Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-01-2007, 14:35
Die Happy
Die Happy is offline
Ik weet niet of het hier thuis hoort, zo niet verplaats het maar ;-).

Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder (en ik ook) wil graag dat mijn achternaam de meisjesnaam van mijn moeder wordt (het is nu de achternaam van mijn vader).

Nou ben ik een beetje een het googlen geweest en zag dat er veel regels aan verbonden zijn, maar kan er niet echt wijs uit worden. Vooral niet omdat mijn moeder mij verteld heeft dat mijn stiefzus (of halfzus ik weet die verbanden niet zo, iig de dochter van mijn vader uit een huwelijk voor mijn moeder) wel haar achternaam heeft laten veranderen.

Iemand die hier toevallig een beetje verstand van heeft en weet hoe het zit met de regels en de kosten ?(het lijkt mij namelijk tamelijk duur)
Oud 09-01-2007, 14:40
Verwijderd
ik heb toevallig laatst daar een stuk over gelezen op postbus 51...

www.postbus51.nl

zoek: naamswijziging of achternaam wijzigen
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 16:36
amor
amor is offline
In jou geval moet het gewoon kunnen en het lijkt me raar als ze je verzoek zullen afwijzen. Ik ken meerdere mensen die later de naam van hun moeder hebben aangenomen omdat de ouders gescheiden zijn. Als ik de website van postbus 51 zo doorlees kost het je of 390 euro of 110.
Ik heb 2 achternamen 1 spaanse van mijn vader en daarachter de nederlandse van mijn moeder. Ik vind de combinatie echter verschrikkelijk en ik zou mn tweede achternaam graag veranderen. Zou het liefst gewoon de tweede achternaam van mijn vader aannemen. Hier staat echter niks over op de website, denk ook niet dat deze situatie vaak voorkomt. Maar wat ik me afvraag.. Moet je echt alles laten veranderen zoals diploma´s etc? Heb ik tenminste een keer gehoord. Is er iemand die daar misschien meer vanaf weet?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 17:26
Nona
Nona is offline
Gevonden.
Volgens deze regels ligt het er een beetje aan of je meerderjarig was toen je ouders gescheiden zijn. Was je dat wel is het niet mogelijk, was je nog minderjarig dan kan het wel.
Oud 09-01-2007, 17:43
phink
phink is offline
Ik heb ook sinds 'n jaar of...8 de achternaam van mijn moeder. Ik zal haar nog eens precies vragen hoe dit in z'n werk ging, wat ik wel weet is dat het echt 'n aantal jaar heeft geduurd voordat het rond was, en het ook bij bijvoorbeeld je bank was doorgevoerd... Maar ik zal het morgen nog even vragen!
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 19:33
Poepkind
Poepkind is offline
het kan wel, maar ik weet niet hoe. Mijn oma heeft haar achternaam al 2x laten veranderen.
Oud 10-01-2007, 15:52
Die Happy
Die Happy is offline
Citaat:
phink schreef op 09-01-2007 @ 18:43 :
Ik heb ook sinds 'n jaar of...8 de achternaam van mijn moeder. Ik zal haar nog eens precies vragen hoe dit in z'n werk ging, wat ik wel weet is dat het echt 'n aantal jaar heeft geduurd voordat het rond was, en het ook bij bijvoorbeeld je bank was doorgevoerd... Maar ik zal het morgen nog even vragen!
Nou dan denk ik dat het voor mij nog weinig zin heeft om eraan te beginnen, omdat ik van de site van postbus 51 begrijp dat het op je 21ste niet meer kan
Oud 10-01-2007, 16:12
Nona
Nona is offline
Citaat:
Die Happy schreef op 10-01-2007 @ 16:52 :
Nou dan denk ik dat het voor mij nog weinig zin heeft om eraan te beginnen, omdat ik van de site van postbus 51 begrijp dat het op je 21ste niet meer kan
Waar?
Oud 10-01-2007, 16:42
Verwijderd
Na je 21ste kan het nog wel. Maar het is een hoop meer gedoe.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 09:03
Die Happy
Die Happy is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 10-01-2007 @ 17:12 :
Waar?

Kan het nu niet meer vinden maar kon zweren dat ik dat ergens gelezen had
Oud 11-01-2007, 09:35
Verwijderd
Je kan om allerlei redenen je achternaam veranderen, maar waarschijnlijk heb jij meer reden dan een gemiddeld iemand. Bij mij in de stad zit een bureau waar je voor naamsverandering heen kan, het kost max 750€ daar, maar er gaat idd nogal wat tijd overheen. Je moet gewoon bij zoiets of bij je gemeente informeren, die kunnen je vast concrete informatie geven.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 14:14
coopergirl
coopergirl is offline
Mijn ouders zijn ook gescheiden, ik heb de achternaam van mijn stiefvader aangenomen, het is destijds geloof ik via een advocaat gegaan.
Oud 14-01-2007, 15:27
PrioRiTy
PrioRiTy is offline
Citaat:
Die Happy schreef op 09-01-2007 @ 15:35 :
Ik weet niet of het hier thuis hoort, zo niet verplaats het maar ;-).

Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder (en ik ook) wil graag dat mijn achternaam de meisjesnaam van mijn moeder wordt (het is nu de achternaam van mijn vader).

Nou ben ik een beetje een het googlen geweest en zag dat er veel regels aan verbonden zijn, maar kan er niet echt wijs uit worden. Vooral niet omdat mijn moeder mij verteld heeft dat mijn stiefzus (of halfzus ik weet die verbanden niet zo, iig de dochter van mijn vader uit een huwelijk voor mijn moeder) wel haar achternaam heeft laten veranderen.

Iemand die hier toevallig een beetje verstand van heeft en weet hoe het zit met de regels en de kosten ?(het lijkt mij namelijk tamelijk duur)
Ik heb t zelfde probleem.... niet dat ik een slechte band met mijn vader heb, maar ik voel me meer verbonden met mn moeder... lijk er meer op en wil graag haar achternaam met trots dragen.... Mijn moeder heeft toen met een vriend van haar gepraat, die is advocaat... en hij vertelde haar dat ik (ja ik dus) een brief moet schrijven aan de koninging, waarom ik mijn achternaam wil veranderen.... en dat moet je dus goed onderbouwd hebben.... Kreeg ook nog een shitload aan artikelen (wetsartikelen) over naamswijziging....

en over de betaling? daarvan heb ik gehoord dat het per letter kost... Dus 10 letters verwijderen = 10 x (bedrag) = uitkomst... maar, dan ook nog 5 letters bijvoegen (nieuwe naam ) is ook weer 5 x (bedrag) = uitkomst..... succes! ik moet t ook nog steeds klaarspelen.....

Greetz
Jeroen
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 15:14
Die Happy
Die Happy is offline
pff dat wordt een dure bezigheid dan, enig idee wat dat bedrag is?
Oud 15-01-2007, 19:06
PrioRiTy
PrioRiTy is offline
Citaat:
Die Happy schreef op 15-01-2007 @ 16:14 :
pff dat wordt een dure bezigheid dan, enig idee wat dat bedrag is?
Nee sorry, niet echt... maar dat kun je geloof ik gewoon op t gemeentehuis achterhalen.... heb je daar al eens geinformeerd?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten