij degene met de meeste macht.
of dat nu goed of slecht is maakt eigenlijk niet uit. het is gewoon zo.
wat wel zo is, is dat mensen zichzelf ook kunnen organiseren onder het mom van strength in numbers. veel mensen met allemaal relatief weinig macht kunnen zo toch een machtig instrument vormen en macht uitoefenen op de machthebbers.

ergo; in theorie kun je macht krijgen en macht hebben, maar als je niet in het juiste nest ben geboren moet je er wel wat meer moeite voor doen
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 01:20
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
kunst schreef op 11-01-2007 @ 19:14 :

Geef mij dan eens een voorbeeld van macht waarbij er geen andere mensen (of eventueel dieren of wezens of wat voor levend ding dan ook) in voorkomen. Dat kan gewoon niet. Ik gaf alleen die voorbeelden omdat die zowat algemeen bekend zijn. Met macht kun je anderen gewoon beïnvloeden, het maakt niet uit of het nou misbruik of goed "bedoeld" is. Het gaat erom dat je degene beïnvloed zoals jij het zelf wilt. Dát is macht.
Oud 13-01-2007, 09:47
perfectme
perfectme is offline
Macht is sociaal. Zonder sociale structuur geen macht.

Verder is deze discussie echt niet boeiend, want iedereen kan hier zijn definitie geven, maar ze komen allemaal op hetzelfde neer.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 14:42
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:

Saddam erkent Amerika misschien niet, maar dankzij Amerika is hij wel aan de macht gekomen in Irak. Dat vergeet de media nog wel eens......
Oud 13-01-2007, 23:05
bertje binkie
bertje binkie is offline
Citaat:

hoort dit niet op het poezie forum?
Oud 15-01-2007, 15:19
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 13-01-2007 @ 02:20 :
Geef mij dan eens een voorbeeld van macht waarbij er geen andere mensen (of eventueel dieren of wezens of wat voor levend ding dan ook) in voorkomen. Dat kan gewoon niet. Ik gaf alleen die voorbeelden omdat die zowat algemeen bekend zijn. Met macht kun je anderen gewoon beïnvloeden, het maakt niet uit of het nou misbruik of goed "bedoeld" is. Het gaat erom dat je degene beïnvloed zoals jij het zelf wilt. Dát is macht.
macht hoeft toch niet altijd negatief te zijn?

ik ben blij dat mensen mij verplichten dingen te doen, anders zou ik hopeloos ronddwalen
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:

ik ben blij dat mensen mij verplichten dingen te doen, anders zou ik hopeloos ronddwalen
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:

Oud 19-01-2007, 18:36
Verwijderd
" Macht is alle redenen wat we kunnen hebben, om te doden.''
Dit komt uit Schinderslist ( Film woII). Iig zou dachten de duitsers dus vroeger over macht.. Wou ik er even bij vermelden
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 10:49
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
kunst schreef op 15-01-2007 @ 16:19 :

Nee dat zeg ik ook niet. Maar meestal wordt het wel misbruikt helaas. Komt gewoon omdat macht verleidelijk is.
Oud 20-01-2007, 15:46
Dinalfos
Dinalfos is offline
Jij hebt het volgens mij nu over een heel specifiek soort macht.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 16:44
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Queasy schreef op 19-01-2007 @ 19:36 :
" Macht is alle redenen wat we kunnen hebben, om te doden.''
Dit komt uit Schinderslist ( Film woII). Iig zou dachten de duitsers dus vroeger over macht.. Wou ik er even bij vermelden
Hoe simplistisch en negatief is die definitie zeg.

Ga eerder voor iets algemeners dat meerder vormen van macht kan dekken.

Macht is de som van alle mogelijkheden om onze doelen te bereiken.
Oud 20-01-2007, 17:27
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 20-01-2007 @ 17:44 :

Toch zorgt een teveel aan macht vaak voor problemen en grootheidswaanzin.
Oud 20-01-2007, 18:09
juno
juno is offline
Macht is de mogelijkheid om te doen wat je wilt zonder daarvoor gecorrigeerd te kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 18:17
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 20-01-2007 @ 18:27 :
Toch zorgt een teveel aan macht vaak voor problemen en grootheidswaanzin.
Dus?
Oud 20-01-2007, 18:38
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 20-01-2007 @ 19:17 :
Dus?
Macht is niet altijd even positief. Het kan mensen corrupt maken.
Oud 20-01-2007, 18:41
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 20-01-2007 @ 19:38 :
Macht is niet altijd even positief. Het kan mensen corrupt maken.
Dus? Ik zie niet hoe dat slaat op mijn definitie, of hoe het de definitie die ik bekritiseerde minder slecht maakt.
Oud 20-01-2007, 18:47
wolvin_26
wolvin_26 is offline
"Macht is de som van alle mogelijkheden om onze doelen te bereiken." Maar wat zijn onze doelen?

Macht is de som van alle mogelijkheden om onze kwade of goede doelen te bereiken. Vind ik een betere definitie.
Oud 21-01-2007, 11:27
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 20-01-2007 @ 19:47 :
"Macht is de som van alle mogelijkheden om onze doelen te bereiken." Maar wat zijn onze doelen?

Macht is de som van alle mogelijkheden om onze kwade of goede doelen te bereiken. Vind ik een betere definitie.
als jij alle doelen verdeeld in kwaad en goed heb je als nog alle doelen??...

het maatk toch niet uit wat de doelen zijn, hij heeft het over ALLE doelen
Oud 21-01-2007, 16:38
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 20-01-2007 @ 17:44 :

Ik bedoelde er ook niet mee te zeggen, dat dat mijn defenitie is van macht Bij lange na niet..
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 16:45
RepsaJ Neretgun
RepsaJ Neretgun is offline
Mijn definitie voor macht is;

"het iemand iets laten doen volgens jou wil"

Iemand hoeft niet tegen of met deze wil te zijn als hij het maar doet.

En er zijn natuurlijk ook soorden macht.

- Respectievelijke macht.
- Dwingende macht.
- Onwetende macht.

Ik denk dat ik niet hoeft uit teleggen hoe dat werkt
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 16:49
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
RepsaJ Neretgun schreef op 21-01-2007 @ 17:45 :
Mijn definitie voor macht is;

"het iemand iets laten doen volgens jou wil"

Iemand hoeft niet tegen of met deze wil te zijn als hij het maar doet.

En er zijn natuurlijk ook soorden macht.

- Respectievelijke macht.
- Dwingende macht.
- Onwetende macht.

Ik denk dat ik niet hoeft uit teleggen hoe dat werkt
Geef maar eens voorbeelden van die drie

Zoals ik al hoger heb gezegd, zal iedereen uitkomen bij dezelfde definitie van macht.
Een kenmerk van macht is dat het sociaal is.
Macht vormt de basis voor autoriteit en maakt het mogelijk dwang uit te oefenen.

Kan de TS nu eens afkomen met een definitie?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 16:52
RepsaJ Neretgun
RepsaJ Neretgun is offline
Citaat:
perfectme schreef op 21-01-2007 @ 17:49 :
Geef maar eens voorbeelden van die drie

Zoals ik al hoger heb gezegd, zal iedereen uitkomen bij dezelfde definitie van macht.
Een kenmerk van macht is dat het sociaal is.
Macht vormt de basis voor autoriteit en maakt het mogelijk dwang uit te oefenen.

Kan de TS nu eens afkomen met een definitie?
Respectievelijke macht
Als ik aan jou vraag aan tafel of je de melk aan me wilt aangeven. Je vind me aardig en je respecteerd me.

Dwingende macht
Doe iets of ik schiet je helemaal neer

Onwetende macht
Doe iets, het is goed wat je doet. Je weet dat toch zelf wel. Als je dat doet ben je goed bezig. terwijl je zelf niet weet waar je mee bezig bent
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 17:04
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
RepsaJ Neretgun schreef op 21-01-2007 @ 17:52 :
Respectievelijke macht
Als ik aan jou vraag aan tafel of je de melk aan me wilt aangeven. Je vind me aardig en je respecteerd me.

Dwingende macht
Doe iets of ik schiet je helemaal neer

Onwetende macht
Doe iets, het is goed wat je doet. Je weet dat toch zelf wel. Als je dat doet ben je goed bezig. terwijl je zelf niet weet waar je mee bezig bent
Het eerste is geen macht, maar berust op de verwachting dat jij dan dat ook zal doen.

Bij het tweede beschrijf je dwang, maar dwang kan pas uitgeoefend worden wanneer je macht hebt. Je verwart oorzaak en gevolg.

Bij het derde zeg je dat je niet weet wat je doet terwijl je handelt, maar een kenmerk van macht is dat je tegen je wil in kan bewogen worden tot handelen. En bewustzijn is een essentieel kenmerk van handelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten