Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2007, 16:33
Politiker
Politiker is offline
Belgen omarmen Nederlandse boycot

door onze redactie

AMSTERDAM - Veel Belgen zijn dolblij met de Telegraaf-oproep tot boycot van onze zuiderburen als ze vanaf 2008 tol van 60 euro gaan vragen voor het gebruik van hun wegen. Ze dromen al weg bij de gedachte dat de Nederlandse caravans volgeladen met aardappels hun snelwegen verstoppen. Tot nu toe kwamen zo'n duizend reacties binnen op de met een knipoog opgeroepen boycot van België.

“We kunnen de zomer weer rustig de snelweg op zonder meteen vast te komen zitten achter een lange rij kleine autootjes waarmee jullie je veel te zware caravans door de Ardennen proberen te sleuren”, aldus Bart uit België. En de Telegraafoproep om de zuiderburen in de zomer te passeren via Duitsland: “Doe ons een plezier en rij maar met een grote bocht om ons landje. Geen enkele Belg zal hier een traan om laten!”.

Frans uit Arendonkvoegt daaraan toe: “Blijf voorgoed weg. Dan zijn wij van een bende betweterige zeurpieten verlost.” En daar wil een van de reageerders wel behulpzaam zijn: “Nieuwe optie op de TomTom: niet alleen vermijd snelweg, maar nu ook Vermijd België”. Han, uit Beemster: “Gewoon links laten liggen die reserve Hollanders.”

Wat de Belgen het meest irriteert is dat de zuinige Nederlanders aanhikken tegen de 60 euro. Zij vinden het “maar” een eenmalig jaarlijksbijdrage waar veel goed mee verricht kan worden. En daar zijn veel Nederlandse weer woedend over. Het gemak waarmee zo'n tol wordt ingevoerd, stemt de “Ollanders” niet vrolijk.

Maar we zijn en blijven Nederlanders en hebben dus nagedacht hoe we die Belgen een hak kunnen zetten: R. Slohcsuit Heerlen :“Graaf toch gewoon op verschillende plaatsen tunnels onder België door. Gewoon een kwestie van een paar kilometer stug doorgraven. Wel even een muur op de grens met België zetten, zodat we niet per ongeluk over de grens rijden”. Mark Vermaatuit Zoetermeerstelt voor de net uit de dienst genomen snelle catamaran Discovery van de StenaLinein te zetten: auto inschepen in Hoek van Holland en bij Calais verder rijden.. “Ik kan België missen als kiespijn”.

Uit het Nederlandse kamp overheersen toch de wraakgevoelens. Richardmailt: “Dan liever de lucht in”, waarmee hij doelt op de commandant Van Speijk die 1831 tijdens de Belgische opstand afdreef op de Schelde en door Belgen werd besprongen. Hij blies zichzelf op en nam een groot aantal opstandige Antwerpenaren mee. Ook voorstellen om de Nederlandse grens maar te sluiten voor Belgen of ook een vignet in te voeren. “Hier in Zeeland komen veel Belgen duiken, watersporten en drugs kopen. Hun picknickspullen nemen ze van thuis mee. We hebben er alleen maar overlast en afval van”, meldt Johan in Zeeland.

Discussie gesloten, we trekken een Belgisch biertje van onze vrienden open!

De redactie

Bron: www.telegraaf.nl

Laatst gewijzigd op 11-01-2007 om 20:27.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2007, 16:35
T_ID
T_ID is offline
Ach, ik hoop alleen dat de onafwendbare afschaffing van de regel leidt tot een opstap naar grensoverschrijdende aanpak van meer Belgisch getreiter van buren, zoals bij drugstoerisme, vuurwerkverkoop, zware vervuiling, etc.

maaruh, stond dit al niet in een ander topic? Het vorige tiswah-topic geloof ik.

Laatst gewijzigd op 11-01-2007 om 16:40.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 16:39
perfectme
perfectme is offline
Discussiewaarde = 0.

Overigens hebben jullie ook een heffing op vrachtverkeer hoor ...
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 17:38
Verwijderd
telegraaf is echt geen nieuwsbron, dat is echt zo enorm non nieuws...
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 19:07
Verwijderd
Ik wou scherp reageren op de domme opmerking van "Johan uit Zeeland" maar misschien is het inderdaad de moeite niet waard

Al vind ik het ook geen perfecte maatregel eigenlijk...
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 19:29
Go
Go is offline
Wat een stelletje verschrikkelijke mongolen bij de Telegraaf toch. Normaal objectief nieuws kan de krant niet brengen en als alternatief proberen ze hun domme lezersvolk, het klootjesvolk dus, tegen de Belgen op te zetten. Als ik Belg zou zijn zou ik inderdaad blij zijn dat zulk campingvolk wegblijft.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 19:33
Politiker
Politiker is offline
Citaat:
Go schreef op 11-01-2007 @ 20:29 :
Wat een stelletje verschrikkelijke mongolen bij de Telegraaf toch. Normaal objectief nieuws kan de krant niet brengen en als alternatief proberen ze hun domme lezersvolk, het klootjesvolk dus, tegen de Belgen op te zetten. Als ik Belg zou zijn zou ik inderdaad blij zijn dat zulk campingvolk wegblijft.
Idd, de telegraaf is een pure sensatiekrant die altijd maar probeert om emoties op te roepen.
Oud 11-01-2007, 20:15
Verwijderd
Citaat:
Politiker schreef op 11-01-2007 @ 20:33 :
Idd, de telegraaf is een pure sensatiekrant die altijd maar probeert om emoties op te roepen.
Hm ja daar had ik dus geen idee van als Belg. En die sensaties zijn al tot over de grens verspreid geraakt ondertussen

Citaat:
Nederland niet opgezet met Belgisch wegenvignet
door Nathalie Carpentier / Reuters

Een pak Nederlanders beslist om ons land dan maar meteen links te laten liggen
BRUSSEL l Het nieuws dat het Belgische wegenvignet kan starten in 2008 (DM 09/01) zorgt voor schampere reacties in enkele Nederlandse media. 'Een dagje Antwerpen wordt peperduur', luidt het in de Telegraaf. 'Eerst zes tientjes aftikken en dan pas mogen we over hun povere snelwegen rijden.'

Gisteren raakte bekend dat in de onderhandelingen over het wegenvignet een doorbraak was bereikt. Vanaf begin 2008 zal elke automobilist in ons land een vignet van vermoedelijk 60 euro moeten betalen, iets wat in Nederland niet bepaald op gejuich werd onthaald.
Dat hoeft niet te verbazen, want toen de plannen nog niet echt concreet waren, kwam er al veel tegenwind uit Nederland. Het Nederlandse Europarlementslid Corien Wortmann (CDA/EVP) vreesde dat Nederlandse automobilisten en vervoersbedrijven de dupe zouden worden van het vignet en stelde daarover vragen aan de Europese Commissie. Ook de Nederlandse werkgeversorganisatie VNO-NCW tekende verzet aan.
Volgens Wortmann druist het vignet in tegen Europese 'discriminatieregels'. Doorn in het oog was dat Belgische automobilisten volgens Wortmann ontsnappen aan de belasting omdat zij het geld terugkrijgen via de wegenbelasting.
Onjuist, luidt het hier, het is net de bedoeling van het vignet om een ongelijke behandeling weg te werken. Het wegennet wordt intens gebruikt door buitenlandse automobilisten, het vignet laat hen meebetalen aan het onderhoud ervan. Belgen doen dat al via de wegenbelasting, klinkt het hier.
Iets wat ook gewone Nederlanders duidelijk anders begrepen hebben, zo valt af te lezen uit de reacties van lezers van de Nederlandse krant het Algemeen Dagblad en de Telegraaf. De Nederlandse krant de Telegraaf riep op om te reageren op het plan onder het motto "het is al straf genoeg dat Nederlanders door hun voormalig koninkrijk België moeten als ze naar hun camping aan de Costa Brava willen". Dat leverde tal van schampere reacties op, waar het Belgische wegennet niet positief uitkomt.
"Hopelijk gaan ze dat geld besteden aan de verbetering van de Belgische wegen", schrijft een lezer. Elders luidt het dat 60 euro toch niet kan voor "die slechte wegen, levensgevaarlijke kruisingen bij Luik, borden achter de bomen en glad asfalt" en een derde spreekt van "waardeloze wegen en een absurde hoeveelheid verkeersborden".
Van hetzelfde deeg een koekje, redeneert een andere groep die pleit om Belgische automobilisten dan ook te laten betalen voor de Nederlandse wegen. Een lezer pleit schamper voor een "vaarvignet voor alle schepen die zo nodig via 'hun' Schelde naar de haven van Antwerpen varen of een vignet voor alle treinen die zo direct over de 'IJzeren Rijn' naar het Ruhrgebied rijden."
Heel wat lezers beslissen om België dan maar het best meteen links te laten liggen. "Dag dagje Antwerpen", luidt het laconiek. "Nooit meer stappen in Antwerpen, geen Belgische supermarkten meer plunderen op bier."
Inmiddels ontstaan er in heel Europa uiteenlopende tolsystemen. In Frankrijk, Italië en Spanje bestaan die al veel langer. In Duitsland is er een kilometerheffing voor vrachtveroer en in Oostenrijk en Zwitserland zijn er wegenvignetten.
uit De Morgen..

Toen ik dit las dacht ik ook wel "wow hevige reacties.."
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 22:28
Vice
Vice is offline
Telegraaf of niet, ik kan me heel goed voorstellen dat Belgen Nederlands campingvolk irritant vindt.
Oud 11-01-2007, 22:34
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Politiker schreef op 11-01-2007 @ 17:33 :
Belgen omarmen Nederlandse boycot
(...)
Wat de Belgen het meest irriteert is dat de zuinige Nederlanders aanhikken tegen de 60 euro. Zij vinden het “maar” een eenmalig jaarlijksbijdrage waar veel goed mee verricht kan worden. En daar zijn veel Nederlandse weer woedend over. Het gemak waarmee zo'n tol wordt ingevoerd, stemt de “Ollanders” niet vrolijk.
(...)
wat een onzin weer. Je had de Vlamingen moeten horen, toen Wallonie een dergelijk wegenvignet (25 Euro) invoerde vanaf januari 2006.
Oud 12-01-2007, 09:30
lawallan
lawallan is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-01-2007 @ 23:34 :
wat een onzin weer. Je had de Vlamingen moeten horen, toen Wallonie een dergelijk wegenvignet (25 Euro) invoerde vanaf januari 2006.
we zouden eigenlijk een vignet moeten invoeren in Nederland die alleen voor belgen geld, het is alleen jammer dat ze hier nooit langs komen op doorreis.
Oud 12-01-2007, 09:32
Politiker
Politiker is offline
Ik denk dat het eerlijk zou zijn om de Belgen ook 60 euro te laten betalen.

Aan de andere kant is het gewoon raar dat je in europa niet vrij kunt reizen. Er word gepleit voor een europa. En dan gaan we zulke kunstjes uithalen.

Ik denk dat veel Nederlanders dwars zit bij deze maatregel dat de Belgische wegen er niet uitzien, in vergeleiking tot de onze. Moeten we daarvoor betalen? denken ze.

Ik vind dat alle EU landen onderling vrij mogen reizen, anders kunnen de landen gaan concuren op de tol: in Frankrijk is het 70 euro, ow dan doet spanje maar 80 euro, Duitsland wil er nog meer aan verdienen en vraagt 100 euro.

COnclusie is dan: dat een europa alleen maar meer geld gaat kosten!
Oud 12-01-2007, 09:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Politiker schreef op 12-01-2007 @ 10:32 :
Ik vind dat alle EU landen onderling vrij mogen reizen
Nou, het is nog veel leuker; dat vonden de EU landen ook, en ze hebben dat dus in regelgeving vastgelegd.

Vandaar dus ook dat ik de Belgen niet snap, iedereen kan begrijpen dat dit rechtstreeks tegen die regels in gaat, belasting heffen op buitenlands verkeer.

Tolheffing op wegen die veel gebruik van buitenlands verkeer hebben of wat een groot project is, dat wordt toegestaan, dus waarom kozen ze niet voor zo'n oplossing? Bij de Liefkenshoektunnel (die ondanks de kraters in het wegdek een betere route vormt dan de tolvrije Kennedytunnel) gebeurd dat al langer, dus wat is precies het probleem van de Belgen.
Oud 12-01-2007, 10:11
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Prachtig plan. Hebben de Belgen geen last meer van het costa-plebs dat met de sleurhut door België jakkert en hoeven Nederlanders niet meer door het lunapark van de ellende dat Luik is te rijden.
Oud 12-01-2007, 10:21
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-01-2007 @ 10:53 :
Nou, het is nog veel leuker; dat vonden de EU landen ook, en ze hebben dat dus in regelgeving vastgelegd.

Vandaar dus ook dat ik de Belgen niet snap, iedereen kan begrijpen dat dit rechtstreeks tegen die regels in gaat, belasting heffen op buitenlands verkeer.

Tolheffing op wegen die veel gebruik van buitenlands verkeer hebben of wat een groot project is, dat wordt toegestaan, dus waarom kozen ze niet voor zo'n oplossing? Bij de Liefkenshoektunnel (die ondanks de kraters in het wegdek een betere route vormt dan de tolvrije Kennedytunnel) gebeurd dat al langer, dus wat is precies het probleem van de Belgen.
Nederland heft anders ook wel een belasting op vrachtverkeer hoor ...
Die belasting geldt evenzeer op Belgische wagens, alleen krijgen wij het terugbetaald middels een belastingverlaging, maar je kan er zeker van zijn dat algemeen genomen de belastingen met 60 euro zullen toenemen. Al was het maar om de huurgelden van de overheidsgebouwen te kunnen betalen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 10:22
perfectme
perfectme is offline
Het is trouwens opmerkelijk dat tot nu toe enkel Nederland hierover klaagt ...
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 10:26
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
perfectme schreef op 12-01-2007 @ 11:22 :
De gemiddelde Fin rijdt ook niet zovaak door België.
Oud 12-01-2007, 10:28
K-pax
K-pax is offline
Ik denk meer typisch dan opmerkelijk .
Oud 12-01-2007, 10:41
Verwijderd
vind je? Ik ga ongeveer één keer per jaar een weekend naar belgie. Om nou 60 euro te lappen voor zo'n grap vind ik een beetje overdreven. Zelfde geldt voor ongeveer alle andere nederlanders.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 10:43
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
De buitenlandse gebruiker zal de keuze krijgen om een wegenvignet te kopen voor één jaar of voor een kortere periode.
Bron
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 10:45
Anika
Wat doet België eigenlijk met wegenbelasting? In ieder geval niet wegen repareren, dus ik vraag me af waar die tol dan voor nodig is.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 10:54
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
FuSe schreef op 12-01-2007 @ 11:41 :
vind je? Ik ga ongeveer één keer per jaar een weekend naar belgie. Om nou 60 euro te lappen voor zo'n grap vind ik een beetje overdreven. Zelfde geldt voor ongeveer alle andere nederlanders.
omg 60 euro
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 11:04
Politiker
Politiker is offline
Citaat:
perfectme schreef op 12-01-2007 @ 11:22 :
Whaha... nogal logisch! Als Nederlanders gaan reizen naar een bestemming in Europa met de auto kunnen ze kiezen om via Duitsland of Belgie Nederland te verlaten. Je kan er dan wel vanuit gaan dat ongeveer 50% van de Nederlanders via Belgie Europa in reist.

Andere landen hebben geen last wat Belgie doet met hun wegen.
Oud 12-01-2007, 11:24
Verwijderd
De reacties hier beginnen anders ook wel de richting uit te gaan van wat in die Telegraaf stond.. Serieus

Even Nederland buiten beschouwing gelaten, is België gewoon een klein landje waar toevallig heel veel vrachtverkeer en personenwagens doorrijdt. Als je gewoon rondrijdt op de autostrade valt dat al op. Die wegen moeten natuurlijk ook betaald worden en kennelijk heeft de Belgische overheid er niet genoeg geld voor, anders waren ze niet 'zo slecht' geweest (tussen aanhalingstekens want ik heb eigenlijk zelf geen problemen met onze wegen..)

Het idee dat het onrechtvaardig is dat wij 60 euro moeten betalen om bijvoorbeeld naar Nice te rijden, maar dat "de buitenlanders onze wegen komen verwoesten" leeft al langer dus ik vind het niet vreemd dat er nu ook actie van komt.

De manier waarop, is natuurlijk iets anders. Ik denk zelf dat het beter zou zijn om het Europees te regelen, en mensen & vervoerbedrijven dan een extra belasting te laten betalen volgens verbruik. En die belasting moet dan verdeeld worden over landen volgens gebruik van hun wegen. Maar dat is waarschijnlijk vrij onmogelijk, dus nationaal regelen is misschien nog niet eens zo slecht.

Citaat:
Gatara schreef op 11-01-2007 @ 23:34 :
Daar heb ik als Vlaming nog niet eens iets van gehóórd (en ik volg wel degelijk het nieuws) dus wil je alsjeblieft niet zo veralgemenen...

Citaat:
lawallan schreef op 12-01-2007 @ 10:30 :
we zouden eigenlijk een vignet moeten invoeren in Nederland die alleen voor belgen geld, het is alleen jammer dat ze hier nooit langs komen op doorreis.
Typische terug-pestenreactie Dat is nu net het punt, dat jullie wegen misschien minder belast worden...

Citaat:
Aan de andere kant is het gewoon raar dat je in europa niet vrij kunt reizen. Er word gepleit voor een europa. En dan gaan we zulke kunstjes uithalen.

Ik denk dat veel Nederlanders dwars zit bij deze maatregel dat de Belgische wegen er niet uitzien, in vergeleiking tot de onze. Moeten we daarvoor betalen? denken ze.
Je hebt wel een punt wat betreft Europa vind ik.

Om het cru te zeggen, Belgische wegen zien er niet uit omdát er net zoveel over gereden wordt...

Citaat:
T_ID schreef op 12-01-2007 @ 10:53 :

Tolheffing op wegen die veel gebruik van buitenlands verkeer hebben of wat een groot project is, dat wordt toegestaan, dus waarom kozen ze niet voor zo'n oplossing?
Hoe komt het dan dat de Fransen wel tol mogen heffen? Zij hebben zogenaamd wel "veel buitenlands verkeer" of wat?

En, waarom die oplossing niet wordt gekozen, is omdat België gewoonweg te klein is om maar op bepaalde trajecten tol te heffen. Vlaanderen is één grote stad, je kunt echt niet ertussenin ergens tolhuisjes gaan zetten..

Citaat:
Politiker schreef op 12-01-2007 @ 12:04 :
Andere landen hebben geen last wat Belgie doet met hun wegen.
Nog eens: ik zie superveel vrachtwagens met Duitse, Franse en Oost-Europese nummerplaten hier voorbijrijden hoor...
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 11:30
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
doezel schreef op 12-01-2007 @ 12:24 :

Daar heb ik als Vlaming nog niet eens iets van gehóórd (en ik volg wel degelijk het nieuws) dus wil je alsjeblieft niet zo veralgemenen...

Het was een tijdje terug, he? Ik weet eigenlijk niet of dat wel door is gegaan. Ik heb geen auto, dus kan ook niet zoveel rondrijden

Citaat:

Hoe komt het dan dat de Fransen wel tol mogen heffen? Zij hebben zogenaamd wel "veel buitenlands verkeer" of wat?

Het verschil is dat Fransen zelf ook moeten dokken. Nu is er sprake van discriminatie tussen Belgen en niet-Belgen. Dat is waar Europa ook over valt.
Oud 12-01-2007, 11:32
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Anika schreef op 12-01-2007 @ 11:45 :
Wat doet België eigenlijk met wegenbelasting? In ieder geval niet wegen repareren, dus ik vraag me af waar die tol dan voor nodig is.
Oud 12-01-2007, 11:33
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
lawallan schreef op 12-01-2007 @ 10:30 :
Er wonen meer Belgen in Nederland dan Nederlanders in Belgie, dusssssss.
Oud 12-01-2007, 11:38
Anika
Citaat:
Even Nederland buiten beschouwing gelaten, is België gewoon een klein landje waar toevallig heel veel vrachtverkeer en personenwagens doorrijdt. Als je gewoon rondrijdt op de autostrade valt dat al op. Die wegen moeten natuurlijk ook betaald worden en kennelijk heeft de Belgische overheid er niet genoeg geld voor, anders waren ze niet 'zo slecht' geweest (tussen aanhalingstekens want ik heb eigenlijk zelf geen problemen met onze wegen..)
...
Om het cru te zeggen, Belgische wegen zien er niet uit omdát er net zoveel over gereden wordt...
...
Nog eens: ik zie superveel vrachtwagens met Duitse, Franse en Oost-Europese nummerplaten hier voorbijrijden hoor...
Laat ze dan lekker voor vrachtwagens tol gaan heffen ofzo, die beschadigen het wegdek veel ernstiger.

Daarnaast, het stuk snelweg tussen Antwerpen en Zeeuws-Vlaanderen is bijvoorbeeld helemaal niet zo druk, maar het ligt al sinds ik me kan herinneren ontzettend slecht. Het lijkt wel alsof je constant over een gehobbeld zandpaadje rijdt en er wordt al jaren totaal niets aan gedaan. Dat je dáár tol voor durft te vragen..

Het is inderdaad best te snappen dat België wil dat er door buitenlanders meebetaald wordt aan hun wegen, maar het minste dat je dan kunt doen is ervoor zorgen dat de wegen ook een beetje fatsoenlijk te berijden zijn. En dat is op de stukken snelweg in België die ik ken niet het geval.
Misschien dat het in andere gebieden beter is, maar dat weet ik verder niet.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 11:40
perfectme
perfectme is offline
Mag ik er wel op wijzen dat het vrachtverkeer al belast wordt middels het eurovignet en dat het hier enkel gaat over voertuigen van minder dan 12 ton.

Als België het niet mag, dan zal Europa daar wel over beslissen. Het is nog niet ingevoerd en de vraag is of het uiteindelijk wel zal worden ingevoerd. Want tussen 'een doorbraak' en de invoering zit nog een héél lange weg.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 11:55
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 12-01-2007 @ 12:33 :
Er wonen meer Belgen in Nederland dan Nederlanders in Belgie, dusssssss.
Oja? En al die ingewekend rijke Nederlanders in Brassschaat ed dan? Heb je daar een bron van?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 12:03
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
doezel schreef op 12-01-2007 @ 12:55 :
Oja? En al die ingewekend rijke Nederlanders in Brassschaat ed dan? Heb je daar een bron van?
Ik weet niet meer waar ik het ben tegengekomen

Het scheelde niet zoveel hoor.
Oud 12-01-2007, 12:07
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 12-01-2007 @ 13:03 :
Ik weet niet meer waar ik het ben tegengekomen

Het scheelde niet zoveel hoor.
Ja dan is het geen argument he, want er zijn minder Belgen dan Nederlanders dus relatief gezien...
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 12:08
Verwijderd
Zijn Belgische wegen trouwens ook slechter dan die van de rest van Europa? Ik weet wel dat de wegen in Nederland beter zijn, maar misschien zijn jullie gewoon de enigen daarin?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 12:09
Verwijderd
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 12-01-2007 @ 11:54 :
omg 60 euro
Als de minima er 60 euro per jaar op vooruit gaan is dat iets fantastisch, terwijl als ik 60 e moet betalen voor eigenlijk helemaal niets (ik gooi dus gewoon 60 euro weg), dan doet men gelijk sarcastisch over hoeveel geld dat is. Ik vind dat zonde

Dat je blijkbaar ook gewoon voor kortere periodes een vignet kunt kopen veranderd natuurlijk de zaak, maar toch
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 12:25
Politiker
Politiker is offline
Over Belgische wegen gesproken...
Ze zien er veel slechter uit dan die van Nederland. Er zijn Belgen hier die beweren dan de Belgische regering hier geen geld voor heeft. Of dat zo is weet ik niet. Maar een feit is dat Nederlanders veel perfectionistischer dan Belgen. In Nederland moet alles glad en 'vlak' zijn. In Belgie zie je veroeste vangrails en lantaarnpalen. Alles ziet er wat besmeurder uit. Als ik in Belgie denk heb ik het altijd het idee dat Belgie 20 jaar achterlopen. Soms zie ik foto's van 20 jaar geleden en dan denk ik zo ziet belgie er nu uit. Het boeit de belgen gewoon niet. Nederlanders houden van netheid, structuur en dergelijke. Voor Belgen hoeft dat allemaal niet zo.

Voor de rest is Belgie een leuk en gezellig land hoor!
Oud 12-01-2007, 12:25
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
doezel schreef op 12-01-2007 @ 13:07 :
Ja dan is het geen argument he, want er zijn minder Belgen dan Nederlanders dus relatief gezien...
Dat is ook geen argument Nederlanders kunnen meer naar Duitsland, GB, Denemarken, Canada, Australie etcetera geemigreerd zijn
Oud 12-01-2007, 12:27
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Politiker schreef op 12-01-2007 @ 13:25 :
Over Belgische wegen gesproken...
Ze zien er veel slechter uit dan die van Nederland. Er zijn Belgen hier die beweren dan de Belgische regering hier geen geld voor heeft. Of dat zo is weet ik niet. Maar een feit is dat Nederlanders veel perfectionistischer dan Belgen. In Nederland moet alles glad en 'vlak' zijn. In Belgie zie je veroeste vangrails en lantaarnpalen. Alles ziet er wat besmeurder uit. Als ik in Belgie denk heb ik het altijd het idee dat Belgie 20 jaar achterlopen. Soms zie ik foto's van 20 jaar geleden en dan denk ik zo ziet belgie er nu uit. Het boeit de belgen gewoon niet. Nederlanders houden van netheid, structuur en dergelijke. Voor Belgen hoeft dat allemaal niet zo.

Voor de rest is Belgie een leuk en gezellig land hoor!
Geldgebrek is toch wel iets waar Belgie mee te kampen heeft. Nederland heeft heel wat kunnen investeren. Het geld gaat naar andere zaken, dan naar wegenbouw en opknapbeurten. Best jammer, want een verloedering werkt ook meer een verloedering van het geheel in de hand. In Antwerpen daarentegen zie ik steeds meer opknap-initiatieven.

En Brugge is toch wel schoon en netjes hoor
Oud 12-01-2007, 12:34
Verwijderd
Citaat:
COnclusie is dan: dat een europa alleen maar meer geld gaat kosten!
belasting =/= kosten
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 13:13
TisKicking
TisKicking is offline
Ik heb de indruk dat er in Nederland enorme clichés bestaan als het over onze wegen gaat.

Om eerlijk te zijn ken ik geen enkel stuk autosnelweg in België (of laten we het beperken tot vlaanderen, omdat de walen hun wegen zelf beheren) dat er 'slecht' bijligt.

Jullie stellen het voor alsof je je leven riskeert door over Belgische wegen te rijden.

Het stuk autosnelweg van A'pen naar Bergen-op-Zoom zeggen jullie? Daar heb ik nu al tientallen keren over gereden, en ik moet zeggen dat het Belgische gedeelte even goed rijdt als het Nederlandse (met het voordeel dat ons deel verlicht is...)

Luik? De snelweg die daar quasi door de binnenstad gelegd is, is helemaal vernieuwd met een heel blits tunnelsysteem.

En kijk bv even naar de snelweg A'pen Brussel...

Enfin, dit maar om te zeggen dat het beeld dat er hangt toch wel even gedateerd is. Maar overtuig me gerust van het tegendeel hoor
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 13:16
Anika
Citaat:
TisKicking schreef op 12-01-2007 @ 14:13 :
...
Het stuk autosnelweg van A'pen naar Bergen-op-Zoom zeggen jullie? Daar heb ik nu al tientallen keren over gereden, en ik moet zeggen dat het Belgische gedeelte even goed rijdt als het Nederlandse (met het voordeel dat ons deel verlicht is...)
Antwerpen naar Zeeuws-Vlaanderen, beide richtingen, dat is echt vreselijk. Naar Bergen op Zoom is inderdaad te doen maar daar moet je sowieso al 5 euro tol enkele reis voor betalen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 14:47
TisKicking
TisKicking is offline
Citaat:
Anika schreef op 12-01-2007 @ 14:16 :
Antwerpen naar Zeeuws-Vlaanderen, beide richtingen, dat is echt vreselijk. Naar Bergen op Zoom is inderdaad te doen maar daar moet je sowieso al 5 euro tol enkele reis voor betalen.
Voor mij is die weg "de weg naar de zee" vandaar dat ik hem verwarde , maar dat verandert er mijns inziens niet veel aan. Het wegdek is beton, maar dat is dan ook het enige verschil met andere snelwegen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 14:49
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
TisKicking schreef op 12-01-2007 @ 14:13 :

Jullie stellen het voor alsof je je leven riskeert door over Belgische wegen te rijden.
Dat zegt niemand. Maar veilig is anders.

Drie keer meer verkeersdoden in België
Touring test veiligheid Belgische wegen

In België vallen in verhouding drie keer meer verkeersdoden dan in Groot-Brittannië, Nederland en Zweden." Eenvoudige ingrepen in de weginfrastructuur kunnen wonderen doen. Dat blijkt uit een studie van Touring.

Meten is weten, maar vooralsnog niet in België, betreurt Touring, dat 3.000 van de 150.000 km wegen (met inbegrip van gewestwegen) in ons land met de EuroRap-methode onderzocht. EuroRap meet sinds 2000 de veiligheid van de wegen in 18 landen van Europa. Het is een samenwerkingsverband van zowat 20 automobielclubs. De Europese Unie wil tegen 2010 het aantal verkeersdoden met de helft terugdringen. Dat betekent twintigduizend doden minder.

Danny Smagghe van Touring: ,,België kan een voorbeeld nemen aan Frankrijk, dat een fenomenale verbetering kent op het vlak van dodelijke en zware verkeersongevallen dankzij de inzet, de laatste 15 jaar, van zeer ruime middelen en door bijzondere aandacht voor de inrichting van routes.''

Touring spiegelt zich ook aan Groot-Brittannië, Nederland en vooral Zweden. ,,Daar zijn minder kruispunten, omdat ze er zwaar investeren in ronde punten. Bovendien passen ze er met succes een nieuw systeem toe waarbij een afsluiting het tegenliggende verkeer aan het oog onttrekt.''

In ons land ligt het aantal doden in verhouding nog steeds drie keer hoger dan in die drie landen. Touring stelt dat met eenvoudige ingrepen aan de weginfrastructuur het aantal doden zelfs tot één vijfde herleid kan worden: ,,Want op slechte wegen verongelukken zelfs goede chauffeurs''.

Tweevakswegen het gevaarlijkst

De gevaarlijkste wegen in Vlaanderen - waarbij gevaarlijk overeenkomt met doden plus gewonden gedeeld door de verkeersdichtheid op die wegen - liggen tussen Wetteren en Oudenaarde, tussen Gent en Ronse en tussen Overpelt en Geel. Zuid-Oost-Vlaanderen was ooit een sociaal-economisch achtergesteld gebied en blijft dat kennelijk tot op de dag van vandaag op het vlak van verkeersveiligheid.

Op niet gescheiden tweevakswegen vallen tot vier keer meer doden dan op andere wegen. ,,Vooral in landelijke gebieden zijn niet gescheiden tweevakswegen zeer riskant.''

Autosnelwegen zijn duidelijk veiliger, ondanks de hogere snelheden. Dank zij midden- en zijbermen, vangrails en het ontbreken van kruispunten en zwakke weggebruikers.
Oud 12-01-2007, 14:58
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Typische terug-pestenreactie Dat is nu net het punt, dat jullie wegen misschien minder belast worden...
Neem het hem kwalijk.. Dit vignet is ook weinig anders dan buitenlandertje pesten, net zoals dat gebeurd bij giflozing in rivieren, opslag van mijnafval, drugstourisme, vuurwerkverkoop, en alle andere zaken waar België een grens nog beschouwt als een ijzeren gordijn waarachter niemand woont waar je rekening mee hoeft te houden.
Citaat:
Of omdat er te weinig geld in gaat of omdat ze slecht gepland zijn. Ik denk dat die twee eerder een rol spelen aangezien Nederland nog een veel groter doorvoerland is, en we desondanks fatsoenlijke wegen onderhouden, zelfs op druk bereden transportassen.
Citaat:
Omdat dat gaat over het gebruik van één weg, en je dus andere wegen kan zoeken. Het gaat niet over een exclusieve belasting voor buitenlanders, voordat ze überhaupt het land binnen mogen komen.

Dat laatste is namelijk verboden volgens de afspraak over vrij verkeer van goederen, waar ook België had beloofd aan mee te doen.
Citaat:
En, waarom die oplossing niet wordt gekozen, is omdat België gewoonweg te klein is om maar op bepaalde trajecten tol te heffen.
Lulkoek, trajectheffing gebeurd nu al.
Citaat:
Nou en? Als jij door Polen rijdt wordt er toch ook geen 'buitenlander-belasting' geheven?
Oud 12-01-2007, 15:12
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-01-2007 @ 15:58 :
Omdat dat gaat over het gebruik van één weg, en je dus andere wegen kan zoeken. Het gaat niet over een exclusieve belasting voor buitenlanders, voordat ze überhaupt het land binnen mogen komen.
Die heffing geldt enken op gewest- en snelwegen. Er wordt niet gezegd dat je het MOET aankopen. Het is enkel noodzakelijk wanneer men gebruik wil maken van bovenstaande wegen.
Als jij provincie- of gemeentewegen wilt gebruik, dan is dat geen enkel probleem, want zo geraak je alsnog gratis door België.

Citaat:
T_ID schreef op 12-01-2007 @ 15:58 :

Nou en? Als jij door Polen rijdt wordt er toch ook geen 'buitenlander-belasting' geheven?
Eurovignet
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 15:17
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
perfectme schreef op 12-01-2007 @ 16:12 :
Als jij provincie- of gemeentewegen wilt gebruik, dan is dat geen enkel probleem, want zo geraak je alsnog gratis door België.
Oh, ik voorspel ook zeker dat er genoeg van die wegen aan gort gereden gaan worden door vrachtverkeer over korte afstanden. Doet niets af aan dat deze vorm van tolheffing verboden is.
Citaat:
perfectme schreef op 12-01-2007 @ 16:12 :
Eurovignet
Vrachtverkeer. Hetgeen nogal logisch is aangezien hun hoge asdruk wegen beschadigd.

Verder is dat niet verboden. Belastingheffing, puur op buitenlandse voertuigen, dat is echter wel verboden. Vrij verkeer van personen heet dat.
Oud 12-01-2007, 15:19
perfectme
perfectme is offline
Best wel interessant hoe Nederland de EU nu hoog in het vaandel heeft, maar ik herinner me zo ergens iets van een grondwet, Europees en nee.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 15:20
Anika
Citaat:
TisKicking schreef op 12-01-2007 @ 15:47 :
Voor mij is die weg "de weg naar de zee" vandaar dat ik hem verwarde , maar dat verandert er mijns inziens niet veel aan. Het wegdek is beton, maar dat is dan ook het enige verschil met andere snelwegen.
Heb je er al eens gereden dan? Zonee, probeer het dan maar eens en houd je ramen goed vast anders trillen ze eruit.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 15:21
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-01-2007 @ 16:17 :
[B]Oh, ik voorspel ook zeker dat er genoeg van die wegen aan gort gereden gaan worden door vrachtverkeer over korte afstanden./B]
Lijkt me sterk aangezien deze heffing niets van doen heeft met vrachtverkeer.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 15:22
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
Anika schreef op 12-01-2007 @ 16:20 :
Heb je er al eens gereden dan? Zonee, probeer het dan maar eens en houd je ramen goed vast anders trillen ze eruit.
De Expressweg Knokke-A'pen? Een weg die momenteel in volle ontwikkeling is om het statuut van snelweg te krijgen?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 15:27
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 12-01-2007 @ 16:17 :
Verder is dat niet verboden. Belastingheffing, puur op buitenlandse voertuigen, dat is echter wel verboden. Vrij verkeer van personen heet dat.
Wat heeft dat er nu mee te maken? Je komt zonder problemen het land in, je mag alleen niet altijd dat met een auto doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten