Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2007, 12:30
ikbenLINDA
ikbenLINDA is offline
ik heb de opdracht gekregen een serie lessen te geven over surrealisme in groep 7 op een basisschool. ik vind het een ontzettend leuke opdracht maar ik weet niet hoe ik aan 5 lessen ga komen. de lessen moeten uit de volgende delen bestaan:

* beschouwen (een schilderij/foto bekijken en er over praten met de klas)
* theorie ( de kinderen iets vertellen over een kunstenaar/stroming en daar vragen over stellen achteraf)
* praktijk ( kinderen doen zelf iets, tekenen/schilderen/schrijven)
*reflectie ( napraten over het eigen werk)

ik wil in ieder geval een les doen over dali en een les over magritte(geïnsprieerd op "nocturne") maar veel verder kom ik niet.. ik wil ze ook een droom laten tekenen/schilderen en een surrealistisch opstel laten schrijven.

heeft er nog iemand tips?
Oud 07-02-2007, 15:00
Boebsie
Boebsie is offline
Wat nu heel erg op opkomt volgens mij is het "pop surrealisme". Vooral voor jongeren is dat erg leuk, omdat het een mix is tussen een ietwat hippere stijl(modern strip/sprookjes achtig) en realistische stijl.

Bijvoorbeeld

Zie hier een filmpie met de bekendere Pop Surrealisten:

http://www.youtube.com/watch?v=pjXTTUCUkws

Andere kunstenaars op dit gebied zijn volgens mij:

- Joe Sorren
- Jeff Soto
- Tim Mccormick
- Aaron Jasinski etc etc....

Ik denk serieus ook dat dit de meest invloedrijke kunststroming gaat worden in de toekomst, Het mainstream publiek zal het veel meer aanspreken, omdat het meer raakvlakken heeft met moderne vormgeving op het gebied van TV, Magazines en websites (MTV shizzle) en bovendien veel herkenbaarder is dan die Abstracte Arty Farty stijl die veel kunstenaars de laatste jaren hebben gehanteerd. Een ieder ziet wat wordt uitgebeeld.
Maar goed dit is gewoon een amateuristisch voorspellinkje, want heb totaal geen verstand van wat speelt in de kunstwereld..
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 19:06
Toddish
Toddish is offline
Zelf doen is het leukst . Dus zou ik zeggen laat ze zelf twee lessen bezig zijn.
Daar naast een les over dali en inspiratie op doen.
De laatste les zou je kunnen benutten om het afteronden en met zijnallen het werk van andere gaan beoordelen.

Of is dit te lastig voor groep zeven?
Oud 08-02-2007, 20:22
zozze
zozze is offline
ik weet nog dat ik in de lagere school helemaal weg was van magritte. Onze lerares op de tekenschool had zo'n groot boek met al zijn schilderijen erin en iedereen vond ze echt heel leuk
Oud 08-02-2007, 20:46
Toddish
Toddish is offline
Jah dat ken ik ook, en dan gingen we allemaal dat namaken en wie het dan het beste kon. NIet erg orgineel maar jah ik was klein
Oud 08-02-2007, 22:14
Azaelia
Azaelia is offline
Surrealisme gaat vaak uit van droomwerelden. Je kan met ze wat gaan doen over hun eigen dromen en daar een beeldende verwerking van maken.
Oud 09-02-2007, 11:52
Verwijderd
Dali heeft ooit in samenwerking met Disney een animatiefilm gemaakt, getiteld 'Destino'. Dit is op enkele schilderijen geinspireerd. De film is niet bepaald voor kinderen geschikt maar je kunt wel de bijbehorende schilderijen laten zien, en daarna vertellen over het surrealisme en de interesse in het onderbewuste. Drugs en Hypnose zijn dan niet zo geschikte onderwerpen, maar het idee om kinderen vervolgens hun eigen droom te tekenen vind ik erg goed klinken! Kinderen van die leeftijd beseffen al wel dat dingen in een droom soms raar, en onnatuurlijk kunnen zijn.

De combinatie van plaatjes en een stukje film is voor hen ook prettig.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 13:49
ikbenLINDA
ikbenLINDA is offline
Citaat:
Toddish schreef op 08-02-2007 @ 20:06 :
Zelf doen is het leukst . Dus zou ik zeggen laat ze zelf twee lessen bezig zijn.
Daar naast een les over dali en inspiratie op doen.
De laatste les zou je kunnen benutten om het afteronden en met zijnallen het werk van andere gaan beoordelen.

Of is dit te lastig voor groep zeven?
het is niet te lastig hoor, kunnen ze best! maar ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. de lessen moeten alle onderdelen bevatten. dus niet 1 les beschouwen, 1 les zelf doen enz. maar elke les moet al deze onderdelen bevatten.
Oud 09-02-2007, 13:50
ikbenLINDA
ikbenLINDA is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 09-02-2007 @ 12:52 :
Dali heeft ooit in samenwerking met Disney een animatiefilm gemaakt, getiteld 'Destino'. Dit is op enkele schilderijen geinspireerd. De film is niet bepaald voor kinderen geschikt maar je kunt wel de bijbehorende schilderijen laten zien, en daarna vertellen over het surrealisme en de interesse in het onderbewuste. Drugs en Hypnose zijn dan niet zo geschikte onderwerpen, maar het idee om kinderen vervolgens hun eigen droom te tekenen vind ik erg goed klinken! Kinderen van die leeftijd beseffen al wel dat dingen in een droom soms raar, en onnatuurlijk kunnen zijn.

De combinatie van plaatjes en een stukje film is voor hen ook prettig.
das waar ja, die film was ik helemaal vergeten! heb hem gezien op die tentoonstelling van dali vorig jaar in het boymans. dat is inderdaad leuk om iets mee te doen
Oud 09-02-2007, 14:00
ikbenLINDA
ikbenLINDA is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 07-02-2007 @ 16:00 :
Wat nu heel erg op opkomt volgens mij is het "pop surrealisme". Vooral voor jongeren is dat erg leuk, omdat het een mix is tussen een ietwat hippere stijl(modern strip/sprookjes achtig) en realistische stijl.

Bijvoorbeeld

Zie hier een filmpie met de bekendere Pop Surrealisten:

http://www.youtube.com/watch?v=pjXTTUCUkws

Andere kunstenaars op dit gebied zijn volgens mij:

- Joe Sorren
- Jeff Soto
- Tim Mccormick
- Aaron Jasinski etc etc....

Ik denk serieus ook dat dit de meest invloedrijke kunststroming gaat worden in de toekomst, Het mainstream publiek zal het veel meer aanspreken, omdat het meer raakvlakken heeft met moderne vormgeving op het gebied van TV, Magazines en websites (MTV shizzle) en bovendien veel herkenbaarder is dan die Abstracte Arty Farty stijl die veel kunstenaars de laatste jaren hebben gehanteerd. Een ieder ziet wat wordt uitgebeeld.
Maar goed dit is gewoon een amateuristisch voorspellinkje, want heb totaal geen verstand van wat speelt in de kunstwereld..
bedankt! heb veel inspiratie opgedaan van het filmpje. de beelden bevatten iets te veel naakt en boled voor een groep 7 op een christelijke school, maar ik ga zeker opzoek naar afbeeldingen om te laten zien. ik heb nu bijna genoeg ideetjes voor mijn lessen.

les 1: surrealisme in het algemeen en salvador dali, tekenen van een "droom"
les 2: magritte, beschouwen van een schilderij en aan de slag met muziekpapier en verf
les 3: pop-surrealisme, bekijken van afbeeldingen en een "gek" verhaal schrijven in groepjes van 2, kinderen schrijven een week lang elke rare gebeurtenis op uit hun dromen als inspiratie.
les 4: het verhaal omzetten in een stripverhaal. beelden bekijken van pop-art en stripverhalen
les 5: afsluitende les. moet ik nog even over nadenken. misschien een algemene beschouwing van alle lessen en gemaakte werken, kinderen lezen hun stripverhaal voor en laten de tekeningen zien aan de klas.

bedankt voor de inspiratie mensen!
Oud 11-02-2007, 12:00
Toddish
Toddish is offline
Citaat:
ikbenLINDA schreef op 09-02-2007 @ 14:49 :
het is niet te lastig hoor, kunnen ze best! maar ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. de lessen moeten alle onderdelen bevatten. dus niet 1 les beschouwen, 1 les zelf doen enz. maar elke les moet al deze onderdelen bevatten.
sorry dat had ik niet zo begrepen. Vind ik wel jammer dan gaat de tijd een beetje verloren naar mijn mening.
Oud 11-02-2007, 15:06
Verwijderd
Ik heb een heel leuk boek over kunst en kinderen, ik zal straks even kijken of er ook iets in staat over surrealisme.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 18:51
Verwijderd
Citaat:
Toddish schreef op 11-02-2007 @ 13:00 :
sorry dat had ik niet zo begrepen. Vind ik wel jammer dan gaat de tijd een beetje verloren naar mijn mening.
De tijd wordt aan iets anders besteed, dan gaat het toch niet verloren?

'Mijn' boek heeft het ook oa over Magritte en dan over het creëren van een fantasiewereld vanuit een alledaags onderwerp (in het boek een schoen). Verder over Dali, hierbij worden foto's uit tijdschriften 'op een onverwachte manier' gecombineerd met tekeningen van de kinderen zelf.

Als afsluitende les zou ik eerder kiezen voor een soort van tentoonstelling dan alle kinderen individueel hun stripverhaal voor te laten lezen en hun tekeningen te laten zien...dat duurt enorm lang en je ziet in een kring vaak ook heel weinig van de tekeningen ed. Als je ze in het lokaal of op de hal ophangt kan iedereen er langs lopen en op zijn gemak er naar kijken ed.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 21:12
Toddish
Toddish is offline
Ik denk dat door dat je in een les veel verschillende dingen doet dat door dat je van teorie naar voorbeelden van voor beelden naar zelfdoen dat er dan tijd verloren gaat. En als je dan maar een uur per week handen arbeid hebt kan dat verveelend zijn.
Oud 12-02-2007, 09:13
Verwijderd
Citaat:
Toddish schreef op 11-02-2007 @ 22:12 :
En als je dan maar een uur per week handen arbeid hebt kan dat verveelend zijn.
Op veel basisscholen is wel wat meer tijd aanwezig dan een uur, zeker wanneer de opzet breed is (die ervaring heb ik iig).
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 09:26
Verwijderd
Citaat:
ikbenLINDA schreef op 07-02-2007 @ 13:30 :
* beschouwen (een schilderij/foto bekijken en er over praten met de klas)
* theorie ( de kinderen iets vertellen over een kunstenaar/stroming en daar vragen over stellen achteraf)
* praktijk ( kinderen doen zelf iets, tekenen/schilderen/schrijven)
*reflectie ( napraten over het eigen werk)
Kolb.

Heb je geen handleiding over hoe je een lessenserie maakt? Dat je eerst doelen bedenkt en het thema verder uitdiept enzo? Het boek "Effectief lesgeven voor vakdocenten" van Ton Rijkers is daar wel heel handig voor. Dat maakt het waarschijnlijk wel wat gemakkelijker, denk ik...
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 14:52
Toddish
Toddish is offline
leonoor, idd. Wat doeloos van mij
Oud 12-02-2007, 20:10
ikbenLINDA
ikbenLINDA is offline
vandaag heb ik de eerste les gegeven over surrealisme en Dalí. het was een succes! vooral de beschouwing van het werk "de stierenvechter"was erg leuk, ik heb de kinderen laten zoeken naar de verborgen plaatjes en ze waren erg verrast toen ze de man en de stier zagen. de resultaten van het werk van de kinderen waren ook erg leuk.
de volgende les over magritte wordt iets minder theorie en iets meer praktijk. dit is vooral omdat de lessen 's middags meteen volgen na een geschiedenisles. met veel theorie wordt het te veel van het zelfde en raken ze verveeld.
over de handleiding voor de lessen, die is niet nodig. ik heb een aantal lessen gehad over het geven van beeldende lessen en de indeling hiervan. ook heb ik lesvoorbereidingsformulieren die ik in kan vullen.
Oud 13-02-2007, 09:23
Verwijderd
Citaat:
ikbenLINDA schreef op 12-02-2007 @ 21:10 :
over de handleiding voor de lessen, die is niet nodig. ik heb een aantal lessen gehad over het geven van beeldende lessen en de indeling hiervan. ook heb ik lesvoorbereidingsformulieren die ik in kan vullen.
Zo heel zinloos zijn handleidingen niet, hoor. Ik volg een universitaire opleiding oa gericht op het maken van dergelijke handleidingen (volledige lesvoorbereidingen dan), misschien dat dat aangeeft dat zo'n voorbereiding toch wel iets waard is? Het invullen van een lesvoorbereidingsformulier zou ik iig zeker doen, maar dat zal je ook wel doen, hoop ik?
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 10:48
ikbenLINDA
ikbenLINDA is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-02-2007 @ 10:23 :
Zo heel zinloos zijn handleidingen niet, hoor. Ik volg een universitaire opleiding oa gericht op het maken van dergelijke handleidingen (volledige lesvoorbereidingen dan), misschien dat dat aangeeft dat zo'n voorbereiding toch wel iets waard is? Het invullen van een lesvoorbereidingsformulier zou ik iig zeker doen, maar dat zal je ook wel doen, hoop ik?
ze zijn zeker niet zinloos, dat heb ik wel gemerkt! vorig jaar was m'n stageschool niet zo streng, ik kreeg op het laatste moment een handleiding in m'n handen gedrukt en ik gaf even snel een lesje. ik merk op deze wat strengere school wel dat voorbereiden handig is. ik bestudeer het onderwerp, maak powerpoints waar de les duidelijker van wordt en ik neem extra materiaal mee voor de kinderen. die formulieren zijn vaak voor een groot deel standaard en andere belangrijke delen staan er niet in, dus ik vul ze meestal in omdat het moet, en voeg een extra deel er aan toe met dingen die ik belangrijk vind.
Reageren

Regels voor berichten