Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2007, 17:11
homehapero
homehapero is offline
Werd er hier vroeger niet meer geschreven en gerecenseerd?
Ik heb de indruk dat je vroeger geen weken moest wachten tot iemand je verhaal zelfs maar had gelezen en dat er elke dag wel een paar nieuwe topics geopend werden.

Ik hoep dat ik met dit gezeur (want ik besef dat dat het is )
geen kwaad bloed zet ofzo maar ik vind het gewoon een beetje spijtig dat er nog zo weinig te lezen valt, en dat is iets waar we allemaal aan kunnen werken.

laat ons hopen dat er iemand is die de moeite doet om dit topic te openen...
Oud 12-02-2007, 10:09
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, je hebt helemaal gelijk. Vroeger had je na een dag minstens twee reacties en werden er per week minstens vijf verhalen gepost. Tsja, goede periodes wisselen zich af met minder goede, denk ik. Ikzelf schreef toentertijd niet eens zo heel veel meer, maar nu post ik dingen niet altijd meer omdat ik minder behoefte heb aan reacties of omdat ik het te lang of te slecht vind. Zelf vind ik het ook niet meer zo leuk om reacties te geven, ik heb andere hobby's verzonnen
Oud 12-02-2007, 10:28
Orpheus
Orpheus is offline
Ik vermoed dat schrijverij stervende is.
En dat is geen loze kreet. Onderwaardering en afsluiting door de 'gevestigden' heeft de lust onder velen vermoord.

Tevens schrijft tegenwoordig iedereen, de waarde ervan is dermate twijfelachtig dat ik me afvraag welke stijlperiode we in gaan luiden. Het nihilisme?
Ach, Goethe, waar ben je?
Oud 12-02-2007, 10:34
Verwijderd
Yup, schrijven beleeft op het internet wel een beetje overkill met alle blogs, journals, spaces, fora en onzin. Maar dat neemt niet weg dat creatief schrijven nog kan overleven. Verhalensites krijgen volgens mij nog steeds veel bezoek.

Ik gok dat de doelgroep van dit forum gewoon klein is. Jongeren die lezen zijn dun gezaaid en jongeren die daarbij ook nog schrijven zijn misschien nog wel dunner gezaaid. Je moet de mazzel hebben dat je een paar mensen bij elkaar op een forum hebt die veel schrijven en veel lezen (van elkaar) ook, zodat er een leuke wisselwerking ontstaat. Maar dat is er of dat is er niet, en daar kan men weinig aan doen, gok ik.

Tenzij iemand dikke klachten heeft aan de deur van de forumbazen. Het kan natuurlijk ook dat ik het allemaal zit te verstieren hier.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 10:52
Orpheus
Orpheus is offline
Mwaoh, ik vind dat je goed je best doet als forumbaas.
En dat die wisselwerking mist, is jammer.

Zelf lees ik alles, maar reageren laat ik de laatste tijd achterwege.
Oud 12-02-2007, 10:56
Verwijderd
Het is af en toe best lastig. De wedstrijden en bijvoorbeeld die boekbespreking zijn leuke dingen waar ik ook graag tijd en energie in stop, alleen is het jammer dat de animo daarvoor zo laag blijft. Maar dat hangt natuurlijk weer samen met de rustigheid van het forum... wie weet hebben we wel niet genoeg bezoek voor elke maand een wedstrijd.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 11:06
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 12-02-2007 @ 11:34 :
Yup, schrijven beleeft op het internet wel een beetje overkill met alle blogs, journals, spaces, fora en onzin. Maar dat neemt niet weg dat creatief schrijven nog kan overleven. Verhalensites krijgen volgens mij nog steeds veel bezoek.

Ik gok dat de doelgroep van dit forum gewoon klein is. Jongeren die lezen zijn dun gezaaid en jongeren die daarbij ook nog schrijven zijn misschien nog wel dunner gezaaid. Je moet de mazzel hebben dat je een paar mensen bij elkaar op een forum hebt die veel schrijven en veel lezen (van elkaar) ook, zodat er een leuke wisselwerking ontstaat. Maar dat is er of dat is er niet, en daar kan men weinig aan doen, gok ik.

Tenzij iemand dikke klachten heeft aan de deur van de forumbazen. Het kan natuurlijk ook dat ik het allemaal zit te verstieren hier.

LUH-3417
Nja, ik schrijf wel, hoewel ondertussen meer essays voor de uni dan verhalen, maar ik vind het gewoon niet prettig om dingen waar ik zoveel tijd in stop, op het internet te zetten (fanfiction daargelaten ). In een gesloten community zou ik zoiets nog eerder doen dan op een forum waar iedereen bij kan. Niet dat het zo fantastisch is dat iedereen het wil jatten, maar het is (af en toe) publiceerbaar en je hoort toch nog te vaak dat er dingen 'geleend' worden via het internet...
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 12:14
Ieke
Ieke is offline
Het gaat hier altijd al met golfbewegingen qua activiteit en een poging tot actief ingrijpen van de fb's heeft daar eigenlijk geen invloed op.
Oud 12-02-2007, 14:23
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Orpheus schreef op 12-02-2007 @ 11:28 :
Ach, Goethe, waar ben je?
*zwaait* Hier!

Ik heb het idee dat de 'actieve golf', de mensen die ongeveer even lang als of net iets langer dan ik hier zitten, het nu flink druk heeft met andere dingen, terwijl we geen nieuwe 'generatie' hebben aangesteld om het van ons over te nemen. Zo ervaar ik het tenminste voor mezelf. Nu valt er dus even een gat.

Btw, we kunnen het nu wel hebben over de ongewenste rust in dit subforum, maar kijk eens hoeveel reacties dit topic al heeft in een zo kort tijdsbestek.
Oud 12-02-2007, 15:16
-zen-Chris
-zen-Chris is offline
Citaat:
Changshan schreef op 12-02-2007 @ 15:23 :

Btw, we kunnen het nu wel hebben over de ongewenste rust in dit subforum, maar kijk eens hoeveel reacties dit topic al heeft in een zo kort tijdsbestek.
Ja maar dit is wel het bekende groepje letteraars".

Ik ben het eens met Homehapero, en met Orpheus over de twijfelachtige waarde/kwaliteit van wat er dan wél geschreven wordt, maar wat doe je er aan?
Ik vind LUH-3417 een toegewijd forumbaas. Daar ligt het zeker niet aan. Maar hoe zit het trouwens met die verhalenwedstrijd van 30 januari? Afgelast? Ik moest toen aan mijn schrijfcursus dus kon niet meedoen.
Oud 12-02-2007, 16:02
Verwijderd
Zelf heb ik een stuk minder vrije tijd dan vorig jaar, dus daarom schrijf ik een stuk minder en heb ik geen zin om uitgebreid te reageren op de schrijfsels die hier nog wel staan. Maar wel opvallend inderdaad, dat ineens véél mensen het ''laten afweten''.
Het komt wel weer, denk ik?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 16:22
Verwijderd
Ik merk wel dat ik scholieren.com en in het bijzonder Letteren alleen bezoek als het echt hard nodig is, maar ik denk dat Letteren weer actiever wordt met de zomerdagen, zoals praktisch altijd het geval is. Nu neem ik gewoon nog even pauze, bijkomen van NaNoWriMo en inderdaad bloggen en zo voorts. Op een zeker moment krijg ik weer dermate zin in Nederlands schrijfwerk dat ik het weer ga posten en ik denk dat als meerdere mensen dat op een ongeveer gelijk tijdstip hebben, we weer een bruisend Letteren hebben.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 17:38
Orpheus
Orpheus is offline
Mijn vingers beginnen te jeuken...
Oud 12-02-2007, 17:50
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Changshan schreef op 12-02-2007 @ 15:23 :

Ik heb het idee dat de 'actieve golf', de mensen die ongeveer even lang als of net iets langer dan ik hier zitten, het nu flink druk heeft met andere dingen, terwijl we geen nieuwe 'generatie' hebben aangesteld om het van ons over te nemen. Zo ervaar ik het tenminste voor mezelf. Nu valt er dus even een gat.
Dat idee heb ik inderdaad ook wel, veel mensen zijn gaan studeren en doen eindelijk nuttige dingen...

En ik vrees dat er te weinig inzendingen waren bij de verhalenwedstrijd, wat toch ook weer komt door dat moeilijke thema
Oud 12-02-2007, 17:51
Verwijderd
Attack, I say!
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 18:15
Verwijderd
Citaat:
-zen-Chris schreef op 12-02-2007 @ 16:16 :
Maar hoe zit het trouwens met die verhalenwedstrijd van 30 januari? Afgelast? Ik moest toen aan mijn schrijfcursus dus kon niet meedoen.
Nog steeds maar één inzending. Vooralsnog niet afgelast, omdat ik dat lullig vind voor diegene die met het thema geworsteld heeft, maar ik weet niet echt wat ik er mee aan moet. Deadlines stellen helpt niet echt als mensen gewoon geen tijd hebben, dus ik weet het niet.

Ik herken trouwen wel veel van wat mensen hier zeggen. Ik schrijf minder verhalen en als ik schrijf is het óf voor de regionale krant die er wat voor betaald, óf voor een wedstrijd. Daarnaast pen ik nogal wat sollicitatiebrieven en hoewel het niet allemaal literaire meesterwerken zijn die binnenkort in een bundel verschijnen, kosten ze wel tijd en energie.

Ik hoop dat het rond de zomer weer actief wordt. Tot die tijd kunnen we alleen maar als een debiel alles wat geplaatst wordt lezen en de grond in kraken* of de hemel in prijzen.

LUH-3417

*Met een gepaste dosis respect, allicht.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 18:18
homehapero
homehapero is offline
hehe zo zie je maar dat je een beetje moet provoceren om reacties te krijgen

dit topic is allerminst een steek naar de forumbazen (ik let wel op ) maar ik vind het gewoon spijtig dat er vroeger zoveel meer gepost werd. Ik zit namelijk al 3 jaar op dit forum (zij het onder een andere nick vroeger) en het was echt fijn dat er een groep mensen bijna dagelijks verhalen post(t?)e en becommentarieerde.

Zoals reeds gezegd voel ik me de klagende oude sok die weeral niet tevreden is maar zo voel ik het nu eenmaal.

Wat die golf en het zomerding betreft, DoP lijkt me nog steeds een erg drukbezocht forum terwijl het ook iets artistieks is. (en misschien nóg artistieker ondanks het lage niveau van de schrijfsels )

P.s.: wat de verhalenwedstrijd betreft blijf ook ik in gebreke wist niet eens dat er een was
(door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn grote schuld!!)

Laatst gewijzigd op 12-02-2007 om 18:20.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 18:42
Verwijderd
Nu prikkel je mijn nieuwsgierigheid: wat was je eerdere nick?

DoP is druk wat betreft gedichtjes of althans wat daar voor moet doorgaan betreft. Het aantal reacties is niet denderend hoog, evenmin het aantal gedichten van mensen die kunnen schrijven.

Zelf post ik nu iets meer op DoP dan hier, eenvoudigweg omdat een of ander poëtisch fruddelding in elkaar zetten nou eenmaal minder tijd kost dan een verhaal schrijven. Misschien dat dat voor meer mensen geldt?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 18:50
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Quis schreef op 12-02-2007 @ 19:42 :
Nu prikkel je mijn nieuwsgierigheid: wat was je eerdere nick?

DoP is druk wat betreft gedichtjes of althans wat daar voor moet doorgaan betreft. Het aantal reacties is niet denderend hoog, evenmin het aantal gedichten van mensen die kunnen schrijven.

Zelf post ik nu iets meer op DoP dan hier, eenvoudigweg omdat een of ander poëtisch fruddelding in elkaar zetten nou eenmaal minder tijd kost dan een verhaal schrijven. Misschien dat dat voor meer mensen geldt?
Ja, ik schrijf tegenwoordig inderdaad meer gedichten, simpelweg omdat daar minder tijd voor nodig is En DoP is ook niet altijd even druk hoor. Althans niet met vaste posters.
Oud 13-02-2007, 14:46
Verwijderd
Luh, let's get it over with en benoem die persoon tot winnaar, anders blijf je tot de zomer met het thema sukkelen
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 14:58
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 12-02-2007 @ 19:50 :
Ja, ik schrijf tegenwoordig inderdaad meer gedichten, simpelweg omdat daar minder tijd voor nodig is En DoP is ook niet altijd even druk hoor. Althans niet met vaste posters.
Hm dat heb ik juist niet. Omdat ik tijdens het schrijven van proza veel makkelijker mijn verstand uit kan zetten en gewoon ga typen kan ik op die manier veel meer schrijven. Met poezie ben ik tijdens het eerste schrijven al druk bezig met nadenken over hoe en wat, terwijl ik dat met proza meestal pas tijdens het herschrijven doe.
Oud 13-02-2007, 15:03
Jolyne
Jolyne is offline
Als jullie willen dat er meer mensen komen, moet er misschien reclame gemaakt worden.

Iemand ontwerpt een leuk plaatje, met de link erop . Verspreiden hier en daar, op een website enz. Misschien komen er dan meer mensen.

Maar kan ook heel slecht idee zijn, ik weet het niet, de doelgroep moet natuurlijk niet helemaal veranderen, of wel?
Oud 13-02-2007, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Grimm schreef op 13-02-2007 @ 15:46 :
Luh, let's get it over with en benoem die persoon tot winnaar, anders blijf je tot de zomer met het thema sukkelen
Hm. Vind ik ergens een beetje lullig voor die persoon. Ik ga er even over denken en het met Ieke erover hebben.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 18:44
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 13-02-2007 @ 15:58 :
Hm dat heb ik juist niet. Omdat ik tijdens het schrijven van proza veel makkelijker mijn verstand uit kan zetten en gewoon ga typen kan ik op die manier veel meer schrijven. Met poezie ben ik tijdens het eerste schrijven al druk bezig met nadenken over hoe en wat, terwijl ik dat met proza meestal pas tijdens het herschrijven doe.
Echt waar? Dat vind ik wel grappig, dan heb je echt een ander schrijfproces dan ik. Want ik verzin juist met proza van tevoren al precies alles en dan 'hoef ik het alleen nog maar op te schrijven'. Daar gebruik ik juist veel meer mijn verstand bij dan bij poëzie, dan laat ik meer mijn gedachtes gewoon gaan of zo.
Oud 13-02-2007, 19:24
Roosje
Roosje is offline
Ja, hoi!

Ik was ooit een fervent Letteraar geloof ik, maar mijn laatste post die níet in het Welkboekleesjenutopic stond is echt al van tijden geleden. En ik weet niet zo goed hoe het komt; ik denk dat de inactiviteit op Letteren mede de oorzaak is. Want toen hier nog veel mensen kwamen die nuttig commentaar gaven op mijn verhalen, had ik het er als het ware voor over om nuttig commentaar terug te geven. Voor wat, hoort wat - dat idee. Nu er minder verhalen gepost worden - en dat weet ik niet precies, want ik lees niet eens meer -, wordt er vanzelfsprekend ook minder gereageerd. Het bloedt een beetje dood allemaal, maar toch denk ik dat dat wel weer terugkomt.
Ik heb namelijk het idee dat Letteren zichzelf als het ware opstuwt; mijn vriendje (geloof ik, misschien was het iemand anders ) heeft daar een heel mooie uitdrukking voor maar ik ben hem even vergeten.

Anyway, ik schrijf niet minder of zo, ik post het alleen niet meer. Ik kan het wel voor de grap doen, maar ik vraag me af hoeveel mensen er ook maar iets van begrijpen.

Want wat voor mij ook een reden is om minder te gaan posten, is dat ik heel warrig schrijf, gevoelens probeer weer te geven door een beeld op te roepen en bij de mensen voor wie ik schrijf lukt het ook wel. Ik vraag me alleen af wat voor toegevoegde waarde mijn schrijfsels dan nog hebben voor andere mensen. Nevermind, ik kan het proberen natuurlijk, maar misschien heb ik ergens ook wel commentaarvrees - ben ik bang dat men het minder goed vindt dan ikzelf en dat kan ik stiekem niet zo goed hebben.

Oh, en wat die hele verhalenwedstrijd betreft: thema's zijn leuk wel & aardig natuurlijk, maarrr ik heb niet het idee dat ze het idee van een verhaal schrijven aanlokkelijk(er) maken. Iig, ik heb de opdracht van deze keer wel gelezen, maar ik vond hem a. niet leuk & b. te moeilijk, dus ik ben er niet eens aan begonnen. Wanneer de thema's weer worden afgeschaft, of eenvoudiger worden, is de drempel om een verhaal te schrijven waarschijnlijk ook lager. En dát zou er weer voor moeten zorgen dat meer mensen meedoen --> meer mensen op Letteren --> meer activiteit --> meer verhalen --> meer posts & interessante dingen!

Wel, nu heb ik wel weer genoeg geluld. Ik zal eens in mijn immense verhalenmap kijken of ik nog Interessante verhalen heb om te posten, dan doe ik tenminste iets.

Kusje!

Laatst gewijzigd op 13-02-2007 om 19:29.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2007, 19:29
Roosje
Roosje is offline
Oh en daarnaast ben ik te druk / moe / lui / ongeconcentreerd / verliefd / verveeld / onrustig / vrolijk * om verhalen te becommentariëren. Maar ik kan het proberen!

* Streep weg wat niet van toepassing is.
Oud 15-02-2007, 00:51
KIET
KIET is offline
In het (mijn) begin kwam ik hier nog best vaak. Meestal haak ik na een tijdje sowieso af en ga ik wat anders doen, maar ik had hier na een tijdje dat ik steeds meer van hetzelfde zat te lezen. Op een bepaald moment ben ik gestopt met tips geven, want anderen konden dat ook net zo goed of beter en jezelf herhalen is nooit leuk (ik zeg niet dat ik niet foutloos schrijf ). Daarna ben ik maar helemaal gestopt met lezen, want ik trof alleen verhalen in het ik-perspectief en/of liefdes- en zelfmoordverhalen, en die trekken mij niet zo. De verhaaltjes van LUH vond ik wel altijd leuk om te lezen, dat was omdat dat meestal nergens over ging eigenlijk (degene die ik gelezen heb, althans ).

Maar zelf schrijf ik nog wel. Het gaat alleen nooit zo snel, want ik schrijf veel - heel veel. Daarom doe ik nooit mee met die wedstrijden; een paar duizend woorden is voor mij te weinig. Meestal stap ik ook halverwege een verhaal over op een ander verhaal, als ik opeens inspiratie heb voor iets dat ik onmogelijk in het huidige verhaal kan toevoegen. Dan wil ik dat gewoon heel graag vertellen. Ik was dan ook heel blij toen ik voor het eerst recent echt een (in mijn ogen) goed geschreven verhaal af had, op 48 pagina's, wat ik zelf als een kort verhaal beschouwde. Maar aangezien het SF is, wat niet veel mensen trekt, en het zo lang is, wat ook veel mensen als een minpunt zien ook al lees je er in een paar uur wel doorheen, wordt het niet snel gelezen. Daarom post ik het ook maar niet. Ik wil het best tonen hoor, maar het is zo lullig als je daarna niets hoort

Maar vooral denk ik hetzelfde als wat eerder is gezegd: de actievelingen van een paar jaar geleden zijn nu aan de studie, of doen iets anders belangrijks en wat veel tijd vereist, en er is niet echt een nieuwe lichting gekomen.
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten