Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het is tegelijkertijd een grote gok, je weet namelijk niet of het goed gaat komen. Wij kunnen (gelukkig) niet in de toekomst kijken. Het is eigenlijk vrij logisch. ![]() Aan de andere kant probeer je de ander positief te beinvloeden wat erg belangrijk is voor de oplossing van het probleem. Eigenlijk is de vraag: 'hoe gaat het?' ook zoiets waar ik me over kan verbazen. Die vraag wordt tegenwoordig als groet of iets dergelijks gebruikt. Het antwoord is altijd 'goed!' Tenminste dat antwoord is de norm geworden, wij verwachten en we gaan ervan uit dat degene 'goed!' zegt. Het is al zo vanzelfsprekend dat men niet eens geinteresseerd is in het antwoord. Je moet eens zeggen dat het niet goed gaat, dan kijkt men je verbaast aan. (of ze horen het niet eens, want het antwoord op deze vraag is totaal niet boeiend.) Het antwoord op deze vraag is normaal gesproken 'goed'. Het gaat automatisch, net zo automatisch als het 'au' roepen bij pijn. Toch betekend dit antwoord meestal niet goed, maar: het gaat gewoon net als altijd, (of in de geest van: hetzelfde als gisteren.) Als het eccht goed gaat krijg je niet alleen maar 'goed' te horen maar ook uitleg, en als het minder goed gaat ook. Eigenlijk best vreemd zulke gewoontes. Door deze (bijna verplichte) vraag wil je laten merken dat je geinteresseerd bent in de ander, maar het is zo standaard vraag dat je hiermee geen interesse meer kan tonen. Als het niet goed gaat met iemand is het de gewoonte om te zeggen dat het wel goed komt en dat het op zn pootjes terecht komt. Is het uit verplichting en gewoonte of ben je echt geinteresseerd in de ander, en wil je de ander helpen? Dat is het punt waar het om draait!
||
Citaat:
Het is waar dat mensen raar kijken als je 'nee' antwoordt op een in hun ogen retorische vraag, en dat is dan ook precies wat ik doe. Als iemand mij vraagt hoe het gaat, dan zeg ik gewoon precies hoe het gaat, niet zo goed dus. Of diegene luistert of niet maakt me niet zoveel uit. Het moge duidelijk zijn dat dat niet altijd een even "leuke sfeer" creëert, maar ik geef liever een oprecht antwoord dan mee te doen met die oppervlakkige gewoontes en dwaasheden. Dwaasheden ja. Mooi woord. Via msn krijg ik nog wel eens een 'alles lekker?' toegeworpen, en dat is nog wel de vervelendste. Moeilijke vraag ook, want je hebt twee keuzes: - makkelijk en oppervlakkig reageren om zo "sociaal" te zijn. - oprecht en eerlijk reageren met als mogelijk gevolg een lang gesprek waar jij of de ander geen zin in heeft, of als ander gevolg een stilzwijgen van de andere kant omdat je hem/haar 'Nee' antwoordde. Of iets dergelijks... Maarja, het is jouw wereld, en jij maakt het verschil. Vraag het zelf oprecht, en misschien beginnen mensen dan te denken. Dit is trouwens niet het onderwerp...
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En op den duur vóel je je ook weer goed, omdat je een bepaalde fase bent door gegaan van bijvoorbeeld rouw, zo'n fase maakt je sterker. Als je terminaal ziek bent kan het ook weer goed komen, bijvoorbeeld door vrede te sluiten met het feit dat je zal sterven. Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat je je niet slécht mag voelen. Dat hoort er bij. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Alles wat gebeurt, is goed, want het had niet anders kunnen gebeuren. Natuurlijk is het vreselijk als je verkracht bent, maar als het gebeurd is, dan is het gebeurd, en je kunt er niets meer aan doen. Het enige wat je kunt, is accepteren dat het gebeurd is en dat jij nog steeds jijzelf bent, en de wereld nog steeds de wereld, en dat is allemaal precies zoals het hoort te zijn. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld langdurige mishandeling. Wederom, natuurlijk is het vreselijk als het je overkomt, maar je kunt er alleen wat aan doen als het gebeurt. Als je het moet ondergaan (omdat je niet sterk genoeg bent om je te bevrijden, of omdat je te bang bent, waarom dan ook), dan is dat goed, omdat je op dat moment niets anders kunt doen. Natuurlijk is het niet fijn, niet iets wat je wilt, maar je kunt nu niets anders. En achteraf is het enige wat je kunt, accepteren dat het nu eenmaal gebeurd is. Dat betekent niet dat je diegene niet moet aangeven of er niet over moet praten, maar wel dat je nóóit fatsoenlijk verder kunt met je leven als je niet accepteert dat het niet anders had kunnen zijn, en dat het dus goed was. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld kanker. Natuurlijk is het erg als je verteld wordt dat je binnen twee jaar zult sterven. Maar wanneer zul je een betere twee jaar hebben, als je accepteert dat je waarschijnlijk sterft en er vrede mee hebt, of als je continu denkt "Dit mag niet gebeuren, dit kan niet gebeuren?" Wederom, dat betekent niet dat je niet moet proberen om toch beter te worden, maar je zult waarschijnlijk heel wat meer succes hebben en een prettiger leven leiden als je accepteert dat wat gebeurt, niet anders had kunnen zijn. Het heeft absoluut geen zin om tegen de realiteit te vechten, want dat verlies je altijd. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Weerwolfspel #47, deel 2. Verwijderd | 307 | 22-05-2008 21:29 | |
De Kantine |
Kijk in mijn toekomst! trophus | 230 | 08-04-2008 14:10 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: Sari Ieke | 0 | 02-04-2005 23:53 | |
Verhalen & Gedichten |
verhaaltje: de Big Mistake Bumpie | 9 | 09-03-2005 17:13 | |
Psychologie |
Het Leven James Stenbeck | 79 | 20-08-2004 15:17 | |
ARTistiek |
Sprookje (commentaar graag en meebiewil iemand er eentekeningbijmaken?) maf fluitketeltje | 9 | 01-03-2002 17:37 |